Min mexikanske kæreste og jeg skal giftes -
Vi har afleveret papirerne til borgerservice, som har sendt dem videre til kommunen. Nu venter vi på svar fra kommunen om en dato for brullyp. -Jeg håber, vi har gjort det rigtigt.. vi er blevet sendt rundt fra det ene kontor til det andet.
Indtil videre opholder han sig på turist visum her i DK. Han vil gerne lære dansk, men uden et cpr-nummer koster det mange penge. Med et cpr-nummer er det som regel gratis at lære dansk.
Jeg er meget i tvivl om hans/vores rettigheder i forhold til ægteskabet. Får han automatisk cpr-nummer, når han gifter sig med mig? Opholdstilladelse?
Er der mon nogen der kan hjælpe med mine spørgsmål?
Venlig hilsen Marianna Louise
dansk-mexikansk ægteskab
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: dansk-mexikansk ægteskab
Papirerne skal afleveres på kommunens juridiske kontor, når vielsen skal ske på borgmesterkontoret.
Så længe din tilkomne kun er her på visum, har han ingen rettigheder, ud over at have status som gæst. Det vil sige at han ikke må udføre hverken lønnet eller ulønnet arbejde.
Nej, cpr-nummer gives ikke automatisk ved ægteskab. Rækkefølgen er i stedet denne:
1. Vielse
2. Ansøgning til Udlændingeservice (US) om 2 års midlertidig opholdstilladelse (OT), hvis der søges efter danske nationale regler, eller 5 års opholdskort, hvis der søges efter EU-retten.
3. Via kommunens integrationskontor søges om dansk CPR-nummer.
4. Tilmelding til Folkeregistret (din tilkomne)
5. Tilmelding til sprogskole
Så længe din tilkomne kun er her på visum, har han ingen rettigheder, ud over at have status som gæst. Det vil sige at han ikke må udføre hverken lønnet eller ulønnet arbejde.
Nej, cpr-nummer gives ikke automatisk ved ægteskab. Rækkefølgen er i stedet denne:
1. Vielse
2. Ansøgning til Udlændingeservice (US) om 2 års midlertidig opholdstilladelse (OT), hvis der søges efter danske nationale regler, eller 5 års opholdskort, hvis der søges efter EU-retten.
3. Via kommunens integrationskontor søges om dansk CPR-nummer.
4. Tilmelding til Folkeregistret (din tilkomne)
5. Tilmelding til sprogskole
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Re: dansk-mexikansk ægteskab
inden min mand fik sit cpr, gik han til dansk undervisning hos det Internationalt Kristent Center. det ligger inde ved nørreport station.
De kraver ikke cpr og det er gratis.
Det betyder intet hvilken land eller religion man er fra.
Det er tirsdag og torsdag fra 14-16, og man møder bare op, der er ingen tilmeldning.
Her er deres hjemmeside http://www.imta.dk
Det er ihvertfald en start, og en mulighed for at lærer sproget og møde andre mennesker.
Venlig hilsen Heidi
De kraver ikke cpr og det er gratis.
Det betyder intet hvilken land eller religion man er fra.
Det er tirsdag og torsdag fra 14-16, og man møder bare op, der er ingen tilmeldning.
Her er deres hjemmeside http://www.imta.dk
Det er ihvertfald en start, og en mulighed for at lærer sproget og møde andre mennesker.
Venlig hilsen Heidi