Udlejning af lejebolig
-
pakiperker2200
Udlejning af lejebolig
Hej
Jeg har et stort problem!
Jeg skal giftes til vinter, og skal bruge EUreglerne(fs efter euretten)
Men jeg har snakket med min boligselskab KAB, som siger jeg ikke må udleje boligen, de siger jeg skal opsige lejemålet, og når jeg flytter tilbage til DK, så skal jeg søge forfra
Kan det passe?
Jeg har et stort problem!
Jeg skal giftes til vinter, og skal bruge EUreglerne(fs efter euretten)
Men jeg har snakket med min boligselskab KAB, som siger jeg ikke må udleje boligen, de siger jeg skal opsige lejemålet, og når jeg flytter tilbage til DK, så skal jeg søge forfra
Kan det passe?
-
fundiver199
Re: Udlejning af lejebolig
Ja det kan det desværre godt. Men andre har i din situation kunnet få et såkaldt tilbageflytningsbevis, hvor de inden for en vis periode vil komme forrest i køen, såfremt de flytter tilbage til Danmark igen. Så prøv at spørg din boligforening, om du ikke også kan komme ind under en sådan ordning. Kan du det, så vil ventetiden på en ny lejlighed i samme boligforening typisk kun være 1-2 måneder.
Prøv evt. at skriv en privat besked til Kim Nyberg. Han har siddet mange år i bestyrelser for diverse boligforeninger og er langt mere inde i disse regler, end jeg er.
Prøv evt. at skriv en privat besked til Kim Nyberg. Han har siddet mange år i bestyrelser for diverse boligforeninger og er langt mere inde i disse regler, end jeg er.
Hejsa.
Jeg har et boliggarantibevis, som gör at jeg fra den dage jeg fraflyttede min bolig i dk og 3 aar frem, vil kunne springe köen over paa en bolig i mit gamle boligselskab.
Man har dog kun krav paa samme boligtype som man fraflytter, det gælder baade störrelsesmæssigt og prismæssigt. Boligselskabet vil saa göre alt hvad de kan, for at man faar bolig saa tæt paa det fraflyttede lejemaal som muligt.
Dette boliggaranti koster 900 kr for 3 aar og kan ikk forlænges. Men det er netop genialt med dette garantibevis hvis man vil benytte sig at eu-reglerne.
Ps. Jeg lejede bolig gennem DAB.
Jeg har et boliggarantibevis, som gör at jeg fra den dage jeg fraflyttede min bolig i dk og 3 aar frem, vil kunne springe köen over paa en bolig i mit gamle boligselskab.
Man har dog kun krav paa samme boligtype som man fraflytter, det gælder baade störrelsesmæssigt og prismæssigt. Boligselskabet vil saa göre alt hvad de kan, for at man faar bolig saa tæt paa det fraflyttede lejemaal som muligt.
Dette boliggaranti koster 900 kr for 3 aar og kan ikk forlænges. Men det er netop genialt med dette garantibevis hvis man vil benytte sig at eu-reglerne.
Ps. Jeg lejede bolig gennem DAB.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Lov om leje af almene boliger fastslår, at boligtagere i almene boliger kan fremleje sin bolig for en periode på op til to år ad gangen. Eneste krav er, at du skal ansøge skriftligt om lov til det og KAB skal skriftligt give tilladelse før du må gøre det. KAB og alle andre almene boligorganisationer/administrationsselskaber skal have en ansøgningsblanket liggende i deres boligbutik.
Årsagen til afvisningen fra KAB kan dog også være at parterne har talt forbi hinanden. Du har højst sandsynligt ment at du gerne vil fremleje din bolig, men du har formuleret dig forkert. For når du spørger dem, om du må udleje din bolig mens du er væk, så går du juridisk ind på KABs enemærker. Det er nemlig alene KAB der har udlejningsretten, der hvor du bor.
Du kan læse mere om retten til fremleje af almene boliger i dette link:
http://www.bl.dk/upload/bldk_doc_pdf/fi ... %20web.pdf
Årsagen til afvisningen fra KAB kan dog også være at parterne har talt forbi hinanden. Du har højst sandsynligt ment at du gerne vil fremleje din bolig, men du har formuleret dig forkert. For når du spørger dem, om du må udleje din bolig mens du er væk, så går du juridisk ind på KABs enemærker. Det er nemlig alene KAB der har udlejningsretten, der hvor du bor.
Du kan læse mere om retten til fremleje af almene boliger i dette link:
http://www.bl.dk/upload/bldk_doc_pdf/fi ... %20web.pdf
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Som det fremgår af nedenstående, er der jo bare en del betingelser, som skal være opfyldt, for at man kan få lov til at fremleje en almennyttig bolig. De fleste af dem er trivielle. Men den jeg har fremhævet med fed skrift må siges at være et reelt problem for dem, som ønsker familiesammenføring efter EU-reglerne.
For hvordan dokumenterer man, at fremlejen er midlertidig, når man har bosat sig i et andet land, og dette ikke skyldes forretningsrejse, studieophold eller midlertidig forflyttelse?
Kan opnåelsen af ret til familiesammenføring efter EU-regler komme ind under begrebet "eller lignende"? Det kommer nok i høj grad an på, hvor gode venner man er med sin boligforening, for der kan jo lægges lidt af hvert i begrebet "eller lignende"
Så med andre ord har folk ikke nogen ret, de kan kræve i denne situation. Men hvis de spørger pænt, og den de spørger er i godt humør, så kan det måske godt lade sig gøre at få lov til at fremleje, medens man bor 3-4 måneder i Sverige uden nogen anden konkret anledning end et ønske om senere at kunne udnytte EU-reglerne i Danmark.
Fremleje af hele boligen
Du har også ret til at fremleje hele din almene
bolig, men her er der visse betingelser, som skal
være opfyldt:
• Fremlejen må højst vare i to år (i en sammenhængende
periode).
• Du skal kunne dokumentere, at fremlejen er midlertidig
og skyldes sygdom, forretningsrejse, studieophold,
midlertidig forflyttelse eller lignende.
• Du må ikke kræve en højere husleje, end den du
selv betaler.
• Det samlede antal personer, der skal bo i boligen,
må ikke overstige én person pr. beboelsesrum.
Det vil sige, at en to-rums bolig ikke må
fremlejes til mere end to personer. Husstanden
behøver ikke at opfylde samme særlige krav om
størrelse og sammensætning som ved almindelig
udlejning.
For hvordan dokumenterer man, at fremlejen er midlertidig, når man har bosat sig i et andet land, og dette ikke skyldes forretningsrejse, studieophold eller midlertidig forflyttelse?
Kan opnåelsen af ret til familiesammenføring efter EU-regler komme ind under begrebet "eller lignende"? Det kommer nok i høj grad an på, hvor gode venner man er med sin boligforening, for der kan jo lægges lidt af hvert i begrebet "eller lignende"
Så med andre ord har folk ikke nogen ret, de kan kræve i denne situation. Men hvis de spørger pænt, og den de spørger er i godt humør, så kan det måske godt lade sig gøre at få lov til at fremleje, medens man bor 3-4 måneder i Sverige uden nogen anden konkret anledning end et ønske om senere at kunne udnytte EU-reglerne i Danmark.
Fremleje af hele boligen
Du har også ret til at fremleje hele din almene
bolig, men her er der visse betingelser, som skal
være opfyldt:
• Fremlejen må højst vare i to år (i en sammenhængende
periode).
• Du skal kunne dokumentere, at fremlejen er midlertidig
og skyldes sygdom, forretningsrejse, studieophold,
midlertidig forflyttelse eller lignende.
• Du må ikke kræve en højere husleje, end den du
selv betaler.
• Det samlede antal personer, der skal bo i boligen,
må ikke overstige én person pr. beboelsesrum.
Det vil sige, at en to-rums bolig ikke må
fremlejes til mere end to personer. Husstanden
behøver ikke at opfylde samme særlige krav om
størrelse og sammensætning som ved almindelig
udlejning.
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Der står også i pjecen fra linket, at man ikke kan udnytte retten, hvis man vil flytte ind hos en ny partner for at afprøve forholdet. Det er der dog heller ikke tale om i det konkrete tilfælde. Her er tale om at udnytte EU-retten til ægtefællesammenføring, og det er faktisk gyldig grund til at fremleje. Det skal blot fremgå af ansøgningen, at det er det, der er tale om.
-
fundiver199
Jeg håber, at du har ret Kim. For det vil unægtelig være det nemmeste for folk, hvis de bare kan spille med åbne kort overfor boligselskabet og alligevel få lov til at fremleje.
Det vigtige må vel være, at man kan sandsynliggøre, at man faktisk har tænkt sig at flytte tilbage i lejligheden igen inden for en periode på højest 2 år. Og det kan man selvfølgelig godt sige er tilfældet, hvis hensigten med flytningen er at opnå FS efter EU-reglerne
Det vigtige må vel være, at man kan sandsynliggøre, at man faktisk har tænkt sig at flytte tilbage i lejligheden igen inden for en periode på højest 2 år. Og det kan man selvfølgelig godt sige er tilfældet, hvis hensigten med flytningen er at opnå FS efter EU-reglerne
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Naturligvis skal man spille med åbne kort, også i disse tilfælde. Det kommer man altid længst med.
Det vil overraske mig overordentligt meget, hvis en boligorganisation nægter fremleje på baggrund af ægtefællesammenføring efter EU-retten. Den almene boligsektor i Danmark udgør ca. 20% af den samlede boligmasse. Potentielt kan altså hver femte af de, der allerede har fået FS efter EU-retten, eller på nuværende tidspunkt er ude af landet i medfør af EU-retten, være lejere i almene boliger som har fremlejet deres bolig mens de har været udenlands. Jeg nægter at tro, at boligorganisationerne alle som én vender tomlen nedad ved ansøgning. Der har heller ikke været sager om afslag på dette nævnt i de udgivelser, som Boligselskabernes Landsforening (BL) publicere, herunder Beboerbladet og Boligen.
Der kan dog være tilfælde, hvor boligorganisationerne siger nej til en ansøgning. Det vil typisk være, hvis den der ønskes fremlejet til er en gammel kending i negativ forstand (som fx. har gammel gæld til boligorganisationen eller har vandaliseret en lejlighed i boligorganisationen tidligere). Men de vil ikke kunne afvise fremleje alene med begrundelsen, at lejeren vil udnytte EU-retten til ægtefællesammenføring.
Det vil overraske mig overordentligt meget, hvis en boligorganisation nægter fremleje på baggrund af ægtefællesammenføring efter EU-retten. Den almene boligsektor i Danmark udgør ca. 20% af den samlede boligmasse. Potentielt kan altså hver femte af de, der allerede har fået FS efter EU-retten, eller på nuværende tidspunkt er ude af landet i medfør af EU-retten, være lejere i almene boliger som har fremlejet deres bolig mens de har været udenlands. Jeg nægter at tro, at boligorganisationerne alle som én vender tomlen nedad ved ansøgning. Der har heller ikke været sager om afslag på dette nævnt i de udgivelser, som Boligselskabernes Landsforening (BL) publicere, herunder Beboerbladet og Boligen.
Der kan dog være tilfælde, hvor boligorganisationerne siger nej til en ansøgning. Det vil typisk være, hvis den der ønskes fremlejet til er en gammel kending i negativ forstand (som fx. har gammel gæld til boligorganisationen eller har vandaliseret en lejlighed i boligorganisationen tidligere). Men de vil ikke kunne afvise fremleje alene med begrundelsen, at lejeren vil udnytte EU-retten til ægtefællesammenføring.
-
fundiver199
Det jeg kunne frygte for, er, at fremleje vil kunne afvises med den begrundelse, at flytningen ikke har en midlertidig karakter. Er man først flyttet til f.eks. Sverige for at bo der som grænsependler eller for at passe en fast stilling i Sverige, så kunne man jo nemlig i teorien vælge at blive der resten af livet. Og der er alene tale om en hensigtserklæring, når man fortæller boligselskabet, at man har tænkt sig at flytte tilbage i lejligheden efter f.eks. 3 måneder.Kim P. Nyberg skrev:Men de vil ikke kunne afvise fremleje alene med begrundelsen, at lejeren vil udnytte EU-retten til ægtefællesammenføring.
Men det er klart, at situationen ikke kan sammenlignes med at flytte sammen med en kæreste og beholde sin lejlighed, fordi man gerne "vil prøve forholdet af". For her har flytningen jo som udgangspunkt en permanent karakter, og det er kun, hvis noget går galt, at den er midlertidig. Og i den situation skal man så - meget naturligt - overlade sin lejlighed til den næste på ventelisten.
Så det må vel komme an på en vurdering af, om der er lige så stor sandsynlighed for, at et person, der flytter til Sverige for at få familiesammenføring, vender tilbage til Danmark igen, som en person, der flytter for at studere et semester på et universitet i udlandet, foretage en jordomrejse eller hvad ved jeg.
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
I det scenarie du opsætter her (at man fremlejer sin danske lejlighed, rykker til et andet EU-land og dér finder ud af at man gerne vil blive), er man jo så nødt til at opsige sin fremlejer og afmelde lejligheden hos boligorganisationen. Overfor en fremlejer findes ingen opsigelsesvarsler, så denne er i dette tilfælde meget ringe stillet.
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Jeg har nu fået indsigt i præcist, hvad KAB har svaret. Problemet er, at paki har ansøgt om at fremleje (ja, det er det ord der er brugt) med henblik på at at udnytte EU-reglerne til at få en kæreste herop. I den kontekst, er svaret fra KAB korrekt. Havde han derimod skrevet, at formålet er ægtefællesammenføring, skulle svaret fra KAB have været positivt.