Min kæreste og jeg er nogle af de mange der skal bruge jeres hjælp ved brug af de nye EU-regler. Vi har været kærester i snart 2 år og har kendt hinanden siden barndommen. Vi vil gerne være sammen og bo i Danmark, men er desværre for unge. Vi er begge fra Serbien, men jeg har været i Danmark i 10 år og har dansk statsborgerskab.
Vi skal om en uge gifte os, flytte til Flensborg og bo der i sommerferien. I håb om at vi efter sommerferien kan bo sammen i Århus, ved hjælp af reglerne om fri bevægelighed. Min kæreste er lige nu au-pair pige i Århus. Eftersom jeg er en fattig studerende kan jeg ikke tage til Tyskland i flere måneder, så vores ophold bliver rimelig kort (1 – 1,5 måned). Jeg kommer til at få et tidsubegrænset lejekontrakt. Jeg har mange uopklarede ting som jeg gerne vil have afklaret før afgangen. Der håber jeg at nogle af de erfarne medlemmer af forumet og alle jer andre kan hjælpe os med.
1. Er det nok at jeg er studerede på et dansk universitet, eller skal det være et tysk, for at kunne benytte sig af EU-reglerne?
2. Jeg har ikke råd til at flytte ud af min nuværende lejlighed i Århus. På US´s vejledning står der at ”opsigelse af sit danske lejemål, kan bruges som dokumentation for at EU opholdet er reelt”. Er det nødvendigt for mig at flytte ud eller ej?
3. Hvilke papirer skal jeg bede de tyske myndigheder i Flensborg udstede? Der står nemlig ikke så meget om Tyskland på forumet, mest om Sverige.
4. Er det bedst af vi bliver gift i Danmark eller Tyskland?
Vi er på forhånd meget taknemlige for jeres hjælp.
VH. Milos og Srna