Hjææælp!!!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
fromsweden

Hjææælp!!!

Indlæg af fromsweden » 16.04.2009 16:28:13

Hej, Jeg er en kvinne på 21 år med dansk pas. Min mand han har så tyrkisk pas, vi har boet i sverige i 1 år 8 md. Med de seneste 8 md har jag fået social bidrag. Kan man stadig søge familie sammenføring i DK via. EU reglerne, selvom man har fået hjælp de seneste 8 måneder???
Tak for jeres tid.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.04.2009 16:48:03

Det er desværre et rigtigt godt spørgsmål, og svaret afhænger bl.a. af, hvad den præcise baggrund er for, at du er havnet på socialbidrag i Sverige.

Som dansk statsborger har du nemlig nogle rettigheder i Sverige, der går ud over de rettigheder, som andre EU-landes borgere har. Og hvis din situation er sådan, at f.eks. en tysk statsborger i en lignende situation var blevet bedt om at forlade Sverige og rejse hjem til Tyskland, så opholder du dig ikke længere i Sverige som EU-borger men alene som dansk statsborger. Og så kan du ikke bruge EU-reglerne, hvis du ønsker at flytte tilbage til Danmark.

Men under alle omstændigheder, så kan du jo ikke leve af svensk socialbidrag, hvis I skal bo i Danmark. Så du er alligevel nødt til at finde dig et job i Danmark eller starte på en dansk uddannelse, før I evt. flytter hertil.

Så den absolut sikreste løsning er, at du først finder dig et job og/eller starter på et studie, hvor du bliver SU-berettiget, og at I herefter venter i mindst 10 uger, før I forsøger at flytte til Danmark.

Måske er dette ikke strengt nødvendigt, men spørgsmålet er, om det tjener noget fornuftigt formål at forsøge at teste grænserne for regelsættet blot for evt. at komme lidt hurtigere til Danmark, når I i forvejen har boet 20 måneder i Sverige.

Umiddelbart må det jo også siges at være et langt større problem, at du er havnet på socialbidrag, end om I bor i Sverige eller Danmark, så koncentrer dig i første omgang om at gøre noget ved det.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.04.2009 17:21:51

Du kan ikke gøre brug af EU-reglerne i Danmark, hvis du på tidspunktet for ansøgningen lever af svensk socialhjælp. Hvis du derimod har været selvforsørgende i en foregående periode på 10 uger (som tilsyneladende er blevet det magiske tal hos EF-retten), så kan du godt gøre brug af EU-reglerne i Danmark. Så første skridt på vejen til Danmark er altså, at du bliver selvforsørgende og fri af socialhjælpen i Sverige. Og dernæst, når du så er blevet det og har været det i mindst 10 uger, så kan du gøre brug af EU-reglerne i Danmark.

P.S. Husk i øvrigt på, at det er dig som er dansker, der skal kunne forsørge din ægtefælle fra et tredje land. Hvis din mand fra Tyrkiet har job, er det således irrelevant. Det er dig, der er dansker, som skal kunne forsørge din udenlandske ægtefælle for at I kan gøre brug af EU-retten.

fromsweden

Indlæg af fromsweden » 20.04.2009 07:04:52

Hej mange tak for jeres svar, så I mener at jag først skal være fri fra S.Bidrag og finde et arbj, i ca. 2 ½ md. og søge familiesammenflytning via EU-reglerne???
Jeg er nemlig skrevet op på unv. i sverige og ved at mine karakter rækker til semenariet i danmark. Når jag har søgt om sammenflytningen kan jeg så skrives op til sem. i danmark vil gøre det lettere for mig eller?
Jag ha også let ved at finde arbj. for har gode kendskaber. Der er mange der vil både ansætte mig og min mand i danmark, de vendter bare på vi kan få opholdstilladelse til min mand i DK, han har fået 5 år opholdstilladelse i Sverige.
Når jeg har fundet arbejde i sverige hvordan skal forløbet blive i danmark?? hvad skal jeg gøre hvor skal jeg registeres?? og skal jeg finde et lejl. med det samme eller hvad? aner nemlig ingenting.
Tak for hjælpen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.04.2009 07:16:27

Du behøver ikke at finde et arbejde i Sverige. Du skal bare fri af socialhjælpen, og det kan du også komme ved at finde et arbejde i Danmark. Forudsat naturligvis at I bor i nærheden af grænsen og ikke i f.eks. Stockholm.

Hvis I vil flytte til Danmark, skal du bare henvende dig til Udlændingeservice i København og udfylde et ansøgningsskema i umiddelbar forbindelse med jeres flytning, og det er sådan set det hele.

I skal naturligvis have et sted at bo for at kunne flytte til Danmark, da I jo ikke kan sove på gaden. Men der stilles ikke andre krav til jeres bolig end de krav, som stilles til alle andre danskeres bolig. I kan derfor sagtens starte med at bo hos noget familie, I skal bare kunne folkeregistreres på adressen.

Boligkrav, bankgaranti, tilknytningskrav, 24-års regel, formodningsregel, alle disse ting er noget, som kun findes i de danske nationale regler. De eksisterer ikke i EU-reglerne. Her skal I bare opfylde følgende krav:

* Jeres ægteskab skal være lovligt
* Jeres ægteskab må ikke være proforma
* Din mand må ikke være til fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden
* Du skal kunne forsørge både dig selv og din mand
* Din mand skal være dækket af en sygesikring, med mindre du er arbejdstager i det land, I flytter til.

Hvis I vil bruge EU-reglerne i Danmark, skal I først have boet i et andet EU-/EØS-land og have opfyldt de samme betingelser der. Og det er derfor, at det kan være et problem, at du p.t. modtager socialbidrag i Sverige. For så opfylder du ikke p.t. forsørgelseskravet i Sverige. Gjorde du det, ville du nemlig ikke være berettiget til socialbidrag.
Senest rettet af fundiver199 20.04.2009 07:34:55, rettet i alt 1 gang.

fromsweden

Indlæg af fromsweden » 20.04.2009 07:28:11

Hej nu er jeg helt forviret. Kan vi bo i danmark eller ikke?
Vi bor i Göteborg, og det er ret langt til danmark 4 timer minst. Og jeg kommer fra fyn. Vi har boet i Sverige i næsten 1 år 8 md.
enten skal vi vendte på at han får et pas det er så om 1 ½ år. de sagde til os at vi kun skulle vente 3 år for at han kan få et svensk pas? er det så den letteste løsning?. problemet er at vi ikke kan få et arbej. i sverige pga. volvo krisen er der mange som er arbjds løs.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.04.2009 07:47:29

Beklager forvirringen, og mit svar til dig er nu rettet. Ja I kan sagtens flytte til Danmark, men du skal have været fri af socialhjælpen i mindst 10 uger først, hvis ikke du vil risikere at få et afslag i Danmark. Så I bliver nødt til at blive i Sverige, indtil du har arbejdet i mindst 10 uger.

Hvis det er svært at finde arbejde i området omkring Göteborg, så søg efter arbejde i Københavnsområdet. Og lykkes det at finde noget, så må I jo flytte til Malmø, og så blive der i 3 måneder, før I flytter videre til Danmark.

Det er dog også blevet væsentligt sværere at finde ufaglært arbejde i København p.g.a. finanskrisen, men måske er det trods alt nemmere end i Göteborg.

fromsweden

Indlæg af fromsweden » 25.05.2009 15:10:01

Hej jeg har tænk lidt over sagen. Og det er virkelig svært at finde et arbejde i göteborg nu for tiden. Hvis min mand får svensk pas der er ca 19 md tilbage til det, vilke regler gælder der? Skal vi så bare folkeregisteres så er det færdigt eller hvad? Jeg kan nemlig huske at når jeg skulle flytte til sverige skulle jeg bare folkeregisteres med en bekendt adresse, så jeg kunne få tilgang til ID kort og CPR nr.
Tak for hjælpen.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.05.2009 16:57:06

Ja, hvis din mand bliver svensk statsborger, så er I ude over alle problemer med at få lov til at bo i Danmark, for så behøver han slet ingen opholdstilladelse for at bosætte sig i Danmark, men kan uden videre slå sig ned i Danmark eller et hvilket som helst andet land i Norden, og så er det blot en tur på Folkeregistret, når I ankommer til Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2009 17:27:19

Ja når I allerede har boet i Sverige i 3 år og 5 måneder, så er det da bestemt en overvejelse værd at blive derovre, til din mand er blevet svensk statsborger. For så bliver han fuldstændig ligestillet med dig og alle andre danskere eller svenskere, uanset hvilket nordisk land, I bosætter jer i.

Så i stedet for at tænke på at flytte til Danmark lige nu, så skulle I måske hellere tænke på noget uddannelse til dig og/eller din mand, hvis det er det, der skal til for, at I kan klare jer på arbejdsmarkedet.

Finanskrisen har nemlig betydet, at en masse ufaglærte jobs og en masse traditionelle "mandejobs" indenfor byggeri, transport, industri m.m. er forsvundet. Og det er langtfra sikkert, at de alle sammen dukker op igen, når finanskrisen er slut.

fromsweden

Indlæg af fromsweden » 26.05.2009 12:26:55

Mange tak for jeres komentare, så det vil betyde at vi slet ikke skal søge om familiesammenflytning og alt det der. Skal vi kunne bevise noget? Altså når vi vil folkeregisteres skal vi blot give event. min families adresse, men skal vi kunne bevise at vi skal have arbejde der og lejlighed osv. ???
Når min mand så bliver folkeregisteres + jeg også. Så kan vi skrive ham op til alt fx ABF osv?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.05.2009 13:36:07

I skal ikke bevise andet end evt. fremvise kontrakt for, hvor I bor i Danmark. Og så naturligvis pas eller anden form for id.

Nordiske statsborgere i Danmark er på næsten alle områder sidestillet med danskere. Staten må simpelthen ikke forskelsbehandle en svensker og en dansker. Eneste undtagelser, jeg kender til, er ved køb af ejendom, hvor udlændinge skal søge om tilladelse, samt visse stillinger hvor det kræves, at man har dansk statsborgerskab, for at man kan ansættes.

Med hensyn til sprogundervisning så tilbydes svenskere i Danmark normalt ikke gratis undervisning. Hvis din mand ønsker at få undervisning i dansk, skal han altså selv betale.

fromsweden

Indlæg af fromsweden » 28.05.2009 15:53:32

Mange tak for jeres hjælp, håber i får en rigtig god dag I har nemlig åbnet mine øjne tak tak..

Besvar