Hornbech: Alarm over EU-regler er afblæst

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.05.2009 07:31:05

"der er givet 94 tilladelser i årets to første måneder og 57 afslag."

Jeg er overrasket over, at der er givet så mange afslag. Hvad er så begrundelserne for de afslag? Det fremgår desværre ikke af artiklen. At der ikke er givet flere tilladelser skyldes vel også, at der stadig er en stor pukkel af ubehandlede ansøgninger...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.05.2009 10:38:08

Tal er jo en taknemmelig ting. Og når man selv har fremkaldt skræmmebilleder af de horder af udlændinge, som ville vælte ind i landet p.g.a. EU-reglerne, så kan man jo let betegne det som en "sejr", når dette efterfølgende ikke sker.

94 tilladelser på 2 måneder svarer til cirka 600 tilladelser om året. Og det skal jo så ses i forhold til, at der før regelstramningerne i 2007 var 3.400, som fik familiesammenføring fra et ikke-vestligt land til en person uden flygtningestatus i Danmark, mod 4.200 i 2001.

Disse tal stammer fra en undersøgelse, som Georg Strøm lavede sidste år, og som har været offentliggjort i et af ÆUG´s nyhedsbreve. I samme undersøgelse estimerer Georg Strøm dog, at de strammere regler nok betød cirka 1.500 færre familiesammenføringer i 2007, idet antallet af familiesammenføringer var stigende år for år frem til 2001, og uden regelændringerne var den udvikling jo nok fortsat.

Så 600 tilladelser om året svarer allerede til, at cirka 40% af "effekten" af de stramme danske regler er forsvundet. Og da sagsbehandlingstiden ligger på et sted mellem 3 og 6 måneder, så er der jo stadig alt overvejende tale om ansøgninger, som blev indleveret, inden den nye danske administrationspraksis blev offentliggjort i oktober 2008.

Det er altså groft sagt alene medieopmærksomheden omkring EU-reglerne i sommeren 2008, som kan forklare stigningen fra cirka 100 til cirka 600 tilladelser om året. Hvorimod effekten af den lempede danske praksis, som blev offentliggjort i oktober 2008, slet ikke kan forventes at være indeholdt i disse tal endnu.

P.g.a. den tid, som det tager for folk at blive klar over de nye muligheder, som de fik i oktober 2008, finde et sted at bo i Sverige, bo der i 10 uger og flytte tilbage til Danmark igen, og med en sagsbehandlingstid på 3-6 måneder, så vil vi først for alvor begynde at se effekten af den mere lempelige administration af EU-reglerne på antallet af tilladelser i slutningen af 2009.

Så det sidste ord er bestemt ikke sagt i denne sag endnu, og det ved Birthe Rønn Hornbæk naturligvis også udmærket godt. Men hun har jo en vælgertilslutning og et støtteparti, som hun skal tage hensyn til, og derfor er det klart, at hun udtaler sig, som hun gør.

Hvad angår de 58 afslag, så ville det være meget interessant at få kendskab til, hvad begrundelsen for disse har været. Men det behøver jo ikke at være noget alarmerende. Det kan f.eks. være nogen af dem, som som har deltaget i Torben Wilkens "1-dage ture" til Malmø, der har fået afslag, eller det kan være folk, som vitterlig ikke opfylder betingelserne af den ene eller anden årsag.

Der kommer jo stadig ingen "hjælp jeg har fået afslag efter EU-reglerne, hvad skal jeg gøre" indlæg her i forum, og det tager jeg da umiddelbart som et positivt signal.

Men med henblik på den vejledning, som ÆUG er ved at lave i EU-reglerne, der ville det unægtelig være rart at få indsigt i nogle af de sager, hvor der er givet afslag, så vi kan hjælpe folk til at styre uden om de mulige faldgrupper.

Så folk, der har fået afslag efter EU-reglerne, eller kender nogen, som har fået afslag, må meget gerne kontakte ÆUG og fortælle os om deres sag.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 12.05.2009 11:54:21

Prøv at læse US egen notat af 24 april http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/E ... glerne.pdf
Det er faktisk meget interssant; Her står der at der har været 252 sager
131 tilladelser og 121 afslag. MEN en sag kan både udløse et afslag og en tilladelse så reelt vil jeg spå at de fleste har fået tilladelse eller hvad siger i andre herinde? Jag måtte læse det flere gange før jeg så "lyset"

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.05.2009 21:07:48

Ja, det er da godt nok en underlig måde, de gør antallet af afslag og tilladelser op! Det er da det rene galimatias! Mage til Kafkask fremgangsmåde skal man da lede længe efter! Hvis man fx ikke er arbejdstager i Sverige, men kun bor der, betyder det afslag, men så får man alligevel en tilladelse, fordi man så går videre til næste trin, hvor det vurderes, om man er selvforsørgende.

Jeg kunne forestille mig, man gør det op på den måde, for at DF skal kunne tilfredsstilles, når cirka halvdelen af alle sager på papiret får afslag. Problemet med den regnemåde er så bare, at man overhovedet ikke kan bruge de tal til noget som helst, fordi de ikke er reelle. De 252 sager, der er afgjort, er således slet ikke ensbetydende med 252 personer. Tallet på 252 sager dækker i virkeligheden over 168 ansøgninger (personer), altså har man reelt givet tilladelser til næste alle (131), kun 37 har reelt fået afslag! :roll:

131 tilladelser og 37 afslag i tiden fra 1. januar til 31. marts stemmer så ikke med artiklen fra JP, hvor der stod, at der var givet flere afslag i januar og februar alene, men journalisten har nok ikke kunnet gennemskue Udlændingeservices regnemetoder :evil:

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 12.05.2009 21:26:06

Nemlig!! Forumet her har jo heller ikke været oversvømmet med folk der har fået afslag via EU reglerne eller? Måske drejer det sig om en ny og moderne udgave af Kejserens nye klæder? Endnu er der bare ingen lille DF dreng som har råbt "han har jo ikke noget tøj på!" :twisted:

Besvar