Turistvisum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Re: Turistvisum

Indlæg af jerry » 18.06.2009 19:40:34

Det er jo ikk dig der skal have visum til dk, eftersom du er fra dk og dansk statsborger.

Din mand er tyrkisk statsborger og vil gerne til dk. Ergo skal HAN söge om visum til dk.

İnvitationsbrevet skal du give ham, enten sende det til ham fra dk, eller give ham det med i haanden til ambassaden.

İnviationsbrevet er til for, at ambassade og us kan se, at der rent faktisk er en referenceperson i dk. Der behöver ikk staa hele jeres livshistorie i, blot at du gerne vil invitere din kæreste til dk saa han kan se din hverdag, familie og dit hjemland.

Saa uanset hvor du befinder dig i verden, saa skal din kæreste have et invitationsbrev fra DİG.

Jeg skrev bare et i haanden og gav til min mand, som han saa bare tog med til ambassaden. Og eftersom du er i TR nu og vil være der mens ansögningen bliver afleveret, saa skriver du bare et brev i haanden, hvor du skiver din kærestes fulde navn, födselsdato og hans id-nummer, som staar paa hans id-kort og saa at du gerne vil have ham paa besög for at han kan se din familie og hvordan du bor osv. İkk for langt, men bare et par realistiske ting.

Brevet kan du skrive paa dansk.

DU skal altsaa ikk söge om noget som helst.

Naar us saa har modtaget ansögningen fra din kæreste(ambassaden sender det til dem), saa vil de automatisk sende dig et spörgeskema(hvis İ er gift naar İ söger, er det ikk sikkert du vil modtage det). Der skal du udfylde det og returnere det med dokumentation paa jeres forhold.

Er İ gift, saa sender du kopi af vielsesattest og kopi af dit pas med stemplerne.

Er İ ikk gift, kan du sende kopi af billeder af jer sammen, kopi af mails, telefonregninger, kopi af gamle billetter. Det behöver ikk være alle nævnte ting, bare nogle stykker.

Men husk at tage dem der dokumenterer jeres forhold mest, da det gör sagen nemmere for us og dermed jer selv.

Du kommer ikk til at glemme nogle dokumenter til visum, da det eneste DU skal vedlægge, er en kopi af dit pas og det maa man gaa ud fra du har med dig, eftersom du er rejst ud af landet :wink:

Resten af dokumentationen er noget som din mand skal skaffe og som har med ham at göre.

MaLou

Indlæg af MaLou » 18.06.2009 19:54:37

Skal jeg ikke dokumentere lejekontrakt og det hele..

Nu som jeg forstår.
Når jeg er nede i Tyrkiet og er blever gift, så er det eneste at jeg skal skrive et brev om invitation og aflevere det til Ambassaden.. Når jeg har gjort det er der ikke andet at lave intil jeg for en ansøgningskema i mit adresse i Dk. Når jeg har udfyldt og sendt den tilbage og når den er behandlet så kalder ambassaden på min mand, som skal bedbringe kopi af pas, flybilet plus bankdokument. Er det det eneste... For jeg kan ikke vente i Tyrkiet til vi har fået svar. Som jeg skrev før er jeg nød til at vende hjem til Danmark efter mit ferie.

jerry

Indlæg af jerry » 19.06.2009 05:18:28

Hejsa.
Ja dette er korrekt forstaaet. Og saa kopi af dit pas. Saa nu mens du er dernede, saa skriv brevet i haanden og aflever det til din kommende mand og saa sörg for at han tager det med til ambassaden i Ankara, sammen med de andre papir han skal medbringe.

Hvis İ vil spare jer selv for tid og penge, saa print ansögningsskemaerne ud inde paa www.nyidanmark.dk og udfyld dem sammen derhjemme.

Der er en hel del spörgsmaal og det er meget godt at læse dem igennem et par gange saa man er sikker man har svaret korrekt.

İ kan ogsaa vælge at faa dem udleveret ved ambassaden i Ankara og saa udfylde dem der, men det bliver ofte stressende. Der findes dog folk som gerne hjælper med at udfylde papirne for en, de sidder i en lille varevogn udenfor ambassaden og det kunne virke fristende, men de tager altsaa omkring 100 ytl, hvis ikk mere for at udfylde dem for en.

Og udfylder İ dem sammen, saa ved İ begge 2 hvad der er blevet skrevet og skulle ambassaden ringe for at spörge én af jer, eller begge 2, om noget saa vil İ hver især vide hvad der er blevet skrevet.

keff

Indlæg af keff » 19.06.2009 09:10:56

MaLou skrev:Skal jeg ikke dokumentere lejekontrakt og det hele..
Når jeg har udfyldt og sendt den tilbage og når den er behandlet så kalder ambassaden på min mand, som skal bedbringe kopi af pas, flybilet plus bankdokument. Er det det eneste... For jeg kan ikke vente i Tyrkiet til vi har fået svar. Som jeg skrev før er jeg nød til at vende hjem til Danmark efter mit ferie.
Når man henter visum skal man normalt medbringe dokumentation på en schengen-rejseforsikring også.
Der er siikert nogle fine tyrkiske selskaber men jeg bruger denne her :
http://www.axa-schengen.com/english/schengen-visas.html

Keff.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.06.2009 09:43:35

Hvis man vil invitere en person til at holde ferie i Danmark, så er der 3 ting, som man skal give eller sende til denne person, før han/hun tager hen på den nærmeste danske ambassade og søger om visum:

1) Et invitationsbrev
2) En kopi af sit pas
3) En kopi af sin seneste årsopgørelse fra det danske skattevæsen

Årsopgørelsen kan man printe ud fra sin elektroniske skattemappe på Skat´s hjemmeside og passet har man jo med sig, hvis man opholder sig i udlandet.

Alle de øvrige papirer er, som Jerry skriver, noget der har med ansøgeren at gøre, og som ansøgeren derfor skal fremskaffe og tage med hen på ambassaden.

Det er en rigtig god idé at følge Jerrys råd om at hjælpe ansøgeren med at udfylde diverse ansøgningsskemaer, inden ansøgeren tager hen på ambassaden.

Specielt folk, som ikke er så vant til at udfylde den slags papirer, kan nemlig let komme til at "gå galt i byen" og udfylde ansøgningen forkert, da de forskellige skemaer, der skal udfyldes, er ganske omfattende.

Så tag jer god tid til at kigge på det samme og sørg for at få det hele udfyldt, inden I tager hen på ambassaden.

jerry

Indlæg af jerry » 19.06.2009 11:15:07

Hejsa.

Ja det er rigtigt at hvis og når vsum er givet, så skal ansøger medbringe en forsikring som dækker op til 30.000 euro. Vi har altid tegnet gennem Güven Sigorta som både er anbefalet og derfor også godkendt af ambassaden.

Derudover skal din kæreste fremvise et kontoudskrift hvoraf det fremgår at han har 2000 euro stående. Men dette er noget der primært gælder i TR' da mange andre lande og ambassader ikk praktiserer dette. Pengene kan i realiteten hæves så snart han har været på ambassaden efter visum.

Til sidst skal han så have en tur/retur billet som er gældende i den periode visum er søgt for.

Som fundiver skriver, så er det vigitgt at papirne er udfyldt korrekt og ja de er ret omfattende og derudover er de på engelsk(ansøgningsskemaerne).

Og man kan trække sagen i langdrag hvis skemaerne ikk er udfyldt korrekt.

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 19.06.2009 18:55:25

Det med at udfylde skemaerne korrekt er alfa og omega!

For når alt er udfyldt korrekt og det hele bare er i orden, går der nemlig "kun" op til 6-7 måneder før man får et svar....

Tør slet ikke tænke på hvor lang tid det kan tage hvis man lige kom til at skrive lidt forkert på sit skema... :roll:

MaLou

Indlæg af MaLou » 19.06.2009 20:37:46

Hvad er det for en forsikring der er tale om.. Den på 30.000 euro.
Som fundiver skriver, så skal jeg hvis kun bedbringe Kopi af pas og årsopgørelse for 2009 og invitationsbrev, hvor jeg selv skriver den altså i første omgang. Det er det jeg skal bedbringe..
Hvad skal min mand bedbringe når han søger... Udover de ting jeg skrev øverst.

Hvorfor er ansøgningskemaet på engelsk :s Er der ikke nogen på dansk eller tyrkisk og hvormange spørgsmåle er den på ca...

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.06.2009 21:03:51

Du kan finde blanketten til ansøgning her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Blankett ... QzYmduNTUx
Du klikker bare på linkene, og printer ud, så mange du vil. Du klikker videre til siden med vejledning om, hvad der skal med.
Blanketten er på engelsk, formodentlig fordi det er en ansøgning om Schengenvisum og selve blanketten er ens for alle Schengenlande (gætter jeg på).
Det kan være en god idé hvis du printer et par stykker eller mere, og så laver kladder, hvor du så grundigt ser efter, om alt er rigtigt udfyldt, før du laver den, som din mand skal aflevere. Få evt. en til at hjælpe dig, to personer fanger flere fejl end en. Du kan jo godt udfylde den hjemme i DK, og så sende den til din mand, så han bare skal skrive under. HUSK at sætte et eller andet mærke, der hvor han skal skrive under, fx en gul post-it seddel eller andet, som kan fjernes uden mærker. OG lav en fotokopi af den, du sender, så har du den at gå frem efter næste gang! :)
Forsikringen er en rejseforsikring, den skal han have for at få visum.
Vi kan godt nok rejse til Tyrkiet uden forsikring, men det er RIGTIGT RIGTIGT DUMT :!: FOR VORES GULE SYGESIKRINGSBEVIS GÆLDER IKKE MERE I TYRKIET :( :!: Og bliver man syg, så er det rigtigt rigtigt dyrt, og i Tyrkiet holder de folk som gidsler, indtil hospitalsregningen er betalt :!: :!: I DK holder man ikke folk som gidsler, hvis de ikke kan betale, men skylder man 30.000 kr til den danske stat for hospitalsophold kan det bruges til at nægte visum, nægte permanent opholdstilladelse o.m.a. :(
mh
Rådgiver for ÆUG

keff

Indlæg af keff » 19.06.2009 21:04:22

MaLou skrev:Hvad er det for en forsikring der er tale om.. Den på 30.000 euro.
Som fundiver skriver, så skal jeg hvis kun bedbringe Kopi af pas og årsopgørelse for 2009 og invitationsbrev, hvor jeg selv skriver den altså i første omgang. Det er det jeg skal bedbringe..
Hvad skal min mand bedbringe når han søger... Udover de ting jeg skrev øverst.

Hvorfor er ansøgningskemaet på engelsk :s Er der ikke nogen på dansk eller tyrkisk og hvormange spørgsmåle er den på ca...
Malou du sagde følgende:
"Når jeg har udfyldt og sendt den tilbage og når den er behandlet så kalder ambassaden på min mand, som skal bedbringe kopi af pas, flybilet plus bankdokument"

Og så sagde jeg at din mand skal OGSÅ huske forsikringen (ja den på 30.000 euro). ...

Ansøgningsskemaet er kun på engelsk. men udfyld alt det du kan og spør os hvis du er i tvivl om resten

Har du lavet en huskeliste ud fra denne tråd,det er meget nemmere at huske det hele og man blander ikke så let tingene sammen :D

Vh Keff

jerry

Indlæg af jerry » 19.06.2009 21:13:18

Malou vær söd at læs det grundigt igennem hvad folk skriver til dig. Jeg har b.la skrevet hvad din mand skal medbringe til ambassaden for at söge visum sammen med ansögningerne. Har skrevet det her under denne traad paa side 1.

Naar visum saa er givet skal han til ambassaden igen for at hente det. Og det er her han skal medbringe rejseforsikring, tur/returbillet og et bankudskrift hvoraf det fremgaar at han skal have 2000 euro staaende i banken.

Disse ting kræves for at visum saa bliver givet. Det vil sige har man ikk ordnet dette, saa vil ambassaden enten bede ham faa det ordnet med det samme, eller ogsaa vil der ganske enkelt gives afslag paa visum. Men generelt er de meget flinke til at lade folk ordne tingene hurtigst muligt.

Bruger İ f.eks Güven Sigorta og skulle forsikringen ikk være tegnet korrekt, saa ligger der et kontor tæt paa ambassaden, hvor man altsaa har mulighed for at gaa hen og faa rettet op paa fejlen.

MaLou

Indlæg af MaLou » 19.06.2009 22:28:28

Ok.. Det der rejseforsikring.. Er det noget der flyver i luften eller er det vores...

MaLou

Indlæg af MaLou » 19.06.2009 22:41:12

kan det passe at 30.000 euro er omkring 210.000 dkk...

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 20.06.2009 00:59:36

MaLou skrev:kan det passe at 30.000 euro er omkring 210.000 dkk...
Med den kurs, der er noteret på Danske Banks website er det nærmere 227.000 DKK. Men det er jo ligesom et væddemål med forsikringsselskabet - vi vil vædde forsikringspræmien på, at der ikke sker noget. Så lad dig ikke skræmme af det store beløb.

jerry

Indlæg af jerry » 20.06.2009 08:39:37

Ja det passer meget godt. Men selve forsikringen koster omkring 100 ytl at tegne, alt efter hvor længe den skal gælde for.

Og saa er du dækket op til 30.000 euro. Men saa er der ogsaa taget höjde for alt, b.la ogsaa hjemtransport hvis uheldet skulle være ude. Vær dog opmærksom paa at skulle ansöger faa brug for at skulle til lægen under sit ophold i dk, saa skal man selv betale for en almindelig konsultation og saa faar man refunderet pengene naar man ankommer til hjemlandet. Dette skete for os.

Besvar