Meningsløs afslag
Ja, sov på sagen, men jeg nu svært ved at forestille mig, at US kan give afslag på FS efter nationale danske regler, hvis D_F's mand flytter med D_F til Danmark og dermed får processuelt ophold i Danmark, mens sagen behandles. Den tid D_F's mand opholder sig i Danmark tæller jo til hans fordel. Og mens de bor i Sverige, bør de naturligvis også besøge familie i Danmark og sørge for at tage billeder, der kan dokumentere det. Så familien med andre ord kommer over de 50% i tilknytning til Danmark.
Stiller US spørgsmåltegn ved hvorfor det var man i det hele taget rejste til Sverige blot for at rejse hjem igen efter 10 uger?
Her tænker jeg på tilknytningskravet som fundiver beskriver kan blive et problem...
Altså hvis de ikke vil gøre brug af EU-reglerne...
For det kunne jo se lidt "underligt" ud - Men om det har nogen betydning aner jeg ikke.
Her tænker jeg på tilknytningskravet som fundiver beskriver kan blive et problem...
Altså hvis de ikke vil gøre brug af EU-reglerne...
For det kunne jo se lidt "underligt" ud - Men om det har nogen betydning aner jeg ikke.
D_F skrev tidligere, at hendes mand også havde lært sig noget dansk ved selvstudium. Når/hvis I flytter til Sverige, bør din mand naturligvis også deltage i et egentligt danskkursus - der udbydes en del i København og vistnok et enkelt i Lund. Det koster ganske vist en del penge, men det hjælper jo ligeledes på tilknytningen til Danmark, og det er vel at mærke noget, man kan dokumentere over for myndighederne.
Jeg har svært ved at forestille mig, at D_F skulle miste tilknytning til Danmark blot pga. nogle få måneders bopæl i Sverige. Det handler jo om nogle få måneder i Sverige i forhold til 24 års bopæl i Danmark.
Jeg har svært ved at forestille mig, at D_F skulle miste tilknytning til Danmark blot pga. nogle få måneders bopæl i Sverige. Det handler jo om nogle få måneder i Sverige i forhold til 24 års bopæl i Danmark.
-
fundiver199
Ja det er selvfølgelig rigtigt. Så selv ved anvendelse af danske regler, der vil flytningen til Sverige stadig have den meget væsentlige fordel, at de slipper for den lange ventetid på at få et visum i Danmark, foruden usikkerheden om, hvorvidt visum overhovedet vil blive bevilget.skaanebo skrev:Ja, sov på sagen, men jeg nu svært ved at forestille mig, at US kan give afslag på FS efter nationale danske regler, hvis D_F's mand flytter med D_F til Danmark og dermed får processuelt ophold i Danmark, mens sagen behandles.
Hvis parret sørger for at opfylde kravene til at få opholdskort efter EU-reglerne, vil de desuden altid have den sikkerhed i baghånden, at manden kan få et opholdskort efter EU-reglerne, hvis de p.g.a. tilknytningskravet ikke kan få familiesammenføring efter de danske regler.
Da parret ved anvendelse af de danske regler i princippet kun skal "bruge" de svenske myndigheder til at udstede et visum, så ville det nemmeste jo unægtelig være, hvis manden kunne få et visum til Sverige, uden at D_F flyttede derover.
Den er måske lige lovlig "tyk", når de lige har fået afslag på en ansøgning om FS i Danmark. Men på den anden side så koster det ikke andet end et ansøgningsgebyr og nogle få ugers ventetid at forsøge.
Så det var da måske værd at prøve, og naturligvis især, hvis manden kender nogen i Sverige, som er villige til at skrive under på en invitation.
-
fundiver199
Omvendt kan man sige, at hvis D_F kender nogen i Sverige, som hun kan bo hos i en kort periode, så er den sikreste og mest reelle vej til et svensk visum helt givet, at hun flytter derover.
Og hvis Sverige kun skal "bruges" til at få et visum, så er alt det der med at dokumentere "reel etablering" overfor de danske myndigheder jo fuldstændig ligegyldigt.
Og så er det i hvert fald helt sikkert ikke noget problem, at D_F bare flytter ind hos sin bekendte i stedet for at bruge tid og penge på at finde en selvstændig bolig.
Og ligeledes behøver der heller ikke at gå 10 uger, før hun flytter tilbage til Danmark igen. Det kan hun derimod gøre, lige så snart manden har fået sit visum og er ankommet til Sverige.
Dermed vil parret også kunne dokumentere, at manden har opholdt sig i Danmark på det visum, som er udstedt af svenskerne. Og dermed vil han - suppleret med danskkursus m.m. - have opnået en vis tilknytning til Danmark, allerede inden de søger om FS næste gang.
Jeg må indrømme, at ved nærmere eftertanke, så er det nok sådan, jeg ville gøre det i den pågældende situation. Og når det bare drejer sig om at flytte ind hos en bekendt i Sverige - ja så behøver hele møblementet og hunden og kanariefuglen jo ikke nødvendigvis at flytte med frem og tilbage over Øresund.
Så er det reelt mest et spørgsmål om at tilmelde sig det svenske folkeregister, og ikke ret meget andet. Og så selvfølgelig tage stilling til, hvad der skal ske med ens danske bolig, medens man "bor" i Sverige.
Men her løber man selvfølgelig ind i endnu et sæt af bureaukratiske problemer, hvis der er tale om en lejebolig, som man i så fald måske skal have dispensation til at fremleje, når ens udlandsophold ikke har en konkret og midlertidig årsag, og så videre.
Og hvis Sverige kun skal "bruges" til at få et visum, så er alt det der med at dokumentere "reel etablering" overfor de danske myndigheder jo fuldstændig ligegyldigt.
Og så er det i hvert fald helt sikkert ikke noget problem, at D_F bare flytter ind hos sin bekendte i stedet for at bruge tid og penge på at finde en selvstændig bolig.
Og ligeledes behøver der heller ikke at gå 10 uger, før hun flytter tilbage til Danmark igen. Det kan hun derimod gøre, lige så snart manden har fået sit visum og er ankommet til Sverige.
Dermed vil parret også kunne dokumentere, at manden har opholdt sig i Danmark på det visum, som er udstedt af svenskerne. Og dermed vil han - suppleret med danskkursus m.m. - have opnået en vis tilknytning til Danmark, allerede inden de søger om FS næste gang.
Jeg må indrømme, at ved nærmere eftertanke, så er det nok sådan, jeg ville gøre det i den pågældende situation. Og når det bare drejer sig om at flytte ind hos en bekendt i Sverige - ja så behøver hele møblementet og hunden og kanariefuglen jo ikke nødvendigvis at flytte med frem og tilbage over Øresund.
Så er det reelt mest et spørgsmål om at tilmelde sig det svenske folkeregister, og ikke ret meget andet. Og så selvfølgelig tage stilling til, hvad der skal ske med ens danske bolig, medens man "bor" i Sverige.
Men her løber man selvfølgelig ind i endnu et sæt af bureaukratiske problemer, hvis der er tale om en lejebolig, som man i så fald måske skal have dispensation til at fremleje, når ens udlandsophold ikke har en konkret og midlertidig årsag, og så videre.
Det er virkelig lærerige indlæg i skriver og tusind tak for det.
Hvis det går så hurtigt med at få visum til Sverige gennem en bekendt som skriver under på invitation, er der så grund til at jeg flytter til Sverige med min adresse? Kan min mand i princippet (hvis jeg har forstået det rigtigt) ikke komme til Sverige endda hurtigere ved allerede i løbet af denne uge gå igang med visumansøgning gennem en bekendt, i stedet for at jeg skal bruge tid på at flytte min adresse og skaffe cpr osv og selv invitere ham til Sverige?
Hvis han så får turistvisum til Sverige i i løbet af juli kan han komme til sverige sammen med mig og derfra til danmark med mig og hurtigt kan han begyndet på danskkursus og så kan vi i danmark søge om FS igen efter danske regler?
Har jeg forstået korrekt?
Eller er det bedre jeg selv flytter og selv inviterer ham? Hvorfor? Fordi det er nemmere?
Hvis det går så hurtigt med at få visum til Sverige gennem en bekendt som skriver under på invitation, er der så grund til at jeg flytter til Sverige med min adresse? Kan min mand i princippet (hvis jeg har forstået det rigtigt) ikke komme til Sverige endda hurtigere ved allerede i løbet af denne uge gå igang med visumansøgning gennem en bekendt, i stedet for at jeg skal bruge tid på at flytte min adresse og skaffe cpr osv og selv invitere ham til Sverige?
Hvis han så får turistvisum til Sverige i i løbet af juli kan han komme til sverige sammen med mig og derfra til danmark med mig og hurtigt kan han begyndet på danskkursus og så kan vi i danmark søge om FS igen efter danske regler?
Har jeg forstået korrekt?
Eller er det bedre jeg selv flytter og selv inviterer ham? Hvorfor? Fordi det er nemmere?
Det lyder meget fornuftigt det du siger D_F, dog kommer vi til samme problemstilling som før.
Hvis du ikke benytter EU-reglerne til at få et visum til din mand i Sverige, så kan det være Danmark protestere når Sverige skal spørge alle Schengen landene om det er "ok" at din mand får et schengenvisum - Og dette kan de gøre på baggrund af de måske tror i vil FS.
Også kan det være din mand kun får et visum der er gældende i Sverige og så vidt jeg ved gælder det ikke som lovligt ophold i Danmark ergo kan i ikke FS.
Men derimod hvis du flytter til Sverige også i søger om visum efter EU-reglerne, så skal de give ham et visum medmindre han udgør noget for sikkerheden etc. Men det gør han vel ikke?
Hvis du ikke benytter EU-reglerne til at få et visum til din mand i Sverige, så kan det være Danmark protestere når Sverige skal spørge alle Schengen landene om det er "ok" at din mand får et schengenvisum - Og dette kan de gøre på baggrund af de måske tror i vil FS.
Også kan det være din mand kun får et visum der er gældende i Sverige og så vidt jeg ved gælder det ikke som lovligt ophold i Danmark ergo kan i ikke FS.
Men derimod hvis du flytter til Sverige også i søger om visum efter EU-reglerne, så skal de give ham et visum medmindre han udgør noget for sikkerheden etc. Men det gør han vel ikke?
-
fundiver199
Som Mehrdad skriver, er der stor risiko for, at Danmark vil have indvendinger imod, at Sverige udsteder et Schengenvisum til din mand, fordi I lige har fået afslag på en ansøgning om familiesammenføring i Danmark.
Denne risiko eksisterer vel for så vidt også, selvom du har bosat dig i Sverige, inden din mand søger om visum. Men Danmarks argument for, at Sverige ikke må udstede et Schengenvisum til din mand, bliver dog langt svagere i den situation, idet man naturligvis i den situation må formode, at jeres hensigt er at søge om FS i Sverige og ikke i Danmark.
Denne risiko eksisterer vel for så vidt også, selvom du har bosat dig i Sverige, inden din mand søger om visum. Men Danmarks argument for, at Sverige ikke må udstede et Schengenvisum til din mand, bliver dog langt svagere i den situation, idet man naturligvis i den situation må formode, at jeres hensigt er at søge om FS i Sverige og ikke i Danmark.
Senest rettet af fundiver199 17.05.2009 23:34:07, rettet i alt 1 gang.
Hvis du søger visum via EU-reglerne har du KRAV til at få et visum til din mand. Så det skulle slet ikke være et problem. Du har retten på din side.
Og på dette tidspunkt bor du jo i Sverige, så Danmark kan jo ikke rigtig lave en indsigelse da du ikke længere er i Danmark...
Det kunne jo være du ville prøve lykken med FS i Sverige nu hvor Danmark gav afslag... det skal man jo have love til
Og på dette tidspunkt bor du jo i Sverige, så Danmark kan jo ikke rigtig lave en indsigelse da du ikke længere er i Danmark...
Det kunne jo være du ville prøve lykken med FS i Sverige nu hvor Danmark gav afslag... det skal man jo have love til
Sverige SKAL udstede et visum til din mand, fordi du som EU-borger i Sverige har en række rettigheder. De kan groft sagt kun nægte visum, hvis myndighederne mistænker ham for at være terrorist, hærdet kriminel eller for at bære på en meget farlig smitsom sygdom. I modsat fald skal visum udstedes, og det skal ske gratis og "uden unødigt ophold". Men hvis Danmark protesterer mod visum, så kan Sverige udstede et nationalt visum i stedet. Det betyder, at visum så kun gælder til Sverige og ikke til de øvrige Schengen-lande. Og det vil så også betyde, at I kun kan gøre brug af EU-reglerne, hvis I ønsker at søge om familiesammenføring til Danmark i løbet af denne sommer. Medmindre din mand fx tager et intensivt danskkursus, mens han er i Sverige, og dernæst rejser hjem og søger om FS til Danmark efter de nationale danske regler igen. Jeg skal ikke kunne sige, hvor meget vægt et danskkursus giver, men lidt må det jo tælle med på plussiden, så I samlet kommer over de 50% tilknytning.
Er vi enige om at vi tænker på det samme?
Er det rigtig forstået, at jeg kan flytte min adresse til en bekendts bolig i Sverige snarest og få et cpr med det samme og min mand søger om besøgsvisum til Sverige for at besøge mig. Og det mener i at han kan få inden ca. juli? Kan jeg så rejse til tyrkiet i starten af juli og regne med at komme med ham til sverige, hvorefter vi bare flytter til DK med det samme og jeg fortsætter med mit studie d. 24 august. Og han begynder i danskundervisning i Danmark og så søger vi her efter danske regler igen om FS.
Der sker vel ikk problemer i forbindelse med mit studie at jeg inden for en måned flytter frem og tilbage.
Min ungdomsbolig lejer jeg sammen med min søster, så det er måske ikke så stort et problem jeg flytter ud og ind igen om to måneder..
Er det rigtig forstået, at jeg kan flytte min adresse til en bekendts bolig i Sverige snarest og få et cpr med det samme og min mand søger om besøgsvisum til Sverige for at besøge mig. Og det mener i at han kan få inden ca. juli? Kan jeg så rejse til tyrkiet i starten af juli og regne med at komme med ham til sverige, hvorefter vi bare flytter til DK med det samme og jeg fortsætter med mit studie d. 24 august. Og han begynder i danskundervisning i Danmark og så søger vi her efter danske regler igen om FS.
Der sker vel ikk problemer i forbindelse med mit studie at jeg inden for en måned flytter frem og tilbage.
Min ungdomsbolig lejer jeg sammen med min søster, så det er måske ikke så stort et problem jeg flytter ud og ind igen om to måneder..
Ja, hvis du flytter til Sverige nu, så har du fået svensk personnr. og personbevis inden for de næste tre uger. Så skal du sende dit personbevis til din mand, som så skal søge om visum på Sveriges ambassade eller konsulat. Visum udstede så to uger senere. Dvs., 5-6 uger efter at du er flyttet til Sverige, så har din mand fået et visum til Sverige. Om det bliver et Schengen-visum eller et nationalt svensk visum er så et godt spørgsmål, og det vil jo så også have betydning for, om I uden videre kan søge om FS til Danmark efterfølgende, så din mand får processuelt ophold i Danmark.