Først og fremmest vil jeg bare have hende her op på visum. Vi har jo søgt dansk visum, men jeg er ved at opgive den idé da jeg ikke gider vente længere.
Der står dette på den svenske ambassades hjemmeside;
Application for a visa must be submitted to the Embassy in person. Application can not be sent by e-mail, fax or regular mail. This also means that the application can not be submitted by anyone else but the applicant him- or herself. There is no need to have an appointment in order to submit an application. Applicants are welcome during the Embassy's visiting hours.
During spring and summer the embassy has a queuesystem for touristvisa applications. At the applicants first visit he or she will get a new time for appointment. This is usually a couple of weeks later. The applicant can be represented by other person when getting the the time for appointment but must be present for interview.
Long waiting time for an appointment to get a visa to Sweden.
The Swedish Embassy can only take four to five visa interviews at one time. The building, the equipment and the number of staff makes more interviews impossible. During the peak season this means unfortunately that You will have to wait many weeks to get an appointment with a visa assistant.
Også prøv at kigge her; http://www.swedenabroad.com/Page____83559.aspx
For at besøge familie eller venner, man skal jo have rigtig mange dokumenter og andet....
Og det er her jeg er i tvivl om det også gælder hvis man søger via EU-reglerne
visum ifølge EU-reglerne.
Uanset om ambassaden mener, din ægtefælle skal interviewes på ambassaden for at få visum, så skal visum stadig udstedes "uden unødigt ophold", når du er EU-borger i Sverige, og din ægtefælle må derfor komme foran i køen til interview i forhold til almindelige ansøgere, hvis det skulle være nødvendigt.
Det, du citerer, er til brug for ansøgning om turistvisum eller besøgsvisum til almindelige borgere i Sverige. Du er imidlertid ikke underlagt nationale svenske regler, men er EU-borger i Sverige. Det betyder, at du har nogle særlige rettigheder, og at visum til din ægtefælle skal udstedes "uden unødigt ophold", og at visum desuden er gratis.
Så der skal altså ikke betales for visum. Og når ansøgningen indleveres kan I jo forhøre jer, om det overhovedet skulle være nødvendigt med et interview.
Men din ægtefælle skal naturligvis stadig vedlægge de ønskede dokumenter, som ambassaden skal have for at udstede visum - fx vielsesattest og rejseforsikring.
Så der skal altså ikke betales for visum. Og når ansøgningen indleveres kan I jo forhøre jer, om det overhovedet skulle være nødvendigt med et interview.
Men din ægtefælle skal naturligvis stadig vedlægge de ønskede dokumenter, som ambassaden skal have for at udstede visum - fx vielsesattest og rejseforsikring.
Tak skaanebo.
Jeg forsøger lige at ringe imorgen og høre omkring alt det med interview osv... for hvis man springer alt det over, så går det jo hurtigt. Specielt da jeg allerede har et personummer i Sverige... skal også forhøre mig om man så skal trække den danske ansøgning tilbage eller den bare kan køre.
Jeg forsøger lige at ringe imorgen og høre omkring alt det med interview osv... for hvis man springer alt det over, så går det jo hurtigt. Specielt da jeg allerede har et personummer i Sverige... skal også forhøre mig om man så skal trække den danske ansøgning tilbage eller den bare kan køre.