EU-regler + Green Card ordning
-
fundiver199
Hvis du bliver færdig med din uddannelse i 2010, og din mand har visum til februar 2010, så kunne du jo evt. også vente med at flytte til Sverige, til du er færdig med din uddannelse. Så er der måske lidt mindre at bekymre sig om og lidt mindre bøvl i det hele taget.
Men til gengæld vil der så komme et "hul" på måske 6 måneder, hvor din mand er nødt til at rejse tilbage til sit hjemland.
Men her kan I dog evt. "snyde" systemet lidt ved at søge om FS efter de danske regler, selvom I egentlig godt ved, at I ikke opfylder kravene. Så må han nemlig blive i Danmark på processuelt ophold, medens ansøgningen behandles.
Og det kan jo let tage ganske lang tid for Udlændingeservice at behandle sådan en ansøgning. Og især måske hvis man "kommer til" ikke at udfylde alting helt rigtigt med det samme. Eller "glemmer" at aflevere nogle papirer, som de så er nødt til at bede om at få senere hen.
Og medens tiden går og klokken slår, så rykker samtidig det tidspunkt nærmere, hvor du er færdig med din uddannelse og dermed klar til at flytte til Sverige for en stund.....
Men til gengæld vil der så komme et "hul" på måske 6 måneder, hvor din mand er nødt til at rejse tilbage til sit hjemland.
Men her kan I dog evt. "snyde" systemet lidt ved at søge om FS efter de danske regler, selvom I egentlig godt ved, at I ikke opfylder kravene. Så må han nemlig blive i Danmark på processuelt ophold, medens ansøgningen behandles.
Og det kan jo let tage ganske lang tid for Udlændingeservice at behandle sådan en ansøgning. Og især måske hvis man "kommer til" ikke at udfylde alting helt rigtigt med det samme. Eller "glemmer" at aflevere nogle papirer, som de så er nødt til at bede om at få senere hen.
Og medens tiden går og klokken slår, så rykker samtidig det tidspunkt nærmere, hvor du er færdig med din uddannelse og dermed klar til at flytte til Sverige for en stund.....
-
fundiver199
Det mere presserende spørgsmål er vel, hvordan du har tænkt dig at passe en uddannelse i Århus, hvis du bor i Sverige?subsoh skrev:Så hvis jeg flytter til Sverige og arbejder i København, er jeg jo egentligt samtidig studerende i Århus. Har det nogen indvirkning mht at have etableret "en reel tilværelse", fordi det ville jo ideelt indebære, at jeg droppede ud af studiet? Hmm, det er lidt forvirrende.
Så skal det endelig være, inden du bliver færdig med uddannelsen, så var det måske smartere at finde dig et sommerjob i et andet EU-land. F.eks. som tjener på en græsk eller spansk restaurant, eller som turistguide af èn eller anden art. Og så få det hele "overstået", medens du har sommerferie her i 2009.
Hvis du arbejder i et andet EU-land i mindst 10 uger, så er du nemlig arbejdstager i EU-retslig forstand, og så er der ikke så meget mere tvivl om, at du opfylder betingelserne. Dog forudsat at du også har boet i det pågældende land, for som grænsependler bosat i sit eget land er man ikke omfattet af reglerne efter den danske tolkning.
Det må være en misforståelse. Hvis man afleverer en ansøgning om FS i Danmark efter danske regler, så må man blive i Danmark på processuelt ophold, medens ansøgningen behandles. Og anvender man EU-reglerne, så har ægtefællen helt automatisk ret til at opholde sig i det land, hvor EU-borgeren har bosat sig, og så er den historie sådan set ikke længere.subsoh skrev:inde på nyidanmark.dk læste jeg, at mens ansøgning om familiesammenføring behandles, kan ansøgeren blive sendt hjem til sit land, hvis hans/hendes visum udløber (min mand har som nævnt studievisum til feb2010), men det kan vel ikke lade sig gøre, hvis han får udstedt et EU-opholdskort i Sverige?
Et opholdskort er et stykke papir, som dokumenterer, at man har ret til at opholde sig i det land, hvor det er udstedt. Ligesom et kørekort er et stykke papir, der dokumenterer, at man har ret til at føre et motorkøretøj af én eller anden art.subsoh skrev:Jeg tror ikke, at jeg er sikker på, hvad et EU-opholdskort egentligt indebærer.
Betingelserne for at få kørekort er, at man har bestået køreprøven. Betingelserne for at få opholdskort er, at man er i familie med en EU-borger, der har bosat sig i landet, og som råder over tilstrækkelige midler til at forsørge en.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Afhængigt af hvad det er du læser, altså om du fx læser biologi eller kemi og skal bruge laboratoriefaciliteter eller ikke, så kan du sagtens læse i Århus, mens du bor i Sverige - jeg har i det meste af min studietid på tyrkisk på KUA opholdt mig i Tyrkiet, og de sidste 2 fag, jeg skal til eksamen i er der alligevel ingen undervisning i, så det ka' jo være lige meget, hvor jeg er! 
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Som mh skriver, det afhænger af de faktiske omstændigheder. Kan uddannelsen gennemføres som fjernstudium, så er det jo fint. Men det kan trods alt de færreste uddannelser. Og her tænker jeg ikke kun på, hvad Udlændingeservice vil mene om sagen. Men også og især på om du i praksis kan passe dit studie fra en bopæl i Sverige. For kan du ikke det, så kan du jo lige så godt søge orlov. Eller alternativt vælge at udsætte familiesammenføringen, til du er færdig med din uddannelse.