groft overtrædelse af au pair regler
groft overtrædelse af au pair regler
det er jo ikke nogen hemmelighed at flere danske familier udnytter groft de filipinske au pair her, jeg har et stort netværk af filipinere i dk, og jeg har kendskab til flere der bliver udnyttet groft, til at arb bla merre end 50 timer, alle weekender, ordne have, male, vaske bil og jeg ved ikke hvad. samtidig har jeg hørt at au papir pigen står rigtigt dårligt hvis hun klager over det.
er det rigtigt? at hvis familien så vælger at smide hende ud så skal hun forlade landet inden 21dage? fordi så kommer man jo aldrig det her til bunds?
er det rigtigt? at hvis familien så vælger at smide hende ud så skal hun forlade landet inden 21dage? fordi så kommer man jo aldrig det her til bunds?
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: groft overtrædelse af au pair regler
Det er rigtigt, at en stor del af de au pair der er her i landet, bliver behandlet som slaver og arbejder under slavelignende vilkår. En meget stor del af dem bor i Nordsjælland, som også er det område af landet, hvor den rigeste del af befolkningen bor.
Forholdene er dog blevet en smule bedre for pigerne. Det har været sådan, at hvis man er utilfreds med den familie man er hos, kan man bare pakke sin kuffert og fise hjem. Den praksis blev ændret efter at gratisavisen 24timer i sin premiereuge satte fokus på au pair pigernes forhold. Nu er det sådan, at hvis man er utilfreds med den familie man er hos, har man en vis periode til at finde en ny værtsfamilie. Jeg mener det er 100 dage man får. Og der er så hut jeg visker også mulighed for at skride ind overfor de familier, som groft overtræder reglerne. Når myndighederne finder et mønster af dårlige vaner hos en værtsfamilie, kan udlændingemyndighederne beskytte pigerne, ved at nægte pigerne OT hos den pågældende familie.
Men det er rigtigt, at der stadig ikke er nogen egentlg klageinstans, som pigerne kan gå til, og dermed er deres retsstilling ikke noget at råbe hurra for.
Forholdene er dog blevet en smule bedre for pigerne. Det har været sådan, at hvis man er utilfreds med den familie man er hos, kan man bare pakke sin kuffert og fise hjem. Den praksis blev ændret efter at gratisavisen 24timer i sin premiereuge satte fokus på au pair pigernes forhold. Nu er det sådan, at hvis man er utilfreds med den familie man er hos, har man en vis periode til at finde en ny værtsfamilie. Jeg mener det er 100 dage man får. Og der er så hut jeg visker også mulighed for at skride ind overfor de familier, som groft overtræder reglerne. Når myndighederne finder et mønster af dårlige vaner hos en værtsfamilie, kan udlændingemyndighederne beskytte pigerne, ved at nægte pigerne OT hos den pågældende familie.
Men det er rigtigt, at der stadig ikke er nogen egentlg klageinstans, som pigerne kan gå til, og dermed er deres retsstilling ikke noget at råbe hurra for.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Som det har været fremme i en anden tråd er der allerede danske politikere, som taler om helt at afskaffe au-pair ordningen, netop fordi den ikke længere bruges på den måde, den oprindeligt var tænkt.
Jeg forstår det for så vidt godt, men alligevel mener jeg, at det vil være meget trist, hvis det bliver udgangen på sagen. For det vil jo både gå ud over de filippinske piger, som ikke automatisk får et andet og bedre job i stedet, og det vil også gå ud over dem, der bruger au-pair ordningen, som den var tænkt. Samt dem, der bruger den som en form for "kærestevisum" til at lære hinanden bedre at kende, før de evt. gifter sig og søger om FS.
Men det er helt sikkert rigtigt, at der er en del familier, som er blevet alt for "professionelle" i deres omgang med au-pair pigerne, og som har den ene au-pair efter den anden, og primært benytter dem som en billig arbejdskraft.
Det behøver man blot at læse nogle af de mange annoncer, hvor familier søger au-pairs, for at finde ud.
Et rimeligt indgreb ville derfor være at sætte loft over, hvor lang tid den samme familie kunne have en au-pair. F.eks. de samme 18 måneder, som også gælder for pigerne selv.
Jeg forstår det for så vidt godt, men alligevel mener jeg, at det vil være meget trist, hvis det bliver udgangen på sagen. For det vil jo både gå ud over de filippinske piger, som ikke automatisk får et andet og bedre job i stedet, og det vil også gå ud over dem, der bruger au-pair ordningen, som den var tænkt. Samt dem, der bruger den som en form for "kærestevisum" til at lære hinanden bedre at kende, før de evt. gifter sig og søger om FS.
Men det er helt sikkert rigtigt, at der er en del familier, som er blevet alt for "professionelle" i deres omgang med au-pair pigerne, og som har den ene au-pair efter den anden, og primært benytter dem som en billig arbejdskraft.
Det behøver man blot at læse nogle af de mange annoncer, hvor familier søger au-pairs, for at finde ud.
Et rimeligt indgreb ville derfor være at sætte loft over, hvor lang tid den samme familie kunne have en au-pair. F.eks. de samme 18 måneder, som også gælder for pigerne selv.
man skulle hellere straffe de familier der udnytter dem og ikke lade det gå udover alle, det er jo ikke nogen hemmelighed at folk har travlt idag, og ikke har tid til det huslige derhjemme og derfor må have ekstra hjælp. men at de samme familier får lov til at udnytte fatter jeg ikke, jeg kender en der har haft 7 au pair på 2 år, sgu da utroligt der ingen alarmklokker der ringer.
-
fundiver199
Jeg tror desværre, at det hænger sammen med, at det er regeringens kernevælgere, som misbruger au-pair ordningen. Og derfor er de danske partier så i hovedsagen delt i:
a) Dem som sætter kikkerten for det blinde øje, når det drejer sig om udnyttelsen af pigerne.
b) Dem som mere synes at agere ud fra forargelse over, at "de rige" kan få en billig stuepige, end ud fra et ønske om at hjælpe pigerne til at få bedre forhold.
At have stuepige er således "udansk" og i hvert fald i lodret strid med venstrefløjens idealer om, at vi alle skal være lige. Og derfor er det svært at forestille sig, at den danske venstrefløj vil kæmpe for bedre arbejdsvilkår for en gruppe mennesker, der reelt arbejder som stuepiger i Danmark.
Og højrefløjen - ja den går jo pr. definition og tradition ind for den stærkes ret til at udnytte den svage, så heller ikke her er der nogen hjælp at hente for au-pair pigerne.
a) Dem som sætter kikkerten for det blinde øje, når det drejer sig om udnyttelsen af pigerne.
b) Dem som mere synes at agere ud fra forargelse over, at "de rige" kan få en billig stuepige, end ud fra et ønske om at hjælpe pigerne til at få bedre forhold.
At have stuepige er således "udansk" og i hvert fald i lodret strid med venstrefløjens idealer om, at vi alle skal være lige. Og derfor er det svært at forestille sig, at den danske venstrefløj vil kæmpe for bedre arbejdsvilkår for en gruppe mennesker, der reelt arbejder som stuepiger i Danmark.
Og højrefløjen - ja den går jo pr. definition og tradition ind for den stærkes ret til at udnytte den svage, så heller ikke her er der nogen hjælp at hente for au-pair pigerne.
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Hvis man kender familierne, burde man også spørge dem, hvad de har gang i. Vi danskere er generelt meget reserverede og konfliktsky, men jeg tror det vil være sundt, at man går dem på klingen, og på den måde dels viser familierne, at man ved hvad der foregår, og dels tager pigerne i forsvar. Noget de ikke selv tør altid.
Reglerne for au pair er egentlig rimelig simple. Bl.a. må man max. udføre 5 timers husligt arbejde om dagen og skal i øvrigt behandles som et hvilket som helst andet medlem af familien. Og jeg tror ikke ligefrem, at nogen vil behandle deres søn eller datter på den måde, som er fortalt i første artikel i denne tråd. Så ville de sociale myndigheder stå der med det vuns og tvangsfjerne ungerne.
Reglerne for au pair er egentlig rimelig simple. Bl.a. må man max. udføre 5 timers husligt arbejde om dagen og skal i øvrigt behandles som et hvilket som helst andet medlem af familien. Og jeg tror ikke ligefrem, at nogen vil behandle deres søn eller datter på den måde, som er fortalt i første artikel i denne tråd. Så ville de sociale myndigheder stå der med det vuns og tvangsfjerne ungerne.
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
I så fald bør du enten selv stikke til den pågældende familie, eller dele din viden med udlændingemyndighederne, så de kan sætte en stopper for det cirkus.lovebuine skrev: jeg kender en der har haft 7 au pair på 2 år, sgu da utroligt der ingen alarmklokker der ringer.
jo men jeg kan ik bare gå til udlændingestyrelsen, jeg plejer som regel at spørge pigen først og de siger altid nej, bla pga, hvis de smider hende ud, ja så sker der ik noget, plus hun står og skal finde en ny familie og hvis hun ik kan det, så ryger hun ud, det er derfor de acceptere de vilkår.
hvad skete der egentlig i Sverige, det står jo ret klart at INGEN filipinere kan søge om au pair dér? var det pga af det problem som vi har i dk nu?
hvad skete der egentlig i Sverige, det står jo ret klart at INGEN filipinere kan søge om au pair dér? var det pga af det problem som vi har i dk nu?
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Det er naturligvis et dilemma at stå i, det ved jeg godt. Men tager man ikke pigen i forsvar, går man reelt familiens ærinde, hvis du spørger mig. Og det bliver forholdene jo ikke ligefrem bedre af, hverken for familien eller pigerne.
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Du kan dog gribe situationen anderledes an, ved at fortælle familien, at du ved hvad der foregår, og at du agter at fortælle det til myndighederne, hvis de ikke indenfor en rimelig frist viser vilje til at overholde reglerne. Og at du ikke mindst gør alvor af truslerne, hvis ikke de retter ind.
Advarslen til familien kan gives i naturlig forlængelse af "gør lige dit" og "gør lige dat", mens du faktisk overværer deres kosten rundt med pigen. Dermed er det i den forstand ikke pigen, der har "sladret" til dig, men dig selv der er øjenvidne til hvad der foregår.
Advarslen til familien kan gives i naturlig forlængelse af "gør lige dit" og "gør lige dat", mens du faktisk overværer deres kosten rundt med pigen. Dermed er det i den forstand ikke pigen, der har "sladret" til dig, men dig selv der er øjenvidne til hvad der foregår.
-
fundiver199
Nej det var vist mere, fordi den svenske regering bare valgte passivt at indrette sig efter den filippinske regerings politik. Den filippinske regering forbød således for år tilbage kvinder - men ikke mænd - at rejse ud af landet som au-pairs.lovebuine skrev:hvad skete der egentlig i Sverige, det står jo ret klart at INGEN filipinere kan søge om au pair dér? var det pga af det problem som vi har i dk nu?
Alle dem, som gør det alligevel, er derfor nødt til at betale nogen for at hjælpe sig med at komme igennem immigrationskontrollen i lufthavnen, idet det desværre fremgår af det sticker, som de får i deres pas, at de skal være au-pairs.
Måske skulle pigen finde en anden familie først og derefter flytte til dem og så klage over den første familie. Der er mulighed for at klage til US over en au pair familie og de kan bandlyse dem i 10år i au pair systemet. US er generelt opmærksom på problemet og jeg mener at denne pige absolut vil blive taget alvorligt hvis hun klager til US.
Der er en filipinsk kvinde, der prøver at hjælpe filipinske au pairs som hedder Filomentina Høgsholm. Måske er det også værd at kontakte hendes netværk?
mht. au pairordningen så er det ganske ubehageligt at folk kan finde på at udnytte kvinder på den måde, men jeg synes det er synd hvis de lukker ordningen helt. Og det er er ærgerligt at vi kun hører om de dårlige ophold altid.
Meningen er jo at man skal behandle personen som et medlem af familien på lige vilkår= "au pair". Det ligesom når en familie har en udvekslingsstuderende boende, der så går i skole og lærer sproget og kulturen og får kost og logi og lommepenge.
Jeg synes det må være værtsfamilien, der har misforstået deres opgave, og man skal ikke forbyde ordningen, der så stiller unge mennesker endnu dårligere for at tage ud og opdage verden.
Man kunne vælge ligesom med de familiesammenførte at værtsfamilien skriver under på at de ikke må udnytte personen og omvendt give alle piger et velkomstmøde i DK, hvor de bliver orienteret om deres rettigheder ligesom familiesammenførte. Det kunne måske i længden gøre dem rustet til opholdet. Ja i det hele taget ændre ordningen snarere fra et "arbejdsgiverforhold" til et kulturophold.
Der er en filipinsk kvinde, der prøver at hjælpe filipinske au pairs som hedder Filomentina Høgsholm. Måske er det også værd at kontakte hendes netværk?
mht. au pairordningen så er det ganske ubehageligt at folk kan finde på at udnytte kvinder på den måde, men jeg synes det er synd hvis de lukker ordningen helt. Og det er er ærgerligt at vi kun hører om de dårlige ophold altid.
Meningen er jo at man skal behandle personen som et medlem af familien på lige vilkår= "au pair". Det ligesom når en familie har en udvekslingsstuderende boende, der så går i skole og lærer sproget og kulturen og får kost og logi og lommepenge.
Jeg synes det må være værtsfamilien, der har misforstået deres opgave, og man skal ikke forbyde ordningen, der så stiller unge mennesker endnu dårligere for at tage ud og opdage verden.
Man kunne vælge ligesom med de familiesammenførte at værtsfamilien skriver under på at de ikke må udnytte personen og omvendt give alle piger et velkomstmøde i DK, hvor de bliver orienteret om deres rettigheder ligesom familiesammenførte. Det kunne måske i længden gøre dem rustet til opholdet. Ja i det hele taget ændre ordningen snarere fra et "arbejdsgiverforhold" til et kulturophold.
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Måske var den filippinske regerings hensigter reelle? At sætte en stopper for de uhyrligheder au-pairs oplevede i mellemøsten?fundiver199 skrev:Nej det var vist mere, fordi den svenske regering bare valgte passivt at indrette sig efter den filippinske regerings politik. Den filippinske regering forbød således for år tilbage kvinder - men ikke mænd - at rejse ud af landet som au-pairs.
Og som sædvanligt, er det jo træls, at de få brodne kar skal sætte standarden.