Jeg har et spoergsmaal.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Saxnes

Jeg har et spoergsmaal.

Indlæg af Saxnes » 02.06.2009 20:06:18

Hej alle!

Mig og min argentinske kaereste har planer om at rejse til Danmark og bosaette os.

Jeg har forstaaet ved laesning, at hvis vi benytter os af eu-reglerne og Sveriges-loesningen, skulle det vaere muligt alt sammen.

Nu til mine speoergsmaal: Min kaereste laeser jura og kunne godt taenke sig at fortsaette studiet i Sverige eller Danmark. Jeg laeste at der bliver givet en 5-aarig opholds og arbejdestilladelse. Men kan min kaereste studere paa f.eks. et dansk universitet med den opholdstilladelse uden at betale for studiet?

Derudover kunne jeg godt taenke mig at vide hvor laenge hun maa opholde sig uden for Danmark om aaret, uden at det faar indflydelse paa hendes opholdstilladelse?

og til sidst om hun i tilfaelde af skilsmisse, mister sin opholdstilladelse?

Paa forhaand tusind tak for siden, aegteskabudengraenser.dk! Den goer virkelig livet mere overskueligt!

Mvh. Tobias.

fundiver199

Re: Jeg har et spoergsmaal.

Indlæg af fundiver199 » 02.06.2009 20:53:07

1) Både efter nationale regler og EU-regler har din kone ret til at studere på lige fod med en svensker eller dansker. Retten til at modtage SU afhænger derimod af, hvilket regelsæt, hun kommer under, og hvad din egen status er.

2) Hvis I anvender EU-regler, må din kone være "væk" i op til 6 måneder hvert år, uden at hendes opholdskort bortfalder. Efter danske regler må hun ligeledes være væk 6 måneder om året i starten, men efter 2 års ophold kan der dog vistnok allerede tillades fravær på op til 12 måneder ad gangen. I begge tilfælde kan længere perioder med fravær tillades efter ansøgning, hvis der er en konkret anledning, f.eks. aftjening af værnepligt, studieophold i udlandet, udstationering for dansk arbejdsgiver etc.

3) Igen efter EU-regler vil din kone miste sit opholdskort, hvis I bliver skilt, inden I har været gift i 3 år, og inden I har boet 12 måneder sammen i det land, hvor I er bosat. Er I kommet over disse tidsgrænser, får hun derimod lov til at blive. Et permanent opholdskort får hun dog i den situation ikke automatisk, men kun hvis hun kan dokumentere at være i stand til at forsørge sig selv.

Efter danske regler skal hun som udgangspunkt have fået permanent opholdstilladelse inden skilsmissen for at få lov til at blive, og den kan hun normalt tidligst få efter 7 års ophold i Danmark.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.06.2009 21:01:31

Med hensyn til at fortsætte jurastudiet, så kan man jo ikke uden videre få meritoverførst jura fra et land til et andet, da juraen er meget forskellig fra land til land. Så nun må nok forberede sig på at skulle begynde helt forfra, og desuden skal hun jo opfylde betingelserne for at blive optaget på studiet - fx karaktergennemsnit og danskkundskaber.

Saxnes

Indlæg af Saxnes » 02.06.2009 21:42:55

Tak til fundiver! For den nyttige information, og ogsaa til Skaanebo, for paapegelsen.

Vi har undersoegt muligheden og tilfaeldigvis har Lunds juridiske fakultet internationale hold i eu-lov, det min kaereste oensker at udbygge sit studie med. Saa paa den maade er vi jo heldige!

Igen tusind tak for hjaelpen.
Nu er der bare tilbage at goere det!

Mvh. Tobias.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.06.2009 21:54:56

OK, men så skal du jo huske, at du skal have et arbejde i Sverige, hvis din kone skal være berettiget til svensk studiestøtte. Og at hun først er berettiget til det, når du har været arbejdstager efter 3 måneder.

Optagelseskriterierne og muligheden for merit er givetvis beskrevet på Lunds universitets hjemmeside, www.lu.se

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.06.2009 06:29:29

Og da lønningerne generelt er noget lavere i Sverige end i Danmark, specielt som valutakursen er lige nu, så er I måske lige så godt stillet ved, at du arbejder i Danmark og pendler frem og tilbage over broen, og at I så klarer jer uden SU. En svensk SU er alligevel kun omkring det halve af en dansk, og hvis din kone slet ikke har indkomst, så kan du jo få hendes bundfradrag i skatten. Eller hun kan naturligvis have et lille fritidsjob ved siden af sine studier.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.06.2009 22:53:16

Mht. studierne, så kan din kommende hustru naturligvis godt tage kursusfag i EU-ret, hvis det i flg. argentinske regler fører til en fuld kandidatuddannelse, men hvad vil hun så bruge uddannelsen til? Uden en europæisk kandidatuddannelse i jura kan hun ikke bllive hverken advokat-, statsforvaltnings-, politi- eller dommerfuldmægtig, faktisk er der kun evt. privat ansættelse eller universitetsansættelse at vælge mellem. Så det skal nok lige med i fremtidsplanerne :)
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar