Rejse med Schengen visum

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
D_F

Rejse med Schengen visum

Indlæg af D_F » 10.06.2009 13:15:46

Hej,
er der nogen der ved hvor man kan læse om regler for rejse i schengen lande, når man har fået schengen visum?
Jeg tænker på om der vil opstå problemer i forbindelse med at min mand kører til Tyrkiet sammen med mig i bil gennem tyskland, tjekkiet, slovakiet, ungarn, jugoslavien og bulgarien?
Måske gennem østrig, slovenien, kroatien, bosnien, jugoslavien, makedonien og grækenland.
Det er lidt op til os selv hvilken vej. Men jeg vil lige sikre mig at der ikke vil opstå problemer med det, for vil helst gerne rejse med min mand hvis det kan lade sig gøre.
Ved i noget om disse lande laver problemer med et schengen visum?
Mange tak

skaanebo

Re: Rejse med Schengen visum

Indlæg af skaanebo » 10.06.2009 13:45:33

Du kan se, hvilke lande der er med i Schengen, her

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Schen ... nt_map.svg

Om din mand skal have visum til Kroatien, Serbien, Makedonien og Bulgarien afhænger af hans statsborgerskab - tjek med respektive landes ambassader

Husk i øvrigt at det skal være et multi entry-visum, hvis din mand skal kunne rejse ind og ud af Schengen under samme rejse

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.06.2009 14:05:24

Man kan gøre den nævnte rejse uden at komme igennem ikke-Schengenlande, hvis man kører ned til det sydlige Italien og herfra tager en færge over til Grækenland.

Men det er godt nok en lang tur i bil, så I kunne jo også overveje at flyve i stedet og så leje en bil i Tyrkiet.

D_F

Indlæg af D_F » 17.06.2009 22:37:58

Hej igen,
Min mand har fået at vide igår, at han skal komme på fredag for at få sit pas, så nu må vi se om visum bliver udstedt til schengen lande eller kun sverige eller om der opstår helt andre problemer.
Nu har min mand angivet "2 entries" i ansøgningsblanketten, som anbefalt, idet han skal rejse til Sverige to gange for at besøge mig. Han har fundet et flybillet fra København til Istanbul med mellemlanding til Letland i juli efter at han har været på besøg første gang. Bruger han så sin nummer 2 indrejse i Letland eller bliver det ikke talt som indrejse da det bare er mellemlanding?
Skal han finde et direkte fly for at komme uden om at bruge de "2 entries". Ved i noget om det? Altså om det er problem med mellemlanding?

Besvar