lang vente tid på visum.

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

DLK

Indlæg af DLK » 18.05.2009 13:24:32

Efter 5 Måneders vente tid, hat vi endelig fået et afgørelse for vores sag.

Min mand har fået et tilladelse til at besøge mig. :)
Nu skal han bare modtage et brev fra Amb. fra Ankara..

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 18.05.2009 13:55:02

DLK skrev:Efter 5 Måneders vente tid, hat vi endelig fået et afgørelse for vores sag.

Min mand har fået et tilladelse til at besøge mig. :)
Nu skal han bare modtage et brev fra Amb. fra Ankara..
Tusind mange gange tillykke!

Var det 5. januar US modtag jeres ansøgning? Hvornår sendte du spørgerskema retur?

DLK

Indlæg af DLK » 18.05.2009 15:23:49

Mange gange tak.. :)

Jep det havde modtaget vores ansøgning den 5. Januar 09,
Og for en uge siden havde jeg modtaget et spørgeskame, hvor jeg
send den retur tilbage efter 3 dage.
Sidste tirsdags havde det regesteret i deres system at de
havde modtaget spørgeskamet.
I fredags fik vi en afgørelse på vores sag, hvor han har fået et tilladelse.
Nu skal venter vi svar fra Amb. Fra Ankara..

Håber du også får den snart..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2009 17:09:58

Fra den nederste artikel, som er fra september 2008, har jeg sakset følgende ret "interessante" afsnit:

Men den øgede ventetid for turister skyldes, at man i foråret indførte et ny visumbehandlingssystem, som først nu er ved at være kørt helt ind, oplyser Udlændingeservice. Derfor forventes det, at ventetiden vil falde fra de ti uger. Men til hvor meget eller lidt, kan Udlændingeservice ikke sige.

Det er nu 8 måneder siden, at Udlændingeservice lovede, at ventetiden ville falde fra de daværende cirka 10 uger "når man var færdige med at køre det nye system ind".

Men i stedet er der altså sket det modsatte, nemlig at ventetiden er steget til et sted mellem 20 og 25 uger. Altså godt og vel det dobbelte af den ventetid, som Udlændingeservice for 8 månede siden selv gav udtryk for var urimelig lang :shock: :shock: :shock:

Men andre ord, så bliver offentligheden blot spist af med alle mulige søforklaringer og dårlige undskyldninger, når sagen med mellemrum kommer til pressens kendskab. Men så snart kameraene er slukket, så er det "business as usual", og der sker ikke en skid! Ja altså andet end at sagsdyngerne bare får lov til at vokse sig tykkere og tykkere for hver måned, der går.

Jeg må sige, at jeg så glimrende forstå den vrede, som Mehrdad og andre har givet udtryk for. For det her er altså simpelthen at holde folk for nar og pisse dem op og ned af ryggen :evil: :evil: :evil:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2009 17:17:20

Fra den nyeste artikel har jeg sakset følgende:

- Det er selvfølgelig en sag, som vi er meget kede af. Det er en forsinkelse, der er opstået i sagen på grund af en ekstraordinær it-fejl, siger informationschef Morten Bo Laursen.

Jeg har svært ved at tro andet end, at Morten Bo Laursen her står og lyver offentligheden lige op i vores åbne ansigter. For det er jo decideret latterligt at påstå, at ventetiden i denne sag på cirka 6 måneder "skyldes en ekstraordinær it-fejl", når vi her i forum ved, at stort set alle, som søger visum fra Tyrkiet, p.t. venter i 5-6 måneder eller mere.

Jeg er tæt på at mene, at vi er ved at nærme os en situation, hvor det er ombudsmandens og ikke mediernes indsats, der er behov for.
Senest rettet af fundiver199 18.05.2009 20:28:07, rettet i alt 1 gang.

Visumventetider
Geografisk sted: Cph

Indlæg af Visumventetider » 18.05.2009 18:34:59

Er det kun ansøgere fra Tyrkiet som venter 5-6 måneder?

Visumventetider

Indlæg af Visumventetider » 18.05.2009 18:36:44

Jeg tror heller ikke på forklaringen med IT-fejlen. Der er nærmere tale om en politisk prioritering af ressourcer.. sandsynligvis kraftigt influeret af regeringens støtteparti.--

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2009 18:47:55

Jeg tror nu, at historien med IT-fejlen er rigtig nok. Der er bare ikke tale om nogen "individuel fejl", men snarere om et system, der bare generelt ikke virker. Ligesom da kommunerne for år tilbage skulle indføre systemet "Amanda".

Men så må man jo få det fixet det system. Eller skrotte det igen og gå tilbage til det gamle. Eller ansætte nogle flere folk. Eller forenkle sagsgangen, f.eks. ved at flytte visumudstedelsen tilbage på ambassaderne, hvor den i bund og grund hører hjemme. Man må gøre èt eller andet andet end bare at lade sagsdyngerne vokse sig tykkere og tykkere måned for måned gennem mere end et helt år!!!

Og her er det selvfølgelig, at de politiske prioriteringer og det politiske ansvar kommer ind. Venstres Eivind Vesselbo blev i september 2008 citeret for, at det var helt uacceptabelt, at det skulle tage 10 uger for Udlændingeservice at udstede et turistvisum.

Men nu tager det altså 20-25 uger. Og så må Eivind Vesselbo jo bede sin partikollega og ansvarlige minister Birthe Rønn Hornbæk om at sørge for, at der bliver gjort noget ved sagen. For i modsat fald var det jo bare tomme ord og valgflæsk, hvad han sagde i september 2008.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2009 18:56:43

Visumventetider skrev:Er det kun ansøgere fra Tyrkiet som venter 5-6 måneder?
Nej men de lange ventetider synes udelukkende at være koncentreret omkring lande i Mellemøsten og Afrika. Vi har ikke her i forum hørt en eneste historie om nogen, som har ventet 5-6 måneder på et visum fra et land i f.eks. Sydamerika eller Fjernøsten.

Visse af de "ramte" lande kan måske forklares med, at der fra disse lande kan være risiko for indrejse af terrorister, og at det altså dermed er sikkerhedshensyn, der får sagerne til at trække ud.

Men mig bekendt er der ikke voldsomt mange terrorister i et land som Tyrkiet. Og alligevel er det netop fra Tyrkiet, at vi gang på gang hører om disse ventetider på 5-6 måneder.

Samtidig med, at en land som Sverige udsteder visa til tyrkiske statsborgere i løbet af nogle få uger og uden nogen som helst unødvendige krav eller formaliteter. Hvorefter den tyrkiske statsborger også frit og fuldt lovligt kan rejse til Danmark, da både Sverige og Danmark er med i Schengensamarbejdet.

Så jeg vil give dig ret så langt, at der altså er nogle ting i hele denne historie, som mildest talt ser ret underlige ud.

Visumventetider

Indlæg af Visumventetider » 18.05.2009 19:07:45

Det er bare besynderligt at alle andre schengenlande kan behandle ansøgninger langt langt hurtigere.. hvad er jeres erfaringer med at ringe til US og rykke dem? hvor ofte ringer I?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2009 19:25:49

En væsentlig del af forklaringen er nok, at man i de andre Schengenlande ikke har den latterlige og tåbelige idè, at man skal forsøge at begrænse antallet af ansøgninger om familiesammenføring ved at have meget restriktive visumregler.

I de andre lande interesserer man sig kun for at undgå indrejse af kriminelle og terrorister. Samt for at mindske antallet af asylansøgninger samt antallet af folk, der tager illegalt ophold i landet. Og det gør jo unægtelig hele sagsbehandlingen en hel del mere enkel.

Og er også en hel del mere rimeligt, må man nok sige. For hvorfor fanden er det lige, at det skal betragtes som et problem, at folk søger om noget, som de har ret til? :evil: :evil: :evil:

Det svarer jo nærmest til, at man valgte at indskrænke kommunens åbningstid til ½ time om ugen i håb om, at der så måske var færre, som søgte om bistandshjælp eller folkepension :evil: :evil: :evil:

Visumventetider

Indlæg af Visumventetider » 18.05.2009 19:44:51

Vi skal have de her sager i medierne nu.

Jeg er igang med at kontakte de journalister jeg kender.

Jeg vil gerne have en melding fra jer som er parate til at stå frem i medierne, herunder evt. tv.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.05.2009 19:48:36

Nu har det jo allerede været omtalt i medierne, faktisk allerede for et år siden, så jeg tvivler på, at det vil medføre nogen større effekt, hvis det kommer op i medierne igen.

Derimod kunne det da godt tænkes, at ombudsmanden kunne få et ord indført, som gjorde en forskel...

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Til DLK

Indlæg af jerry » 18.05.2009 19:51:52

Hej DLK.
Tillykke med visum. Et godt raad, ring til ambassaden i Ankara og bed om at tale med en dansk konsulent og hör om din mand kan komme og hente visum.
Desværre er er postvæsenet i TR ikk det bedste og de breve som folk venter paa fra ambassaden er ofte meeeeeeeeget længe om at komme frem, hvis de overhovedet kommer frem.
Vi sögte visum til min mand förste gang i 2006 og har stadig ikk modtaget brevet fra ambassaden :shock: . Heller ikk fra de 2 andre gange vi sögte visum har vi modtaget brevet.

Til gengæld ringede jeg til ambassaden i Ankara og snakkede med én bestemt dansk konsulent(som desværre ikk arbejder der mere) og aftalte med hende hvornaar vi kunne komme og hente min mands visum.

İ kan selvfölgelig ogsaa vente paa brevet, men eftersom İ allerede har ventet i 5 maander, saa gaar jeg ud fra at İ gerne vil have visum hurtigst muligt :wink: .

Grunden til at de vil have at man venter paa brevet, er fordi der staar i det hvad din mand skal medbringe paa ambassaden naar han skal hente visum, men dette kan de godt oplyse over telefonen.

Men ellers er det: Returbillet som er gyldig i visumperioden(vær opmærksom paa at det skal være samme rejserute som İ har skrevet han vil benytte i ansögningen), en rejseforsikring som dækker op til 30.000 euro(tegn den evt gennem Güven Sigorta), ca 8 smaa pasbilleder, et kontoudskrift hvoraf det fremgaar at din mand har 2000 euro staaende paa sin konto og sit pas.

Hvis du ringer og snakker med en dansk konsulent og siger at du ved at din mand skal medbringe ovennævnte ting, saa er der stor chance for at de vil fortælle dig et tidspunkt hvor din mand kan komme og hente visum, saa İ slipper for at vente paa brevet.

Vær opmærksom paa at de 2000 euro som han skal fremvise, bare skal vises paa ambassaden og i realiteten kan hæves saa snart han har hentet visum. De vil sige paa ambassaden at han ogsaa skal kunne fremvise dem kontant i lufthavnen hvis han bliver bedt om det, men dette er ikk noget problem hvis du staar i lufthavnen eftersom du er hans referenceperson.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

visumventetider

Indlæg af jerry » 18.05.2009 20:02:18

Hejsa.
Jeg var én af dem der stod frem i medierne sidste sommer,(baade berlingske og tv2 nyhederne). Journalisterne kimede os ned, som havde meldt os paa banen her fra æug, men ligesaa hurtigt det kom frem i medierne, lige saa hurtigt blev det bare "hverdag" igen. Som nævnt af andre herinde, saa er regeringen jo tydeligvis ligeglade, da de har travlt med at Danmark skal fremstaa som et pragteksemplar paa et velfærdssamfund paa saa mange andre omraader.

Næh havde man heddet Joakim eller Frederik, saa havde det set helt anderledes ud, der ville man ikk skulle skrive stolpe op og ned om sit liv fra födsel til hvor man var i sit liv nu. Der ville man bare som kvinde skulle kunne föde dem nogle börn og saa ellers være glad for at opnaa opholdstilladelse paa rekordtid, uden at blive mistænkt for terrorisme, plat og svindel og at udgöre en fra for lille dk :wink: .

Ej spög til side, men jeg tror ogsaa den værste storm er reddet af. Men man skal aldrig sige aldrig.

Besvar