Er vi på rette vej? =)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Leoness
Geografisk sted: Herlev, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Leoness » 31.05.2009 18:26:46

Ok. Jeg har heldigvis gemt alle mine 'lapper' fra mit månedskort.
Det med årsopgørelsen bliver et problem, for jeg kom hjem fra USA i December 2008 og kom først i arbejde i Februar 2009.
Men hvis jeg har en kontrakt og lønsedler fra Februar af, så er det vel ok, ikke?

Men hvordan er processen? Vi tager nemlig op på Skatteverket på tirsdag så han bliver registreret. Men jeg går ikke ud fra at de skal se alle de ting dér, for det blev der ikke sagt noget om da jeg kom og registrerede mig...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.05.2009 19:34:53

Din mand vil ikke kunne registreres på Skatteverket, førend han har fået sit opholdskort.

Så det er altså Migrationsverket, I skal besøge først. Medmindre du endnu ikke selv har fået et svensk personnr.?

Hvis al dokumentationen umiddelbart er i orden kan opholdskort i nogle tilfælde udstedes på stedet. Hvis I gerne vil have sagen afgjort hurtigt, er det derfor en god ide at medbringe alle papirer i første hug.

Hvis du har boet i USA indtil december, har du vel papirer på din indkomst i USA? Det handler mest om at dokumentere, at man har haft en indkomst over en længere periode, samt at de kan se, hvor meget gæld eller kapitalindkomst, du evt. har.

Leoness
Kontakt:

Indlæg af Leoness » 31.05.2009 19:51:04

Jeg har fået Svensk personnummer; et såkaldt Personbevis. Jeg fik at vide på Skatteverket at jeg skulle komme op med min mand så han kunne udfylde de samme papirer som jeg. Men jeg har måske misforstået noget?
Hans navn står også på mit Personbevis som min "make", med et delvist personnummer (hans fødselsdato og så 4 nuller). Dog står der at "Folkbokföringsuppgifter saknas i registret", men det er jo bare fordi han ikke er registreret endnu?

Ok, jeg fandt lige ud af at han har taget min årsopgørelse fra USA med.

Nåh, vi må se hvad der sker. Jeg tager med hvad jeg kan og hvis det ikke er nok, så har vi jo 90 dage til at skaffe manglerne...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.05.2009 20:30:15

For at din mand kan registreres som indvandret til Sverige kræves, at han har en opholdstilladelse eller et opholdskort. Så I kommer til at gå forgæves på Skatteverket, hvis I ikke medbringer opholdskort.

Derimod vil han muligvis kunne få et såkaldt samordningsnummer, der ligner et personnr. Det bruges af skattemæssige årsager til personer, der ikke er bosatte i Sverige (eller endnu ikke har fået nogen opholdstilladelse), men skal betale skat i Sverige, fx hvis din mand allerede har et job parat i Sverige. Og han må jo begynde at arbejde, så snart I har været på Migrationsverket og indleveret ansøgningen om et opholdskort.

Leoness
Kontakt:

Indlæg af Leoness » 31.05.2009 20:37:26

Aha! Okay.
Jeg går ud fra at det er denne her:
http://www.migrationsverket.se/blankett ... 011_en.pdf

Så når vi går op på Celsiusgatan 35 i Malmö i næste uge, så medbringer vi den der blanket i udfyldt tilstand, samt alle de papirer der før er bleven nævnt? Det koster ikke noget, vel?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.05.2009 20:49:13

Ja, det er den blanket, og det er ganske gratis.

Leoness
Kontakt:

Indlæg af Leoness » 31.05.2009 20:55:53

Kanon!

Jamen så håber vi på at det kommer til at flaske sig. Syntes efterhånden jeg er ved at være godt træt af 'papirmøllen' (man bliver drænet efter en tur i den Amerikanske af slagsen).

Jeg vender tilbage hvis jeg har flere spørgsmål eller blot gode nyheder :)

Tak for hjælpen, skaanebo.

Leoness
Kontakt:

Re: Er vi på rette vej? =)

Indlæg af Leoness » 14.01.2010 23:23:17

Så er jeg klar igen med et par spørgsmål (holder rigtig meget af dette forum, da offentlige instanser kan være lidt skræmmende nogle gange. Så tusind gange tak for al den hjælp I yder hér - glæder mig til selv at kunne give tilbage når min situation er faldet på plads).

Nu har jeg snart boet i Sverige i et års tid (siden April 2009) og min mand har boet her siden Juni 2009 og fik opholdstilladelse i September/Oktober 2009.

Nu er jeg så ved at være lidt træt af at skulle bruge to timer på transport hver dag for at pendle til og fra mit arbejde (bor 20 minutter fra Malmö), og det virker helt umuligt at finde en lejlighed i Malmö city som udlejes på ubetinget tid. Bor lige nu i et kollegium på bare 16 kvadratmeter. Kan mærke at vores behov for privatliv og rum er vokset markant og jeg føler mig stresset.

Så. Nu vil vi begge to gerne til Danmark.

Her er lige nogle spørgsmål:

1. Kan vi søge om FS imens vi stadig bor i Sverige? Og i så fald, hvornår -skal- vi være flyttet til DK hvis vi får den godkendt?
Grunden til at jeg spørger er, at det kunne være rart om han kunne søge arbejde så snart vi kommer til DK så vi ikke skal sidde i en lejlighed i DK til en markant højere husleje med kun én indkomst i 6 måneder eller mere.

2. Når vi nu er gift, er der så nogen krav i forhold til fremleje? Skal vi have en kontrakt? For en af mine kolleger's venner vil gerne fremleje sin lejlighed til os imens han studere andetsteds i over et år, men da fremlejen ikke er 'efter bogen' så kan vi ikke få en kontrakt på det - dog kan vi godt blive folkebogført på adressen.

3. Når min mand får sin opholds- og arbejdstilladelse, kan han så godt få en 'job coach' hos arbejdsformidlingen som kan hjælpe ham med at få et job?

4. Med et dansk personnummer i hånden, så har han ret til det samme som alle andre danskere, bortset fra at stemme, eller hvad? For han skal nemlig ikke være statsborger.

5. Er der nogen der har et indtryk af hvor svært det er for en engelsktalende at finde et job i Danmark når han ikke kan dansk endnu?

6. Skal jeg være nervøs over, at der er 8 års forskel på vores alder? (Jeg er 29, han er 21 og vi har været gift i snart 2½ år) Jeg tænker i forhold til at US måtte tro at der er tale om proforma.

På forhånd tusind tak =)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.01.2010 23:33:56

1. Ja din mand kan godt søge opholdskort i Danmark, medens I stadig bor i Sverige. I så fald har I 6 måneder til at gennemføre flytningen, når opholdskortet er bevilget.

Men I kan også bare flytte til Danmark, når det passer jer, og søge opholdskort efterfølgende. Han må begynde at arbejde i Danmark, lige så snart I har bosat jer i Danmark, og han har søgt om et opholdskort og fået sin kvittering. Han behøver ikke at vente på myndighedernes papirnusseri. Og da han allerede har et svensk opholdskort, kan jeg umuligt forestille mig, at nogen skulle kunne være i tvivl om, at han er omfattet af de rettigheder, som hører til vandrende EU/EØS-borgeres familiemedlemmer. Og er der alligevel nogen, som ikke forstår dette, så må du jo hjælpe dem til at forstå det.

2. Det spørgsmål forstår jeg simpelthen ikke. Mener du i Danmark eller i Sverige? Uanset hvad er det nok ikke smart at bo et sted, som er ulovligt, når man automatisk kommer i myndighedernes søgelys, fordi ens ægtefælle skal bruge en opholdstilladelse.

3. Pas. Spørg arbejdsformidlingen.

4. Ja helt som det er tilfældet nu, hvor I bor i Sverige. Det er jo de samme regler, han i givet fald vil få ophold efter i Danmark.

5. Det kommer nok meget an på, hvilken uddannelse den engelsktalende har.

6. Det var jo ikke noget problem for jer i Sverige, så hvorfor skulle det blive det i Danmark? Det er jo de samme regler, som din mand skal have ophold efter i begge lande.

Leoness
Kontakt:

Indlæg af Leoness » 14.01.2010 23:53:23

Kanon!

Jamen så er jeg så langt. Mht. spørgsmålet om fremleje så var det i Danmark jeg mente. Og ja, du har nok ret. Det er ikke smart. Men det er godt nok fristende når man nærmest er desperat for at komme tættere på sin arbejdsplads.

Hvilke formularer skal jeg udfylde for at få sat processen igang? Er det bare den der FA1? Jeg går ud fra at det er gratis at ansøge og at de skal have en kopi af vielsesattest, pas og bevis på det svenske ophold... eller?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.01.2010 08:41:36

Ja det er FA1, I skal udfylde.

Besvar