Opholdstilladelse sverige dk

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

carwash

Re: Opholdstilladelse sverige dk

Indlæg af carwash » 03.06.2009 19:48:16

Tak mange tak fundiver199

jeg har alt dokumentation at jeg bor i sverige og har arbejdet i dk siden jeg er flyttet, jeg har brobizz, ´busskort, har egen lejlighed dvs alt er på plads..

jeg tror, vi tager chancen i DK lige så snart hun lander så flytte vi adresse tilbage til dk og søge med det samme.
er det så familiesammenføring eller bare alm. opholdskort eller opholdstilladelse man skal søge ? det giver mening man søger om familiesammenføring når man tage konen med tilbage til dk med Turist visum..

For det er meget hurtigere at hun komme i gang med skole osv i dk mens vores ansøgning er under behandling. og jeg regner med at hendes 90dag´s visum bliver forlænget hvis UDLÆ. service ikke nå at behandle hendes sag inden da. for jeg har kun hørt lange sagsbehandlinger i UDLÆ. service..

Carwash

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.06.2009 20:31:13

Det er det samme ansøgningskema, der skal bruges, uanset om man søger FS efter danske regler eller opholdskort efter EU-reglerne.

Og for en god ordens skyld, så vent lige et par uger efter, hun er landet i Sverige, med at flytte din adresse til Danmark.

Ganske vist har Kim Nyberg fået oplyst mundtligt af direktøren for Udlændingeservice Henrik Gunnet, at der ikke er nogen krav til, hvor lang tid man skal have haft "et reelt samliv" med sin ægtefælle i det andet EU-land.

Men alligevel er der vel ingen grund til at friste skæbnen ved at flytte dagen efter, hun er landet i Kastrup Lufthavn.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.06.2009 20:42:33

Husk i øvrigt at din ægtefælle ikke er dækket af den offentlige sygesikring i Danmark, førend opholdskort er bevilget, så det er en god ide at fornye/forlænge en privat rejsesygeforsikring.

Sprogundervisning er heller ikke gratis for EU-borgere og deres ægtefæller fra tredjeland.

Hendes visum skal i øvrigt ikke forlænges. Hun har en automatisk ret til at opholde sig i Danmark i og med at hun er gift med en EU-borger (dig). Når ansøgningen er indleveret til Udlændingeservice må hun således begynde at arbejde med det samme, kan få udstedt et samordningsnummer hos Skat og begynde et normalt liv.

Besvar