Meningsløs afslag

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: hejsa

Indlæg af fundiver199 » 17.05.2009 20:24:53

jerry skrev:İdiotisk eller ej, men sagen er den at jeg har en bekendt som er gift med en tyrkisk mand, de sögte om fs til ham og fik afslag(han havde ikk været i dk för). Derefter sögte de visum til dk, men fik afslag med den begrundelse at de havde sögt fs för, og at us derfor ikk kunne udelukke at han ville tage permanent ophold naar han kom herop.
Hej Jerry. Hvornår fik de afslag på det visum? I praksis er administrationen af diverse regler på en del områder blevet lempet siden 2002. Det er bare ikke noget, som der tales så højt om, da det strider imod de officielle politiske udmeldinger om, at man stadig fører "fast og fair" udlændingepolitik :D

En anden ting er, at afgørelserne nogen gange synes at falde lidt, som vinden blæser. Så måske har din bekendte bare været uheldig at løbe ind i en usædvanligt tåbelig og/eller vrangvillig sagsbehandler?

Jeg er i hvert fald ikke villig til at drage den konklusion ud fra denne ene og måske gamle sag, at det er spild af tid at søge om visum, blot fordi man har fået afslag på en ansøgning om familiesammenføring.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 17.05.2009 20:25:33

Ja som Fundiver skriver skal man kunne dokumentere sit ophold. Ved ikk hvor meget dokumentation de vil bede om, men du kan evt ogsaa gemme kvitteringer naar du har handlet herovre, især hvis det er dankortnotaer som beviser at det er dig der har handlet(mener bare man kan jo i realiteten sagtens faa kvitteringer af andre). Vi har oprettet internet og har gemt samtlige kvitteringer for dette, samt oprettet svensk bankkonto og saa har vi gemt min mand protokolböger fra hans skole hvor hans lærer skiver deres initialer hvor hver time han er der.

Dette var bare nogle forslag, for jo mere dokumentation man har, jo bedre er man stillet :wink: .

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 17.05.2009 20:30:00

Fundiver: Det fik de maj sidste aar.

Skal ikk kunne sige hvad aarsagen var, men da min bekendte ringede til us og ville höre nærmere om begrundelsen blev hun bare mödt med et haan og medarbejderen sagde at hun skulle være velkommen til at klage, men hun skulle ikk regne med at der kom noget positivt ud af det.

Jeg skrev ogsaa til D.F, at der jo ikk er andet for end at pröve at söge og saa se hvad der sker. Saa har man prövet og har det at forholde sig tl :wink:

D_F

Indlæg af D_F » 17.05.2009 20:31:47

Der er lige noget jeg skal være helt sikker på:
Lad os sige jeg i næste uge flytter til Sverige og opholder mig i 4 uger inden jeg rejser til Tyrkiet. Kan min mand så med det samme søge turist visum til Sverige således at han garanterer at komme med mig i slutningen af ca juli. Og så skal jeg have været boet der i endnu 6 uger efter hjemkomst før min mand kan søge om opholdstilladelse til Danmark? Dvs jeg lige når at kunne søge inden 10. semester starter 24. august?
Jeg ved jeg er besværligt, det beklager jeg..

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.05.2009 20:36:56

Ja, hvis du kan flytte til Sverige i næste uge, så er alt, hvad der kræves for at din mand kan få et visum til Sverige, at du skaffer dig et svensk personnr. og får udstedt et personbevis, og din mand udfylder visumansøgningen, og det burde alt sammen godt kunne klares i løbet af et par uger eller tre. Dernæst kommer sagsbehandlingen af visum på ambassaden, og det tager generelt ikke mere end et par uger. Da du er EU-borger bosat i Sverige, skal visum desuden udstedes "uden unødigt ophold" og er tilmed gratis. Og når I så sammen rejser til Sverige, skal du så ganske rigtigt opholde dig i Sverige i yderligere mindst 6 uger, inden I kan rejse videre til Danmark og gøre brug af EU-retten i Danmark til at bosætte jer der.

Ved brug af EU-reglerne skal du være opmærksom på, at du skal have en indkomst eller råde over en formue, der er tilstrækkelig stor til, at du kan forsørge dig selv og din familie. Din mands indkomst eller formue tæller altså ikke med i regnskabet.

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 17.05.2009 20:39:20

Det er bestemt heller ikke for at male det mere sort end det er. Slet ikke. Men jeg synes bare man skal have alt med. Har desværre lært af erfaring at man skal se det fra alle sider når det kommer til US og FS generelt.

Jeg må her sige at jeg også kender et par som søgte FS før visum. De fik afslag på FS derefter søgte de visum og fik afslag på visum pga. de før havde søgt om FS. De var også gift og fra Tyrkiet.

Det vil bare være HAMMER TRÆLS for D_F hvis de søger om visum også får afslag efter 5-6 måneder pga. lige præcis det vi taler om her.

Her er et eks. på et afslag - det er ikke helt det samme som denne sag, men det giver lidt et indblik i hvordan tankegangen kan være hos dem der træffer beslutningerne.

Afslag i august 2007. Ansøger fra asyllandegruppen havde en herboende ægtefælle, som havde boet i Danmark i 20 år. Parret havde fællesbørn og den herboende ægtefælle var gravid.

Ansøger havde tidligere fået afslag på asyl i Danmark og havde på tidspunktet for afgørelsen indgivet en ansøgning om familiesammenføring under henvisning til sin herboende ægtefælle. Ansøgningen var fortsat under behandling.

På den baggrund fandtes det ikke tilstrækkelig sandsynliggjort, at ansøgeren ville rejse hjem igen efter visumopholdet.

-------------------------------------------------------------------------------

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 17.05.2009 20:48:13

Fundiver du skriver;

For naturligvis kan det ikke komme bag på nogen, at et dansk-udenlandsk par kunne tænkes at søge om FS i Danmark, uanset om de har gjort det tidligere eller ej

Her er jeg fuldstændig enig! Dog har jeg snakket med min advokat om præcis dette for nogle måneder siden. Da jeg var i tvivl om, om at min kone kunne få visum, da US sagtens kunne "regne" ud af vi jo så ville søge FS - Som du selv siger, kan det ikke komme bag på nogen.

Hertil svareden han, at de som udgangspunkt ikke måtte give afslag blot fordi de "tror" at du vil søge FS. Der skulle altså være nogle andre omstændigheder, for at få afslag. Til det tilføjede han dog også, at hvis der var andre omstændigheder, så var de ikke blege for at give et afslag.

Altså med andre ord, de skal kunne "bevise" at man har til hensigt at søge FS. - Og det kan man jo sige de kan i denne sag, da de har søgt om FS en gang - og fået et afslag... og hvis afslaget f.eks. også er pga. tilknytningskravet, kan de jo kun få det over på den danske side, via et visum og et besøg, ergo endnu en grund til et afslag.

Jeg ved godt jeg lyder pisse negativ lige nu, det er bestemt ikke meningen, jeg vil bare virkelig ikke have DF skal få et afslag igen efter et ½ år... jeg ved hvor ondt det gør!
Senest rettet af mehrdad 17.05.2009 20:49:25, rettet i alt 1 gang.

D_F

Indlæg af D_F » 17.05.2009 20:49:19

det er virkelig træls...
det er netop det jeg frygter at skulle få afslag på turistvisum efter 5 måneder og så er den tid også spildt...

D_F

Indlæg af D_F » 17.05.2009 20:55:28

det gør så ondt, at ingen andre end den oplevende person kan forstå det - virkelig surt...

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 17.05.2009 20:57:27

D_F

Du må ikke give op eller opgive håbet. Som sagt er der jo EU-reglerne og der er du jo næsten sikker på at det går igennem - hvis det da bare gøres rigtig.

Er sikker i nok skal finde ud af det. Det virker måske uoverskueligt lige nu, men når du først har truffet beslutningen om hvilket metode i vil bruge, så skal det nok gå....

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.05.2009 21:06:56

Mehrdad og Jerry:

Det er meget nyttig og vigtig information, I kommer med der, så mange tak for det.

Man må sige, at hele det her halløj med visum og tilknytningskrav er noget af en jungle. Og jeg kan ikke frigøre mig fra en mistanke om, at man helt bevidst bruger de meget upræcise formuleringer til at diskriminere imod de nationaliteter eller ansøgere, som man "ikke kan lide".

For det er jo noget af en "catch-22", at man ikke kan få familiesammenføring, med mindre ægtefællen har været i Danmark på visum først. Men man kan heller ikke få visum, for det kunne jo være, at man havde tænkt sig at søge om familiesammenføring, medens ægtefællen var i Danmark...

Jeg lover, at jeg personligt vil arbejde for, at ÆUG skal prøve at få gjort noget ved denne vanvittige retstilstand på visumområdet. Men indtil det eventuelt lykkes, så må konklusionen nok være, at den absolut sikreste og hurtigste løsning for danskere under 28 år, hvis ægtefæller er fra et land i immigrations- eller asyllandegruppen, er at benytte sig af EU-reglerne.

Eller alternativt skal man altså sørge for at søge om visum, inden man søger om familiesammenføring, for ikke at give myndighederne den undskyldning for at give afslag.
Senest rettet af fundiver199 17.05.2009 21:23:05, rettet i alt 2 gange.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.05.2009 21:18:31

D_F skrev:det gør så ondt, at ingen andre end den oplevende person kan forstå det - virkelig surt...
Som Mehrdad siger, så kan du også vælge at anskue tingene på en helt anden måde. Nemlig at du ved at gøre noget så relativt simpelt som at bosætte dig 10 uger i Sverige eller et andet EU-land kan drible let og elegant uden om al den obstruktion, som de danske politikere udfører i deres forsøg på at forhindre dig i at bosætte dig i Danmark med din mand.

Og herefter reelt række dem en kæmpemæssig udstrakt langemand. Idet du ved anvendelse af EU-reglerne ikke bare undviger deres obstruktion, men også alle de regler og krav, som I skulle have levet op til efter familiesammenføringen, hvis I anvendte de danske regler.

Ved at gøre det så besværligt for jer at få FS og sågar visum efter de danske regler tvinger de danske politikere dig jo nærmest til at "omgå" de danske regler ved at flytte 10 uger til Sverige. Og derfor er de også selv ude om, at de dermed mister muligheden for at stille krav til jer, efter I har bosat jer i Danmark.

Du og din mand bliver således langt bedre stillet i Danmark efter EU-reglerne, end I ville være efter de danske regler. Og det kan du så betragte som den "belønning", du får til gengæld for at måtte have besvær med at flytte 10 uger til Sverige.

Den eneste ulempe ved at anvende EU-reglerne er, hvis I havde planlagt, at din mand skal studere i Danmark, inden du selv er blevet færdig. I så fald kan han nemlig ikke modtage SU, hvis han er her efter EU-reglerne.

Men bortset fra det, så er der faktisk kun fordele ved at komme ind under EU-reglerne. Og en del af dem er faktisk så væsentlige, at de efter min mening rigeligt kan retfærdiggøre besværet med at skulle flytte 10 uger til Sverige.

Så betragt hele situationen og ikke mindst jeres afslag ud fra det gode gamle danske ordsprog, at "der ikke er noget, som er så skidt, at det ikke er godt for noget".
Senest rettet af fundiver199 17.05.2009 21:27:01, rettet i alt 1 gang.

D_F

Indlæg af D_F » 17.05.2009 21:26:38

ja, det er virkelig hårdt...
Det er jo ikke så nemt at skulle forsørge min mand, hvis han kommer til Danmark vha EU reglerne og dermed ikke får SU.
Men du sagde det var ok at jeg samtidig altså fra imorgen af arbejder på turistvisum og flytter til Sverige. Hvis nu jeg er heldig med turist visum, kan jeg så droppe Sverige... Mit hoved er ved at springe.. kan ikke overskue mere..

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.05.2009 21:32:52

Du bliver nok nødt til at træffe et valg. Enten forsøge efter nationale danske regler med først at søge om et visum - ulempen er, at det kan tage 5 måneder, inden I får svar, og at der er risiko for afslag. Eller flytte til Sverige og dernæst få din mand på besøg på et svensk visum. Herefter kan du så vælge mellem at gøre brug af EU-regler eller nationale danske regler til familiesammenføring til Danmark. Hvis det er vigtigt for jer, at din mand bliver berettiget til SU, mens du selv er under uddannelse, så er de nationale danske regler den rigtige løsning for jer. Og så må du flytte retur til Danmark efter opholdet i Sverige, og I kan indgive ansøgning om familiesammenføring i Danmark efter nationale danske regler. I behøver altså ikke gøre brug af EU-regler til familiesammenføring. Men der er som nævnt også en række fordele ved EU-reglerne, som er værd at overveje.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.05.2009 21:45:24

Det er helt rigtigt, som Skaanebo skriver, at man naturligvis godt kan søge efter de nationale danske regler, selvom man flytter til Danmark efter at have boet i et andet EU-land f.eks. i Sverige.

Men problemet i dette tilfælde vil være, at det er tvivlsomt, om parret vil opfylde tilknytningskravet, fordi de har boet sammen i Sverige i en kort periode. Dette vil jo som udgangspunkt ikke give manden nogen tilknytning til Danmark, men derimod til Sverige.

Og så er de jo lige vidt. Så kunne de lige så godt bare klage over det afslag, som de har fået, og så i øvrigt vente på, at tiden går og 24-års reglen dermed helt automatisk bliver opfyldt om cirka 3 måneder. Og så håbe på, at de - modsat vores formodninger - ikke vil få afslag p.g.a. tilknytningskravet.

Jeg kan godt forstå, at D_F føler, at hendes hoved er ved at springe nu. Så måske er det bedste råd, at hun skal sove lidt på sagen, og så vente med at træffe en beslutning, til chocket over afslaget har lagt sig, og hun har haft tid til at tænke alle aspekter af sagen grundigt igennem.

Manden kan jo godt få SU i Danmark, når hun først er blevet færdig med sin uddannelse. Så om EU-reglerne er en god idè eller ej, det afhænger også lidt af, hvor længe der er til, at hun bliver færdig, og hvor hurtigt det er realistisk, at manden kan gå i gang med at læse, efter han er kommet til Danmark.

Besvar