Visum information, to ansøgninger på samme tid, ikke muligt.

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mehrdad

Visum information, to ansøgninger på samme tid, ikke muligt.

Indlæg af mehrdad » 24.05.2009 19:00:08

Jeg har i dag fundet ud af, at man ikke kan søge to schengen visum til to forskellige lande på samme tid.

F.eks. Man ikke ikke søge i Danmark også pga. den lange ventetid vælge at flytte til Sverige også søge til sin ægtefælle der, som ellers var min plan. Dette er ikke muligt. Man skal trække den ene ansøgning tilbage. Dette var den information jeg fik af den svenske ambassade i Iran som jeg ringede til i dag. Jeg ringede faktisk hele 3 gange og snakkede med 3 forskellige for at være helt sikker.

Så husk hvis i vil gøre dette, så skal i trække jeres danske ansøgning tilbage.

Jeg fik at vide, at det ville blive oplyst at man havde søgt i en andet land og at man så ville få afslag på sin ansøgning i det "nye" land man havde søgt i.

Og det muligvis ville gøre sagen værre i det land man havde søgt i oprindeligt, da de ville sætte spørgsmålstegn ved hvorfor man søger til to lande.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.05.2009 19:30:40

Ja, man skal tænke sig om og vælge med omtanke. Og ikke forsøge at shoppe rundt mellem ambassaderne efterfølgende, for det vil blot virke imod en, når det fremgår, at man tidligere har søgt visum til et andet land og fået afslag.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2009 07:19:40

Til gengæld må det vel siges at være legitimt at trække ansøgningen til Danmark tilbage og søge til Sverige i stedet, hvis ens referenceperson i mellemtiden er flyttet fra Danmark til Sverige. For visum skal jo netop søges til det land, hvor man har tænkt sig at tilbringe mest tid.

Men det er givet, at hvis referencepersonen stadig bor i Danmark, så vil det se meget mærkeligt ud, at man "fortryder" en visumansøgning til Danmark og i stedet søger til Sverige. Så har man først søgt til Danmark, så "fanger bordet", med mindre referencepersonen i mellemtiden flytter til et andet EU-land.

Folk, som vil være "smarte" og benytte sig af de meget kortere visumventetider i Sverige eller andre EU-lande, skal derfor for guds skyld sørge for, at der ikke er nogen informationer, der indikerer, at de har en kæreste i Danmark.

Løsningen er derfor så absolut mest relevant for dem, som ikke er gift, og som ikke har været i Danmark tidligere. Disse mennesker har mulighed for at "digte" en troværdig historie om, at de skal besøge en onkel i Göteborg (hvis de har sådan en), eller at de slet har ret har lyst til at holde ferie i Sverige.

Men har man allerede søgt om visum eller måske endda familiesammenføring i Danmark, så vil de svenske myndigheder naturligvis meget hurtigt gennemskue en sådan historie. Og så er det givetvis rigtigt, at man både vil få afslag og endda også gøre det vanskelige for sig selv at få et visum til Danmark.

Besvar