Visum FRA Tyrkiet

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Visum FRA Tyrkiet

Indlæg af fundiver199 » 16.06.2009 20:53:19

Nej du skal ikke skrive i invitationsbrevet, at du bor i Tyrkiet. For så kan du slet ikke invitere ham til Danmark, med mindre du er udstationeret for en dansk arbejdsgiver.

Jeg vil tro, at din kæreste skal angive en eksakt rejsedato, når han søger om visum. Men den er ikke bindende på nogen måde, da han jo først forventes at købe en flybillet, når visum er udstedt, og måske når visum slet ikke at blive udstedt "til tiden". Så han kan bare skrive en tilfældig dato, det betyder ingenting.

Til gengæld må jeg indrømme, at det undrer mig lidt, at I gerne vil giftes, inden I har fået afklaret, hvor I kan og vil bo sammen. Jeg ville da vente med at gifte mig, til det spørgsmål var afklaret. Men jeg kan godt se, at det er et dilemma, når det er så besværligt for din kæreste at få et visum, så han i det hele taget kan se, hvad Danmark er for noget, så længe I ikke er gift.

Men stadig er det nu en dårlig grund til at gifte sig, at det gør det lettere at få et visum :wink:

klm

Indlæg af klm » 16.06.2009 21:13:24

Jeg ved ikke hvad der får dig til at tro vi gifter os for at han kan få visum.
De fleste ønsker vel at blive i sit hjemland sammen med familie og venner men når man møder kærligheden i et andet land er det jo ikke sikkert at man kan få det som man vil ha det. Og hvis ikke han kan få visum til DK så bosætter jeg mig i Tyrkiet.- Vi har en del ting i mod os (aldersforskellen, økonomi, boligsituation osv osv osv osv..) disse ting har jeg gennemtænkt inden jeg besluttede mig for at ville giftes med ham-. Det kan godt være jeg er ung men jeg er ikke dum :wink:

Men ok jeg skriver ikke noget om at jeg bor hernede.
Tak for hjælpen!

Mvh Kristine

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.06.2009 21:53:16

Jeg tror bestemt ikke, at du er dum Kristine 8)

Og det er også en glimrende indstilling at have, at kan vi ikke komme til at bo det ene sted, så bosætter vi os bare det andet sted.

Og alting står og falder jo desuden ikke med, om han kan få et turistvisum til Danmark eller ej. For skal I bo sammen i Danmark, så er det jo familiesammenføring, I skal søge om, og ikke visum.

Og det er en helt anden sag. Og her står EU-reglerne også altid åbne som en mulighed for jer, lige som den gør det for alle andre par, hvor den ene er statsborger i Danmark eller et andet EU-land.

Så hvis I gerne vil bo i Danmark, så vil det altid kunne lade sig gøre, om ikke på den ene måde, så på den anden. Jeg ønsker jer i hvert fald held og lykke med det hele, hvad I så end finder ud af :)

keff

Indlæg af keff » 16.06.2009 21:56:59

fundiver199 skrev:Kære Kristine

Den absolut sikreste og hurtigste måde at få et visum til din kæreste er derfor, at I gifter jer, og at du bosætter dig i et andet EU-/EØS-land end Danmark, f.eks. i Sverige. Så har du nemlig retskrav på, at din mand får udstedt et gratis visum "uden unødigt ophold", d.v.s. i løbet af nogle få uger.

.
Undskyld,men hvad er det for et "retskrav" og hvorfor gælder det retskrav ikke i Danmark?

Vh Keff

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.06.2009 22:10:33

EU´s opholdsdirektiv giver EU-borgere, som har bosat sig i et andet EU-land end deres hjemland, et retskrav på familiesammenføring med deres ægtefælle eller partner samt eventuelle børn. Og som en del af dette retskrav har man også krav på, at værtsnationen letter indrejsen for ens familie ved at udstede et visum gratis og uden unødvendig forsinkelse.

Dette retskrav gælder også i Danmark, men naturligvis kun for dem, som er statsborgere i et andet EU-/EØS-land end Danmark. Eller for danskere, som vender hjem til Danmark efter at have boet i et andet EU-/EØS-land.

For så er man nemlig også omfattet af EU-reglerne, da man ifølge EF-domstolens kendelser i flere sager måske ville undlade at benytte sig af retten til at flytte til et andet EU-land, hvis man ikke kunne være sikker på at få lov til at tage sin familie med sig, når eller hvis man flytter hjem igen.

Man er således bedre stillet m.h.t. både visum og familiesammenføring, hvis man har krydset en landegrænse i EU, end hvis man bliver i sit "eget" land livet igennem.

keff

Indlæg af keff » 16.06.2009 22:18:09

fundiver199 skrev:EU´s opholdsdirektiv giver EU-borgere, som har bosat sig i et andet EU-land end deres hjemland, et retskrav på familiesammenføring med deres ægtefælle eller partner samt eventuelle børn. Og som en del af dette retskrav har man også krav på, at værtsnationen letter indrejsen for ens familie ved at udstede et visum gratis og uden unødvendig forsinkelse.

Dette retskrav gælder også i Danmark, men naturligvis kun for dem, som er statsborgere i et andet EU-/EØS-land end Danmark. Eller for danskere, som vender hjem til Danmark efter at have boet i et andet EU-/EØS-land.

For så er man nemlig også omfattet af EU-reglerne, da man ifølge EF-domstolens kendelser i flere sager måske ville undlade at benytte sig af retten til at flytte til et andet EU-land, hvis man ikke kunne være sikker på at få lov til at tage sin familie med sig, når eller hvis man flytter hjem igen.

Man er således bedre stillet m.h.t. både visum og familiesammenføring, hvis man har krydset en landegrænse i EU, end hvis man bliver i sit "eget" land livet igennem.
Vil det sige at hvis vi får afslag på visum pga proforma mistanke,så kan jeg leje en lejlighed i sverige og søge FS derfra og så er vi 100% sikker på at hun fårvisum og derefter opholdstilladelse i EU.?

Tak

Keff.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.06.2009 07:29:47

Ja, det vil I kunne, for så flyttes bevisbyrden for proformaforholdet fra, at Udlændingeservice kan give afslag alene pga. en formodning til, at Udlændingeservice, når I gør brug af EU-reglerne, skal fremskaffe konkrete og uomtvisteligt beviser for, at jeres forhold ikke er ægte for at kunne nægte at udstede et opholdskort.

keff

Indlæg af keff » 17.06.2009 09:28:20

skaanebo skrev:Ja, det vil I kunne, for så flyttes bevisbyrden for proformaforholdet fra, at Udlændingeservice kan give afslag alene pga. en formodning til, at Udlændingeservice, når I gør brug af EU-reglerne, skal fremskaffe konkrete og uomtvisteligt beviser for, at jeres forhold ikke er ægte for at kunne nægte at udstede et opholdskort.
Tusind tak for det,det vil jeg da helt sikkert bruge som en plan B.

Jeg vil måske også gøre US opmærksom på at jeg kender til en sådan plan B,altså fortælle det på en pæn måde så det ville være nemmere for dem at gi os visum :wink:

Keff.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.06.2009 14:37:00

Det tror jeg desværre, at de er ligeglade med i US. De har noget dansk lovgivning og noget EU-lovgivning, som de skal følge, og det gør de så efter bedste evne.

Men til gengæld er det rigtigt, at I kan være 100% sikre på, at din kone kan få både visum "uden unødigt ophold" og senere opholdskort i Sverige, hvis du bosætter dig i Sverige. I skal i den situation blot opfylde følgende simple krav:

* Jeres ægteskab skal være lovligt, reelt og frivilligt, men det er myndighederne, som har bevisbyrden.

* Din kone må ikke udgøre en fare for den offentlige sikkerhed, orden eller sundhed.

* Du skal bo i Sverige som enten arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende, pensioneret arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende, studerende eller person med tilstrækkelige midler. Hvis du arbejder i Danmark, er du "person med tilstrækkelige midler".

* Du skal råde over tilstrækkelige midler i form af indkomst eller formue til at forsørge dig selv og din kone, hvilket i Sverige vil sige, at du skal have et beløb på 6.000 SEK til over hver måned, når alle faste udgifter + transport er betalt.

Du kan finde mange praktiske informationer om at flytte til Sverige i ÆUG´s Sverigesfolder.

Når du har boet mindst 10 uger i Sverige og din kone har sluttet sig til dig, så kan I også anvende EU-reglerne i Danmark. De informationer, som står i Sverigesfolderen om at flytte tilbage til Danmark, er således forældene, idet den danske administration af EU-reglerne blev ændret i oktober 2008.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Indlæg af jerry » 17.06.2009 18:06:51

Hej Kristine.

Jeg tror der er noget du har misforstaaet med hensyn til det med, at man automatisk faar 5 aars opholdstilladelse, hvis man gifter sig dernede. Du kan f.eks först faa tyrkisk id-kort naar İ har været gift tyrkisk i 3 aar. Kender en hel del der er gift tyrkisk og de har ALLE maatte ned paa nærmeste politistation og söge om en opholdstilladelse. Men alle kan jo faa visum/opholdstilladelse i TR, man betaler bare derefter. Altsaa efter hvor mange maaneder/aar man vil have det for.

Med hensyn til at skrive at du bor i TR, saa vil de jo automatisk kunne se stemplerne i dit pas, altsaa hvor længe du har været der. Men du vil jo godt kunne skrive at du har været nede og besöge ham i x-antal maaneder for at se hans liv og hverdag og at İ derfor gerne vil söge visum saa han faar samme mulighed med hensyn til dig.

Men at skrive du bor dernede, vil jo ogsaa kræve at du er udvandret. Saa længe du har folkeregisteradresse i dk, saa vil det blot blive betegnet som at du er dernede paa et længere ophold.

Selv stod jeg paa vores lejekontrakt og arbejdede dernede, oplyste ogsaa til us at jeg boede dernede, men igen, der stod min mand ogsaa for alle omkostninger omkring visum, saa derfor var det sikkert sagen uvedkommende.

Som fundiver skriver, saa skal din kæreste ikk tegne livsforsikring, men en alimindelig rejseforsikring, som skal dække op til 30.000 euro.

Vær opmærksom paa at der kræves en del dokumentation for at blive gift dernede og at det ikk er helt nemt at blive skilt hvis uheldet skulle være ude :wink: .

klm

Indlæg af klm » 17.06.2009 19:18:25

Tak men så galt går det nok ikke :)

Hans bror blev sidste år gift med en tysk dame og de bor nu sammen i TR. Hun fik 5 års opholdstilladelse (ja, efter et besøg på politistationen) men skulle ikke betale nogle penge. Dog må hun ikke arbejde de næste 2-3 år hernede. Men det er måske andre regler når hun er tysker.(?)

Jeg er igang med at skrive en invitaition til min kæreste nu. Jeg har skrevet at jeg pt befinder mig i TR og har gjort det siden maj men at jeg snart skal hjem (nærmere har jeg ikke uddybet det). Når jeg har været hér i 3 mdr. er det planen at jeg tager til Grænkenland og får et stempel i passet for så derefter at tage tilbage til TR. Vil US kunne se det? Er det nødvendigt at jeg er hjemme i DK mens de behandler ansøgningen? Vi har fået en tid på mandag på den danske ambassade.

Jeg har printet samtlige af mine flybilletter og nogle billeder og min telefonregning fra år 2009 som jeg har tænkt mig at vedlægge invitationen. Er det nødvendigt?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.06.2009 19:43:23

Det er ikke nødvendigt, at du opholder dig i Danmark, medens visumansøgningen bliver behandlet. Men det er nødvendigt, at du får nogen til jævnligt at hente din post på din danske bopæl. For Udlændingeservice vil sende dig et spørgeskema til din danske adresse, og det har du kun 2 uger til at udfylde og sende tilbage til dem.

Hvad angår dokumentation for, at I har tilbragt tid sammen i Tyrkiet, så vil det kun tjene til jeres fordel, så vedlæg endelig alt, hvad du har af den slags.

Bemærk dog, at Danmark har en officiel regel om, at man skal fortælle folkeregisteret, at man er udvandret, hvis man er væk i mere end 6 måneder ad gangen. Så det bør du nok sørge for ikke at være.

klm

Indlæg af klm » 17.06.2009 19:57:41

Ok det var jeg ikke klar over. Det må jeg så sørge for at jeg ikke er. :?
Ja, jeg har adresse i DK og der bliver sørget for posten så det skulle ikke blive noget problem.

Mange tak for hjælpen!

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Indlæg af jerry » 18.06.2009 05:42:45

Hejsa.
Nu ved jeg ikk hvor i TR du befinder dig, for du kunne jo ogsaa vælge at tage hjem og vende i dk efter 3 maaneder og saa slipper du for at melde at du har været væk i mere end 6 maaneder, eftersom du har været hjemme og runde dk for en kort periode :wink: . Men det er jo ikk sikkert det er billigere. Ved ikk hvad reglerne er for tyskere vs danskere, umiddelbart burde de maaske være det samme, skal ikk kunne sige det, men ved af erfaring af de danskere der har giftet sig tyrkisk dernede og har henvendt sig paa politistationen, har skulle betale ligesom alle andre.

Min mand(er selv tyrker), kontaktede en kammerat han har som sidder paa politistationen igaar for at spörge, inden jeg bare svarede paa dit indlæg, og han sagde at man skulle altsaa betale, men at man eventuelt kunne faa et nedslag i prisen hvis man medbragte vielsesbogen.

Meeeeeeeeeeeen det er stadig TR vi snakker om og der er det desværre jungleloven der gælder engang imellem....netop derfor de ikk bliver optaget i eu. Landet har sine regler, men myndighederne laver deres egne. Man maa sige at de lever godt op til ordsproget om, at regler er til for at blive brudt ha ha.

Ps. Ellers kan du henvende dig til "mh" her paa forum, saa maa siges at være ekspert paa omraadet hvad tyrkiske regler angaar.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.06.2009 21:10:27

@ klm
Desværre er det ikke helt så enkelt at afbryde en 'udvandring', se lov om det Centrale Personregister, Kapitel 6 – Fraflytning til udlandet:
§ 24. Enhver, som fraflytter til udlandet, skal registreres i CPR som udrejst, jf. dog stk. 5-9 og § 25, stk. 2. Vedkommende skal anmelde fraflytningen til bopælskommunen inden udrejsen. Ophold i udlandet over 6 måneder skal altid anmeldes som en fraflytning til udlandet. Hvis opholdet i udlandet varer 6 måneder eller derunder og den hidtidige bolig opretholdes til fuld rådighed, har vedkommende efter anmodning ret til at forblive registreret med bopæl dér, jf. dog § 25, stk. 1. Opretholdes den hidtidige bolig ikke til fuld rådighed under et ophold i udlandet på 6 måneder eller derunder, skal kommunalbestyrelsen foretage en konkret vurdering af, om der er tale om en fraflytning til udlandet eller ej.
Stk. 2. Korte besøg her i landet skal ikke betragtes som en afbrydelse af opholdet i udlandet, så længe vedkommende i det anførte tidsrum sover flest gange i udlandet.
Det vil sige, at man IKKE må forblive registreret, hvis man tilbringer størstedelen af sin tid i udlandet. De 6 mdr. afbrydes IKKE ved at man smutter hjem en uge eller to. Derfor er der en risiko for at du bliver pålagt at melde dig fraflyttet, hvis du har været ude af landet i sammenlagt mere end 6 mdr. inden for de seneste 12 mdr. Der tælles i måneder, ikke i kalenderår, dvs. at fravær i sidste halvdel af 2008 tæller med. OG værst af alt, hvis du skulle få brug for at søge kontanthjælp efter et længere fravær, fordi der ik liie står et ´job og venter, så kommer du på starthjælp. Dette er ikke ren teori, jeg har haft sager, hvor det gik sådan. :shock:
Mht. hvad man betaler for en opholdstilladelse i Tyrkiet, så er der forskellige takster alt efter hvor man er fra. Er du dansk statsborger, så koster en 5-årig opholdstilladelse pt 2.896,6 TL, (ca. 10.000 kr.) mens en tysk statsborger slipper med 124 euro (ca. 930 kr.). Italienere, belgiere og japanere slipper endnu billigere: 61 euro for 5 år. Dette gælder uanset om du er gift eller ikke :roll:
Du får IKKE på nogen måde arbejdstilladelse automatisk ved at få opholdstilladelse, den skal søges separat hos arbejdsministeriet, dvs. i Ankara. Endelig er der nu lovforslag til behandling, som vil gøre det sværere for udlændinge at få tyrkisk statsborgerskab. Der skal bl.a. aflægges prøve i tyrkisk sprog og samfund.
DE ER NEMLIG VED AT LÆRE AF OS, HVORDAN MAN BEGRÆNSER INDVANDRING :evil:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar