hvor længe skal vi være reelt samboende i Sverige?
hvor længe skal vi være reelt samboende i Sverige?
Hej igen
Har tidligere prøvet at finde ud af en pendler ordning men kan ikke få noget klar svar far myndighederne og jo mere jeg læser jo mere forvirret bliver jeg...
Jeg vil ikke risikere et afslag så;
Nu har jeg skaffet mig et min. 3mdr vik som fultidsarbejdende tandlæge
i midtsverige fra september til november i hus. Jeg håber et vik ansættelses kontrakt er i orden altså tidsbegrænset med de danske myndigheder? Det vil være på min 12 uger
Samtidig skaffter de mig en passende bolig etc.
Jeg givet mig selv orlov fra min klinik og leder nu efter en vikar men det ordner sig nok.
Kan min mand vente med at komme til Sverige til oktober da han skal færdiggøre en BSC på uni i sit hjemland Nigeria for at stå bedre rustet på arbejdsmarkedet her. Han vil da kun kunne nå at være samboende med mig i ca 8 uger?
Har tidligere prøvet at finde ud af en pendler ordning men kan ikke få noget klar svar far myndighederne og jo mere jeg læser jo mere forvirret bliver jeg...
Jeg vil ikke risikere et afslag så;
Nu har jeg skaffet mig et min. 3mdr vik som fultidsarbejdende tandlæge
i midtsverige fra september til november i hus. Jeg håber et vik ansættelses kontrakt er i orden altså tidsbegrænset med de danske myndigheder? Det vil være på min 12 uger
Samtidig skaffter de mig en passende bolig etc.
Jeg givet mig selv orlov fra min klinik og leder nu efter en vikar men det ordner sig nok.
Kan min mand vente med at komme til Sverige til oktober da han skal færdiggøre en BSC på uni i sit hjemland Nigeria for at stå bedre rustet på arbejdsmarkedet her. Han vil da kun kunne nå at være samboende med mig i ca 8 uger?
Ja, det er fuldt tilstrækkeligt. Hvis I vil være sikre på at kunne gøre brug af EU-reglerne, skal EU-borgeren (dig) være bosat i det andet land i mindst 10 uger. Hvor længe tredjelandsborgeren skal have boet der sammen med EU-borgeren, er der ingen, der ved, men det er altså ikke nødvendigt, at det ligeledes skal være i mindst 10 uger. Tredjelandsborgeren skal blot have sluttet sig til EU-borgeren, mens denne boede i det pågældende andet land.
OK er med nu. Men han når vel næppe at få et opholdskort inden vi rejser tilbage
men det er vel også nok bare at indgive ansøgningen om FS ifølge EU retten i DK inden visumet udløber?
Er det nok at vedlægge kopi af vigelses attest og svensk personbevis når jeg sender invitation
mhp visum uden unødigt ophold til den svenske ambassade i Nigeria?
men det er vel også nok bare at indgive ansøgningen om FS ifølge EU retten i DK inden visumet udløber?
Er det nok at vedlægge kopi af vigelses attest og svensk personbevis når jeg sender invitation
mhp visum uden unødigt ophold til den svenske ambassade i Nigeria?
Nu har jeg lige været i kontakt med den svenske ambassade i Nigeria. Så simple er det ikke at få visa mere til sin ægstefælle! Han skal betale visa afgift selvom vi er gift udfylde div spørgeskema etc se www.swedenvisa.org og jeg skal udfylde en Bilaga E fra migrationsverket
så jeg undre om jeg ikke skal udvandre per 1 august selvom jeg først begynder mit vik per 1 september...eller hvad tror forumet her?
så jeg undre om jeg ikke skal udvandre per 1 august selvom jeg først begynder mit vik per 1 september...eller hvad tror forumet her?
-
fundiver199
Disse informationer gælder kun for svenskere og andre borgere, som ikke har statsborgerskab i et EU/EØS-land, og som bor i Sverige. Det er altså nationale svenske visumregler. Ambassaden er nok ikke vant til at udstede EU-ægtefællevisum, så du må kontakte dem igen og gøre dem klart, at du ønsker at gøre brug af EU-retten til at få din ægtefælle på besøg til Sverige.krikris skrev:Nu har jeg lige været i kontakt med den svenske ambassade i Nigeria. Så simple er det ikke at få visa mere til sin ægstefælle! Han skal betale visa afgift selvom vi er gift udfylde div spørgeskema etc se www.swedenvisa.org og jeg skal udfylde en Bilaga E fra migrationsverket
Jeg har forsøgt at hevise til Eu reglerne flere gange i 4 mails vi har udveklset idag, men den venlige ambassade fulgmægtige er ubøjelig. Der skal betales visum afgift vedlægges bilag for indkomst bank konto rejseforsikring billet min mand og jeg skal vedlægge bilag for ansættelse indkomst sidste 12 mdr og kopi af bankkonto etc etc etc.
Jeg er da glad for at jeg er begyndt at fortjekke lidt for det lyder næsten
som at søge visum til DK, og så går hele ideen jo fløjten
Hvad gør man så???
Jeg er da glad for at jeg er begyndt at fortjekke lidt for det lyder næsten
som at søge visum til DK, og så går hele ideen jo fløjten
Hvad gør man så???
http://www.migrationsverket.se/infomate ... isa_sv.pdf
Her kan du læse, at visum er gratis for slægtninge til EU-borgere - henvis til det på ambassaden - det er desværre ikke usædvanligt, at de ikke kender særlig godt til reglerne, når det handler om de særlige EU-regler!
Her kan du læse, at visum er gratis for slægtninge til EU-borgere - henvis til det på ambassaden - det er desværre ikke usædvanligt, at de ikke kender særlig godt til reglerne, når det handler om de særlige EU-regler!
-
fundiver199
Man kontakter de svenske myndigheder i Sverige og beder dem om at forklare deres egen ambassade, hvad den skal gøre. For som Skaanebo er lidt inde på, så er der langt fra Nigeria til EU, og Nigeria er desuden et u-land.krikris skrev:Hvad gør man så???
Så naturligvis har den venlige ambassadefuldmægtige på ambassaden i Nigeria ikke styr på noget som helst, der har med EU-regler at gøre. Det ville faktisk være mere overraskende, hvis han havde
-
fundiver199
Men når det er sagt, så er det da måske også en god idé at stoppe op og overveje nok engang, om EU-reglerne alt i alt er den rigtige løsning for netop jer. For som du allerede er i gang med at opdage, så involverer det trods alt en del administrativt bøvl at gå den vej. Så det skal man om ikke andet være indstillet på at leve med.
Der er 9 års alderforskel på os jeg har særbørn fra tidligere ægteskab så vi vil ende i den umulige bunke +7 mdr bunke ved en FS sag og det orker vi ikke hvis det så ender med et afslag pga proforma mistanke Bare det at få visum her anden gang synes at tage mange måneder har ikke engang fået et spørge skema endnu..vi har faktisk ikke noget alternativ så vi har opgivet de nationale regler. Svenskere skal bare kende reglerne så følger de dem, og det er den meget klare forskel i mentalitet mellem danskere og svenskere.
Nu har jeg skrevet til svenske imigrationsverket og klaget min nød og det hjalp! Fik lynhurtigt svar
De gav os selvføleglig ret, og har sent en længere "belæring" i cc til ambassaden i Nigeria som jeg så vedhæfter når jeg anmoder om visum til min mand når jeg er folkbokført i Sverige. Han skal ikke betale og han skal blot dokumentere at han er gift med mig faktisk ikke andet.
De gav os selvføleglig ret, og har sent en længere "belæring" i cc til ambassaden i Nigeria som jeg så vedhæfter når jeg anmoder om visum til min mand når jeg er folkbokført i Sverige. Han skal ikke betale og han skal blot dokumentere at han er gift med mig faktisk ikke andet.