Ren forvirring

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lenamatilda

Ren forvirring

Indlæg af lenamatilda » 08.05.2009 21:51:05

Hej
Jeg bor paa nuvaerende tidspunkt i USA med amerikansk mand og to boern (begge har dansk statsborgerskab) Min mand har nu faaet tilbudt en god stilling i Sverige (Lund) og da vi laenge har ville flytte hjemad tager vi naturligvis imod den. Men her kommer ??? jo.
Jeg er uddannet paedagog og kan nemt faa arbejde i Kbh, hvilket ogsaa er min plan og det burde vaere rimelig nemt at finde en bolig til os i Malmo, men min lille dreng er kun lige 6 mdr og de tager ikke imod boern i vuggestuer foer de er 1 aar i Sverige (ku' maaske finde en barnepige) Vi kan godt leve af min mands loen indtil vores dreng er stor nok til barnepige, men
kan jeg godt faa min mand ind uden jeg har arbejde hvis vores formue bare er stor nok og/eller min mand kan bevise via job-kontrakt at han kan forsoerge hans familie??
Hvis Ikke hvor mange loensedler kraever de at se fra mig?
og er det rigtigt han kan starte arbejde den dag vi aflevere hans ansoegning paa migrationsverket?

(og kan ansoegningen afleveres mens han opholder sig som "turist" i Sverige)
Jeg undersoegte muligheden for arbejdsopholds visum til ham i stedet, men der kraever de at jobbet har vaeret opslaaet i min. 10 dage i EU - det har det ikke - et job der er blevet "lavet" til min mand.
Et andet spm. hvorfra modtager vi boernepenge - DK eller Sverige, har en veninde der boede i Sverige men baade mand og hende arbejdede i DK og hun modtog fra DK, men hvis nu den ene part arbejder i Sverige, er det saa stadig DK vi skal henvende os til ?

Haaber nogle her kan raade os.
Paa forhaand tak

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.05.2009 07:34:44

I lander unægtelig fuldstændig skævt i forhold til at anvende EU-reglerne, fordi det er din mand, som har fået tilbudt et job i Sverige, og ikke dig.

Så den bedste løsning ville så absolut have været, hvis arbejdsgiveren havde sørget for at overholde reglerne om opslag, så din mand kunne få en arbejdstilladelse.

For at anvende EU-reglerne skal du således kunne forsørge hele familien, og den indkomst, som din mand vil kunne få, såfremt han får lov til at arbejde i Sverige, er i den sammenhæng fuldstændig irrelevant. For det er dig og ikke din mand, som har ret til fri bevægelighed i Europa. Din mand har kun ret til at følge med dig derhen, hvor du har bosat dig, og kun under den forudsætning, at du kan forsørge ham.

Derimod kan man godt opfylde forsørgelseskravet ved at have formue, og det kan så måske være jeres chance. Og er formuen ikke stor nok, jamen så må I vel snakke med de svenske myndigheder om, hvilke muligheder for børnepasning, der kan være, selvom jeres yngste er < 12 måneder gammel. Og så må du finde dig et job, inden de 3 måneder er gået, som din mand har lov til at opholde sig i Sverige uden opholdskort.

Og herudover tror jeg da, at de svenske myndigheder uanset, hvad der står i reglerne, vil stille sig forholdsvis velvilligt overfor jeres ansøgning, når de kan se, at din mand allerede har fået tilbudt arbejde i Sverige, og at årsagen til, at du ikke arbejder, er at du er på barsel.

Men I må jo bare tage til Sverige og snakke med dem, og så må de fortælle jer, hvad de vil acceptere eller ikke acceptere.

Hvis du svenske myndigheder vil acceptere, at I anvender EU-reglerne på baggrund af, at du (I) har formue, så er det til gengæld rigtigt, at din mand må begynde at arbejde, lige så snart han har søgt om at få sit opholdskort.

Og da din mand som amerikansk statsborger har visumfri indrejse i Sverige, så kan I bare sætte jer ind i et fly og så klare papirarbejdet, efter I er ankommet til Sverige.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.05.2009 10:03:21

Ang. børnepenge så er det et emne, der ofte volder kvaler, når man som et par arbejder i to forskellige lande. Tag fat i Øresunddirekt, de ved præcis, hvad der gælder (www.oresunddirekt.com).

Tjek i øvrigt også forummet www.amerikanska.com og www.sunddebat.com

En forudsætning for at gøre brug af EU-retten til at bosætte sig i Sverige er ganske rigtigt, at du som er EU-borger er i stand til at forsørge dig selv og din familie. Det kan ske ved at besidde formue eller ved at arbejde. Alternativet er, at at virksomheden slår jobbet op som ledigt i de nævnte 10 dage og først efterfølgende ansætter din mand, som så kan søge om en svensk arbejds- og opholdstilladelse på den baggrund.

lenamatilda

TAK

Indlæg af lenamatilda » 09.05.2009 14:06:26

Hvor fantastisk med denne side, jeg forestiller mig selv lide en langsom doed hvis jeg selv skulle have fundet de gode svar I netop har kunne give. 1000 tak. Jeg vil proeve at faa min mand til at tale med firmaet om de evt. ville lave et EU stillings opslag i 10 dage for paa den maade at faa ham ind paa en arbejdstilladelse.(Er der nogen risiko for firmaet ved at goere det, det er vel ikke ulovligt?) Hvis det lykkes, vil I saa anbefale at han fortsaetter paa den eller at han senere bliver "familiesammenfoert" naar jeg starter arbejde efter barslen? Er det ikke noget med at arbejdstilladelsen skal fornyes ret ofte?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.05.2009 14:27:11

Du kan læse om nationale svenske regler for udstedelse af arbejds- og opholdstilladelser på www.migrationsverket.se under punktet "Arbete". En opholdstilladelse efter de regler vil højst gælde for 2 år, hvorefter den kan gøres permanent. Til sammenligning så vil et EU-opholdskort normalt gælde for 5 år, hvorefter det gøres permanent.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.05.2009 14:35:13

Jeg vil klart anbefale, at din mand får et opholdskort efter EU-reglerne, lige så snart du kan opfylde forsørgelseskravet. For han er helt sikkert bedre stillet på den måde, hvis han f.eks. skulle være uheldig at blive arbejdsløs.

Og afhængig af, hvor stor formue I har, så er det jo også muligt, at du kan opfylde forsørgelseskravet med det samme, selvom du holder barselsorlov uden løn. Det synes jeg sådan set, at du skal spørge Migrationsværket i Sverige om, inden I foretager jer yderligere. For der er jo ingen grund til at pålægge virksomheden unødvendige udgifter og besvær til at slå stillingen op, hvis din mand kan få opholdskort efter EU-reglerne.

At slå en stilling op, som i realiteten allerede er besat, er naturligvis ikke lovligt. Men "forbrydelsen" er unægtelig svær at bevise. Og det er en metode, som bl.a. anvendes ret ofte inden for det offentlige, hvor man for at modvirke nepotisme er forpligtet til at slå alle stillinger op.

"Fidusen" er at skrive stillingsopslaget, så det er meget specifikt og stort set er skræddersyet til den kandidat, man har i forvejen. Herefter kan man nemlig påvise, at netop han eller hun var den eneste, som matchede kravene til den pågældende stilling, hvis nogen skulle finde på at spørge.

lenamatilda

tak igen

Indlæg af lenamatilda » 09.05.2009 18:52:03

mange tak for yderst brugbare svar. Jeg vil forsoege at kontakte migrationsvaerket med henblik paa at faa svar om hvor stor en formue det kraeves for at jeg opfylder forsoergelses kravet.
Jeg skal nok lade jer vide hvad vores loesning bliver.
Tak

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.05.2009 19:45:12

Du må også meget gerne skrive, hvilket svar du får fra Migrationsverket på det spørgsmål, eftersom det sikkert til interessere flere :wink:

lenamatilda

.

Indlæg af lenamatilda » 09.05.2009 21:33:27

Will do :)

Besvar