Latterlige US!Er godt træt af deres evige gylle!12 uger igen
Latterlige US!Er godt træt af deres evige gylle!12 uger igen
Ja så ringede jeg lige til US for at få en status på vores ansøgning.
Vi fik jo et spørgeskema for 1 måned siden. Der stod på skemaet der kunne gå 12 uger fra de fik det retur, dette kunne jeg ikke forstå da vi havde ventet i 12 uger allerede. Jeg ringede ind og fik fortalt det kun var til dem der havde søgt efter 1.maj, da de havde fået lavet nye "regler" omkring dette skema. - og at det selvfølgelig ikke var gyldigt i vores sag da vi havde ventet i 12 uger.
Dette fik jeg bekræftet mange gange.
I dag ringer jeg så ind for at få status så får jeg at vide der SAGTENS kan gå 12 uger fra de modtog skemaet! Jeg fortæller hende jeg havde fået noget andet at vide før, men så sagde hun det kunne det sagtens!
Altså vi har ventet i ca 16 uger. Ligger vi 12 uger til er vi oppe på 28 uger over et halvt år!
Hvad fanden er det for noget gylle! Jeg er så træt af US og deres evige lort! Altid noget nyt, altid længere ventetid! Der er slet ingen der har kigget på vores sag endnu, det er da utroligt!
DET ER BARE ET FORBANDET VISUM!
Uduelige US og det samme gælder deres medarbejdere! De kan fandeme bare forlange at der bliver taget hånd om det her! Jeg ville aldrig arbejde sådan et sted der behandlede mennesker værre end dyr!
Vi fik jo et spørgeskema for 1 måned siden. Der stod på skemaet der kunne gå 12 uger fra de fik det retur, dette kunne jeg ikke forstå da vi havde ventet i 12 uger allerede. Jeg ringede ind og fik fortalt det kun var til dem der havde søgt efter 1.maj, da de havde fået lavet nye "regler" omkring dette skema. - og at det selvfølgelig ikke var gyldigt i vores sag da vi havde ventet i 12 uger.
Dette fik jeg bekræftet mange gange.
I dag ringer jeg så ind for at få status så får jeg at vide der SAGTENS kan gå 12 uger fra de modtog skemaet! Jeg fortæller hende jeg havde fået noget andet at vide før, men så sagde hun det kunne det sagtens!
Altså vi har ventet i ca 16 uger. Ligger vi 12 uger til er vi oppe på 28 uger over et halvt år!
Hvad fanden er det for noget gylle! Jeg er så træt af US og deres evige lort! Altid noget nyt, altid længere ventetid! Der er slet ingen der har kigget på vores sag endnu, det er da utroligt!
DET ER BARE ET FORBANDET VISUM!
Uduelige US og det samme gælder deres medarbejdere! De kan fandeme bare forlange at der bliver taget hånd om det her! Jeg ville aldrig arbejde sådan et sted der behandlede mennesker værre end dyr!
Det er vi mange der er! Jeg har taget konsekvensen af det og flytter til Sverige primo september så får min mand bare visum inden første september, så er det fint. Det kommer at koste os en formue i at jeg må forlade mit firma i 3 mdr. men det er der ikke noget at gøre noget ved.
Vi vil alligevel hellere gøre brug af EU regler i fremtiden, selvom jeg opfylder samtlige nationale krav, så vi har bare taget udfordringen op. Gammelt ordsprog siger at vil man ikke følge lands lov må man land fly...US er ikke noget jeg vil spilde flere mentale kræfter på. Jeg skal nok få min mand herop på den ene eller anden måde.
Vi vil alligevel hellere gøre brug af EU regler i fremtiden, selvom jeg opfylder samtlige nationale krav, så vi har bare taget udfordringen op. Gammelt ordsprog siger at vil man ikke følge lands lov må man land fly...US er ikke noget jeg vil spilde flere mentale kræfter på. Jeg skal nok få min mand herop på den ene eller anden måde.
Jeg mangler simpelthen ord. Tænk at vi skal igennem så mange tårer, sved på panden, søvnmangel, alt det papir arbejde, konstant søgen på internettet bare for et fucking visa.
Sorry men er også træt af US nu.
For Pricilla fra USA tager det 1 mrd at få visum, men fordi vores mænd er fra en muslimsk land, så tager det 365 dage at få visum
Tak US, jeg elsker jer
Sorry men er også træt af US nu.
For Pricilla fra USA tager det 1 mrd at få visum, men fordi vores mænd er fra en muslimsk land, så tager det 365 dage at få visum
Tak US, jeg elsker jer
Du skal yde for at nyde, jeg ved jeg kommer til at nyde meget så 
Spoergeskema, men stadig 12 ugers ventetid
Jeg modtog spoergeskema efter 11 uger. Jeg har i denne uge ogsaa haft ringet til US, for det virker da lidt maerkeligt, hvis vi skal vente op til 12 uger igen....den flinke dame oplyste, at man skal jo holde sig til, hvad der staar i spoergeskemaet, men "det burde ikke tage saa lang tid, naar I allerede har ventet 12 uger".
Jeg proever taalmodigt at vente, men det er ikke sjovt. Min kaereste og jeg har ikke set hinanden i 3 maaneder, og jeg vil ikke bruge mine penge paa at tage derned, for jeg haaber jo, at han kommer herop paa sommerferie, saa vi kan bruge pengene heroppe. Det er bare et dilemma!
Held og lykke til alle....vi traenger snart til et par lykkelige historier.
Jeg proever taalmodigt at vente, men det er ikke sjovt. Min kaereste og jeg har ikke set hinanden i 3 maaneder, og jeg vil ikke bruge mine penge paa at tage derned, for jeg haaber jo, at han kommer herop paa sommerferie, saa vi kan bruge pengene heroppe. Det er bare et dilemma!
Held og lykke til alle....vi traenger snart til et par lykkelige historier.
-
Visumventetider
- Geografisk sted: Cph
Det virker som om vi skal tælle til 12 uger flere gange.. Jeg synes det er svært når man ringer til US.. enhver kan jo se, at det er himmelråbende urimeligt at man ikke kan stole på hvad en offentlig myndighed selv skriver på sin hjemmeside.. dvs. at det tager 12 uger at behandle sagen. Det burde være sådan, at man kan regne med de oplysninger en offentligt myndighed lægger ud på hjemmesiden..
Men jeg kan ikke få mig selv til at hæve stemmen over for de rare damer ved telefonen i US, som venligt fortæller at "nu varer det nok ikke så længe".. Jeg kan næsten sætningen uden ad...
Jeg kunne forestille mig at problemerne er voksende i øjeblikket her op til sommer.. tænk på alle de som stoler på de oplysinger om ventetid de kan finde på ambassadernes hjemmesider.. som taler om ventetider på 8 uger.. i sin tid fik vi at vide, at der ville gå 6 uger.. det er længe siden nu..
Men jeg kan ikke få mig selv til at hæve stemmen over for de rare damer ved telefonen i US, som venligt fortæller at "nu varer det nok ikke så længe".. Jeg kan næsten sætningen uden ad...
Jeg kunne forestille mig at problemerne er voksende i øjeblikket her op til sommer.. tænk på alle de som stoler på de oplysinger om ventetid de kan finde på ambassadernes hjemmesider.. som taler om ventetider på 8 uger.. i sin tid fik vi at vide, at der ville gå 6 uger.. det er længe siden nu..
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Angivelse af sagsbehandlingstider er i reglen blålys: i flg. kommunernes hjemmesider tager en behandling af ansøgning om sygedagpenge 1 uge, ansøgning om førtidspension 3 mdr. I virkeligheden kan en ansøgning om sygedagpenge tage over en måned, og de stakler, der tror at de vil få en afgørelse 3 mdr. efter at de søger om førtidspension venter som minimum 12 måneder på en afgørelse
. US anvender sikkert samme princip som kommunerne: fristen på 12 uger betyder, at når først alt er undersøgt (hvilket kan tage laaaang tid), og afgørelsen truffet, skal afgørelsen AFSENDES inden der er gået 12 uger... 
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Visumventetider
-
fundiver199
Nu skal vi heller ikke gøre det værre, end det er. Hvad Udlændingeservice og sikkert også mange andre offentlige myndigheder gør, er at regne deres tidsfrist fra det tidspunkt, hvor sagen er fuldt oplyst.mh skrev:US anvender sikkert samme princip som kommunerne: fristen på 12 uger betyder, at når først alt er undersøgt (hvilket kan tage laaaang tid), og afgørelsen truffet, skal afgørelsen AFSENDES inden der er gået 12 uger...
Så har man f.eks. søgt om førtidspension men glemt at vedlægge en lægeerklæring, så regnes tidsfristen først fra det tidspunkt, hvor kommunen har modtaget lægeerklæringen. Og i grunden er det vel meget rimeligt. For naturligvis kan en sag ikke behandles, før alle de nødvendige oplysninger er tilstede.
Så alternativt skulle kommunen for at overholde sin tidsfrist give et afslag i alle de sager, som ikke er tilstrækkeligt oplyst, hvorefter folk så skulle starte helt forfra med en ny og bedre oplyst ansøgning.
Jeg er ikke sikker på, at nogen ville opfatte dette som en bedre service end den, der ydes i dag. Men jeg er da enig i, at det ofte tager urimeligt lang tid at få et visum eller få tilkendt førtidspension i Danmark i dag.
Men det har jo nok noget med de politiske prioriteringer og fordelingen af økonomiske ressourcer at gøre. Der er f.eks. nok flere stemmer i at gøre noget ved ventetiderne på de danske hospitaler end at gøre noget ved ventetiderne på socialkontoret eller i Udlændingeservice.
Og skulle udsigten til en langsommelig sagsbehandling betyde, at nogle på forhånd helt opgiver at søge om visum eller førtidspension, så passer det sikkert også det politiske flertal glimrende.
For man vil jo gerne nedbringe antallet af både førtidspensionister og familiesammenføringer i Danmark. Og visumudstedelser til specielt kærester eller ægtefæller er jo ofte første skridt i en proces, som senere fører til en ansøgning om familiesammenføring i Danmark.
Jeg synes således, at det er en smule urimeligt, når der i denne tråd gives udtryk for så megen vrede imod Udlændingeservice. For det er altså ikke Udlændingeservice, som har bestemt hverken de danske visumregler eller allokeringen af ressourcer til sig selv.
Og selvfølgelig kan man sige, at medarbejderne eller ledelsen kunne sige noget mere fra og i yderste konsekvens sige op og finde sig et andet job. Men en del af problemet er formentlig også, at det er der rent faktisk også en del af specielt de mere ressourcestærke medarbejdere, som forlængst har gjort.
Men snarere end at føre til, at politikerne har "givet sig" og tilført flere økonomiske ressourcer eller accepteret en mere simpel og dermed hurtigere sagsbehandling, så har det blot ført til, at der er blevet ansat nogle nye og dermed mere urutinerede medarbejdere i stedet. Hvilket naturligvis på ingen måde har gjort tingene bedre.
-
Visumventetider
Jeg er enig I at vi ikke skal skælde ud på medarbejderne... og jeg synes faktisk også der har været tiltag i retning af at forbedre service..
det eneste problem er den stærkt stigende sagsbehandlingstid.. Jeg tror alle kan blive enige om, at 12 uger også er alt for højt når vi ser på de lande vi normalt sammenligner os med..
det eneste problem er den stærkt stigende sagsbehandlingstid.. Jeg tror alle kan blive enige om, at 12 uger også er alt for højt når vi ser på de lande vi normalt sammenligner os med..
-
fundiver199
Helt enig. Og da sagen kørte i medierne sidste sommer, der sagde Udlændingeservice jo også selv, at det var deres mål at komme ned under de 12 uger. Hvor langt ned ville de ikke sige, men et sted mellem 3 og 6 uger burde vel være alt rigeligt for alle "normale" visumansøgninger.Visumventetider skrev:Jeg er enig I at vi ikke skal skælde ud på medarbejderne... og jeg synes faktisk også der har været tiltag i retning af at forbedre service..
En anden del af problemstillingen er så, hvorfor så mange visumansøgninger overhovedet skal afgøres af Udlændingeservice? Den norske ambassade i Manila sender f.eks. stort set samtlige ansøgninger videre til Udlændingeservice.
Og det burde man efter min mening også tage et kritisk kik på, da det også er en væsentlig del af problemstillingen. Ofte ligger en ansøgning således et par måneder på ambassaden, før den overhovedet bliver sendt til Udlændingeservice, og herefter får ansøger måske heller ikke besked, når ambassaden har fået visum fra Udlændingeservice. Foruden risikoen for, at papirerne bliver væk, når de skal sendes frem og tilbage fra den ene myndighed til den anden.
Visum bør som absolut hovedregel udstedes af en ambassade. Og er folk gift med en dansk statsborger, så bør udstedelsen af visum være en ren og skær formsag, som kun kræver forevisning af pas og vielsesattest og ikke ret meget andet.
At forlange, at den danske statsborger skal have fast bopæl i Danmark, eller at Udlændingeservice skal undersøge, om der kunne tænkes at være "risiko" for, at parret kunne finde på at tage fast ophold i Danmark, er intet mindre end komplet absurd.
Hvilket på glimrende vis understreges af, at en polsk eller græsk statsborger, som er bosat i Danmark, har retskrav på at få udstedt et visum til sin ægtefælle ganske gratis og "uden unødigt ophold".
Sådan burde det naturligvis også være for dem, som er gift med en dansk statsborger, det er faktisk ganske almindelig sund fornuft. Men desværre har det jo været kropumuligt at trænge igennem med almindelig sund fornuft i Danmark de sidste 8-10 år, lige så snart sagen har noget som helst med udlændingepolitik at gøre.
Jeg er ikke enig i, det ikke er medarbejdernes skyld. For mit problem er ikke kun at der går lang tid. Mit problem er, at man får forskellige ting at vide hver evig eneste gang.
Hvis vi havde fået at vide, i får svar d. 1 juli, da vi søgte i januar, havde jeg bare bidt i det sure æble, eller måske valgt at bruge EU-reglerne i Sverige.
I stedet fik vi at vide der gik OP TIL 12 UGER, som de sagde.
Så ringer vi til US efter 12 uger og får at vide der godt lige kan gå 4 uger mere. I mellem tiden får vi spøgeskema, hvor der står der igen kan gå 12 uger fra vi sender det ind.
Jeg sender det ind og kontakter US og får nu at vide, selvfølgelig går der ikke 12 uger fra vi sender det ind, det gælder kun for dem der har søgt efter 1.maj.
Jeg ringer så ind én gang om ugen for at få status, alle gange for jeg at vide der ikke går længe endnu og får bekræftet at de 12 uger som stod på skemaet ikke gælder for mig.
Her i går fik jeg så at vide af US der sagtens kunne gå 12 uger fra jeg modtog skemaet.
Det her har intet at gøre med politikere og alt muligt andet. Det er medarbejderne der spiser os af med alt muligt underligt pis og det er for dårligt.
Hvis vi havde fået at vide, i får svar d. 1 juli, da vi søgte i januar, havde jeg bare bidt i det sure æble, eller måske valgt at bruge EU-reglerne i Sverige.
I stedet fik vi at vide der gik OP TIL 12 UGER, som de sagde.
Så ringer vi til US efter 12 uger og får at vide der godt lige kan gå 4 uger mere. I mellem tiden får vi spøgeskema, hvor der står der igen kan gå 12 uger fra vi sender det ind.
Jeg sender det ind og kontakter US og får nu at vide, selvfølgelig går der ikke 12 uger fra vi sender det ind, det gælder kun for dem der har søgt efter 1.maj.
Jeg ringer så ind én gang om ugen for at få status, alle gange for jeg at vide der ikke går længe endnu og får bekræftet at de 12 uger som stod på skemaet ikke gælder for mig.
Her i går fik jeg så at vide af US der sagtens kunne gå 12 uger fra jeg modtog skemaet.
Det her har intet at gøre med politikere og alt muligt andet. Det er medarbejderne der spiser os af med alt muligt underligt pis og det er for dårligt.
-
Visumventetider
-
fundiver199
Det er altid en meget individuel sag, om man synes, at man bliver behandlet godt eller dårligt af en medarbejder i en offentlig forvaltning eller en privat virksomhed. Og den måde, man selv optræder på, har også en stor betydning for den gode eller dårlige relation, der opstår. For det handler jo altså om mennesker og ikke om robotter.
Og f.eks. kunne den medarbejder, som du talte med i januar, naturligvis ikke forudse, at de ville blive ved med at have store problemer med deres computersystem. Og hun kunne af gode grunde heller ikke vide, om der er specielle problemer med netop jeres sag, som gør, at den har trukket ud.
Så derfor kunne hun naturligvis ikke gøre andet end at give dig et standardsvar og fortælle, at det i gennemsnit tager 12 uger at få et visum.
At der så opstår yderligere forvirring, fordi de ændrer deres procedure for, hvornår i forløbet der sendes spørgeskema ud til referencepersonen, jamen det er da beklageligt.
Og måske er det også et udtryk for dårlig ledelse i Udlændingeservice. Det er i hvert fald et fænomen, man ofte ser i den offentlige sektor, idet de dygtigste ledere ofte foretrækker at blive ansat i den private sektor, hvor de får meget mere i løn, mere status og en mindre utaknemmelige opgave.
Men stadig kan jeg nu ikke lade være med at mene, at det egentlige problem her ikke er informationen eller manglen på samme, men derimod selve det forhold, at de er kommet så langt bagud.
For havde din kone fået sit visum efter 8 uger, så tror jeg faktisk, at du ville være ret ligeglad med, om du på forhånd havde fået at vide, at det ville tage 6 eller 12 uger
Og hvis de ikke var håbløst bagud med deres arbejde, så ville de også have meget mere tid og overskud til at give en god information og til at lyde glade og venlige, hver gang nogen ringede til dem.
At informere tager også tid, så valget står meget kontant mellem at bruge tid på at informere ansøgerne, eller i stedet bruge den samme arbejdstid på at gøre nogen af alle de mange ansøgninger færdige.
Hvad ville du selv vælge i den situation?
Sammenlign situationen med en virksomhed, hvor man i bogholderiet er kommet langt bagud med betalingen af de regninger, man får fra sine leverandører. Du er leder for afdelingen og skal prioritere dine medarbejderes tid. Du kan vælge:
a) At lade dem bruge al deres arbejdstid på at få betalt regningerne fra en ende af.
b) At lade dem behandle de mange rykkerskrivelser, der kommer som følge af, at man er kommet bagud med betalingerne
c) At holde ugentlige informationsmøder for dine medarbejdere, så de kan give leverandørerne en præcis tilbagemelding om, hvornår de kan forvente at få deres penge.
Hvad ville du selv vælge?
Hvis du vælger b) og/eller c), så oplever dine leverandører en god service, idet der bliver reageret, når de sender en rykkerskrivelse til dit firma, og de får klar besked, når de spørger, hvornår de kan forvente at få deres penge. Men samtidig vokser bunken af ubetalte regninger mere og mere.
Hvis du vælger a) er der måske en chance for, at I kan komme til bunds i papirdyngerne og dermed på sigt også nedbringe antallet af rykkerskrivelser og telefonopkald, som dine medarbejdere skal bruge tid på at tage sig af.
Men indtil det forhåbentlig lykkes, så oplever dine leverandører en meget dårlig service, idet der ikke bliver reageret, når de sender en rykker, og hvis de taler i telefon med en af dine medarbejdere, så kan de ikke få klar besked om, hvornår de kan forvente at få deres penge, for det har medarbejderen ikke overblik over.
Og det er jo virkelig for dårligt, ikke sandt? Men hvis er ansvaret? Medarbejdernes eller den ledelse i virksomheden, som af sparehensyn har nedlagt 30% af stillingerne i bogholderiet?
Og f.eks. kunne den medarbejder, som du talte med i januar, naturligvis ikke forudse, at de ville blive ved med at have store problemer med deres computersystem. Og hun kunne af gode grunde heller ikke vide, om der er specielle problemer med netop jeres sag, som gør, at den har trukket ud.
Så derfor kunne hun naturligvis ikke gøre andet end at give dig et standardsvar og fortælle, at det i gennemsnit tager 12 uger at få et visum.
At der så opstår yderligere forvirring, fordi de ændrer deres procedure for, hvornår i forløbet der sendes spørgeskema ud til referencepersonen, jamen det er da beklageligt.
Og måske er det også et udtryk for dårlig ledelse i Udlændingeservice. Det er i hvert fald et fænomen, man ofte ser i den offentlige sektor, idet de dygtigste ledere ofte foretrækker at blive ansat i den private sektor, hvor de får meget mere i løn, mere status og en mindre utaknemmelige opgave.
Men stadig kan jeg nu ikke lade være med at mene, at det egentlige problem her ikke er informationen eller manglen på samme, men derimod selve det forhold, at de er kommet så langt bagud.
For havde din kone fået sit visum efter 8 uger, så tror jeg faktisk, at du ville være ret ligeglad med, om du på forhånd havde fået at vide, at det ville tage 6 eller 12 uger
Og hvis de ikke var håbløst bagud med deres arbejde, så ville de også have meget mere tid og overskud til at give en god information og til at lyde glade og venlige, hver gang nogen ringede til dem.
At informere tager også tid, så valget står meget kontant mellem at bruge tid på at informere ansøgerne, eller i stedet bruge den samme arbejdstid på at gøre nogen af alle de mange ansøgninger færdige.
Hvad ville du selv vælge i den situation?
Sammenlign situationen med en virksomhed, hvor man i bogholderiet er kommet langt bagud med betalingen af de regninger, man får fra sine leverandører. Du er leder for afdelingen og skal prioritere dine medarbejderes tid. Du kan vælge:
a) At lade dem bruge al deres arbejdstid på at få betalt regningerne fra en ende af.
b) At lade dem behandle de mange rykkerskrivelser, der kommer som følge af, at man er kommet bagud med betalingerne
c) At holde ugentlige informationsmøder for dine medarbejdere, så de kan give leverandørerne en præcis tilbagemelding om, hvornår de kan forvente at få deres penge.
Hvad ville du selv vælge?
Hvis du vælger b) og/eller c), så oplever dine leverandører en god service, idet der bliver reageret, når de sender en rykkerskrivelse til dit firma, og de får klar besked, når de spørger, hvornår de kan forvente at få deres penge. Men samtidig vokser bunken af ubetalte regninger mere og mere.
Hvis du vælger a) er der måske en chance for, at I kan komme til bunds i papirdyngerne og dermed på sigt også nedbringe antallet af rykkerskrivelser og telefonopkald, som dine medarbejdere skal bruge tid på at tage sig af.
Men indtil det forhåbentlig lykkes, så oplever dine leverandører en meget dårlig service, idet der ikke bliver reageret, når de sender en rykker, og hvis de taler i telefon med en af dine medarbejdere, så kan de ikke få klar besked om, hvornår de kan forvente at få deres penge, for det har medarbejderen ikke overblik over.
Og det er jo virkelig for dårligt, ikke sandt? Men hvis er ansvaret? Medarbejdernes eller den ledelse i virksomheden, som af sparehensyn har nedlagt 30% af stillingerne i bogholderiet?
Senest rettet af fundiver199 30.05.2009 09:53:27, rettet i alt 2 gange.
-
fundiver199
Læs også dette udmærkede blogindlæg om, hvad en væsentlig del af hele problemet i den offentlige sektor i dag er:
http://kathrine.blogs.berlingske.dk/200 ... %c3%b8ges/
http://kathrine.blogs.berlingske.dk/200 ... %c3%b8ges/