hjælp udfyldelse af reference skemaet
-
Visumventetider
- Geografisk sted: Cph
hjælp udfyldelse af reference skemaet
Jeg har nu modtaget mit referenceskema.
Jeg har et spm. som jeg håber I kan hjælpe med.
Pkt. 7 handler om, man tidligere har inviteret nogen herop.
Mit forløb er som følger:
Jeg har tidligere inviteret en kæreste herop for 3 år siden som fik visum efter der blev stillet garanti.
Vi blev gift i dk men han rejste hjem igen inden udløbet af visum og visumgarantien blev frigivet.
Han fik et nyt visum uden at stille garanti da vi nu var gift og vi søgte forbindelse med dette andet besøg familiesammenføring, som vi opnåede.
Samlivet ophørte imidlertid på grund af utroskab og vi blev skilt sidste år.
Min ex har så vidt jeg ved ikke søgt om ophold på andet grundlag og jeg har ved henvendelse til US tidligere fået at vide, at jeg ikke længere er part i sagen.
Jeg vil nu gerne invitere en ny kæreste, som har søgt visum. Jeg er imidlertid i tvivl om, hvordan jeg skal forholde mig til spm. om en tidligere ansøger er blevet efter visums udløb. Det gjorde han jo ikke første gang men anden gang søgte vi familiesammenføring og han fik processuelt ophold. Så vidt jeg kan se har han vel ikke (min ex) forbrudt sig mod schengen-reglerne.
Hvordan tror I US vil se på denne sag? Jeg må tilstå, at jeg er lidt nervøs.. jeg ventede ikke at de ville spørge til tidligere ansøgere.. Kan det faktum at jeg tidligere har været gift med en udlændinge fra samme land få konsekvenser for visum og hvad skal jeg gøre for at forklare mig for US? Jeg understreger, at jeg bestemt ikke er tale om pro forma i mit nye forhold og heller ikke i mit gamle..
plz help..
Jeg har et spm. som jeg håber I kan hjælpe med.
Pkt. 7 handler om, man tidligere har inviteret nogen herop.
Mit forløb er som følger:
Jeg har tidligere inviteret en kæreste herop for 3 år siden som fik visum efter der blev stillet garanti.
Vi blev gift i dk men han rejste hjem igen inden udløbet af visum og visumgarantien blev frigivet.
Han fik et nyt visum uden at stille garanti da vi nu var gift og vi søgte forbindelse med dette andet besøg familiesammenføring, som vi opnåede.
Samlivet ophørte imidlertid på grund af utroskab og vi blev skilt sidste år.
Min ex har så vidt jeg ved ikke søgt om ophold på andet grundlag og jeg har ved henvendelse til US tidligere fået at vide, at jeg ikke længere er part i sagen.
Jeg vil nu gerne invitere en ny kæreste, som har søgt visum. Jeg er imidlertid i tvivl om, hvordan jeg skal forholde mig til spm. om en tidligere ansøger er blevet efter visums udløb. Det gjorde han jo ikke første gang men anden gang søgte vi familiesammenføring og han fik processuelt ophold. Så vidt jeg kan se har han vel ikke (min ex) forbrudt sig mod schengen-reglerne.
Hvordan tror I US vil se på denne sag? Jeg må tilstå, at jeg er lidt nervøs.. jeg ventede ikke at de ville spørge til tidligere ansøgere.. Kan det faktum at jeg tidligere har været gift med en udlændinge fra samme land få konsekvenser for visum og hvad skal jeg gøre for at forklare mig for US? Jeg understreger, at jeg bestemt ikke er tale om pro forma i mit nye forhold og heller ikke i mit gamle..
plz help..
Du skal naturligvis oplyse om din tidligere visuminvitation, hvorefter I søgte om FS. At du med andre ord tidligere har inviteret en person, er blevet gift med denne person, men nu er skilt.
Og dermed kan du naturligvis også påkalde dig en mistanke om proforma, fordi I tilsyneladende er skilt efter kort tid, og du nu vil invitere en ny person fra samme land til Danmark (import af ægtefæller på samlebånd er nok ikke så smart).
Hvis der er gået nogle år, siden du blev skilt, har sagen næppe den store betydning, men hvis du har været så hurtigt ude med riven, at det kun er et år siden, du blev skilt, så må du påregne at skulle dokumentere alt og derfor være ekstra opmærksom på at vedlægge dokumentation, så US ikke uden videre kan formode proforma-forhold. Og hvis det er dig, der har været utro med den person, du nu ønsker at invitere, står I nok bedre, fordi I så kan dokumentere, at det har været et længerevarende forhold, og at det er så seriøst, at du har ladet dig skille. Hvorimod I står tilsvarende svagere, hvis det er et helt nyt forhold, som har varet i under et år.
Og dermed kan du naturligvis også påkalde dig en mistanke om proforma, fordi I tilsyneladende er skilt efter kort tid, og du nu vil invitere en ny person fra samme land til Danmark (import af ægtefæller på samlebånd er nok ikke så smart).
Hvis der er gået nogle år, siden du blev skilt, har sagen næppe den store betydning, men hvis du har været så hurtigt ude med riven, at det kun er et år siden, du blev skilt, så må du påregne at skulle dokumentere alt og derfor være ekstra opmærksom på at vedlægge dokumentation, så US ikke uden videre kan formode proforma-forhold. Og hvis det er dig, der har været utro med den person, du nu ønsker at invitere, står I nok bedre, fordi I så kan dokumentere, at det har været et længerevarende forhold, og at det er så seriøst, at du har ladet dig skille. Hvorimod I står tilsvarende svagere, hvis det er et helt nyt forhold, som har varet i under et år.
-
Visumventetider
tak skaanebo.. Jeg er i gang med at samle så meget dokumentation, jeg kan. Jeg har besøgt min nye kæreste hele 4 gange siden jeg blev skilt fra min eks.. jeg har samlet hele 18 billeder..
Jeg sender dem en beskrivelse af hele sagsforløbet med skilsmissebevilling vedlagt..
Har du flere forslag til hvad jeg skal gøre..?
Jeg sender dem en beskrivelse af hele sagsforløbet med skilsmissebevilling vedlagt..
Re:
Hey Skaanebo.skaanebo skrev:Du skal naturligvis oplyse om din tidligere visuminvitation, hvorefter I søgte om FS. At du med andre ord tidligere har inviteret en person, er blevet gift med denne person, men nu er skilt.
Det er et meget interessant spørgsmål der stilles.
Jeg har tit undret mig over selve "pro-forma" mistanken. US skriver at der blir kigget på tidligere ægteskaber og specielt om der er opnået opholdstilladelse,men hvis personen ikke bor her mere så gælder den vel ikke. Desuden siger stort set alle her på ÆUG at det er os ansøgere som skal bevise at det ikke er proforma. Well politiet kan jo bare komme på besøg hver aften,hvis de altså har resurcer til det.
Det jeg prøver at sige er bare at "proforma-reglen" er lidt tynd og jeg har tidligere spurgt herinde om der er nogen som har hørt om eller set sager som er afgjort udelukkende pga proforma mistanke.
Kan de virklig give afslag på grund af en mistanke.Jeg tror det ikke for så ville jeg slæbe dem i retten for at bevise min kærlighed til min kone..
Hvis jeg stod i denne situation så ville jeg lægge et brev sammen med spørgeskemaet hvori der forklares hvordan tingene står mht det tidligere forhold.
Vh Keff
-
fundiver199
Re: hjælp udfyldelse af reference skemaet
Kære Keff
Ja det er skam fuldstændig rigtigt, hvad Skaanebo siger. Udlændingeservice kan sagtens give afslag p.g.a. en mistanke om proforma, uden hverken at bevise eller for den sags skyld undersøge noget som helst.
Og de gør det skam også i praksis. F.eks. har et af ÆUG´s bestyrelsesmedlemmer lige fået afslag p.g.a. proforma efter 8 måneders ventetid.
I den sag er den eneste indikation på, at der måske kunne være tale om et proforma-ægteskab, at der er stor aldersforskel på de 2 parter, og desuden er det kvinden, som er ældst, hvilket jo er lidt usædvanligt. Og det var altså nok til, at der blev givet afslag.
Parret har naturligvis klaget over det afslag, og under klagesagen vil de så få mulighed for gennem simultaninterview, uanmeldte besøg på bopælen og så videre at bevise, at deres forhold ikke er proforma.
Men det koster yderligere cirka 5 måneders ventetid, og desuden har manden ikke fået lov til at blive i Danmark, medens klagesagen behandles. Så parret overvejer nu at gøre det, som de nok burde have gjort fra start af, nemlig at bosætte sig mindst 10 uger i Sverige, så de kan glemme alt om de danske regler og i stedet bruge EU-reglerne.
Ja det er skam fuldstændig rigtigt, hvad Skaanebo siger. Udlændingeservice kan sagtens give afslag p.g.a. en mistanke om proforma, uden hverken at bevise eller for den sags skyld undersøge noget som helst.
Og de gør det skam også i praksis. F.eks. har et af ÆUG´s bestyrelsesmedlemmer lige fået afslag p.g.a. proforma efter 8 måneders ventetid.
I den sag er den eneste indikation på, at der måske kunne være tale om et proforma-ægteskab, at der er stor aldersforskel på de 2 parter, og desuden er det kvinden, som er ældst, hvilket jo er lidt usædvanligt. Og det var altså nok til, at der blev givet afslag.
Parret har naturligvis klaget over det afslag, og under klagesagen vil de så få mulighed for gennem simultaninterview, uanmeldte besøg på bopælen og så videre at bevise, at deres forhold ikke er proforma.
Men det koster yderligere cirka 5 måneders ventetid, og desuden har manden ikke fået lov til at blive i Danmark, medens klagesagen behandles. Så parret overvejer nu at gøre det, som de nok burde have gjort fra start af, nemlig at bosætte sig mindst 10 uger i Sverige, så de kan glemme alt om de danske regler og i stedet bruge EU-reglerne.
Jeg tror desværre, at det er rigtigt at I muligvis kan få et afslag. Jeg vil sige det der taler til jeres fordel er at din ex-mand tog hjem igen og han ikke blev i DK. Det er en stor fordel for jer.
Jeg ved der er andre, som har været gift med en udlænding før og hvor ex'en har permanent opholdstilladelse i DK, de har fået afslag pga. proforma.
Jeg ved der er andre, som har været gift med en udlænding før og hvor ex'en har permanent opholdstilladelse i DK, de har fået afslag pga. proforma.
-
Visumventetider
taler I om visum eller om familiesammenføring i det I skriver om pro forma?
HejVisumventetider skrev:taler I om visum eller om familiesammenføring i det I skriver om pro forma?
I kan ikke få afslag på visum hvis du vil have din ægtefælle på besøg,medmindre han har forbud mod at rejse ind. Men jeg tror jeg fik samtalen drejet over til familliesammenføring og proforma..
Sorry
Jeg er i samme båd som dig.
Keff
-
fundiver199
Det er rigtigt, at proforma i hovedsagen er noget, som der kigges på, når man søger om familiesammenføring.keff skrev:Hej. I kan ikke få afslag på visum hvis du vil have din ægtefælle på besøg, medmindre han har forbud mod at rejse ind. Men jeg tror jeg fik samtalen drejet over til familliesammenføring og proforma..
Sorry
Til gengæld er det ikke rigtigt, at visum altid bevilges til ægtefæller, medmindre de har forbud mod at rejse ind i Danmark. Der kan også være andre årsager til et afslag, og mistanke om proforma kan givetvis også være en grund til afslag på en ansøgning om visum. Om det i praksis er noget, der sker tit, det ved jeg dog ikke.
Re:
Når i søger FS så be`alle venner og familie om at skrive om jeres forhold,rigtige kærlighedshistorier.Visumventetider skrev:
Kom ud en masse steder såsom tivoli og bakken og legoland og besøg bekendte og tag billeder.
Jeg ved ikke om US gider kigge på det men vi har muligheden for at gøre vores sag bedre.
Keff.
-
Visumventetider
Jeg går ud fra kæreste og ægtefælle er samme regler? I mit tilfælde er der tale om kæreste..
Egentligt er det jo rimeligt nok at have nogle regler for proforma da vi jo godt ved at der også findes mennesker, som vil udnytte systemet..
Tror I ikke en god dokumentation af forholdet kan komme en anklage om pro forma i forkøbet?
Egentligt er det jo rimeligt nok at have nogle regler for proforma da vi jo godt ved at der også findes mennesker, som vil udnytte systemet..
Tror I ikke en god dokumentation af forholdet kan komme en anklage om pro forma i forkøbet?
Selvfølgelig gør den det. Man kommer nu længst med ærlighed.Visumventetider skrev:
Keff..
-
fundiver199
Begrebet proforma anvendes nu mest om ægteskaber og ikke om kæresteforhold. Men man kan givetvis godt risikere at få afslag om en ansøgning om visum til en ny kæreste, hvis man kort tid forinden er blevet skilt fra en ægtefælle fra samme land.
Men I må jo bare dokumentere jeres forhold så godt som muligt, og så i øvrigt håbe på det bedste. Og bliver det et afslag, jamen så må I jo til den tid tage stilling til, hvad I så gør.
Så kan du jo besøge din kæreste i hendes hjemland, og herefter kan du evt. bosætte dig i Sverige eller et andet EU-land i en periode, så I kan søge visum til dette land i stedet for til Danmark. Og har I først giftet jer, så vil det i den situation være noget, du har krav på, at hun får. Så er der ikke længere noget, der hedder afslag alene p.g.a. en udokumenteret mistanke fra myndighedernes side.
Men I må jo bare dokumentere jeres forhold så godt som muligt, og så i øvrigt håbe på det bedste. Og bliver det et afslag, jamen så må I jo til den tid tage stilling til, hvad I så gør.
Så kan du jo besøge din kæreste i hendes hjemland, og herefter kan du evt. bosætte dig i Sverige eller et andet EU-land i en periode, så I kan søge visum til dette land i stedet for til Danmark. Og har I først giftet jer, så vil det i den situation være noget, du har krav på, at hun får. Så er der ikke længere noget, der hedder afslag alene p.g.a. en udokumenteret mistanke fra myndighedernes side.
Hej igen,sikken en hjælp du yder til alle Fundiver.fundiver199 skrev:
.
Jeg tænkte på om ikke sverige giver afslag hvis man lige har fået afslag i Danmark.Jeg tænkte bare at sverige jo også er schengen osv osv.
Og er der ikke en karantæne periode hvis man får afslag på schengen-visum,jeg kan ikke finde noget på nyidk.
Vh Keff
Det er klart, at det ikke er smart, at søge om visum til et andet Schengen-land, umiddelbart efter at man har fået et afslag. Hvis du får afslag på visum til Danmark og efterfølgende søger visum til Sverige, kan svenske myndigheder jo se, at du lige har fået afslag på et visum til Danmark, og så vil alle de røde lamper jo begynde at blinke.
Har man først en gang fået afslag på et visum til et land inden for Schengen, så bliver det svært overhovedet at få visum, da man i så fald skal være særlig grundig med at dokumentere sine forhold og kunne forklare, at ens situation nu er forskellig fra dengang, hvor man søgte visum og fik afslag.
Har man først en gang fået afslag på et visum til et land inden for Schengen, så bliver det svært overhovedet at få visum, da man i så fald skal være særlig grundig med at dokumentere sine forhold og kunne forklare, at ens situation nu er forskellig fra dengang, hvor man søgte visum og fik afslag.