Fortvivelse er en grim ting....Råber højt omhjælp!!!!

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Malene

Fortvivelse er en grim ting....Råber højt omhjælp!!!!

Indlæg af Malene » 07.06.2009 14:51:02

Jeg skriver igen igen til jer i håb om at få et svar.... jeg ville ønske at det var muligt at komme over til jer og snakke personligt med en af jeres vejledere., trods den lange afstand fra frederikshavn til københavn. Har rendt hovedet ind mod væggen mange gange, med så mange forskellige forklaringer på havd jeg kan gøre for at komme til at bo sammen med min mand.
Kort fortal er sagen den at:
Min ikrakiske kæreste kom til Norge som flygtning i 1999.
Frem til 2002 har han haft arbejds og opholdstilladelse i Norge.
Han har meget famile i dk og har rejst frem og tilbage fra dk og Norge.
i 2007 blir vi forældre til en lille dreng.
uvidende om hvor slem min kærstes aktuelle situation ser ud.
Vi har haft en dansk advokat på sagen, som ikke viste hvad vi skulle gøre.
Vi har haft 3 forskellige advokater i Norge, som egentlig heller ikke har hjulpet os.
Den sidste advokat har fortalt at det er bedst han flytter tilbage til irak, da han ikke er værnet mod udsendelse til hjemlandet.
Han er blvet frataget sit irakiske pas, og besidder kun han immigrationspas, som er udløbet.
Problemet der er at han ikke har noget familie i irak, hans familie bor i isrel, da de flygtede da han blev sendt til Norge.
I min kærestes sags papire står der bla. at han er udvist fra Norge 06 da han har opholdt sig ulovligt i riget.

Jeg er meget frustret over det hele, min kæreste har det psykisk hårdt. han lever i ingen mands land, velvidende at han opholder sig ulovt uanset hvor han er.
Jeg har læst utroligt meget inde på jeres hjemmeside. og har fundet frem til nogle menneskerettigheder, hvor der bla. står at ethvert menneske har ret til et famile liv, og at man bør tilstræbe sig på at en famile kan leve sammen. Min kæreste vil aldrig komme til at være en byrde for samfundet, han er utrolig intergreret i det danske, og norske samfund.
Jeg råder over en passende bolg som mine forældre ejer, og jeg læser til sygeplejerske, og er uddannet social og sundheds hjælper.
Vi begge er over 24. i det vi har vores søn, så opfylder vi tilknytningskravet, hvilket jo også frafalder i det jeg er i et erhverv på dk´s positiv liste.
jeg vil mene at vi opfylder alle kravene til at kunne benytte sig af familiesammenføring. men jeg vil ikke sende nogle ansøgninger før jeg har talt personligt med en af jeres medarbejdere.

jeg vil meget gerne bede om hjælp, og vejledning til hvad vi skal gøre. Hvis min kæreste en dag ryger tilbage til irak, ser jeg ham så nogensinde igen, og hvad er vores chancer for at få et liv sammen med vores søn. Min kæreste er villig til atr rejse til isreal, men kun hvis der er en mulighed for at vi kan komme til at være sammen igen på et tidspunkt??????

I min uddsannelse som sygeplejerske har jeg mulighed for at tage min 10 ugers praktik i udlandet, og kan vi evt benytte os af den mulighed, og så benytte eu reglerne om fri bevægelighed??? men aller højst ønsker jeg at jeg kan blive boende i dk og at min søn kan blive i sin dagpleje.

Jeg håber jeg kan få et møde med en af jeres vejledere, som dansk statsborger, har men vel nogle rettigheder.

Brevet er skrevet til US men har ingen svar fået... jeg har prøvet mig ad på jeres "prøv situation" og der opfylder vi kravet om fs.... venlig hilsen malene

skaanebo

Re: Fortvivelse er en grim ting....Råber højt omhjælp!!!!

Indlæg af skaanebo » 07.06.2009 15:19:46

Som jeg har forstået det, så er din kæreste ikke anerkendt som flygtning i Norge, men afvist asylansøger. Eller hvordan skal det forstås, at han har haft en opholdstilladelse i Norge, der ikke længere gælder? Har han haft en egentlig opholdstilladelse, eller har han alene opholdt sig i Norge på processuelt ophold?

Desuden så er det et problem i forhold til danske regler, at I er ikke gift med hinanden eller kan dokumentere fælles (lovligt) samliv i mindst 18 måneder.

Jeg ved ikke, hvordan reglerne er i Norge i forhold til asylansøgeres mulighed for at gifte sig, men i Sverige kan asylansøgere godt gifte sig, så om ikke andet var det da en mulighed, at I gør brug af EU-reglerne ved at du flytter til Sverige i mindst 10 uger, og at I i løbet af denne tid gifter jer i Sverige. Dernæst kan I så flytte tilbage til Danmark. Hvis I kan gifte jer i Norge, kan I også bosætte jer i Norge i 10 uger, eftersom Norge er medlem af EØS, og derfor gælder de samme regler her og ved tilbagevenden til Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2009 16:13:30

Kære Malene

ÆUG er en organisation af frivillige, så vi har ikke nogen lønnede medarbejdere, du kan tale med eller for den sags skyld noget kontor, du kan besøge. Vi har en mail-adresse, du kan skrive til, og herudover besvarer nogen af os så de spørgsmål, der kommer i forum.

De fleste af os er ikke eksperter i hverken norsk lovgivning eller asylret, så jeg har svært ved at tro, at vi skulle kunne fortælle jer noget, som de 3 norske advokater ikke har kunnet fortælle jer allerede.

Men som Skaanebo skriver, så er det vel bare et spørgsmål om, at I må gifte jer, og så må I herefter søge om familiesammenføring i det land, hvor du er bosat.

Det kan så selvfølgelig være et praktisk problem at blive gift, hvis din kæreste ikke har nogen papirer, men her er vi altså over i noget, som en flygtningeadvokat må hjælpe jer med. Jeg kan i hvert fald slet ikke svare dig på, hvordan I lettest og bedst får løst det problem, også fordi jeg ikke kender noget til din kærestes tilsyneladende meget indviklede og langtrukne asylsag i Norge.

Danmark har jo nu indgået en hjemsendelsesaftale med Irak, som har fået en del omtale i medierne, og jeg mener at have hørt, at Norge i et stykke tid har haft en lignende aftale.

Jeg kender ikke til detaljerne i disse aftaler, men de må vel som mimimum indebære, at de irakiske myndigheder har forpligtet sig til ikke at lægge hindringer i vejen for din kæreste, hvis han tager hjem, som f.eks. at sætte ham i fængsel, fordi han ikke har nogen papirer.

Hvis I ikke kan blive gift i et nordisk land her og nu, så kunne en mulig løsning derfor være, at han lod sig hjemsende under den aftale, som Norge har indgået med Irak og fik sig et sæt nye papirer i Irak efter sin hjemkomst.

Og herefter kunne I så blive gift i Irak, hvorefter du rejser hjem til Danmark, og I søger om FS.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2009 16:52:34

Skaanebo har været lidt inde på muligheden for, at I kunne bruge EU-reglerne. Og jeg vil sige, at selvom det måske i princippet burde være muligt for jer at bruge de danske nationale regler, så kan det godt være, at det er noget, I burde overveje.

For der er næppe tvivl om, at det i praksis kan være ganske tungt at få FS i Danmark med en afvist asylsøger. Og her går det måske lidt lettere i praksis, hvis man bruger EU-reglerne, hvor det f.eks. er myndighederne, der har pligt til at bevise, at der er tale om et proforma-ægteskab, hvis de gerne vil give afslag.

Og specielt vil I måske i praksis opleve, at det hele går lidt lettere, hvis I i første omgang vælger at bosætte jer i Sverige. Man kunne således godt forestille sig, at der ville være mere modvilje imod din mand i Norge, fordi det er her, han har søgt om asyl og efterfølgende opholdt sig i mange år.

En meget kontant fordel ved EU-reglerne er desuden, at myndighederne i det land, hvor du har bosat dig, skal udstede et visum til din ægtefælle "uden unødigt ophold".

Det er ikke tilfældet, hvis du bliver boende i Danmark. Her vil det tværtimod være sådan, at fordi din mand har en fortid som asylsøger i Norge og i øvrigt er fra Irak, så vil han ikke kunne få lov til at komme til Danmark på visum, når han først er rejst hjem til Irak.

Så I den situation kommer I til at vente på, at de danske myndigheder har behandlet hans ansøgning om familiesammenføring, før I kan komme til at leve sammen.

Og det må I nok forvente vil tage mindst 7 måneder, da sagen p.g.a. din mands fortid som asylsøger givetvis vil blive gransket ganske nøje, før familiesammenføringen evt. bliver bevilget. Bliver der givet afslag, så må I desuden påregne måske yderligere 5 måneders ventetid under den efterfølgende klagesag.

Så taler du om, at din mand måske kan rejse til Israel. Og det er selvfølgelig også en mulighed, hvis Israel vil give ham en opholdstilladelse. Men udover at der sikkert er mere behageligt at være i Israel fremfor Irak, så vil det ikke ændre noget ved jeres muligheder, om han tager til det ene eller andet land.

Malene

Indlæg af Malene » 07.06.2009 20:55:48

tusind tak for jeres gode og meget seriøse svar :D det varmer meget at nogle folk gider at bruge tid på at sidde og forklare om de enkelte regler på dansk. for syns det er lidt svært at forstå inde på nyidanmark. og ja ringe man til US så er svaret forringet, og de har næsten ikke lyst til at snakke med en:-(

Min kærestes orginale papire fra den gang han boede i irak, dåbsattest og id kot osv, har hans mor sendt til mig. så dem besiddder jeg.
et andet problem er at på de papire hedder han noget andet end han gør nu, d han tog navne forandring og ændrede på sin alder da han kom til Norge som flygtning, hvad gør man så lige der hvis jeg vil giftes med ham, så hedder min søns far jo i realiteten noget helt andet... Sorry det er meget indviklet, kan sku ikke helt selv finde udaf tingene. Jeg komme til at tænke på at hvis jeg gifter mig med min kæreste udfra hans orginale papire, så har vi et sær barn sammen, da min søns fars rigtige navn ikke er det samme som der står på min søns dåbsattest... hjææææælp:-(

Så muligheden foreligger at jeg kan vælge at finde en lejlighed i sverige, og så får min kæreste et opholdskort, og så gifter vi os og efter 10 uger rejser vi til dk, og så søger vi om FS????? Er det forstået korrekt-...

De norske advokater, har ikkke nævnt muligheden for at benytte os af eu reglerne, hvilket jeg synes er meget underligt????

Ved i om det er okay at jeg eks. tager min praktik i sverige i de 10 uger??? ellers kan jeg ikke lige overskue hvorda jeg får min lille dreng med til sverige, udden at han skal ind i en dagpleje derover, hvilket jo ville være synd når han ikke kan forstå svensk.

Livet er en stpr udfordring.. og til tider meget svært at overskue.....
venlig hilsen malene

Malene

Indlæg af Malene » 07.06.2009 20:59:33

mht han fortid i Norge. så mistede han hans opholdstilladelse fordi han ikke fornyede dem:-( og derefter blev han udvist og inmeldt i schregen informations system. hvis han er inde i det system, kan han så stadig på det opholdkort i sverige hvis jeg flytter med??????

Malene

Indlæg af Malene » 07.06.2009 21:01:22

hvis jeg rejser til isrel og gifter mig med ham, gælder det så efter dansk ret??????

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.06.2009 21:34:39

Kan en iraker uden videre rejse til Israel? Vil han i så fald have lovligt ophold i Israel? I så fald kan I naturligvis undersøge muligheden for at blive gift i Israel. Og så har I kun nationale danske regler at gå ud fra til FS.

Alternativt så tag din praktik i fx Sverige eller Norge og bliv gift der. Derefter kan I gøre brug af EU-reglerne.

At norske advokater med speciale i asylret ikke fortæller om EU-regler til familiesammenføring er nok ikke så mærkeligt endda, da de færreste mennesker er klar over, at der faktisk findes et helt alternativt reglsæt til nationale love på det felt.

At din kæreste opholder sig inden for Schengen-området ulovligt kan højst give ham en bøde. Det kan ikke fratage jer muligheden for at få FS ved brug af EU-retten. Derimod kan det muligvis vanskeliggøre en FS efter nationale danske regler... Det kunne jeg godt frygte, uden at jeg er helt sikker. Men EU-reglerne er i hvert fald skudsikre, når blot I sørger for at gøre det rigtigt.

Og ellers så er det jo noget selvforskyldt, at han ikke har sørget for at forny sin opholdstilladelse, når han nu rent faktisk har haft flygtningestatus i Norge. Det undrer mig dog lidt, at det ikke skulle kunne lade sig gøre at fornye den, selv om en tidsfrist er overskredet. Men sådan arbejder bureaukratiet åbenbart. Og hvad angår hans navneændring, så er det jo ligeledes et selvforskyldt problem, så det må I jo nok hellere selv hitte rede i. Men det er nok lettest bare at bruge det navn, som han har fået en opholdstilladelse i.
Senest rettet af skaanebo 08.06.2009 08:25:51, rettet i alt 1 gang.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 07.06.2009 22:08:44

skaanebo skrev:Alternativt så tag din praktik i fx Sverige eller Norge og bliv gift der. Derefter kan I gøre brug af EU-reglerne.

At norske advokater med speciale i asylret ikke fortæller om EU-regler til familiesammenføring er nok ikke så mærkeligt endda, da de færreste mennesker er klar over, at der faktisk findes et helt alternativt reglsæt til nationale love på det felt.
Norge er endnu ikke et EU land.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2009 22:12:13

Ja hvis han har antaget en falsk identidet, da han kom til Europa, så er det jo lidt noget rod, og så er det måske ikke så smart at begynde at vifte europæiske myndigheder om næsen med papirer, der bekræfter hans rigtige identitet. Så afhængig af, hvor nødvendige de papirer er for f.eks. at blive gift, så var det måske bedst, at de forblev i en grundigt aflåst skuffe i dit hjem og aldrig mere så dagens lys.

Hvad angår din søns dåbsattest, så vil jeg tro, at det er det mindste af jeres problemer. For det er nok en relativt simpel sag at få lavet en dåbsattest om i Danmark, hvis du kan dokumentere, at hans far i virkeligheden hedder noget andet.

Så problemet er mere, hvad danske eller andre EU-myndigheder vi sige til, at din kæreste har løjet om sin identitet, da han søgte om asyl i Norge. Det gavner vel ikke ligefrem jeres sag, men igen kan det ikke i sig selv forhindre jer i at få familiesammenføring efter EU-reglerne, hvis I kan dokumentere, at I virkelig er et par, og at de papirer, I nu præsenterer for myndighederne, er ægte.

Familiesammenføring (opholdskort) efter EU-reglerne kan kun afslås, hvis der er tale om et proforma-ægteskab, hvis man ikke kan forsørge sin ægtefælle, eller hvis ægtefællen er til fare for den offentlige sikkerhed, orden eller sundhed.

Men derimod kan der måske blive tale om èn eller anden form for straf til din kæreste, f.eks. bøde eller fængsel, fordi han i sin tid har løjet om sin identitet. Men det må I nok hellere spørge en advokat om, for her er vi altså langt ude over de ting, som jeg og de fleste andre medlemmer af ÆUG har nogen som helst viden om.

Jeg må give Skaanebo ret i, at din kæreste har rodet godt og grundigt rundt i tingene. Og når man forelsker sig i en person, der gør det, så bliver alle de problemer, han skaber for sig selv, jo dermed også til ens personlige problemer.

Så man må nok sige, at det er en meget besværlig kærlighed, du har valgt dig. Og du skal måske også tænke grundigt igennem med dig selv, om den er værd at kæmpe for, inden du går videre med sagen og gifter dig med ham og/eller flytter til et andet land for at kunne søge opholdskort til ham efter EU-reglerne.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2009 22:16:12

dotGusten skrev:Norge er endnu ikke et EU land.
Nej men Norge er medlem af EØS, og derfor gælder EU´s opholdsdirektiv også i Norge samt for norske statsborgere, der ønsker at bo i et EU-land. Al EU-lovgivning, som har at gøre med det indre marked, gælder i det hele taget i Norge og de andre EØS-lande samt i Schweiz.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.06.2009 22:33:34

Om din kæreste skal bruge det ene eller andet navn, når I vil søge om en opholdstilladelse til ham på baggrund af jeres forhold, må bero på, hvad der kræves af dokumenter, for at I kan blive gift. Han skal jo kunne dokumentere, at han ikke allerede er gift for at kunne blive gift med dig. Men hvilke papirer, der kræves, afhænger jo igen af hvor i verden, I evt. gifter jer.

Med hensyn til jeres barn, så vil han enkel dna-test jo kunne afgøre, at han er barnets far, uanset hvilket navn du/I ellers har oplyst tidligere. Så en fødselsattest kan altid ændres.

Malene

Indlæg af Malene » 08.06.2009 12:10:46

jeg er godt klar over at det er meget besværlig situation vi sidder i. men efterso minkæreste var mindre årig da han kom til norge, tvivler jeg på at han alene har sørget for navneændring, hans familie har haft en finger med i spillet. hvilket er meget sørgmodigt:-( og jamin kæreste er selvforskyldt i disse dumheder med at sørge for fornyelse af sine tilladelser. men igen det er mange år siden, og man ændre sig med alderen og man skal ikke hænge fast i det der er sket. selvom det selvfølgelig har katastrofale følger.

at han er indmeldt i schregen informationssystem, har ingen betydning for at vi kan gøre brug af eu reglerne???????

Hvis vi valger at flytte til sverige, så må vi vel bare sige at han ikke har sin dåbsattest, og ikke fik nogle af hans papire fra med fra irak da han flygtede. og tage den derfra.
Har snakket med kommunen her i frederikshavn, og de siger rent faktisk at man ikke kan forvente at en flygtning har sine orginale papire. så det er vel en fordel.

jeg ved ikke hvordan reglerne er i isrel, jeg ved bare at hvis han går med til at blive sendt hjem, så vil han gå med til at rejse til isrel og ikke irak, da vi også har undersøgt muligheden for at få turist visum fra irak til dk, hvilket er umuligt.. jeg ved ikke om det er muligt for ham at rejse til isrel og få opholdstilladelse??????? for hvis han kan det er det da den nemmeste løsning, han får ophold dernede og jeg rejser derned og gifter mig med ham og rejser hjem og så søger han visum, og kommer til dk og så søger vi om FS????????????? er dette evt en mulighed.... knus herfra..

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.06.2009 12:17:18

Hej Malene,
efter dansk ret anses et ægteskab for gyldigt, hvis det er indgået på gyldig vis efter reglerne i det land, hvor vielsen er foregået. Dermed er fx et ægteskab, som er indgået ved stedfortræder i et land hvor man må det, gyldigt i DK selv om man IKKE må indgå ægteskab på den måde i DK.
Men jeg må nu indrømme at jeg ikke vil anbefale et ægteskab med en, som har mere end en identitet - du har jo ikke mødt hans familie vel? Så kan du være helt sikker på, at de papirer virkelig er hans og at det er hans mor, der har sendt dem? Altså VED du helt sikkert, hvem han er? Som jurist har jeg en 'arbejdsskade': når nogen oplyser, at de har løjet i en situation, så regner jeg med at de også meget vel kan lyve i andre. Mit råd er: skub lige alle problemerne mht at få familiesammenføring til side, og tænk over hele jeres forhold. Hænger hans forklaringer ordentligt sammen? Ved du altid nogenlunde, hvor han er og kan du som regel få kontakt med ham, eller er der dage, flere i træk, hvor han ikke er til at få fat i? Er det kun myndighederne, der presser og stresser dig, eller er det også ham? Du skal desuden være klar over, at opgivelse af falsk navn er dokumentfalsk, som straffes hårdt (efter dansk ret med fængsel op til 2 år), hvilket kan hindre fs efter danske regler, og muligvis kan betyde at der heller ikke gives opholdskort efter EU-regler. Hvis du føler, at alt er, som det skal være (bortset fra problemet med fs), så ok, kæmp for det, men pas først og fremmest på dig selv og dit barn.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.06.2009 12:22:17

Nej det har ingen betydning for, om I kan gøre brug af EU-reglerne, at han er indberettet til Schengenregisteret. Jeg har allerede skrevet, hvilke forhold der kan begrunde afslag efter EU-reglerne, og det var en udtømmende liste.

Jeg kan ikke rigtig forstå, hvordan din kæreste skulle kunne gå med til at blive sendt "hjem" til Israel, når han oprindeligt er fra Irak. Hvis han er kommet til Norge som barn og hans forældre nu bor i Israel, så giver det ham næppe automatisk ret til i dag at få en opholdstilladelse i Israel, bare fordi hans forældre bor der.

Familiesammenføring med forældre er normalt kun muligt, så længe man er barn, og ikke når man først er blevet voksen. Sådan er det i hvert fald i Europa, og jeg tvivler på, at det er meget anderledes i Israel, men kender dog ingenting til Israels regler for indvandring.

Hvis din kæreste er jøde er det jo meget sandsynligt, at han kan få opholdstilladelse i Israel, men ellers tvivler jeg på, at det kan lade sig gøre, må jeg nok sige.

Besvar