Turistvisum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

MaLou

Re: Turistvisum

Indlæg af MaLou » 20.06.2009 11:07:36

Jeg har snakket men nogle venner som for nyligt har søgt turistvisum.. ingen af dem er blevet bedt om sådan en rejseforsikring.. Er det en ny regel der er trådt ind inden for en måned..?

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 20.06.2009 11:47:54

Du må hellere selv læse vejledningen her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... soeger.htm

Hvis i får tilladelse, skal der fremvises en betalt flybillet og en rejsesygeforsikring før visumet udleveres. Og måske noget mere.

Men det er ikke nødvendigt at have flybillet eller forsikring når der ansøges.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.06.2009 11:52:33

Hvis dine venner kun har søgt om visum til Danmark men ikke fået det endnu, så vil de skulle fremvise kvittering for, at de har tegnet en rejsesygeforsikring, inden de kan få deres visum udleveret.

Det er således ikke, når man søger om visum, at man skal have tegnet en rejsesygeforsikring, men kun når og hvis visum bliver bevilget og man ønsker at benytte sig af det.

Efter min mening er der tale om en yderst fornuftig og rimelig regel. For det er meget dyrt at blive behandlet på et dansk hospital. Og en udlænding, som holder ferie i Danmark, har naturligvis ikke ret til gratis behandling på de danske skatteyderes regning.

Man kan så sige, at man kunne lade det være op til folk selv, om de vil forsikre sig, eller om de vil løbe risikoen. Sådan er det jo f.eks., hvis en dansker rejser til Tyrkiet eller Thailand. Så må vi selv om, hvorvidt vi forsikrer os imod sygdom under rejsen eller ej.

Vi har så bare den holdning i Danmark, at vi ikke bryder os om, at folk ikke kan blive behandlet for en akut sygdom, bare fordi de ikke har råd til at betale for behandlingen og har været for nærige eller for dumme til at tegne en rejsesygeforsikring.

Og på grund af denne humanistiske indstilling, så ville det i praksis ofte blive de danske skatteydere, som kom til at hænge på turisternes hospitalsregninger, hvis vi ikke havde denne regel.

Så derfor er det altså obligatorisk at tegne en rejsesygeforsikring, hvis man vil være turist i Danmark. Lige som det i øvrigt også er obligatorisk at tegne en ansvarsforsikring, hvis man ejer en hund eller et motorkøretøj.

MaLou

Indlæg af MaLou » 20.06.2009 20:00:06

Ok.. Jeg har ikke så mange penge og det har min mand heller ikke.. Så er vores planer nok faldet i vandet..

Men min veninde har fået tilladelse i sin turistvisum og de er stadig ikke blevet bedt om rejseforsikring.. Hendes mand er i Dk nu...

MaLou

Indlæg af MaLou » 20.06.2009 20:23:29

Spørgeskemaet er det den der hedder Ansøgning om Schengen-visa...`?

keff

Indlæg af keff » 20.06.2009 20:51:45

MaLou skrev:Ok.. Jeg har ikke så mange penge og det har min mand heller ikke.. Så er vores planer nok faldet i vandet..

Men min veninde har fået tilladelse i sin turistvisum og de er stadig ikke blevet bedt om rejseforsikring.. Hendes mand er i Dk nu...
Hvad er det for penge du mener. Rejseforsikring koster under 8 kr pr dag din mand er i Danmark.

Du å fortælle mere om dine venner hvis vi skal kunne svare på hvorfor de ikke skal lave forsikring. Men fundiver forklarer det fint længere oppe i tråden,så læs det venligst.
Hvis dine venner har søgt via eu-reglerne så skal de ikke lave forsikring.
Det kan også være at ambassaden har været sjusket og glemt at spørge om forsikringen,men vil du tage den chance og vil du betale de ca 700 kr forsikringen koster eller de 30-40.000 for at få din mand indlagt på et hospital i DK, DET ER SPØRGSMÅLET.

Fundiver har linket direkte til visumkravene på nyidanmark.dk:

Du må hellere selv læse vejledningen her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... soeger.htm
(Og derind kan du downloade ansøgningsskemaerne ,bemærk der er 2 skemaer..)

Spørgeskemaet er noget du får tilsendt 1 ell 2 ell 3 ell 4 uger efter i har været på ambassaden første gang.

Vh Keff.

MaLou

Indlæg af MaLou » 20.06.2009 21:23:20

8 Kr på dag.. Det er ingenting.. i har jo skrevet at det er 30.000 Euro.. ingen har sagt det er 8 kr pr dag...

Skal man udfylde begge skemaerne..

Det er de skema man for sendt efter man har søgt om Visum ikk.. Eller er det nogen man skal udfylde når man søger...

keff

Indlæg af keff » 20.06.2009 21:46:18

MaLou skrev:8 Kr på dag.. Det er ingenting.. i har jo skrevet at det er 30.000 Euro.. ingen har sagt det er 8 kr pr dag...
Nej vi sagde allesammen at forsikringen DÆKKEDE op til 30.000 euro.
Vi har ikke allesammen 30.000 euro liggende til visumansøgninger.
Jerry gav dig iøvrigt en pris på forsikringen i tyrkisk valuta,så læs venligst svarene.
MaLou skrev: Skal man udfylde begge skemaerne..
Jeps det kan du bande på du skal.
MaLou skrev: Det er de skema man for sendt efter man har søgt om Visum ikk.. Eller er det nogen man skal udfylde når man søger...
Det er ANSØGNINGSSKEMAER, dem skal din mand bruge til at ansøge om visum,han skal altså have dem med til ambassaden.
Prøv at download dem og så kan du se at der er en masse spørgsmål til HAM og ikke dig,for det er ham der søger om visum ikke dig.

Spørgeskemaet skal du bare glemme lige nu,du skal ikke koncentrere dig om dem nu,du får det nemlig automatisk ind ad døren,efter din mand har været på ambassaden, og gi os lige besked når du får det tilsendt..ok,det er et brev fra udlændingeservice.?

Keff.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.06.2009 21:49:02

Jeg tror endda det kan gøres billigere end 8 kr. om dagen hos http://www.mnui.com/landing.asp?mode=stiti

De minimum 30.000 euro/223.000 kr./42.000 usd er dækningsgraden, i tilfælde af at det bliver nødvendigt med hospitalsophold/evakuering eller lignende.

keff

Indlæg af keff » 20.06.2009 22:04:44

skaanebo skrev:Jeg tror endda det kan gøres billigere end 8 kr. om dagen hos http://www.mnui.com/landing.asp?mode=stiti

De minimum 30.000 euro/223.000 kr./42.000 usd er dækningsgraden, i tilfælde af at det bliver nødvendigt med hospitalsophold/evakuering eller lignende.
Jerry nævnte en pris på 100 tyrkisk valuta. Jeg ved ikke havor meget det er.

De 8 kr har jeg herfra:
http://www.axa-schengen.com/english/schengen-visas.html
Dem kan jeg godt lide fordi jeg betaler med visa og 2 minutter senere kan jeg faxe policen videre til min kone.

Måske betaler jeg et par kroner mere men det er stadig billigt og nemt for en forsikring..

keff.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.06.2009 22:15:19

Ja, det er samme princip med Mnui - man får policen på e-mail og kan betale med kreditkort online. Forskellen er, at det er et amerikansk selskab med pris og dækning i USD, og at det er lidt billigere.

keff

Indlæg af keff » 20.06.2009 22:24:08

Malou,læs dette her og check at du har det hele.

VISUM TIL FAMILIEBESØG M.V.

Et visum kan udstedes med henblik på maksimalt 90 dages ophold i Danmark/Schengen.

Hvad skal medbringes ved ansøgning om visum til familiebesøg m.v.?

(Nedenstående oplysninger kan findes på tyrkisk på hjemmesidens tyrkisksprogede del)
Korrekt udfyldt ansøgningsskema J og tillægsskema J1. Skemaerne kan udleveres gratis på ambassaden/generelkonsulatet eller findes på hjemmesiden for Udlændingeservice

Et vellignende pasfoto (farvefoto med lys baggrund, taget forfra og på 3,5 x 4,5 cm. Ansigtets hovedtræk, dvs. hageparti, kæbeben, kindben, panden (i et sådant omfang at ansigtsformen fremgår), næsen, øjne, øjenbryn, og munden, skal fremgå tydeligt af fotoet)

Gyldigt pas
Evt. udløbne pas med tidligere viseringer (ansøgeren skal medbringe fotokopi af sit pas’ side 2 og 3 samt alle sider med viseringer)

Skriftlig invitation på dansk eller engelsk fra referencen i Danmark med oplysning om, hvem ansøgeren skal besøge med tydelig angivelse af navn, adresse og cpr-nummer, formålet med besøget og hvilken forbindelse ansøgeren har til den person, som bor i Danmark (ved kærestebesøg bør oplyses, hvor længe parret har kendt hinanden)

Original nyudstedt familieattest

Vielsesattest (original og fotokopi)

Hvis ansøgeren har arbejde skal medbringes en original skrivelse fra arbejdsgiveren om, hvor længe ansøgeren har været ansat, hans arbejdsopgaver og arbejdsgiverens bekræftelse på, at ansøgeren kan vende tilbage til sit arbejde efter besøget i Danmark/Schengen. Herudover bør ansøgeren medbringe sine seneste fire lønsedler, dokumentation for arbejdsgiverbetalt forsikring og dokumentation for at ansøgerens arbejdsgivers firma er registreret i den relevante paraplyorganisation. (De korrekte tyrkiske betegnelser fremgår af ambassadens hjemmesides tyrkiske del)

Hvis ansøgeren er selvstændig erhvervsdrivende skal medbringes original dokumentation fra det relevante handelskammer og/eller handelsregister, skattekort, underskriftsattest, handelsregister tidsskrift autoritets dokument. (De korrekte tyrkiske betegnelser fremgår af ambassadens hjemmesides tyrkiske del)

Hvis ansøgeren er studerende skal der medbringes original dokumentation fra uddannelsesstedet vedr. ansøgerens studier, herunder oplysning om, hvor længe ansøgeren har fulgt undervisningen
Ambassaden forbeholder sig ret til, såfremt man finder det nødvendigt, at anmode ansøger om at fremlægge yderligere dokumentation

Ansøgningsgebyr på 125 YTL

Den tyrkiske udgave findes her:
http://www.ambankara.um.dk/tr/menu/Vize ... iiçinvize/
(det skal være den med familibesøg :roll: ,men jeg kan ikke tyrkisk)
Lad din mand læse den så han også er klar over hvad der kræves.

Og glem rejseforsikring og spørgeskema,du skal ikke bruge det foreløbig.
Nu skal du koncentrere dig om kravene fra ambassaden,kig øverst i denne tekst.

Har du forresten en ide til hvad der skal stå i invitationsbrevet???
Jeg kan gi dig en skabelon,hvis du vil ha det.

Keff.

keff

Skabelon til invitationen

Indlæg af keff » 20.06.2009 22:40:32

Sted:København
Dato: / .2009

Invitation til besøgs-visum til Danmark

Hermed afleveres invitation til besøg i Danmark.
Nedenfor findes personlige oplysninger om ansøgende part,begrundelse
for ansøgning om visum
Og oplysninger om inviterende part.

-Ansøgers navn: ………………….
-ansøgers adresse: …………………………..
-Fødselsdato: ……………………………..
-Telefon nr:…………………………..
-Beskæftigelse: …………………………………..

………….og jeg mødte hinanden første gang d. på min rejse til

Hinanden og vi tilbragte resten af min ferie sammen.
Jeg blev meget glad for familie og jeg fik indtryk af at de
også nød mit selskab.
Efter jeg kom hjem til Danmark har vi holdt kontakten ved lige hver
dag via sms-beskeder , yahoo-messenger(chat),mails og vi har talt
adskillige gange i telefon sammen.

BLA BLA BLA BLA
Skriv om jeres forhold og hvad i har oplevet sammen OSV OSV

Min kone vil returnere til ……….efter besøget i Danmark og hun har
planer om at studere ... osv osv
.

Som den herboende og inviterende part påtager jeg mig fuldt økonomisk
ansvar, både i forbindelse med rejse- og opholdsudgifter. Der vil
blive arrangeret en returbillet og der er sørget for den påkrævede
rejseforsikring, der dækker op til 30.000 euro .Dette vil blive betalt
når vi får besked fra jer.

Jeg vil være yderst taknemlig hvis ansøgningen bliver prioriteret højt
pga familie-relationerne.
Hvis i ønsker yderligere information er i velkomne til at kontakte undertegnede.

Med venlig hilsen

Navn:

Underskrift __________________________________

Adresse:

Cpr.nr:
Tlf:
E-mail:
Beskæftigelse:

Vedlagte bilag som ansøger medbringer :
-Udfyldt Visumansøgning+supplerende bilag
-Fotokopi af mit pas og visum og stempel i pas
-Orlovs brev fra arbejdsgiver
-Kopi af ægteskabs-attest.
-Dåbs-attest.

Vedlagt denne invitation fra undertegnede:
-Fotokopi af pas.
-fotokopi af visum og stempel i pas.
-evt bankudskrift hvis det er krævet.

MaLou

Indlæg af MaLou » 20.06.2009 22:50:58

Hej keff.. Tusind tak for dit råd... Du kan tro jeg kan bruge det meget... Den ide du skrev er meget god.. Kan jeg kopiere det og skrive det på den samme måde eller skal jeg bytte lidt om på ordene..

Sorry jeg spørger.. Men Ansøgeren er det mig eller min mand..

MaLou

Indlæg af MaLou » 20.06.2009 22:52:24

Jeg kunne ikke åbne den Link du gav mig på tyrkisk... Siden kunne ikke findes.. Er der andre links måske..

Besvar