Meningsløs afslag
Det er helt fint med huset som din veninde har. I skal bare huske at lave en kontrakt omkring du lejer dig ind hos hende osv. præcis ligesom vi talte om. - Mener det er bedst der står at du flytter ind fra den og den dato også skal i skrive det er tidsubestemt hvor længe du skal bo der.
Da jeg flyttede til Sverige var der ikke noget med et "flytte-bevis" ved ikke rigtigt hvad det er for noget? Sådan som jeg har forstået det skal du ned med pas, lejekontrakt, for at blive registreret i Sverige - og de melder det så selv til Danmark..
Men måske er det blevet lavet om!
Da jeg flyttede til Sverige var der ikke noget med et "flytte-bevis" ved ikke rigtigt hvad det er for noget? Sådan som jeg har forstået det skal du ned med pas, lejekontrakt, for at blive registreret i Sverige - og de melder det så selv til Danmark..
Men måske er det blevet lavet om!
Ja, når blot du kan få dit eget værelse og skriver en kontrakt med din veninde om såkaldt "inneboende", så er der ingen problemer i at blive folkeregistreret i Sverige - du skal blot huske, at forudsætningen for at blive folkeregistret i Sverige er, at du har til hensigt at blive boende i Sverige i mindst et år, så hvis nogen spørger dig, skal du altså svare, at du har til hensigt at blive boende i rigtig lang tid. At du så siden måske ændrer mening er sagen uvedkommende.
Der kræves ikke længere noget internordisk flyttebevis fra fraflytningskommunen, så det er bare at henvende sig til Folkbokföringen i Sverige og medbringe pas og lejekontrakt.
Med hensyn til din mand, så bør I søge om et såkaldt "multiple entry"- visum, hvis han ønsker at rejse ind og ud af Sverige inden for visaets gyldighedsperiode. For han vil næppe nå at få udleveret et svensk EU-opholdskort, inden I holder jeres bryllupsfest.
Der kræves ikke længere noget internordisk flyttebevis fra fraflytningskommunen, så det er bare at henvende sig til Folkbokföringen i Sverige og medbringe pas og lejekontrakt.
Med hensyn til din mand, så bør I søge om et såkaldt "multiple entry"- visum, hvis han ønsker at rejse ind og ud af Sverige inden for visaets gyldighedsperiode. For han vil næppe nå at få udleveret et svensk EU-opholdskort, inden I holder jeres bryllupsfest.
ja fandt også lige ud af flyttebevis ikke kræves, men jeg skal vel opsige min nuværende ungdomsbolig, som jeg med min søster. Jeg ringede til boligforeningen og de kræver bare at jeg sammen med min søster underskriver at jeg fraviger mig retten til boligen. Hun sagde at jeg som undtagelse (efter hun har snakket med sin chef) vil ringe og sige til mig imorgen hvorvidt det er muligt at jeg kan flytte ind igen, senere hvis jeg beslutter mig for at flytte tilbage til Danmark. Det vil vel være bedst i tilfælde af at min mand får schengen visum og jeg dermed flytter tilbage og når vi så i Danmark til den tid søger om FS, så har jeg den bolig.
Eller er det dumt at jeg laver den aftale, idet det så ikke bliver tidsubestemt ophold i Sverige. Jeg kan med det samme få bolig i Århus selv hvis jeg ikke må flytte tilbage, så det måske bedst ikke at røre ved det...
Eller er det dumt at jeg laver den aftale, idet det så ikke bliver tidsubestemt ophold i Sverige. Jeg kan med det samme få bolig i Århus selv hvis jeg ikke må flytte tilbage, så det måske bedst ikke at røre ved det...
Nu ved jeg ikke, hvordan jeres lejekontrakt ser ud, og om I simpelthen deler en lejlighed, hvor din søsters navn også er på kontrakten, og om din søster så blot kan overtage hele lejligheden og få en ny lejekontrakt i sit eget navn? Men det ville måske være det sikreste. Og du har vel ikke tænkt dig at dele lejlighed med både din søster og din mand ved tilbagevenden til Danmark?
Der står både hendes og mit navn på lejekontrakten. Så hun kommer til at beholde boligen helt alene. Jeg spurgte om min søster ikke kunne flytte ind i stedet(af økonomiske grunde), men nej. Hun skal beholde boligen selv. Det er også lige meget og ikke så vigtigt at hun gør det.
Grunden til jeg tænkte på om det kunne være en fordel for mig at kunne vende tilbage til boligen, er netop for at vise den bolig for at opfylde boligkravet, hvis min mand søger efter danske regler i tilfælde af schengen, så vil min søster bare flytte ud når han kommer. Men ellers er jeg nu skrevet op til boliger og er meget tæt på at få noget i august, hvilket vil passe med hvis min man kan komme til august i tilfælde af schengen visum. Ellers selv hvis ikke jeg får bolig har jeg min søster som har løbt stort hus. Det går vel også at flytte ind til dem...
Grunden til jeg tænkte på om det kunne være en fordel for mig at kunne vende tilbage til boligen, er netop for at vise den bolig for at opfylde boligkravet, hvis min mand søger efter danske regler i tilfælde af schengen, så vil min søster bare flytte ud når han kommer. Men ellers er jeg nu skrevet op til boliger og er meget tæt på at få noget i august, hvilket vil passe med hvis min man kan komme til august i tilfælde af schengen visum. Ellers selv hvis ikke jeg får bolig har jeg min søster som har løbt stort hus. Det går vel også at flytte ind til dem...
og det er også måske så bare bedre at jeg fremlejer min bolig ud her til min søster, hvis det kan lade sig gøre, i stedet for helt at opsige min lejekontrakt? Det vil ikke have betydning, når jeg flytter til Sverige? Sverige kræver ikke jeg skal have bevis på at jeg ikke bor i Danmark? og skal vel for den sags skyld ikke se dokumentation på at jeg har opsagt/fremlejet min bolig?
Jeg har lige snakket med en tyrkisk advokat fra Sverige og han siger at det er helt rigtigt at min mand kan komme til Sverige meget hurtigt når jeg er flyttet derover, men at det absolut vil være næsten umuligt at få opholdstilladelse til Danmark, hvis man vha turist visum til Sverige, tager til Danmark og lærer sprog dér og så søger om FS efter danske regler. Det gør de vist næsten aldrig. Det er vist meget meget svært at opnå opholdstilladelse i Danmark via et visum til Sverige...
Han tilråder kun at jeg søger opholdstilladelse til Sverige og bliver boende i Sverige og stadig fortsætter med studierne i Danmark samtidig.
Det vil så sige min mand skal opholde sig i sverige mht skole, sprog osv mens jeg læser i Århus?
Skal jeg ikke bare tage chancen og søge om FS til DK efter han har fået visum til Sverige? Og hvis i værste fald vi får afslag kan han tage tilbage til tyrkiet og så søger jeg turist visum til Danmark, hvis det absolut skal være til Danmark for at få opholdstilladelse her....
Han tilråder kun at jeg søger opholdstilladelse til Sverige og bliver boende i Sverige og stadig fortsætter med studierne i Danmark samtidig.
Det vil så sige min mand skal opholde sig i sverige mht skole, sprog osv mens jeg læser i Århus?
Skal jeg ikke bare tage chancen og søge om FS til DK efter han har fået visum til Sverige? Og hvis i værste fald vi får afslag kan han tage tilbage til tyrkiet og så søger jeg turist visum til Danmark, hvis det absolut skal være til Danmark for at få opholdstilladelse her....
Nu har jeg endnu ikke helt forstået, hvorfor det er så vigtigt for dig, at din mand med det samme kan komme til at studere og få dansk SU? Det vil jo være ret utopisk at tro, at han kan begynde på en uddannelse i Danmark allerede i august/september i år, da sagsbehandlingen jo også tager tid.
Det mest oplagte ville jo være, at I gør brug af EU-reglerne, først i Sverige og siden i Danmark. Og så må han vente med at studere, indtil du selv er færdig med dine studier og har fået job. Og så undgår I også tilknytningskravet.
Det mest oplagte ville jo være, at I gør brug af EU-reglerne, først i Sverige og siden i Danmark. Og så må han vente med at studere, indtil du selv er færdig med dine studier og har fået job. Og så undgår I også tilknytningskravet.
Følgende står på US hjemmeside under Eu reglerne:
"En dansk statsborger, som arbejder i et andet EU-land, men som har bevaret sin bopæl i Danmark, er ikke omfattet af reglerne om fri bevægelighed og har følgelig ikke adgang til familiesammenføring på baggrund af EU-rettens regler."
Dvs man absolut skal opsige sin bolig her, af hvad jeg forstår af ovenstående.
"En dansk statsborger, som arbejder i et andet EU-land, men som har bevaret sin bopæl i Danmark, er ikke omfattet af reglerne om fri bevægelighed og har følgelig ikke adgang til familiesammenføring på baggrund af EU-rettens regler."
Dvs man absolut skal opsige sin bolig her, af hvad jeg forstår af ovenstående.
-
fundiver199
Helt præcist handler det om, at grænsegængere ikke er omfattet af reglerne, hvis de bor i det land, hvor de er statsborgere, men arbejder i et andet EU-land.
Man er altså ikke omfattet af EU-reglerne, hvis man er dansker og bor i Danmark men arbejder i Sverige. Derimod er man omfattet af EU-reglerne, hvis man er dansker og bor i Sverige men arbejder i Danmark.
Det er således hvilket land, man bor i, der er det afgørende, hvorimod det er sagen uvedkommende, hvor man arbejder. Og det er også sagen uvedkommende, hvilke aktiviteter eller ejendele, man i øvrigt har i andre lande end det, hvor man bor. Dette kan kun have betydning for sagen, hvis disse aktiviteter eller ejendele giver anledning til en mistanke om, at man slet ikke bor der, hvor man siger, at man bor.
Man er altså ikke omfattet af EU-reglerne, hvis man er dansker og bor i Danmark men arbejder i Sverige. Derimod er man omfattet af EU-reglerne, hvis man er dansker og bor i Sverige men arbejder i Danmark.
Det er således hvilket land, man bor i, der er det afgørende, hvorimod det er sagen uvedkommende, hvor man arbejder. Og det er også sagen uvedkommende, hvilke aktiviteter eller ejendele, man i øvrigt har i andre lande end det, hvor man bor. Dette kan kun have betydning for sagen, hvis disse aktiviteter eller ejendele giver anledning til en mistanke om, at man slet ikke bor der, hvor man siger, at man bor.