Meningsløs afslag

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

D_F

Indlæg af D_F » 18.05.2009 00:06:53

ok, og hvis sverige kun giver national visum, så kan jeg vel ikke nå at blive i Sverige i 10 uger inden mit studiestart og bliver derfor nødt til at søge efter EU reglerne og droppe 10. semester af denne grund og "spilde" mit halve år?? For hvis min mand kun får nationalt visum til sverige er der ikke tale om at komme til danmark før vi har været der i 10 uger. Bliver det så lovligt efter de 10 uger at komme til danmark og søge om FS efter EU reglerne da?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.05.2009 00:11:39

Hvis din mand kun får et nationalt svensk visum, kan han ikke lovligt rejse ind i Danmark. Men I kan indlevere ansøgningen på nærmeste danske repræsentation, eller du kan rejse over til Udlændingeservice i København og indlevere ansøgningen på din mands vegne. Dernæst kan din mand så søge om visum til Danmark "uden unødigt ophold" i kraft af EU-retten. Dette skal han så gøre på Danmarks ambassade eller konsulat i Sverige.

Men opfylder du de økonomiske betingelser? SU og SU-lån i sig selv vil næppe være nok, du er nok nødt til at skulle påtage dig noget lønnet arbejde ved siden af dine studier.

D_F

Indlæg af D_F » 18.05.2009 00:21:19

Kommer økonomiske betingelser kun på tale hvis det kun bliver en national visum? For så kan jeg vente med at se an og hvis det kun bliver naional visum må jeg finde et lægevikariat eller arbejde som FADL vagt i København/Sverige. Jeg kan jo ikke fortsætte med mit studie i Sverige hvis han kun får national ophold.
Men der bliver vel ikke problemer hvis han får schengen visum, altså med økonomien ikk, for så flytter vi med det samme til DK igen og søger efter danske regler? Så må vi leve med min SU plus familiens hjælp indtil han får svar...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.05.2009 00:26:53

D_F skrev:Kommer økonomiske betingelser kun på tale hvis det kun bliver en national visum?
Ja, for hvis han får et Schengen-visum, der gælder til alle Schengen-stater, så kan han jo uden videre rejse ind i Danmark og selv indlevere sin ansøgning til Udlændingeservice, og dermed opnår han automatisk at få processuelt ophold i Danmark og må blive, indtil der er truffet afgørelse i sagen.

D_F

Indlæg af D_F » 18.05.2009 00:29:33

mange tak,
jeg må tage min beslutning imorgen.
Det har virkelig været godt at få alle de gode råd herinde.
Tusind tak.

sysop
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af sysop » 18.05.2009 00:35:31

D_F skrev:Kommer økonomiske betingelser kun på tale hvis det kun bliver en national visum?
De økonomiske betingelser med at du skal kunne forsørge ægtefællen kommer stadig på tale uanset om der søges gennem nationale eller EU regler. Så en SU + evt. SU lån vil helt givet ikke være nok.

Garantien derimod, bortfalder helt når du søger gennem EU regler.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.05.2009 00:39:00

Vær lige opmærksom på, at D_F er studerende, og når man får FS efter nationale danske regler som studerende, dispenseres der fra en række krav, herunder at man skal kunne forsørge sin ægtefælle

sysop
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af sysop » 18.05.2009 00:48:18

skaanebo skrev:Vær lige opmærksom på, at D_F er studerende, og når man får FS efter nationale danske regler som studerende, dispenseres der fra en række krav, herunder at man skal kunne forsørge sin ægtefælle
Ok, mig der misforstår reglerne så :o

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2009 01:14:54

I det hele taget er forsørgelseskravet efter de nationale danske regler i det store hele begrænset til, at man ikke må have modtaget sociale ydelser de sidste 12 måneder forud for familiesammenføringen. Og herudover skal der jo så altså stilles en bankgaranti på cirka 60.000 kroner.

Søger man efter EU-reglerne i Danmark, så opfylder man med sikkerhed forsørgelseskravet, hvis ens indkomst svarer til starthjælp. Og også her er der mere lempelige regler for studerende, idet disse kan opfylde forsørgelseskravet ved at underskrive en erklæring om, at de påtager sig at forsørge deres ægtefælle under dennes ophold i landet.

Udlændingeservice har for ikke så lang tid siden lavet et praksisnotat om netop forsørgelseskravet efter EU-reglerne, som man kan læse her:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/4 ... retten.pdf

D_F

Indlæg af D_F » 18.05.2009 07:46:44

Dvs at hvis jeg søger via EU reglerne efter at han har været i Sverige, og han får det, så er der ikke tale om starthjælp til min mand når han skal studere, altså SU?
Kun hvis han får opholdstilladelsen gennem danske regler?
Og bankgaranti betaler man ikk hvis det gennem eu reglerne.
Så handler det vel bare om at han skal lære sproget og have et arbejde ved siden af min SU.

D_F

Indlæg af D_F » 18.05.2009 08:01:40

Giv mig ret eller uret:
Dvs det klogeste jeg gør idag er at flytte til Sverige og at min mand søger turist visum dertil lige så snart jeg har fået personbevis. Afhængig af om han får det udstedt i form af nationalt eller schengen visum, handler vi ud fra det.
Dvs hvis det er schengen tager jeg straks tilbage til Danmark med ham og fortsætter mit studie, samtidig med at han lærer dansk og efter et kort stykke tid søger vi om opholdstilladelse efter danske regler og han garanterer at blive med mig indtil vi får svar og sandsynligheden for at vi får positiv svar er allerstørst idet han har lært dansk og været i DK og set dette land.
Men hvis det kun bliver national er der to muligheder:
Enten dropper jeg skolen og bliver med ham i Sverige i 10 uger og følger EU reglerne.
Eller også tager han et intensiv danskkursus i Sverige og vi stadig mens han er der søger om opholdstilladelse efter danske regler og viser den tilknytning han nu har fået. Andet er han skal tilbage til Tyrkiet og søge derfra og angive det intensive danskkursus....

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.05.2009 08:11:52

Ja, umiddelbart synes jeg også, jeres bedste træk vil være, at du hurtigst muligt flytter til Sverige og får ham på besøg på et svensk visum. Og så tager stilling til videre handlemuligheder, alt efter om det nu bliver et almindeligt Schengen-visum eller kun et nationalt svensk visum.

At finde et danskkursus i Sverige er i øvrigt også lidt af en udfordring. De fleste kurser i dansk er beregnet for svenskere, der jo i sagens natur har noget lettere ved at forstå dansk. Men jeg ved, at der i efteråret 2008 blev udbudt et kursus i dansk for udlændinge uden nogen som helst forkundskaber i svensk på Folkuniversitetet i Lund. Det er desværre det eneste kursus, jeg kender til, og om det gentages er jo et godt spørgsmål, og det vil i givet fald formentlig først være med begyndelse engang i august/september.

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 18.05.2009 08:13:53

Hvis det bliver et nationalt visum til Sverige, vil jeg på det kraftigste opfordre dig til at søge via EU-reglerne. Det ville igen være hammer træls hvis de gav afslag pga. de mente at danskundervisning ikke var nok til at få sølle 1% tilknytning. Problemet er vel også i dit tilfælde at du vælger at flytte over til en ven i Sverige og dette kan få indflydelse på en evt FS via EU-reglerne. Du skal huske at få kontrakt og kvitteringer for hver måned du betaler husleje og tage billeder osv. så de kan se i har et reelt liv i Sverige - hvis i altså vælge at bruge EU-reglerne til at flytte hjem.

Hvis han får et schengen visum kan i sagtens tage tilbage til Danmark også søge om FS via de danske regler - og hvis han personligt indleverer ansøgningen, kan de jo se han også er i Danmark :)

D_F

Indlæg af D_F » 18.05.2009 13:16:39

Jeg har idag besluttet mig for at flytte til Sverige og tage det hele derfra.
Jeg har snakket med min barndomsveninde og flytter ind til hende snarest. Hun skal lige undersøge hvad der kræves at jeg skal tage med til folkeregister.
Man skal vist også have et flyttebevis med fra kommunen, som man kan få fra borgerservice, hvilket jeg straks undersøger nu her om lidt.

Lad os sige min mand kun får national visum til Sverige i midten af juni måneden, kan han så godt komme og med det samme søge om opholdstilladelse efter eu reglerne, altså aflevere ansøgning og så tage på ferieophold i Tyrkiet igen i 4 uger for derefter at vende tilbage til sverige?
Mere af hensyn til vores fest?

D_F

Indlæg af D_F » 18.05.2009 13:17:24

min veninde har købt hus på 72 m2, 3 værelser i malmø. Det er vel helt ok ikk?

Besvar