Har brug for lidt hjælp

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

CamillaCBR

Har brug for lidt hjælp

Indlæg af CamillaCBR » 06.06.2009 16:02:43

Hej,
vi har søgt om forholdstilladelse efter eu reglen d. 5/5, min mand kom til dk på visum d. 13/2, vi flyttede til sverige d. 18/2, har boet i sverige i 10 uger, forefter vi er flyttet til dk d. 1/5, det var kun mig der stod på lejekontrakten i sverige, jeg arbejdede i kbh, da vi afleverede ansøgningen sagde de at det hele var med, vi afleverede, lejekontrakt fra sverige, vielsesattest, kopi af pas på min mand og forskellige kvitteringer af køb af tfl kort og togkort,billeder af os fra sverige.
Nu har min mand lige fået brev i dag, at han skal sende kopi af opholdstilladelse eller cpr nr fra sverige,han skulle bevise at han havde boet hos mig i sverige, dette har vi jo ikke, da han kom til dk på visum og siden flyttede med mig til sverige, så hvad gør vi nu?
CCR

skaanebo

Re: Har brug for lidt hjælp

Indlæg af skaanebo » 06.06.2009 16:44:04

Så må I jo på anden vis dokumentere, at din mand har sluttet sig til dig, mens du boede i Sverige - fx med fotos eller kvitteringer for medlemskab af diverse foreninger, for abonnement på blade eller aviser eller telefonnr, eller hvad som helst der står i din mands navn, og som binder ham til din bopæl i Sverige

Det har efterhånden været beskrevet en del gange her på forum

CamillaCBR

Indlæg af CamillaCBR » 06.06.2009 17:01:41

skaanebo skrev:Så må I jo på anden vis dokumentere, at din mand har sluttet sig til dig, mens du boede i Sverige - fx med fotos eller kvitteringer for medlemskab af diverse foreninger, for abonnement på blade eller aviser eller telefonnr, eller hvad som helst der står i din mands navn, og som binder ham til din bopæl i Sverige

Det har efterhånden været beskrevet en del gange her på forum
vi har sendt flere fotos med og tfl kort, taletid kvitteringer med, men der står hans navn jo ikke, men hvor regner de da med at han skulle være, hvis ikke han skulle være hos mig i sverige, han fik jo visum til dk og flyttede med mig til sverige. Men jeg må jo ringe og snakker med dem på mandag, for vi kan desværre ikke fremvise andet end det vi har sendt med, så håber på at det er nok,
CCR

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.06.2009 17:07:56

For andre, som vil følge i CamillaCBR`s fodspor, så er der en meget nem måde at løse dette problem på. Nemlig ved at søge om et opholdskort til sin ægtefælle i Sverige. Så får ægtefællen en kvittering på, at der er søgt om opholdskort, og dette burde være rigeligt til at dokumentere, at man har boet sammen i Sverige. Eller hvilket EU-land, der nu end er tale om.

Alternativt kan ens ægtefælle vente med at søge om visum, til man har bosat sig i det andet EU-land. Det har den fordel, at visum så skal udstedes gratis og "uden unødigt ophold" i stedet for at det tager 5-6 måneder at få et visum til Danmark. Og desuden vil der så allerede i form af viseringen og/eller stempel i passet være en dokumentation for, at ægtefællen har sluttet sig til en i det land, hvor man var bosat.

Camilla har da ret i, at man kan spørge sig selv, hvor hendes mand da ellers skulle have opholdt sig i de 10 uger, hvor hun boede i Sverige, hvis ikke sammen med hende?

Men problemet er jo, at de ikke kan dokumentere noget som helst, hvis de ikke har fortalt de svenske myndigheder, at han var der, ved at søge om visum eller opholdskort til ham i Sverige.

Med den fremgangsmåde, som Camilla har valgt, så kommer det hele jo til at lugte meget af proforma-flytning, og så er der altså en risiko for, at de danske myndigheder vil vende tommelfingeren nedad.

For alt, hvad der kan dokumenteres, det er jo, at Camillas mand har holdt ferie èt eller andet udokumenterbart sted i Schengenområdet i 3 måneder. Han kunne jo have ligget på en strand i Grækenland eller Rumænien for den sags skyld.

Før EF-domstolens kendelse i Metocksagen i juli 2008, der var det et krav, at ens ægtefælle skulle have haft opholdstilladelse i et andet EU-land først, hvis man ønskede at anvende EU-reglerne i Danmark.

Og for os, som er danske statsborgere, der var det ærlig talt næsten bedre. For så vidste man da, hvad man havde at rette sig efter. Til gengæld er det selvfølgelig godt for en svensker, som er bosat i Danmark, at hun ikke behøver at forlade Danmark igen for at kunne få en opholdstilladelse til sin ægtefælle efter EU-reglerne

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 06.06.2009 18:10:30

Lige netop hvad jeg tænkte på; en kvittering for ansøgning af opholds kort må være den bedste dokumentation næst efter et opholdskort/cpr nummer for at man har tilsluttet sig sin EU ægtefælle/samlever.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.06.2009 19:55:29

Jeg vil også gerne bruge denne sag som en anledning til at skrive noget andet, som alle bør tænke over, hvis de gerne vil bruge EU-reglerne. Og det er, at det jo ikke er med de danske politikeres gode vilje, at vi overhovedet som danskere kan bruge de regler i Danmark.

Så derfor bør det naturligvis ikke komme bag på en, hvis de danske myndigheder griber enhver mulig anledning til at vende tommelfingeren nedad. Man kan derfor ikke forvente, at man vil blive mødt med forståelse, sympati og kulance a`la "jamen selvfølgelig var din mand da sammen med dig i Sverige, hvad ellers".

Man skal derimod betragte det som et parti skak eller en boksekamp, hvor det gælder om ikke at give sin modstander så meget som den mindste chance, hvis man på nogen måde kan undgå det.

Man kan så spørge sig selv, jamen hvorfor har de danske politikere da skrevet under på disse regler, hvis de ikke ønsker, at vi skal benytte os af dem? Og svaret på det spørgsmål er nok 2-delt, nemlig:

1) Det ville være særdeles pinligt overfor deres kolleger i de andre EU-lande, hvis de ikke havde gjort det.

2) Mange af dem har i virkeligheden ikke noget imod, at vi bor i Danmark med vores udenlandske ægtefæller. Men de vil gerne appelere til det flertal af vælgerne, som er bekymrede over indvandringen til Danmark, og derfor spiller de så dette fordækte dobbeltspil.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Indlæg af jerry » 07.06.2009 09:27:31

Hejsa.
Ved Skaanebo har opfordret mange til at söge opholdskort, da dette er en god form for dokumentation. Ved at de 10 uger er fremme mange steder, men det er stadig vigtigt at kunne dokumentere ens reelle ophold i et andet eu-land.

İ virkeligheden kan man bosætte sig i et andet land og være der i flere maaneder, men er dokumentationen ikk i orden, ja saa har man et problem. Us samt B.R.H har MANGE gange staaet frem og sagt at det er en vurderingssag om man kan vende tilbage eller ej.

Kan sagtens forstaa at folk gerne vil hurtigst muligt tilbage til dk og at de ogsaa har ret til det ved brug af eu-reglerne, men nogen gange er det maaske en meget god ide at slaa koldt vand i blodet og sörge for at blive i det paagældende eu-land, til den rette dokumentation er skaffet, da man er bedre stillet paa denne maade.

Man kan f.eks sörge for at tilmelde sin partner SFİ og vedlægge denne kvittering, tilmelde sin partner arbejdsformidlingen og vedlægge dette som dokumentation(med begge dele gælder det nemlig at man bliver tilmeldt de 2 instanser som ligger i den by man nu bor i). Det vil sige bor man som os i Landskrona, saa er det SFİ i Landskrona man bliver tilmeldt til, det samme gælder arbejdsformidlingen. Dette er jo ogsaa dokumentation paa at man har opholdt sig i samme by.

Vi sörgede for at faa min mand paa lejekontrakten med det samme og om ikk andet maa man vel kunne hente et papir paa Skatteverket, hvoraf det fremgar at man har samme adresse??

Ved at mange af de ovennævnte ting vel kræver at man er folkbogfört i Sverige og har et svensk person nummer, men sörger man for at faa det i orden saa hurtigt som muligt, efter man er flyttet herover, saa ville jeg mene at tingene saa en hel del lysere ud.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2009 10:09:15

Nogen gange udstedes opholdskort jo nærmest med det samme, som f.eks. denne skribent var ude for. Og også derfor virker det ret fjollet ikke at søge om det.

Skulle ansøgningen om opholdskort trække ud, så er man desuden ikke forpligtet til at blive i Sverige for at vente på det. Så det at have søgt om et opholdskort kan aldrig forværre ens situation. Og alt hvad det kræver er, at man skal en tur hen på Migrationsværket.

viewtopic.php?f=15&t=3244

Jeg håber naturligvis for Camilla, at det kan lykkes for dem at dokumentere, at hendes mand har boet sammen med hende i Sverige. Men i modsat fald, så må de vel bare tage turen til Sverige èn gang til, og så sørge for at gøre det ordentligt den her gang.

Det er selvfølgelig surt, at det skal være sådan et forhindringsløb at få familiesammenføring i Danmark. Men det handler jo grundlæggende om, at de nationale regler er alt for restriktive. For det burde naturligvis være dem, langt det store flertal af danskere søgte efter, og ikke EU-reglerne.

Jerry har også ret i, at de 10 uger kun er en vejledende tidsgrænse, og specielt for dem, som ikke har arbejdet i det andet EU-land. Men det ser dog indtil videre ud til, at de 10 uger også "holder" for dem, som f.eks. har boet i Sverige men haft deres indtægt fra Danmark.

Men naturligvis kun under den forudsætning, at de kan dokumentere, at flytningen til Sverige har været reel, og at de har haft et samliv med deres ægtefælle i Sverige. Det er grundlæggende de to krav, der stilles, og det står jo også i den vejledning, Udlændingeservice har lavet om EU-reglerne.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.06.2009 10:16:20

I det hele taget er det jo en god ide at lade partneren være aktiv i det andet EU-/EØS-land, så det ikke får karakter af ren ferie, et andet element man skal passe på, hvis man søger efter EU-reglerne i Danmark.

Man kan jo deltage i forskellige fritidstilbud, kurser og undervisning, også uden at være blevet registreret som bosat - det forudsætter naturligvis en egenbetaling, men det er vel også penge, der er givet godt ud. Og det medvirker til at dokumentere, at man har boet og opholdt sig i det pågældende land, og at man har ført et normalt liv der, som ikke har været ferie.

CamillaCBR

Indlæg af CamillaCBR » 07.06.2009 10:28:15

skaanebo skrev:I det hele taget er det jo en god ide at lade partneren være aktiv i det andet EU-/EØS-land, så det ikke får karakter af ren ferie, et andet element man skal passe på, hvis man søger efter EU-reglerne i Danmark.

Man kan jo deltage i forskellige fritidstilbud, kurser og undervisning, også uden at være blevet registreret som bosat - det forudsætter naturligvis en egenbetaling, men det er vel også penge, der er givet godt ud. Og det medvirker til at dokumentere, at man har boet og opholdt sig i det pågældende land, og at man har ført et normalt liv der, som ikke har været ferie.
Hej igen. vi har fundet en kvittering fra et pengeoverførelses firma hvor min mands navn og min adresse står på og har fundet nogle flere billeder hvor man kan se vi er sammen i sverige, så håber dette er nok. Jeg synes jeg har læst og læst, for at gøre det rigtige,så kan ikke helt forstå at man skulle have en opholdstilladelse eller cpr i sverige, eller har jeg misforstået det hele?
Hvis dette var en regel der galt før juli 2008, så er det vel ikke en betingelse nu?
CCR

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2009 10:33:15

Nej din mand behøver ikke at have haft en opholdstilladelse i Sverige. Men problemet er, at så bliver I jo nødt til at dokumentere på anden vis, at han har været der. Tidligere tjente opholdstilladelsen eller opholdskortet helt automatisk som dokumentation, så derfor opstod denne form for problemer ikke.

CamillaCBR

Indlæg af CamillaCBR » 07.06.2009 10:39:41

fundiver199 skrev:Nej din mand behøver ikke at have haft en opholdstilladelse i Sverige. Men problemet er, at så bliver I jo nødt til at dokumentere på anden vis, at han har været der. Tidligere tjente opholdstilladelsen eller opholdskortet helt automatisk som dokumentation, så derfor opstod denne form for problemer ikke.
Okay, men jeg håber så at denne kvittering vi har fra dette pengeoverførsels firma er nok og billederne vi har, men jeg må prøve at snakke med vores sagsbehandler på tirsdag, men jeg siger mange tak for alle svarene.
CCR

ProudLeb

Re: Har brug for lidt hjælp1

Indlæg af ProudLeb » 07.06.2009 10:40:30

Hej Camilla og alle jer andre,

Jeg har fået helt samme brev med posten, Som jeg lige har læst..

Jeg skriver lige her ordret hva der står..

Oplysninger vi mangler

Vi har ikke modtaget alle relevante oplysninger til brug for vurdering af ansøgningen.

Vi skal derfor bede dig om at fremsende følgende til os på nedenfor nævnte adresse.

Dokumentation for dit ophold i Sverige (f.eks. kopi af opholdstilladelse/personbevis.)

Hvis vi ikke har modtaget de nødvendige oplysninger inden 3 uger efter, at du har modtaget dette brev, vil vi træffe afgørelse i sagen på det foreliggende grundlag.

Jeg kan som Camilla heller ikke på nogen måder vise kopi opholdstilladelse eller personbevis, da vi ik har søgt om det i Sverige. da hun kom her til på et 90 dages schengen visum.

Men jeg har tænkt mig at skrive til US og sige at da jeg er fra århus og fik noget arbejde inden for mit fag i københavn flyttede til sverige for at bo og leve biligere,
da jeg senere fandt et ligende job i århus valgte jeg at flytte til århus og bruge min Eu - friearbejdsbevælighed og tog min ægtefælle flyttede med mig.

Så det var for os ikke på nogen måder mening at vi ville bo der i længere periode men indtil jeg fandt job inden for for mit fag.

jeg vil sammen med brevet sende som jeg ikke tidligere har gjort, billeder af os fra sverige, samt indkøbs kvinteringer og hva nu ellers jeg lige kan finde..

Ellers kan jeg vælge at ringe og forklare min situation, og lade være med at sende brev og håbe på at de træffer en beslutning der er til min ægtefælle og min egen fordel.

Hvis nogen af jer andre har nogle forslag til hva vi (Camilla, hendes mand og os) ellers kan gøre, skriv endelig.

//Proud

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Indlæg af jerry » 07.06.2009 11:57:08

En god ting vil være at gemme f.eks visa dankort kvitteringer hvoraf det fremgaar at kortet er blever brugt i Sverige naar man f.eks har handlet. Som fundiver ogsaa skriver, saa er det jo ikk fordi politikerne sidder og klapper i deres hænder hver gang et par vender tilbage til dk via eu-reglerne. Derfor vil kravene for dokumentation ogsaa være lidt strikse. Det vil sige reelt set vil man kunne sige at er det neutrale kvitteringer(fra et hvilket som helst supermarked m.m) og ens navn eller andre personlige dataer ikk fremgaar, ja saa vil det i realiteten kunne være nogle bonner man har faaet fra bekendte.

Derfor er det som Skaanebo skriver, en god idé at faa noget konkret dokumentation med navn eller andre personlige dataer paa. Henvender man sig paa migrationsverket naar man kommer herover, saa faar man automatisk et kvitteringsbrev paa at man har sögt opholdskort og hvilken dato man har henvendt sig og dette kan jo ikk være bedre dokumenteret.

Har man ikk arbejdet i det eu-land man er flyttet til, er det derfor vigtigt at skaffe saa meget relevant dokumentation som muligt. Billeder kan ogsaa bruges, men vil ogsaa kunne mistænkes for at man har taget et smut til Malmö, banket en masse billeder af og saa ellers taget videre.
Medmindre man selvfölgelig har billeder fra hjemmet sammen osv. Mener bare, at har man et billede hvor man staar ved Folkets Park eller nede ved Adolf Gustavs Torg, saa er det ikk sikkert det vil være gældende.

Husk paa politikerne er ikk interesserede i at danskere vender tilbage til dk med deres udenlandske ægtefæller og har derfor sat det regelsæt for us der nu engang er, at man skal kunne dokumentere sit ophold i et andet eu-land.

Proudleb: Ved ikk om jeg misforstod det du skrev, men synes bare du skal fortælle us som tingene er, i stedet for at forklare at İ rykkede herover for at leve billigere.
İ har krav paa at kunne benytte jer at eu-reglerne saa der er for saa vidt intet at skjule, da İ intet ulovligt har gjort.

CamillaCBR

Indlæg af CamillaCBR » 09.06.2009 13:42:45

Hej igen.
Så har jeg ringet og snakket med vores sagsbehandler, ang de skulle se bevis på at min mand har været hos mig i sverige, jeg skulle bare sende nogle flere billeder så de kunne se at det var fra sverige, f.eks at der stod noget svensk tekst med på billedet af os og så ville vores kvittering fra dette pengeoverførelsels firma hvor min mands navn og min adresse står også være godt nok. Så det var dejligt, fik også lige af vide at hvis vi ikke sendte noget dokumentation inden de 3 uger så ville vi bare have fået et afslag. Hun mente at der ville gå ca 3 mdr inden vi fik svar, så håber det bedste nu.
Samtidig spurgte jeg om man måtte arbejde fra første dag når man havde afleveret sin ansøgning om opholdskort efter eu reglen og henviste til en fuldmægtig Michael Bernbom som kim har skrevet om i et tidligere indslag og det måtte man gerne, sagde hun, men selvfølgelig kun vis man var helt sikker på at man opfyldte betingelserne for at få opholds kort, hvis ikke så ville man jo arbejde ulovligt og blive sendt hjem når ens sag var afgjort hvis man fik afslag, og hvis man får afslag så bliver man vel sendt ud af landet alligevel ikke?
Så hun sagde at min mand bare skulle gå på skat og få et kildeskatte pligtige kort, så måtte han gerne arbejde. Så håber virkelig det bedste nu.
CCR

Besvar