afslag på visum til sverige for min kæreste? hva nu??

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
carwash

afslag på visum til sverige for min kæreste? hva nu??

Indlæg af carwash » 18.05.2009 16:36:57

jeg har søgt visum til min kæreste som bor i iran og jeg bor selv på 3.år i malmø sverige med fast arbejde i dk. mit arbejde og økonomisk forhold er i tiptop . og jeg har nøje udfyldt alle blankter samt udfyldt alle kraverne. men så får jeg denne mail fra den svensk ambassade i tehran..

vi afleverede den 4.maj og fik afslag den 6.maj... hvor seriøst er den svenske ambassade og beslutte så hurtigt.

Hej!

Med anledning av din förfrågan om orsaken till avslag på IV 5629-09 ansökan om visering bifogas härmed motiveringen.

Beslutet fattades av Kristina Gavare den 6 maj 2009

Om det vid en samlad bedömning framstår som sannolikt att avsikten med vistelsen är en annan än den uppgivna eller att den sökande inte kommer att lämna Sverige eller Schengenstaternas territorium efter viseringstidens utgång, får en Schengenvisering inte beviljas. Det framgår av 3 kap. 2 § andra stycket utlänningslagen (2005:716). Praxis för ensamstående iranska medborgare som söker Schengenvisering för besök hos släktingar eller vänner är restriktiv, i synnerhet när det gäller unga personer. För att visering ska kunna beviljas krävs att besöket är angeläget och att sökanden är väletablerad i det iranska samhället och att någon risk för avhopp inte finns. Den sökande är ung och är inte att betrakta som etablerad i hemlandet. Vid en samlad bedömning av den sökandes situation och skäl finner ambassaden att visering inte bör beviljas.

Ett beslut att avslå en ansökan om visering kan inte överklagas.

Du/sökande kan begära om omprövning.

Ambassaden liksom andra svenska myndigheter kan inte godta några garantier verken från referenten eller sökandens sida.

Pga ambassadens höga arbetsbelastning kan vi inte besvara förfrågan mer än en gång.

www.migrationsverket.se www.swedenabroad.com
Mvh
Fariba Keshvari
Senest rettet af carwash 18.05.2009 17:01:47, rettet i alt 1 gang.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.05.2009 17:00:02

Ja, kærester har desværre ingen automatisk ret til at komme på besøg til Sverige. Derimod kan I jo søge om familiesammenføring til Sverige på bagrund af, at I er kærester, hvis I ønsker at bo sammen i Sverige. Der er intet krav om, at I skal være gift, hvis I søger under Sveriges nationale regler.

Alternativt må du jo undersøge, om der skulle være mere lempelig viseringspraksis for iranere hos et andet Schengen-land end Sverige. Problemet vil dog være, at din kæreste nu har fået afslag på et visum, og det vil tydeligt fremgår i SIS (Schengen Informationssystem).

carwash

visa til kæreste i iran

Indlæg af carwash » 18.05.2009 17:08:40

Hvordan kan vi søger om familiesammenføring til sverige når vi har fået afslag på visa ansøgning???

jeg har undersøgt finland, norge og DK , det gælder næsten samme regler overfor iran.. men vi har tydligt skrevt at hun skal kun på besøg og hun har en univeritit som skal færdiggøres inden overhovedet hun vil forlade iran.. det er lidt svært at tage den seriøs da jeg har virkeligt gjort noget ud af at udfylde og lever op til alle kraverne, samt min bolig/øokonomi og arbejds forhold er i tiptop... .. den svenske ambassade havde besluttet lige fra start af at hun ikke skal have visa. hun blev spurgt under samtalen da hun afleverede ansøgningen at hun ikke skal forvente et positivt svare?? sys det er mærkeligt at de behandler folk sådan..

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.05.2009 17:23:12

Sverige har jo netop givet afslag, fordi myndighederne vurderer, at din kæreste har til hensigt at blive boende i Sverige. Men det betyder absolut ikke, at I så ikke kan søge om familiesammenføring. Tværtimod vil det jo nærmest være den eneste måde, din kæreste kan komme til Sverige på. Læs om brug af nationale svenske regler til familiesammenføring i ÆUG's gamle vejledning her

http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ningen.pdf

Og ja, hvis du havde undersøgt svensk viseringspraksis, inden din kæreste søgte visum, så ville I have sparet gebyret, besværet og ærgelsen, for ambassadens personale kender jo reglerne godt nok til at kunne forudse, at svaret ville blive negativt. Du kan selv læse Sveriges viseringspraksis i Lifos-databasen www.migrationsverket.se/lifos

Hvis din kæreste IKKE er parat til at flytte til Sverige på nuværende tidspunkt, så er det dig, der må besøge Iran - eller også finde et sted, I kan mødes, et helt tredje sted i verden
Senest rettet af skaanebo 18.05.2009 17:26:50, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2009 17:25:42

Det hænger jo nok sammen med, at Iran er et land, som "producerer" en del asylsøgere. Og derfor giver man som udgangspunkt ikke turistvisum til iranske statsborgere, med mindre de i forvejen er gift med en person, der er fast bosiddende i Europa.

Virkeligheden er derfor desværre nok den, at fordi din kæreste er iraner, så vil hun ikke have mulighed for overhovedet at komme til Europa og se, hvor du bor, før I evt. beslutter jer for at blive gift.

Eller alternativt må I altså søge om familiesammenføring efter de nationale svenske regler, hvor man sidestiller ugifte par med gifte.

Og som Skaanebo skriver, så længe din kæreste p.g.a. sin uddannelse eller andet ikke er "klar" til at tage fast ophold i Sverige, så må I nøjes med at se hinanden i Iran eller i et andet land, hvor man ikke er så bekymret for, at iranske statsborgere skal finde på at søge om asyl.

Din kæreste kan f.eks. sikkert uden de helt store problemer få et visum til et land som Tyrkiet, og så kan I jo mødes og holde ferie der, hvis du ikke har lyst til at tage til Iran.

Det er selvfølgelig surt, at alle mennesker ikke bare kan rejse derhen, hvor de vil. Men så længe der findes stater med et politisk system som det i Iran, så må det nødvendigvis være sådan, da vi jo ikke i Europa kan magte at give asyl til alle de iranere, som hellere ville bo et andet sted.

Og trods alt er Verden stadig langt mere "åben" i dag, end den var det for bare 20 år siden. Hvis du for 20 år siden havde fundet dig en kæreste i Sovjetunionen eller bare i Østtyskland eller Polen - nogle af vores nabolande - så ville man have slået sig på lårene af grin, hvis din kæreste havde spurgt, om hun ikke kunne få et visum, så hun kunne besøge dig i Danmark.

Besvar