Dette spørgsmål findes nok i 1000 varianter på ÆUG, men for en sikkerhed skyld:
Hvis man i Sverige søger FS efter EU-reglerne, er det så tilstrækkeligt at kunne fremvise en tidsbegrænset lejekontrakt ("2. hånd") på f.eks. under 1 år?
Jeg er med på at selve 2. hånds kontrakten ikke betyder noget, men det er mere tidsbegrænsningen, jeg lurer på. Jeg mindes således i Sverigesfolderen at have læst at man skal have til hensigt at blive mindst 1 år i Sverige for at blive folkebogført i Sverige. Men man kan jo godt ha' til hensigt at flytte til noget andet (i Sverige) når det tidsbegrænsede lejemål udløber. Det er vores hensigt at blive i Sverige en længere periode, men overvejer en "nem" start i Sverige med en møbleret lejlighed på en tidsbegrænset 2. hånds kontrakt.
VH Forest
Tidsbegrænset lejemål tilstrækkeligt?
-
fundiver199
Ja det er tilstækkeligt med en tidsbegrænset lejekontrakt. Men som du selv har gættet dig frem til, så bør du fortælle både folkeregisteret og Immigrationsværket, at du har til hensigt at blive i Sverige og finde dig et andet sted at bo, inden din nuværende kontrakt udløber.
Hvis du ikke siger til folkeregisteret, at du har til hensigt at blive i mindst 12 måneder, så kan du ganske rigtigt ikke blive folkebogført. Og hvis Immigrationsværket ikke tror på, at du har til hensigt at finde dig en anden bolig, inden den første kontrakt udløber, så kunne det eventuelt føre til, at din ægtefælle får opholdskort for et kortere periode end 5 år. Og at I så, inden dette opholdskort udløber, skal dokumentere, at I har fundet et nyt sted at bo.
Men jeg har nu ikke indtryk af, at det er noget, som de går så meget op i i Sverige. De tyske myndigheder synes at være langt mere restriktive i deres fortolkning af EU-reglerne, jævnfør bl.a. Wesensteens oplevelser, som er refereret udførligt i forum.
Hvis du ikke siger til folkeregisteret, at du har til hensigt at blive i mindst 12 måneder, så kan du ganske rigtigt ikke blive folkebogført. Og hvis Immigrationsværket ikke tror på, at du har til hensigt at finde dig en anden bolig, inden den første kontrakt udløber, så kunne det eventuelt føre til, at din ægtefælle får opholdskort for et kortere periode end 5 år. Og at I så, inden dette opholdskort udløber, skal dokumentere, at I har fundet et nyt sted at bo.
Men jeg har nu ikke indtryk af, at det er noget, som de går så meget op i i Sverige. De tyske myndigheder synes at være langt mere restriktive i deres fortolkning af EU-reglerne, jævnfør bl.a. Wesensteens oplevelser, som er refereret udførligt i forum.
Re: Tidsbegrænset lejemål tilstrækkeligt?
Er det et problem hvis lejekontrakten f.eks. kun er på 2 mrd?
Altså hvis man har til hensigt at blive i Sverige indtil man har fået opholdskort.
Altså hvis man har til hensigt at blive i Sverige indtil man har fået opholdskort.
Re: Tidsbegrænset lejemål tilstrækkeligt?
Problemet består i, at du skal overbevise Folkbokföringen om, at du har til hensigt at blive boende i Sverige i mindst 12 måneder for i det hele taget at kunne blive folkeregistreret i Sverige. Viser du dem en kontrakt for kun 2 måneder, må du derfor fortælle dem, at du søger efter et nyt sted at bo, når din nuværende kontrakt udløber.