statsautoriseret translatør??
statsautoriseret translatør??
Hvad kan jeg gøre hvis jeg ikke kan finde en statsautoriseret translatør til det sprog jeg skal have mine papirer oversat til? Jeg skal have mine papirer oversat til albansk, men indtil videre har jeg ikke kunne finde nogen.. Det kan godt være jeg ikke har ledt godt nok.. Jeg har fundet tolke, men de kan vel ikke bruges til at oversætte papirer eller??
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Re: statsautoriseret translatør??
Du kan undersøge om der evt. kan laves en oversættelse på Albaniens repræsentation I Danmark eller om dokumenterne evt. kan oversættes I Albanien?
Måske skal du en omvej ad engelsk for at albanerne kan forstå hvad der står I dokumenterne.
Du kan jo også undersøge hvilke krav de albanske myndigheder stiller. Nogle gange kan det være billigere og nemmere at få lavet oversættelsen I udlandet.
Måske skal du en omvej ad engelsk for at albanerne kan forstå hvad der står I dokumenterne.
Du kan jo også undersøge hvilke krav de albanske myndigheder stiller. Nogle gange kan det være billigere og nemmere at få lavet oversættelsen I udlandet.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Du kan også prøve at klikke på dette link til dansk-albanske tolke og oversættere:
http://www.oversaettere.dk/soeg.php?PHP ... 0&x=16&y=9
http://www.oversaettere.dk/soeg.php?PHP ... 0&x=16&y=9
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Prøv at kontakte Udenrigsministeriet om de kan hjælpe dig og evt. få undersøgt i Albanien om det er muligt at få oversat papirerne til et 3. sprog?
Jeg har kontaktet den albanske ambassade i danmark og de sagde at jeg skulle have mine papirer oversat til albansk. Jeg skal have legaliseret både original og oversættelsen. Jeg har fået kontakt med en af de tolke/oversættere, som bla var i det link her på siden, som godt kan oversætte dem til albansk. Han var anbefalet af den albanske ambassade. Vil udenrigsministeriet acceptere ham som oversætter når jeg sender dem ind til legalisering?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Albanien er et apostille-land, og burde faktisk stille sig tilfreds med apostillen: "Når et dokument har fået påtegnet en Apostille, er det i de fleste tilfælde ikke længere nødvendigt med endnu en legalisering på det pågældende lands ambassade. Ambassadens legalisering kan dog kun springes over, hvis dokumentet skal bruges i et land som er med i Apostillekonventionen. "
se her: http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/Legalisering/
(det er p....irriterende at links bliver ødelagt i indlæggene
) óvenstående link skal fortsætte således efter Legalisering/Apostillen/
MÅSKE skulle du spørge om det nu også er rigtigt, at du skal have legaliseret en oversættelse også, og henvise til at apostille-konventionen jo netop skulle gøre det overflødigt. Spørg evt. også i Udenrigsministeriet, hvad deres erfaring er med Albanien.
Dog skal du nok stadig have en oversættelse, og de danske myndigheder er jo i denne forbindelse ikke dem, der skal 'godkende' oversætteren, så hvis den albanske ambassade henviser til en bestemt oversætter, så må det være dem, der skal godkende/har godkendt vedkommende.
Når jeg opfordrer til at spørge igen, er det fordi du ville skulle betale for legalisering/apostille til BÅDE for de danske attester OG oversættelsen (altså betale til Udenrigsministeriet, ikke til den albanske ambassade).
se her: http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/Legalisering/
(det er p....irriterende at links bliver ødelagt i indlæggene
MÅSKE skulle du spørge om det nu også er rigtigt, at du skal have legaliseret en oversættelse også, og henvise til at apostille-konventionen jo netop skulle gøre det overflødigt. Spørg evt. også i Udenrigsministeriet, hvad deres erfaring er med Albanien.
Dog skal du nok stadig have en oversættelse, og de danske myndigheder er jo i denne forbindelse ikke dem, der skal 'godkende' oversætteren, så hvis den albanske ambassade henviser til en bestemt oversætter, så må det være dem, der skal godkende/har godkendt vedkommende.
Når jeg opfordrer til at spørge igen, er det fordi du ville skulle betale for legalisering/apostille til BÅDE for de danske attester OG oversættelsen (altså betale til Udenrigsministeriet, ikke til den albanske ambassade).
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG