Jeg vil så gerne hjem til Danmark.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Nana
Geografisk sted: København

Jeg vil så gerne hjem til Danmark.

Indlæg af Nana » 09.06.2009 12:24:18

Hej. Jeg håber der er nogle der kan avare på mine spørgsnål.

Har læst frem og tilbage i forum, men syntes det hele er så modsigende, det ene øjeblik er der nogle krav som skal opfyldes der i næste øjeblik ikke skal.

Mit spørgsmål gå udelukkende ud på at komme fra sverige tilbage til Danmark.

Min mand (fra usa) og jeg (dansk) bor i Malmø, flyttede dertil i marts, og der gik ca. en uge, så havde vi begge fået svensk person nummer og min mand fået 5 års opholdskort.
Jeg arbejder i Danmark (københavn) og pendler hver dag.

Mit spørgsmål er nu, hvordan kommer vi tilbage til Danmark?
Skal jeg arbejde i min. 10 uger i Sverige før vi kan komme tilbage?
Skal vi hvis ikke jeg opfylder kravet om at have arbejdet i sverige skal jeg så have de forfærdelig mange penge på min konto for at få min mand til Danmark?

På forhånd tusinde tak:-)

sysop
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Jeg vil så gerne hjem til Danmark.

Indlæg af sysop » 09.06.2009 13:30:58

Bare rolig, du behøver ikke at have arbejde i Sverige - at pendle frem og tilbage er også helt fint.

Det som er vigtigst er, at du har haft reel bopæl i Sverige i minimum 10 uger, hvilket du vel efterhånden allerede har haft på nuværende tidspunkt, hvis du flyttede dertil i marts.
- working my way up from nothing to poverty
- don't click here >>http://webshop.incomm.dk<<

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 09.06.2009 14:02:52

Er enig med sysop i hans betragtninger.

Ud over dette skal I ved tilbagekomst til DK søge danske EU-opholdskort til ham hos Udlændingeservice (senest tre måneder efter ankomst) samt få dansk CPR-nr. (ham) og tilmelding til Folkeregistret (begge). Ansøgningsproceduren om dansk EU-opholdskort er de samme som i Sverige.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.06.2009 15:09:59

Forvirringen skyldes nok, at den danske administration af EU-reglerne blev ændret i oktober 2008, men ÆUG`s vejledninger om EU-reglerne er ikke blevet opdateret endnu.

Hvis du har haft din indkomst fra et job i Danmark, medens du boede i Sverige, skal du bare huske at sætte kryds i rubrikken "person med tilstrækkelige midler", og en betingelse for at få opholdskort til din mand i Danmark er så, at du har en løbende indtægt, som svarer til minimum 2 x starthjælp, ELLER at du har formue.

Umiddelbart lyder det for mig, som om I bare kunne flytte til Danmark i morgen, og så få et opholdskort til din mand her.

Men jævnfør et par andre nylige indlæg skal du selvfølgelig tænke over, hvordan du vil dokumentere, at du var "reelt etableret" i Sverige, og at din mand har boet i Sverige sammen med dig.

Det sidste dokumenteres vel ved hans opholdskort, og det første handler primært om at gemme lejekontrakt og huslejekvitteringer samt anden dokumentation, f.eks. kvitteringer for pendling over broen, udskrifter fra svensk bankkonti, hvad ved jeg.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.06.2009 15:12:29

P.S. Hvilke indlæg i forum har du læst, som har givet dig det indtryk, at du er nødt til at arbejde i Sverige?

Det må da være nogen meget gamle indlæg, for mig bekendt er det ikke nogen i forum, der har troet dette de sidste 7-8 måneder.

Du må gerne poste nogle links til de tråde, der har givet dig det indtryk, for så vil jeg overveje at slette evt. forældet eller forkert information fra gamle indlæg.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Indlæg af jerry » 09.06.2009 17:10:35

Hejsa.
En god idé vil være at söge mens İ stadig bor i Sverige, altsaa vente med at opsige bolig og rykke til dk. Skulle İ i værste fald faa afslag, saa vil İ fortsat kunne blive boende i Sverige, men flytter İ derimod först til dk og bliver registreret der og derefter söger om opholdstilladelse, för der er truffet afgörelse, saa har İ mistet alt hvis İ faar aflag. Det vil sige İ vil ikk kunne blive boende i Sverige heller. İ vil dog godt kunne bo hos familie eller venner til der er truffet afgörelse, bare sörg for at være folkbogfört i Sverige, til der er truffet afgörelse :wink:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.06.2009 18:06:58

Jeg er ikke helt enig med Jerry i den betragtning. Specielt hvis ens ægtefælle allerede har fået et opholdskort i Sverige, så må det jo være fordi, man opfylder betingelserne, og så har man også krav på at få et opholdskort, når man flytter videre til Danmark.

Der er derfor ingen reel tvivl om, hvorvidt ægtefællen vil få sit opholdskort i Danmark eller ej, hvis ægtefællen allerede har fået et i Sverige, og man i øvrigt har boet der i mindst 10 uger. Og derfor virker det som en helt unødvendig trækken tingene i langdrag at bliver boende i Sverige, indtil ægtefællen også har fået opholdskort i Danmark.

Man bliver jo heller ikke boende i København, fordi man lige vil se, om Odense kommune nu også vil udstede et nyt sygesikringsbevis til en, før man tager den store beslutning at flytte til Odense.

Husk også, at ægtefællen kun må arbejde i det land, hvor han eller hun har bopæl. Så står der et jobtilbud og venter hos en dansk arbejdsgiver, så nytter det ikke noget at blive boende i Sverige.

Men omvendt naturligvis, hvis ægtefællen har et job i Sverige, men endnu ikke har fundet et job i Danmark. I den situation giver det mening at blive boende i Sverige, også selvom beslutningen om at flytte til Danmark er taget og ansøgningen om opholdskort afleveret til Udlændingeservice.

Skulle det endelig gå så galt, at man af en eller anden helt usædvanlig og mærkelig årsag får afslag på et opholdskort i Danmark, selvom man allerede har haft et i Sverige, så står det jo i øvrigt parret frit for at flytte til Sverige og søge om et nyt opholdskort.

Det er jo ikke sådan, at fordi man èn gang har forladt Sverige, så må man aldrig mere vende tilbage igen.

jerry

Indlæg af jerry » 09.06.2009 18:11:38

Endnu engang kommer jeg med denne udtalelse Fundvier da jeg har oplevet et par som har faaet afslag paa opholdstilladelse til dk via eu-reglerne. Heldigvis var de ikk rykket til dk.
Men derfor behöver du jo ikk være enig :wink: .

jerry

Indlæg af jerry » 09.06.2009 18:12:38

Ps ved at der tidligere er blevet opfordret til at söge fra Sverige fra nogle af forums helt store eksperter, saa man var sikret.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.06.2009 18:24:09

@Jerry

Det var måske mere interessant og oplysende at finde ud af, hvorfor dette par havde fået afslag, end blot at konstatere, at ikke alle ansøgninger imødekommes. Det er jo nemlig ikke sådan, at det er lodtrækning eller tilfældigheder, som afgør, om en ansøgning imødekommes eller ej.

Folk skal derfor sætte sig ind i, hvilke krav og betingelser, de skal leve op til for at få opholdskort, allerede inden de søger om det. Men opfylder de uden for enhver rimelig tvivl disse betingelser, så skal de ikke gå rundt og være nervøse for, at de ikke får deres opholdskort. Og de skal ikke sætte deres liv på standby i mange måneder, alene for at afvente en sagsbehandling, hvis resultat er eller i hvert fald burde være givet på forhånd.

Det ene par, som du kender, og som ville være løbet ind i noget ekstra besvær, hvis de var flyttet til Danmark, inden ægtefællen havde fået sit opholdskort, skal således vejes op imod de 20 eller 50 andre par, som skal sidde og vente i Sverige i mange måneder og bekymre sig til ingen verdens nytte, hvis alle skulle gøre det på den måde, du foreslår.

jerry

Indlæg af jerry » 09.06.2009 18:29:06

pps begrundelsen for afslaget var, at man mente at den udenlandske ægtefælle var til fare for det danske samfund. Men det underlige ved det er, at samme person har faaet visum 2 gange til dk inden parret valgte at flytte til Sverige med henblik paa at söge tilbage til dk via eu-reglerne :roll:

Det kan godt være det er spild af tid, men skulle andre være uheldige og blive ramt af samme urimelighed, vil det da være hamrende ærgeligt at miste det hele.

jerry

Indlæg af jerry » 09.06.2009 18:37:53

Det skal lige siges at sagen er gaaet videre til en advokat, da ingen forstaar denne afgörelse.
İngen af partene i dette forhold har haft problemer med staten m.m. Visumopholdet blev overholdt til fulde, den udenlandske ægtefælle har ikke nogen problemer fra sit hjemland og kan dokumentere dette. Det skal nævnes at afslaget blev givet lige da det hele ramlede med us osv sidste sommer. Om det kan være manglende viden fra us skal jeg ikk kunne sige.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.06.2009 18:41:39

Hvad skal der til, for at man er til fare for det danske samfund? Snakker vi om mistanke om terrorisme? Eller hvor alvorligt skal man være til fare for samfundet? Og vil en sådan afgørelse hos Udlændingeservice ikke kunne ankes?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.06.2009 18:55:18

@Jerry

Ja det lyder godt nok som en ret underlig afgørelse, og i hvert fald langt fra som nogen typisk sag. Og det understreger egentlig bare min pointe. For vi skal vel ikke alle sammen sidde og samle støv i Sverige i 3-6 måneder, fordi vi er bekymrede for, om de danske myndigheder skal mene, at vores ægtefælle er til fare for den offentlige sikkerhed eller orden?

Jeg er ikke i tvivl om, at det er en ubehagelig situation at få afslag, når man allerede er flyttet til Danmark, og herefter få en frist på nogle få uger til at forlade både Danmark og sin ægtefælle, hvis man ikke får lov til at blive i landet på processuelt ophold under klagesagen.

Men det er jo for så vidt præcist den situation, folk havner i, hvis de søger FS efter nationale danske regler, medens ægtefællen er i Danmark på turistvisum. Og det er der jo flere og flere der gør, så så stort er problemet vel heller ikke.

Men jeg vil dog give dig ret så langt, at folk, der har en meget kompliceret sag, med fordel kan gøre, som du foreslår, altså søge opholdskort i Danmark, medens de stadig bor i Sverige.

Og her tænker jeg på par, hvor ægtefællen f.eks. har en baggrund som asylsøger, har tidligere anmærkninger i Schengenregisteret eller har afsonet en fængselsstraf. Samt på par, hvis økonomiske situation er så dårlig, at der kan være tvivl om, hvorvidt de opfylder betingelsen om at have "tilstrækkelige midler".

jerry

Indlæg af jerry » 09.06.2009 18:56:41

Hej Skaanebo :) .

Der har ikk kunne gives noget konkret svar paa, hvorfor han skulle være til fare for det danske samfund.

Det underlige er som sagt, at han fik visum til dk uden nogen problemer og oven i köbet 2 gange.

Sagen er anket og parrets advokat har kontaktet de svenske myndigheder for at höre om de er af samme mening angaaende ansöger(at han ogsaa skulle være til fare for det svenske samfund). Dertil var svaret et klart nej og i övrigt stod de fuldstændig uforstaaende overfor denne afgörelse.

Maaske et dumt spörgsmaal, men eftersom us mener at han er til fare for det danske samfund, burde han saa ikk have indrejseforbud i dk? Han har siden sagens afgörelse rejst til sit hjemland 3 gange og hver gang via Kastrup lufthavn. Jeg ville mene at han jo saa ogsaa burde være blacklisted i dk(medmindre det er bluf fra us's side).

Besvar