Adresse i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Re: Adresse i Sverige

Indlæg af skaanebo » 25.06.2009 17:00:18

Keff, du læser da vist ikke, hvad der står - der står jo netop, at man påkalder sig myndighedernes mistanke, hvis man bor 8 personer i en 2-værelses!

"De svenske myndigheder er meget opmærksomme på, at mange danskere har flyttet deres adresser til Skåne, men ikke selv er flyttet med. Altså at de har en såkaldt pro-forma adresse. Det som kan vække mistanke om pro-forma adresse er, hvis der er mange folkebogført på den samme adresse. Fx at der bor
8 mennesker i en 2-værelseslejlighed."

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.06.2009 17:05:23

@Skaanebo

Har du et svar på de ting, jeg skrev i denne tråd 17:58? Må indrømme, at jeg selv bliver lidt nysgerrig, da jeg muligvis også vil anvende "Sverigesløsningen" på et tidspunkt.

keff

Indlæg af keff » 25.06.2009 17:10:27

skaanebo skrev:Keff, du læser da vist ikke, hvad der står - der står jo netop, at man påkalder sig myndighedernes mistanke, hvis man bor 8 personer i en 2-værelses!

"De svenske myndigheder er meget opmærksomme på, at mange danskere har flyttet deres adresser til Skåne, men ikke selv er flyttet med. Altså at de har en såkaldt pro-forma adresse. Det som kan vække mistanke om pro-forma adresse er, hvis der er mange folkebogført på den samme adresse.

Fx at der bor 8 mennesker i en 2-værelseslejlighed."
Hej.
Jamen jeg nævnte det eksempel med 8 personer. Men det er jo åbenbart også for meget med 2 personer i en 2-værelses.

Jeg synes der skulle stå følgende:
Fx at der bor 2 familier i en 2-værelses,altså hvis der IKKE er et fællesrum.

Stor forskel IMO fordi 8 personer er jo vildt overdrevet og det får folk til at tænke at 3 personer så er ok.

Keff.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.06.2009 17:13:24

Fundiver199, hvis der ikke er nogen fælles stue, og hvert rum har en separat indgang, hvor man ikke skal igennem det ene rum for at komme ind i det andet, så er der intet til hinder for at to familier kan bo i en 2 værelses lejlighed og kun dele bad og køkken. Der er mange forskellige kombinationsmuligheder - der er udelukkende boligens indretning, der er afgørende. Altså at hver familieenhed har sit private rum. Og med familie mener jeg her en kernefamilie bestående af et par og evt. deres børn. Men ikke forældre, bedsteforældre, onkler og tanter eller andre. De skal naturligvis have deres eget private rum, hvis man bor sammen i en storfamilie.

En del boliger i Sverige er dog indrettet sådan, at der enten ikke er nogen dør ind til stuen, der kan lukkes, eller at man har et åbent køkken-alrum. I det tilfælde vil stuen/alrummet så ikke kunne bruges som privat rum for en famlie.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.06.2009 17:44:09

P.S. En særlig spidsfindighed i Sverige er i øvrigt, at folkeregistret ikke fører register over hver enkelt lejlighed i en bygning, men kun for hver matrikel. I en bygning med tre etager og seks lejligheder vil myndighederne altså ikke ud fra folkeregistret kunne se, hvem der bor på hvilken etage og i hvilken lejlighed. Derfor er folkeregistret i Sverige ikke meget bevendt, eftersom alle personer på samme matrikel blot står opført som boende sammen.

Der, hvor problemet kan opstå, er derfor mest i relation til Migrationsverket, men det er jo sådan set også alvorligt nok...

keff

Indlæg af keff » 25.06.2009 18:57:47

skaanebo skrev:P.S. En særlig spidsfindighed i Sverige er i øvrigt, at folkeregistret ikke fører register over hver enkelt lejlighed i en bygning, men kun for hver matrikel. I en bygning med tre etager og seks lejligheder vil myndighederne altså ikke ud fra folkeregistret kunne se, hvem der bor på hvilken etage og i hvilken lejlighed. Derfor er folkeregistret i Sverige ikke meget bevendt, eftersom alle personer på samme matrikel blot står opført som boende sammen.

Der, hvor problemet kan opstå, er derfor mest i relation til Migrationsverket, men det er jo sådan set også alvorligt nok...

Tak for et lille indblik i den svenske boligform, Skaanebo.

Keff.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.06.2009 19:01:59

@Keff

Vi vil i ÆUG tage dine kommentarer til efterretning, når "Sverigesløsningen" engang bliver revideret. Indtil da håber jeg på, at du og andre har forståelse for, at det er svært at få alle detaljer med, når man skal beskrive et ret omfattende emne så kortfattet og simpelt, at det kan forstås af alle.

Og forum samt rådgivningsmail eksisterer jo netop også for, at man kan få opklaret de detaljer, som man måske ikke fandt et klart svar på ved at læse ÆUG´s eller andres vejledninger.

@skaanebo

Tak for præciseringen. Jeg synes det lyder som et fornuftigt regelsæt, man har på dette punkt i Sverige, og nu ved vi da allesammen, hvad vi har at rette os efter.

keff

Indlæg af keff » 25.06.2009 19:09:48

fundiver199 skrev:@Keff

Vi vil i ÆUG tage dine kommentarer til efterretning, når "Sverigesløsningen" engang bliver revideret. Indtil da håber jeg på, at du og andre har forståelse for, at det er svært at få alle detaljer med, når man skal beskrive et ret omfattende emne så kortfattet og simpelt, at det kan forstås af alle.

Og forum samt rådgivningsmail eksisterer jo netop også for, at man kan få opklaret de detaljer, som man måske ikke fandt et klart svar på ved at læse ÆUG´s eller andres vejledninger.

.
Helt iorden Fundiver.

Der er jo iøvrigt en fin forklaring på den danske model af Boligkravet:

Boligkravet
For at opnå familiesammenføring skal du råde over en passende bolig. Der er 2 måder at opfylde kravet på. Der skal enten være 1 rum pr 2 personer eller 20 m2 pr person. Man kan altså godt som par bo på 1 værelse også selvom selvom rummet er under 40 m2. Man kan også bo på på et værelse flere mennesker, men så skal der være 20 m2 pr person.Det er ikke et krav til adgang til køkken og bad.

Man skal have rådighed over boligen i min. 3 år. Dvs. at man kan eje sin bolig, have en tidsubegrænset lejekontrakt, eller have en lejekontrakt, som er bindende i 3 år. Derfor er det ikke muligt som familiesammenført at bo i fremlejet lejlighed, da lejeloven begrænser muligheden for fremleje til 2 år

Keff.

Besvar