Skatten i Danmark/Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JacobPanta

Skatten i Danmark/Sverige

Indlæg af JacobPanta » 10.06.2009 09:19:25

Hej forum,

Er det meningen, man skal indsende et bopælsskema til Skat?

Jeg har nu boet i Malmø siden 23/3, og skal kun bo her indtil sensommeren/efteråret, men har man pligt til at indsende skemaet og sætte en større proces igang?

Uanset hvad jeg gør bliver mine aktiver vel realiseret ifm fraflytning fra DK (aktier mm)?

Og uanset hvad jeg gør har jeg vel ret til befordringsfradrag, bropenge og min kones personfradrag?

Er lidt i tvivl om jeg gider bruge tid og kræfter på samtaler og evt møder med Skat, når der trods alt er mere fornøjelige ting at bruge sin tid på :wink:

skaanebo

Re: Skatten i Danmark/Sverige

Indlæg af skaanebo » 10.06.2009 09:40:56

Hvad, du gør med dine aktier, er jo helt op til dig selv - der er ingen som realiserer dem for dig, medmindre du giver tilladelse.

Befordringsfradrag får du kun ret til, hvis du registrerer dig som grænsependler hos Skat Øresund. Ellers får du intet befordringsfradrag.

JacobPanta

Indlæg af JacobPanta » 10.06.2009 09:56:16

Har man virkelig kun ret til befordringsfradrag hvis man registrerer sig? Så er det forhåbentlig med tilbagevirkende kraft, for 2,5 måneder bro og kørsel giver et temmeligt fradrag.

Som jeg har forstået det behøver man kun at vælge mellem grænsegænger og begrænset skattepligt når selvangivelsen for 2009 udarbejdes... men der er altså krav om registrering hos Skat Øresund også?

Mht aktiver mener jeg selvfølgelig ikke at de bliver tvangssolgt (det samme med boligen o.lign.), men på papiret er de da realiseret skattemæssigt, så "regningen" med Danmark kan blive gjort op.

Mvh Jacob

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.06.2009 10:27:06

Når du flytter til udlandet, bliver du automatisk begrænset skattepligtig til Danmark. Det betyder, at du mister de fleste muligheder for fradrag. Dog findes der en særlig regel for grænsegængere, og derfor kan man vælge at blive beskattet efter de særlige grænsegængerregler, hvorunder man kan få befordringsfradrag. Men det kræver en aktiv tilmelding til Skat Øresund. Det kan naturligvis ske med tilbagevirkende kraft inden for samme skatteår, men det skal ske, mens du stadig bor i Sverige. Jeg er ikke sikker på, det vil blive accepteret, hvis du forsøger at ændre din status retroaktivt, når året er omme, og du er bosat i Danmark igen.

Skat Øresund vil også kunne besvare dine spørgsmål om beskatning af aktier og kapitalindkomst. Kapitalindkomst vil du i øvrigt skulle svare skat af til Sverige og ikke til Danmark. Så det kunne måske godt betale sig at bruge lidt tid på at besøge Skat Øresund.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.06.2009 20:51:47

Er jeg forkert underrettet, eller er det ikke sådan, at man også som begrænset skattepligtig er skattepligtig til DK af AL indkomst, som 'falder' i DK, såsom aktieafkast, renter, pension o.l.?
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.06.2009 21:11:55

Kapitalindkomst skal altid beskattes i det land, hvor du er fuldt skattepligtig - og det er bopælslandet, Sverige

Pensioner er i en helt anden boldgade, og her har Sverige og Danmark indgået en aftale, så man undgår dobbeltbeskatning.

Renteudgifter vil du kunne trække fra på din danske selvangivelse, hvis du er tilmeldt efter de danske grænsegængerregler. Ellers ikke!

Renteindkomst skal derimod skrives på din svenske selvangivelse.

Men skattespørgsmål må du hellere bruge andre fora til - fx ØresundDirekt eller Sunddebatten.

JacobPanta

Indlæg af JacobPanta » 29.06.2009 14:32:41

Hej,

Fik i sidste uge rettet min forskudsopgørelse, så jeg bl.a. nu får min kones personfradrag.

Vi bor i Malmø, men flytter tilbage i efteråret.

Men jeg er lidt i tvivl om følgende:

1. Mister jeg fradraget igen når vi drager til Danmark (og hun derved ikke længere kan bruge sit svenske personnummer og dermed sin arbejdstilladelse)???

2. Hvordan kan det være, at jeg har fået min kones fradrag for et helt år?? På bopælsskemaet skrev jeg hun var landet 1. maj...

Er lidt bange for en stor efterregulering/restskat, hvis der er fejl i forskudsopgørelsen.

Jacob

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.06.2009 14:42:25

1) Du kan kun udnytte din kones personfradrag, hvis hun ikke selv gør det. Det afgørende i den sammenhæng er ikke, hvilket land I bor i, men om hun tjener penge eller ej.

2) Det må du vist tale med skattevæsenet om.

Besvar