Visum FRA Tyrkiet

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Re: Visum FRA Tyrkiet

Indlæg af jerry » 19.06.2009 05:09:25

Hejsa.
Har ogsaa hört at arbejdstilladelsen er svær at faa dernede, da det firma som skal anætte udlændingen, skal dokumentere en masse, deriblandt en masse regnsskaber som liggaer aar tilbage. Og desværre er der en del virksomheder der ikk helt har styr paa dette, saa de vil helst ikk oplyse det og dermed kan ansöger ikk faa arbejdstilladelse. Min veninde og jeg var selv trumlen igennem og det er paa ingen maade nemt.

Mange tyrkere tror at det er ok at det er tilstrækkeligt, at deres udenlandske ægtefælle kan fremvise deres vielsesbog og at de saa dermed har en arbejdstilladelse, men dette er ikk korrekt.
İ övrigt, saa skal man som udlændinge bære sin vielsesbog paa sig dernede alligevel uanset om man arbejder eller ej, da den skal kunne fremvises i tilfælde at at man bliver stoppet og de tjekker ens papir.
Men tror nu det er mere end sjældent at de gör det.

Har ogsaa hört at pröven om tyrkisk statsborgerskab skulle blive rigtig svær.
Ved ikk om det er korrekt, men har hört at selve pröven foregaar paa tyrkisk og at man vil blive spurgt om samfundet som du ogsaa skriver mh, men at meget af det vil handle om Atatürk og hvornaar og hvordan han dannede det sekulære TR. Spörgsmaalene skulle være saa kringlede at selv en del tyrkere ville have svært ved at svare paa spörgsmaalene........Men saadan er det jo ogsaa for danskerne heroppe med hensyn til pröven om dansk statsborgerskab :lol: .

klm

Indlæg af klm » 23.06.2009 19:34:31

Jerry: Hehe :D Ja.. jeg er efterhånden ved at lære at det ikke er de samme reger der gælder for alle hernede.
Bliver lidt forvirret nu.- Kan jeg tage hjem til Dk for en lille uge og så vende tilbage igen?

Det var oprindeligt min plan at være hér i 7-8 mdr. men jeg vil ikke have nogle problemer så "worst case" er at jeg må tage hjem lidt før det oprindeligt var planlagt.
[quote]"Derfor er der en risiko for at du bliver pålagt at melde dig fraflyttet, hvis du har været ude af landet i sammenlagt mere end 6 mdr. inden for de seneste 12 mdr. "[/quote]

I februar var jeg 10 dage i Tyrkiet.- Tæller disse osse med? Hvor langt tilbage går det? Jeg forstår at det er indenfor de seneste 12 mdr. Men fra hvornår tæller det?

10.000 KR?!? Puha.. Det har jeg ikke hørt før nu. Hvad med den prøve? Så er det vel bedre at søge om opholdstilladelse så snart vi er blevet gift, inden den kommer.

Vi var på den danske ambassade i går og det gik fint. Så nu må vi vente og se hvad der sker. Dog havde jeg vedlagt en del billeder, flybilletter samt en telefonregning. Men på ambassaden ville de kun kigge på billederne og vi fik det hele med hjem igen. Jeg har skrevet i min invitation at det er vedlagt, men det vil jo så ikke komme med til US.- Er der mogle der ved om det er normalt at de ikke sender det med?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.06.2009 20:54:36

Hej Kristine,
der tælles indenfor de seneste 12 mdr., og det er selvfølgelig især i forhold til personer, der kommer hjem og søger om kontanthjælp, og udlændinge, som kun må være ude af DK i en begrænset periode.
Det er ikke sikkert, at der er nogen, der interesserer sig for, hvor længe du har været væk, hvis ikke du kontakter myndighederne for at få hjælp, eller de af en eller anden anden grund bliver nysgerrige. Hvis man går helt efter reglerne, så mister man jo også retten til det gule sygesikringsbevis, når man er væk fra DK i mere end 6 ud af 12 mdr., men det er nu sjældent at nogen interesserer sig for om man har været det, medmindre man HAR været udvandret og hjemvendt før - så bliver man kontrolleret for om man nu også ER flyttet hjem, eller bare er på en lang ferie og gerne vil ha' gratis lægehjælp osv.

Mht. om du skal udvandre til Tyrkiet og søge opholdstilladelse, kan du og din kæreste kigge her for betingelser og hvad du skal vedlægge en ansøgning når/hvis I bliver gift:
http://www.antalyaemniyet.gov.tr/
På siden klikker du på Yabancı İşlemleri

Som du kan se, skal du foruden de ca. 10.000 kr. til 5 år også enten have 500 US$ pr. måned, eller din kæreste skal skrive under på at ville forsørge dig og fremvise dokumentation for at have arbejde. Jeg ved ikke, hvor skrappe de er i Antalya, men i Istanbul er der ingen kære mor, du SKAL opfylde alle krav.
Hvis du nøjes med at søge til et år ad gangen, så er prisen naturligvis mindre, pt. ca. 2700 kr. :) Og husk så, at det KUN er opholdstilladelse, arbejdstilladelse skal søges separat i Ankara, og kræver også en del.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.06.2009 07:04:51

Som mh er inde på, så er det især i forhold til kontanthjælpsmodtagere og udlændinge, at man i praksis vil kontrollere, hvor længe folk har været væk fra Danmark.

Er man ledig og medlem af en A-kasse, skal man dog også sørge for at overholde reglerne, da man skal udfylde en såkaldt fraværserklæring, når man kommer tilbage til Danmark og søger om dagpenge igen.

jerry

Indlæg af jerry » 24.06.2009 10:06:13

Hej Kristine.

Pröven er kun hvis du söger om tyrkisk statsborgerskab, altsaa İKKE ved opholdstilladelse, ligesom man kan have dansk opholdstilladelse i mange aar, men vil man være dansk statsborger, skal man ogsaa op til en pröve.

İ Alanya er de ogsaa ret strikse med opholdstilladelser og man skal opfylde kravene.

klm

Indlæg af klm » 29.06.2009 17:31:37

Ok tak for hjælpen!
Jeg håbede at det kun var hvis jeg skulle have opholdstilladelse at jeg skulle tage prøven.
Men jeg ved endnu ikke om det bliver nødvendigt. Det kan osse være vi bosætter os i tyrkiet.

Grunden til at jeg er nervøs ved at være her i mere end 6 mdr. er at jeg har en eller anden ide om at de vil tjekke mig mens de behandler vores ansøgning. Jeg har skrevet i invitationen at jeg pt befinder mig i Tyrkiet men at jeg snart skal hjem. Men hvis vi får afgørelsen inden de 6 mdr. er gået håber jeg ikke det er noget problem. Jeg har ikke været udvandret før og har aldrig været på kontanthjælp eller lign. Hvad vil der ske hvis jeg kommer hjem og de finder ud af at jeg har været væk fra Dk i mere end 6 mdr.? Det ville højst dreje sig om 1 eller 2 måneder for meget.

jerry

Indlæg af jerry » 30.06.2009 17:52:46

Det er hvis du skal have statsborgerskab du skal tage pröven.

klm

Indlæg af klm » 30.06.2009 20:54:05

Ja undskyld jeg mener selvfølgelig statsborgerskab :oops:

Besvar