Fortvivelse er en grim ting....Råber højt omhjælp!!!!

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Malene

Re: Fortvivelse er en grim ting....Råber højt omhjælp!!!!

Indlæg af Malene » 08.06.2009 12:40:43

til MH... jeg hat mødt min kærestets familie, han søsster bor her i byen og hende besøger vi hver dag, hans mor har været på besøg her i dk mange gange. hun taler kun kurdisk. jeg g´har altid kontak med min kæreste, da han endten er her hos mig eller i norge. godt nok ulovligt, da han ikke er værnet mod hjemsendelse, må han være på tålt ophold i norge... han ændrede navn og alder da han kom til norge, men kan kom til et land hvor kun han har en onkel som tilknytning. jeg er preset fra lle sider, da det stresser mig meget at mit barns far ikke har ophold nogen steder:-( det er en mega træls situation, og jeg mener stadig at det vil hjælpe os meget at på en opholdstilladelse til ham. men jeg kan os godt se at jeg selv har sat mig i den er situation, men da jeg fandt sammen med ham, og belv gravid, undersøgte jeg hans sag og fandt da først udaf at han egetlig var udvist fra norge... jeg føler jeg kender ham til punkt og prikke, da jeg tit snakker med hans søster om hele situationen. men ja må da indrømme jeg tviver en smule, da sagen nogen gange tager nogle forandringer. men jeg vil bare så gerne have et normalt liv, og det vil jeg aldrig få hvis ikke han får en opholdstilladelse. og hvad skal je sige til min søn når han begynder at snakke og spørge????

jeg har et fornuftigt liv, og er ved at relisere min drøm som sygeplejerske. og derfor er tanken om at flytte til, sverige, meget uklar. for jeg vil ikke hive telt pælene op for at rette op i hans meget dårlige situation. men på den anden side vil jeg heller ikke leve med dette hængeparti resten af livet.
er også bange for at hvis myndighederne finder udaf han er her, så bliver der ballde og jeg kan blive straffet og miste mange ting. og det vil jeg ikke. Kan ikke rigtig overskue det hele:-(

folk dunker mig tit i hovet om at hvorfor fanden jeg kunne finde på at sætte et barn til verden med en mand som har den situation som han har.... men jeg må nok os indrømme at dengang tænkte jeg at hvis han ikke har ophold her i landet, vil vi jo sagsten kunne søge FS, i det han havde ophold i norge. hvilket jeg jo så fandt udaf at det havde han ikke. men jeg tror egentlig ikke at han selv var klar over hvordan hans situation så ud. hmmmmmm

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.06.2009 13:33:46

Hej Malene,
jamen så ser det straks lidt mere trygt ud - men ikke meget lysere mht jeres samlede situation. Den bedste løsning er jo nok Sverige, hvor der skulle være en chance for at blive viet, og du kan sikkert godt være i praktik der, og forhåbentlig samtidig tjene nok (2 x starthjælp) til at du kan benytte EU-reglerne.
Du behøver ikke være så nervøs for din søn mht at skulle i svensk vuggestue/dagpleje, børn har faktisk rigtig godt af så tidligt som muligt at blive udsat for et andet sprog i hverdagen, det gør det lettere at lære nye sprog senere i livet (videnskabeligt påvist), og svensk er ikke SÅ svært og anderledes endda (kan jeg jo sagtens sige, som lærte det før jeg lærte dansk, selv om jeg er født i DK). Barnets far taler vel også norsk? Og hvis familien er kurdere, er de vel næppe jøder og så tvivler jeg en del på om han overhovedet er velkommen i Israel, som han jo intet tilhørsforhold har til. Jeg tror, du skal holde dig til Skandinavien i din planlægning, det vil alt andet lige være mere overskueligt for dig.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.06.2009 15:58:59

Ja der er da nogen ting i din kærestes historie, som lyder lidt mærkelige. For det er vel ikke helt normalt, at man først har opholdstilladelse som flygtning og herefter mister den igen, fordi man har glemt at forny den.

Det har jeg i hvert fald aldrig hørt om før, så det kunne godt lyde som en undskyldning eller "hvid løgn", der skal dække over en anden historie, som din kæreste af èn eller anden grund ikke ønsker, at du skal kende til.

Så jeg må nok tilslutte med mh`s kærligt løftede pegepinger og sige, at første skridt må være at få 100% styr på, hvad din kærestes fortid egentlig indeholder.

Og det passer så måske meget godt sammen med, at du ikke har lyst til at rykke teltpælene op og flytte til Sverige eller måske Norge lige nu for at kunne søge om FS efter EU-reglerne.

Det virker vældig fornuftigt, at du i første omgang koncentrerer dig om at få gjort din uddannelse som sygeplejerske færdig, samt naturligvis tage dig af din datter.

Og så må du få løst problemet med din kærestes manglende opholdstilladelse på et senere tidspunkt, når du er "klar" til det. Og det haster for så vidt ikke. For der er jo ikke nogen tidsfrist inden for hvilken, I skal nå at søge om familiesammenføring.

I første omgang er det derfor mest din kærestes problem, at han opholder sig ulovligt i Norge og Danmark, og måske skulle du i hovedsagen overlade det til ham selv at få løst det problem.

Man kan jo heller ikke sige, at han har været voldsomt ærlig over for dig eller behandlet dig på en voldsomt ansvarlig måde, når han ikke har fortalt dig om sin situation, før han gjorde dig gravid.

Og som udenforstående kan man altså godt få den tanke, at hans hovedformål med at gøre dig gravid måske var, at så ville du nok gifte dig med ham og dermed skaffe ham en opholdstilladelse i Danmark.

En tredie ting, som du bliver nødt til at få styr på, er, hvad din kæreste i grunden har levet af i alle de år, hvor han ikke har haft lovligt ophold i hverken Norge eller Danmark?

Har hans familie understøttet ham, eller har han levet af sort arbejde eller kriminalitet? Og er det i virkeligheden kriminalitet, som er årsagen til, at han har mistet sin opholdstilladelse i Norge?

Kriminelle kan jo godt forbedre sig og "blive voksne", men som regel sker det dog først omkring 35-års alderen. Og om ikke andet må man nok sige, at det er rart på forhånd at vide, om man gifter sig med en kriminel.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.06.2009 17:38:51

P.S. Som mit "handle" siger er jeg dykkerinstruktør. Og inden for dykning har vi en grundlæresætning, der lyder som følger:

1) Stop
2) Få kontrol over dit åndedræt
3) Tænk
4) Løs problemet

Denne grundlæresætning er opstået, fordi erfaringerne viser, at langt den overvejende del af alle dykkerulykker skyldes, at folk handler i panik. Hvis en dykker f.eks. oplever, at han hænger fast i noget på 30 meters dybde, så er den instinktive reaktion at forsøge at rykke sig fri. Men derved ødelægger han måske sit udstyr, og så har han lige pludselig et meget større problem, end han havde før.

Budskabet er derfor, at hvis man er havnet i en uønsket og måske potentielt farlig situation, så er det aller vigtigste i første omgang at undgå at komme til at gøre noget, der kan gøre situationen endnu værre.

Herefter skal man så få kontrol over sit åndedræt, og det er noget lidt specielt dykkerorienteret, som i andre sammenhænge bedst kan oversættes til at få ro på og få kontrol over sin panik og angst, så man ikke kommer til at gøre noget uovervejet.

Men at trække vejret dybt og langsomt hjælper faktisk også til at kontrollere stress og angst, selv når man ikke befinder sig under havets overfalde.

Og først når man har fået kontrol over sit åndedræt (sine følelser) er man i stand til at udføre den rationelle tænkning, der gør en i stand til at løse problemet i skridt 4)

For dykkeren, som hænger fast, kunne det f.eks. være at signalere til sin makker, at han har et problem, så makkeren kan komme og hjælpe ham med at komme fri, uden at hans udstyr går i stykker.

I dit tilfælde betyder "stop" at lade være med at gøre noget, som kunne gøre situationen værre. Altså f.eks. ikke flytte nogen steder hen, ikke gifte dig med din kæreste, ikke kontakte nogen myndigheder, og så videre.

Og herefter så få kontrol over dine følelser og gennemføre den rationelle tænkning, som sætter dig i stand til at finde den rigtige løsning på dine problemer, som du derefter kan føre ud i livet.

Malene

Indlæg af Malene » 08.06.2009 21:36:51

hold da op nogle dejlige og betryggende ord...
Til MH: min kæreste har fortalt mig at hans famile er jøder, de blev jagtet udad kurdistand i irak, hvorefter forældrene sende min kæreste til norge, og hvor de så selv bosætter sig i isreal. så jo han er jøde, men vil ikke rigtig kendes ved det, da han mener han vil få problemer udaf denne kendsgerning....
Hvis jeg skal tage min 10 ugers praktik i sverige, så vil jeg ikke kunne få tid til at arbejde ved siden af. og jeg ved ikke hvordan de økonomiske forhold er i sverige mht støtte...
Jeg må indrømme at min største frygt er at hvis jeg ikke handeler hurtigt, dvs hjælper min kæreste, så er jeg bange for at myndighederne evt, vil straffe mig, og det på den ¨måde vil skade min lille søn, jeg vil ikke havne i fedte fadet, hvis nogen finder udaf at min kæreste opholder sig her i dk hos mig det meste af tiden.
kender du noeget til det??? kan jeg ende med at blive straffet ved at lade ham blive her, indtil jeg evt er færdig med min uddannelse, om 3 år....??????????

Til fundiver: tak for dykker rådene... det som du skriver rammmer plet på min fortvivlelse... jeg ku meget nemt have i tankerne at handle hurtigt i det jeg er bange for at, når min kæreste opholder sig på min adresse ulovligt, at jeg vil kunne blve starffet på dette... det er nok mest derfor jeg så gerne vil have problemet løst hurtigt...
og så tænker jeg os meget på havd min søn vil tænke når han begynder at forstå tingene, og havd han skal sige i børne haven osv.. vil jo aller helst at min søn får en normal opvækst... derfor stresser min kærestes situation mig....
vil aller heslt vente med at handle til jeg er færdig uddannet. Men alle de tanker jeg gør mig mht min kæreste tager sku hårdt på energien....

mht om han er kriminel, så ved jeg han har arbejdet sort og fået lidt hjælp fra familien, men han har boet hos venner i norge, og ja jeg har forsørget ham når han er her. i Hans papire som jeg har fået fra UDI, står der bla. at han har opgivet urigtige oplysninger, idet han da han ikke kunne få sin opholdstilladelse fornyet, pga at han som voksen ikke længere er værne mod udsendelse, da han kommer fra dohuk, en af provins byerne i irak, hvor myndighederne mener at der er fredeligt no at bo, har søgt asyl, og fortalt at han har været bort rejst i noget tid til irak, hvilket var urigtigt og de fandt de udaf. så han har brudt udlændinge loven på dette grundlag. og derfor udvises han. mener der står i brevet at udvisningen gælder alle schregen lande og er varig... betyder dette så ikke at han ikke har mulighed for at bosætte sig i norge med mig????? jeg har forstået det på den måde at han på ingen måde kan bosætte sig i schregen lande.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.06.2009 21:52:14

Malene, hvis I gør brug af EU-reglerne til at søge om familiesammenføring, så er det uden betydning, at han tidligere er blevet afvist fra Norge og registreret i SIS. Myndighederne kan kun nægte at udstede et opholdskort til ham efter EU-retten, hvis han er til fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden. Og det lyder ikke sådan.

Med hensyn til din frygt for repressalier for at huse ham, når han er i Danmark, så er det jo ikke sådan, at du gemmer på en efterlyst, der er flygtet fra et fængsel.

Første skridt på vejen mod en løsning er, at du finder ud af, hvad der kræves, for at I kan blive gift, og I bestemmer jer for, hvor det skal foregå henne. Og måske var det ikke så værst at blive gift i Israel, hvis hans familie er der nu. Men du må jo finde ud af, hvad der kræves i Israel, for at I kan gifte jer. Alternativt måske Sverige.

Når I så er gift, kan du flytte til et andet EU-/EØS-land og derved søge om et opholdskort til din ægtefælle. Hvordan det forholder sig med aflønning under praktik, må du jo også undersøge, men du skal nok ikke forvente, at det er lige så gode forhold som i Danmark. I Sverige er det fx udbredt med studerende, der kommer i praktik helt uden løn af nogen art. Bemærk dog at det ikke er et krav, at du arbejder i det andet EU-/EØS-land. Du kan fx også bare bo i fx Malmø og være i praktik i København. Eller bo i Flensborg og være i praktik i Padborg.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.06.2009 22:29:57

Ja måske er det hele ikke så galt som det "sorteste" scenarie, jeg trak op. Men umiddelbart synes jeg da stadig, at det lyder ret mærkeligt, at din kærestes forældre er flyttet eller flygtet fra Kurdistan til Israel, men har undladt at tage deres søn med sig og i stedet har sendt ham til Norge, hvor han så oven i købet er blevet præsenteret for myndighederne under et falsk navn.

Det lyder ærlig talt meget forvirrende og mærkeligt alt sammen, men behøver naturligvis ikke at betyde, at din kæreste er kriminel eller andet i den retning. Stadig kan du nok med fordel anvende mine "dykkerråd" og starte med at få lidt ro på og få udredet, hvad i alverden alt det her dog går ud på, og hvad der er op og ned i din kærestes historie.

Ellers kan jeg fuldt ud tilslutte mig, hvad Skaanebo skriver i sit sidste indlæg. Dog med den tilføjelse, at hvis din kæreste har mulighed for som jøde at få opholdstilladelse i Israel, så kunne det jo også være en løsning, at han i første omgang lovliggjorde sin tilværelse ved at tage til Israel, og at I så gennemførte en familiesammenføring efter EU-reglerne eller måske endda danske regler, når du er færdig med din uddannelse.

Og i mellemtiden kunne du jo så holde nogle ferier i Israel med din datter, så I kunne være sammen der. At rejse til Israel med et lille barn i sine ferier er jo trods alt nok noget mere behageligt og realistisk end at rejse til Irak.

Man kan også se det på den måde, at du lige nu står med ansvaret for et lille barn, og samtidig har du også en uddannelse, du skal have gjort færdig. Hvis du oven i dette, som allerede ville være mere end rigeligt for langt de fleste, også skal påtage dig at forsørge din kæreste, fordi han skal have familiesammenføring i Danmark eller et andet nordisk land, så er det måske lovlig mange krav at stille til dig selv på en gang.

Og ud fra, hvad du siger, så lyder det jo ikke som om, han nogensinde har haft et lovligt job i Danmark eller Norge eller har færdiggjort nogen form for uddannelse. Og dermed er der jo givetvis et pænt stykke vej endnu, før han evt. kunne blive i stand til at bidrage positivt til din datters forsørgelse.

Så i starten vil han - helt kynisk set - kun være en byrde og endnu et menneske, som du skal påtage dig et både økonomisk og socialt ansvar over for, udover det ansvar du naturligvis har for din datter.

Malene

Indlæg af Malene » 11.06.2009 10:09:04

Ja jeg synes også selv at det lyder lidt mærkeligt at hans forældre vælger at sende ham til et fremmed land som norge helt alene, og så under en falsk idenditet. Men hans situation er meget indviklet, hvilket også nager ham meget. og hvad fortiden har gjort, må vi se lidt bort fra og så tænke på hans nuværende situatio og tæker over hvad der skal ske i fremtiden

Jeg er taknemlig for alle jeres gode forslg, og de er gemt som opslagsværk, når fortvivelsen er fremme.
Men lige nu vil jeg tænke på min uddannelse, og min søn. Og så må han vente de 3 år med at evt få en opholdstilladelse, hvis vi skal gøre brug af de eu reglerne.
Jeg vil få ham til at undersøge hvor vidt det er muligt for ham at rejse til isrel og få en opholdstilladelse. for på dem måde kommer han selv på arbejde og får mulighed for selv at gøre en indsats. Og ja så kan jeg altid rejse derned og blive gift med ham, og så søger han om turist visum til dk og så kan vi søde FS. Håber lidt på at det vil gå i oreden på den måde. Men hvis ikke ja så er alternativet sverige.

Men så længe jeg er under uddannelse er det lidt svært rent økonomisk at blive gift, da der jo er lange udsigter til at han får en arbejdstilladelse.
den dag han får en arbejstilladelse, så kan vi sagsten finde arbjede til ham, da vi kender mange der mangler en arbjedsmand:-) så det er da lidt positivt:-)

I mellen tiden kan vi spare penge sammen, så vi evt kan være selvforsøgenden i sverige, og betragte det som en ferie, og så kan jeg evt tage et vikariat som sygeplejerske i sverige i den tid vi er der.... og selvfølgelig leje en bolig.

Når først vi er blevet gift i sverige, er det så først derefter at man ansøger om et opholdskort på imigrationsverket??? Har været inde og læse lidt om det, og man kan forvente lang ekspeditionstid, hvis man er uheldig. Skal vi blive boende i sverige indtil at får opholdskortet?????? og når så han får det, kan vi så bare uden vider rejse tilbage til dk?????? og søge FS?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.06.2009 12:02:12

Hvis I til sin tid vælger "Sverigesløsningen", så er kravet for så vidt bare, at I skal gifte jer, du skal bo mindst 10 uger i Sverige, han skal slutte sig til dig i Sverige, og du skal have en nogenlunde fornuftig økonomi. Både under dit ophold i Sverige og når du vender hjem til Danmark.

Når/hvis disse 4 ting er opfyldt, kan I sammen flytte videre til Danmark og søge opholdkort efter EU-reglerne.

At søge opholdskort i Sverige er kun nødvendigt, hvis I planlægger at blive boende i Sverige i længere tid, end hans visum er gyldigt. Eller hvis I vil bruge kvitteringen for, at din mand har søgt opholdskort i Sverige, som dokumentation for, at han har boet der sammen med dig.

Når der er 3 år til, at du bliver færdig med din uddannelse, synes jeg i øvrigt, at det lyder som en god idè, at din kæreste i første omgang lovliggør sin tilværelse i Israel, hvis han har mulighed for det.

Jeg kunne forestille mig, at det også ville gøre det mere realistisk for jer at få familiesammenføring i Danmark uden at skulle bruge EU-reglerne, hvis din kæreste har lovligt ophold i Israel.

Og skulle der være tale om en evt. "karenstid" p.g.a. hans illegale ophold i Schengen, så vil det meste af den karenstid måske nå at blive udstået i løbet af de 3 år, hvor du skal læse.

Jeg ønsker jer i hvert fald held og lykke med det hele, uanset hvad I ender med at finde ud af.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.06.2009 15:40:36

Jeg har tjekket op på et par ting, og denne lov gælder stadig:
Law of Return 5710-1950
Right of aliyah** 1. Every Jew has the right to come to this country as an oleh**.

Oleh's visa 2. (a) Aliyah shall be by oleh's visa.
(b) An oleh's visa shall be granted to every Jew who has expressed his desire to settle in Israel, unless the Minister of Immigration is satisfied that the applicant

(1) is engaged in an activity directed against the Jewish people; or
(2) is likely to endanger public health or the security of the State.

Oleh's certificate 3. (a) A Jew who has come to Israel and subsequent to his arrival has expressed his desire to settle in Israel may, while still in Israel, receive an oleh's certificate.
(b) The restrictions specified in section 2(b) shall apply also to the grant of an oleh's certificate, but a person shall not be regarded as endangering public health on account of an illness contracted after his arrival in Israel.

Residents and persons born in this country 4. Every Jew who has immigrated into this country before the coming into force of this Law, and every Jew who was born in this country, whether before or after the coming into force of this Law, shall be deemed to be a person who has come to this country as an oleh under this Law.

Implementation and regulations 5. The Minister of Immigration is charged with the implementation of this Law and may make regulations as to any matter relating to such implementation and also as to the grant of oleh's visas and oleh's certificates to minors up to the age of 18 years.

Det ser derfor ud til at din kæreste, såfremt han på en eller anden måde kan godtgøre sin jødiske afstamning, kan søge om israelsk statsborgerskab, og kan anvende sin rigtige identitet i den sammenhæng. Godt nok er Israel generelt ikke begejstret for at acceptere jøder fra mindre udviklede områder, og det nordlige Irak hører nok til i den kategori, men det er forpligtet af sin egen lov til at tage imod ham. :wink:
Da det jo ikke er så usædvanligt at jøder bliver forfulgt i det land, de bor i (selv om det jo ikke er tilfældet her), så har de israelske myndigheder formodentlig en procedure for dem, der ikke bare kan fremvise et pas, og han har jo altså også nogle oprindelige papirer. Et lille problem i den sammenhæng er jo så, at som en ung og formodentlig rask person, vil han skulle aftjene værnepligt, men det kunne han jo så fordrive tiden med, mens du læser færdig. Dernæst kan i så, med en renvisket tavle og under hans rigtige identitet, finde ud af, hvordan i kommer til at leve sammen og hvor. Men hvis han er bare den mindste lille smule religiøs, så skal du sætte dig ind i, hvad det kan medføre at gifte sig med en jøde. Og jeg vil på det bestemteste fraråde bosættelse i Israel. Læste lige en artikel om en kvinde, der kæmpede i 18 år for at blive lovformelig skilt, fordi Israel har et meget specielt retssystem på familierettens område. :shock:
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.06.2009 16:17:42

mh skrev:Et lille problem i den sammenhæng er jo så, at som en ung og formodentlig rask person, vil han skulle aftjene værnepligt, men det kunne han jo så fordrive tiden med, mens du læser færdig.
Ja det må man sige, for værnepligten i Israel er 3 år for mænd. Men så går tiden da med det, og han behøver ikke bekymre sig om, hvordan han skal brødføde sig selv.

Desuden får han så også en af de både hårdeste og bedste militære uddannelser i Verden. Samt muligvis nogle ar på sin sjæl fra de oplevelser, han måtte komme ud for på missioner i de besatte områder samt lejlighedsvise krige med Hisbollah i Libanon og så videre.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 11.06.2009 20:11:47

fundiver199 skrev:Ja det må man sige, for værnepligten i Israel er 3 år for mænd. Men så går tiden da med det, og han behøver ikke bekymre sig om, hvordan han skal brødføde sig selv.
Men det kan jo goså være et plus, at få noget stabilt at leve i, i stedet for hele tiden at gå med risiko for at blive anholdt og sendt et eller andet grimt sted hen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.06.2009 20:40:58

Helt enig. For en ung mand med en så flakkende fortid, der er det måske ikke så tosset endda at komme ind i hæren og dermed få lidt stabilitet i sit liv. Lige præcis at komme ind i den israelske hær har dog også en pris, da det jo ikke just er det mest fredelige og rolige hjørne af Verden.

Men hvis alternativet er at fortsætte med at leve illegalt i Danmark og Norge eller at blive tvangshjemsendt til Irak, så er den israelske hær givetvis langt at foretrække. Jeg har en kusine, som bor i Israel med mand og 3 børn, og så slemt er der altså heller ikke. Trods alt. Men hun gruer da for den dag, hvor hendes 3 sønner skal aftjene deres værnepligt. Det er en del af prisen for at bo i netop det land.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 11.06.2009 20:43:59

Måske kan det endda være meget nemmere, at søge familiesammenføring fra Israel, som ikke er i immigrationslandegruppen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.06.2009 20:52:53

dotGusten skrev:Måske kan det endda være meget nemmere at søge familiesammenføring fra Israel, som ikke er i immigrationslandegruppen.
Landegrupperne gælder kun for visumudstedelse og ikke familiesammenføring. Men som tidligere skrevet vil det givetvis lette en ansøgning om familiesammenføring, at ansøger lever en lovlig tilværelse i et andet land.

Besvar