EU-regler.. Vores handleplan!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

DKCO
Geografisk sted: Bogota

EU-regler.. Vores handleplan!

Indlæg af DKCO » 30.04.2009 09:51:17

Kære æug..

Jeg har tidligere skrevet et indlæg her på siden omkring vores plan... Den blev desvære skudt ned fra starten, men her er vores nye plan... Jeg vil sætte utrolig stor pris på alle råd og forklaringer som i kan give mig!

1. situationen
Jeg er dansker og universitets studerende på 26 år, min kæreste er colombianer uden en egentlig færdig uddannelse på 22 år. Vi har været sammen i over 3 år.

2. planen
a) Min kæreste kommer til Danmark på et 3 måneders turistvisum til Juni, hun har de rette papirer med så vi kan blive gift hurtigt i DK.
b) efter indgået ægteskab tager vi til (sansynligvis) Holland, hvor jeg vil arbejde 1 måneds tid og hvor vi vil bo sammen i en lejlighed.
c) Vi tager tilbage til DK inden det 3 måneders visum er udløbet og jeg søger om familiesammenføring

Ser det fint ud i jeres øjne eller har vi problemer?

3. spørsgmål
a) Må min kæreste blive i DK mens sagen om familiesammenføring er igang (efter visum udløb)?
b) Er der nogle krav til boligen i Danmark? Lige nu bor jeg i en fælles lejlighed med 2 venner, planen var at hun også skulle bo her med mig.. Er det mon fint?
c) Er der andre krav jeg glemmer? Jeg er f.eks ikke pisse rig, da jeg studerer...
d) Har hun mulighed for at studere/modtage SU efter en gennemført familiesammenføring?

Ohhh, jeg håber virkeligt at vi kan gennemføre det.... På forhånd tak til alle der svarer og hjælper!!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.04.2009 16:01:11

Allerførst, hvis I vil være helt sikre på at kunne gøre brug af EU-reglerne, skal du bo i Holland i 10 uger og ikke bare i en måned.

Når din ægtefælle så indgiver ansøgning om opholdsbevis i Danmark, opnår hun med det samme en lang række rettigheder - fx kan hun begynde at arbejde med det samme.

For at være berettiget til dansk SU, skal EU-borgeren (dig) dog være aktiv på det danske arbejdsmarked. I kan altså ikke begge to studere samtidig. Eller det kan I godt, men så må din ægtefælle leve uden studiestøtte.

Der er ingen krav til jeres bolig i Danmark ved brug af EU-retten, når blot der er tale om en adresse, som I kan blive folkeregistreret på.

fundiver199

Re: EU-regler.. Vores handleplan!

Indlæg af fundiver199 » 30.04.2009 16:10:42

Det er ret tydeligt, at du ikke har læst nogen af de mange indlæg, som er skrevet på forum de sidste 6-7 måneder. Men ok, så tager vi da det hele en gang til.

1) Hvis I vil bruge EU-reglerne, er langt den smarteste løsning, at du flytter til et andet EU-land, inden I overhovedet søger om visum.

a) Fordi Danmark er det Schengenland, som er suverænt længst tid om at udstede visum.
b) Fordi Danmark i en del tilfælde kræver bankgaranti for at udstede et visum, hvis man ikke er gift.
c) Fordi der i nogen EU-lande desværre kan være problemer med at få myndighederne til at acceptere et visum, der er udstedt af et andet EU-land.

2) 4 uger er stadig ikke nok. For at være på den sikre side skal du bo mindst 10 uger i et andet EU-/EØS-land. Til gengæld accepterer Danmark nu også, at man kan have boet i det andet land som studerende eller som "person med tilstrækkelige midler". Så langt den letteste løsning er at bosætte sig i Sydsverige og arbejde og/eller studere i Danmark.

3) Du glemmer forsørgelseskravet, som er det største problem for studerende. Din skaldede SU med studielån er ikke nok til at opfylde dette krav i ret mange lande, så du skal sikre sig, at du har indtægter nok fra erhvervsarbejde ved siden af studiet. Både medens du bor i det andet EU-/EØS-land, og efter du flytter tilbage til Danmark.

4) Hvorfor er du så opsat på, at I skal nå at flytte tilbage til Danmark, inden din kærestes (kones) visum udløber? Det er da langt smartere bare at søge om et opholdskort til hende i det land, hvor du har slået dig ned, så det hele ikke bliver så stresset.

5) Når du er EU-borger, har din kone automatisk ret til at være sammen med dig i det land, hvor du bor. I skal blot henvende jer til myndighederne, inden der er gået 3 måneder, og inden hendes visum udløber.

amdie

Indlæg af amdie » 30.04.2009 18:31:32

Jeg forstår det som hun allerede har fått visum, hvis ikke kan jeg berolige dig med at det tok min kæreste 1 uge at få visum. Man er i den heldige situasjon at det er den svenske ambassade som utsteder visum til Danmark.

DKCO

Indlæg af DKCO » 02.05.2009 17:34:03

Hej alle...

Ja, det er rigtigt at jeg ikke har fulgt med så nøje de sidste 6 måneder... Tak for jeres tålmodighed med at forklare det nok ellers åbenlyse igen!

Hun har allerede fået sit visum nu, selvom det rigtigt nok tog meget lang tid...

Okay okay.... Det er så svært at overskue det hele..

Men ja, jeg må evt. holde orlov et halvt år fra mit studie så..

Hvis vi vælger at flytte til Holland, og jeg finder et arbejde der... Så ville det altså nok være nemmest at søge om opholdskort i Holland? Har i evt. et link til et sted hvor jeg kan finde de lokale (hollandske) regler mht. forsørgelseskrav osv?

Minimum 10 uger er det altså blevet til nu.. Okay, så må jeg finde et job og holde orlov fra studiet.. Men fantastisk at der ikke er nogle størrere krav til boligen i det mindste...

Endnu engang mange tak! Uden denne side ville jeg være på helt bar bund...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.05.2009 07:30:34

DKCO skrev:Hvis vi vælger at flytte til Holland, og jeg finder et arbejde der... Så ville det altså nok være nemmest at søge om opholdskort i Holland? Har i evt. et link til et sted hvor jeg kan finde de lokale (hollandske) regler mht. forsørgelseskrav osv?.
Jeg ved ikke, om det vil være "nemmest" at søge om et opholdskort i Holland. Men der er mange fordele ved at gøre det, nemlig:

* Så bliver det hele ikke så stresset, idet I ikke er "tvunget" til at flytte videre til Danmark, inden hendes visum udløber.

* At hun har fået et opholdskort i Holland er med til at dokumentere overfor Udlændingeservice, at I faktisk har været "reelt etablerede" i Holland. Hvis du arbejder i Holland er dette dog mindre væsentligt, idet dine lønsedler i sig selv da vil dokumentere, at du har været arbejdstager.

* Du opnår sikkerhed for, at du faktisk opfylder kravene herunder forsørgelseskravet ved at lade de hollandske myndigheder kigge på sagen først.

* Hvis din kone har haft et opholdskort i Holland, så kan du med større moralsk rygdækning forlange, at de danske myndigheder skal acceptere, at din kone opnår sine rettigheder i samme øjeblik, I flytter til Danmark, og ikke først når de har udstedt et opholdskort til hende. Herunder ikke mindst retten til at arbejde i Danmark og til at være dækket af den danske sygesikring.
DKCO skrev:Minimum 10 uger er det altså blevet til nu.. Okay, så må jeg finde et job og holde orlov fra studiet.. Men fantastisk at der ikke er nogle størrere krav til boligen i det mindste...
Der er stadig ingen faste tidsgrænser. Men vi ved ud fra afgørelsen i konkrete sager, at de 10 uger "holder". Derimod ved vi ikke, hvad Udlændingeservice i dag vil sige til en sag, hvor du har arbejdet f.eks. 4 uger i Holland.

I forbindelse med Metockdommen i sommeren 2008 foregik der en større kamp mellem Udlændingeservice og Integrationsministeriet, hvor sidstnævnte forsøgte at få strammet op på praksis. Så svaret er, at f.eks. 4 ugers arbejde måske kan være nok i nogle situationer, men vi ved det ikke med sikkerhed.

Hvis du flytter til Holland og arbejder der i mindst 10 uger og måske endda når at få et opholdskort til din kone, så har du gjort tingene på en måde, hvor der ikke kan sættes en finger på noget som helst. Og det er måske trods alt rarere end at risikere at få afslag, fordi man lige skulle forsøge at "skære" et hjørne.

Hvad angår forsørgelseskravet, så er det ikke strengt nødvendigt at du tager orlov fra dit studie. Der kræves ikke mere indkomst, end at det kan klares med SU + lån + erhvervsarbejde. F.eks. kunne du finde dig i sommerjob i København og en lejlighed i Sverige og så klare det på den måde, hvis du kan magte at pendle til dit studie i Danmark i nogle få uger efter, at efterårssemesteret er startet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.05.2009 07:45:41

Som en tilføjelse går jeg ud fra, at planen om at flytte til Holland skyldes, at du kender nogen i Holland, som du kan bo hos?

I så fald skal du lige være opmærksom på, at Danmark har indført et nyt "krav" om, at man skal have været "reelt etableret" i det andet EU-/EØS-land. Ingen udover nogle få personer i Udlændingeservice ved vist præcist, hvad dette indebærer, men som minimum bør du sørge for at kunne fremvise en lejekontrakt og nogle huslejekvitteringer fra det sted, hvor du har bosat dig.

Og hvis du har boet hos "tante Gerda" i Amsterdam i 4 eller 10 uger i din sommerferie uden at betale hende noget for det, så kan du meget vel risikere, at Udlændingeservice vil sige, at så har der været tale om et ferielignende ophold, hvor du ikke har "etableret din tilværelse" i Holland. Heller ikke selvom du måske har haft et sommerjob på en grillbar eller lignende.

Som sagt vi ved ikke, hvad der præcist ligger i kravet om at have "etableret sin tilværelse" i et andet EU-/EØS-land. Men indtil vi finder ud af det, så må rådet være at sørge for at holde sig på den sikre side. Og her er netop studerende, som tager ned til "tante Gerda" i deres sommerferie nok noget af det, som man kunne frygte for, at Udlændingeservice vil nægte at acceptere.

Så rent faktisk bør du måske gøre dig den ulejlighed at finde et andet sted at bo end hos et nært familiemedlem. Eller i det mindste lave en lejekontrakt og sætte huslejen ind på "tante Gerdas" bankkonto hver måned. Desuden skal du naturligvis sørge for at blive folkeregistreret på adressen, men det giver vel næsten sig selv.

DKCO

Indlæg af DKCO » 05.05.2009 15:37:25

Okay.. 10 uger er altså ligesom den "sikre" grænse..

Det er rigtigt at jeg har nogle kontakter i Holland, men det er nu mest pga. deres hjælp til at finde job og lejlighed at jeg tænker at bruge dem..

Er det mon nok at lejligheden er i mit navn, eller skal min kærestes navn også være der? (Det er vel lidt tricky på 3 måneders visum..)

Er der et fast tal for hvor meget man skal tjene for at forsørgerpligten kan opfyldes??

Hvis alt lykkes og jeg arbejder i Holland 3 måneder og hun får et opholdskort; er forsørgerpligten mon så "opfyldt" så jeg kan vende tilbage til studierne, eller skal jeg også arbejde i Danmark i tiden mens vi søger familiesammenføring?

Jeg er nu også begyndt at overveje en Malmö løsning... Hmm, så mange valg!

Mange tak for dine detaljerede svar fundiver199

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.05.2009 18:03:17

DKCO skrev:Er det mon nok at lejligheden er i mit navn, eller skal min kærestes navn også være der? (Det er vel lidt tricky på 3 måneders visum..)
Det er nok, at dit navn står på.
DKCO skrev:Er der et fast tal for hvor meget man skal tjene for at forsørgerpligten kan opfyldes??
Nej det varierer fra land til land. Men det må ikke være mere end den laveste sats for socialhjælp for det antal medlemmer, der er i ens husholdning. Så kan I begge to leve af din indkomst i praksis, så vil kravet normalt også være opfyldt.
DKCO skrev:Hvis alt lykkes og jeg arbejder i Holland 3 måneder og hun får et opholdskort; er forsørgerpligten mon så "opfyldt" så jeg kan vende tilbage til studierne, eller skal jeg også arbejde i Danmark i tiden mens vi søger familiesammenføring?
Du skal også opfylde forsørgelseskravet i Danmark. Og I skal jo også i praksis have noget at leve af, så det giver vel lidt sig selv, at 1 x SU ikke er indkomst nok. Så du må vel som minimum have noget arbejde ved siden af dine studier, også efter I flytter videre til Danmark.

Cathrine
Geografisk sted: KBH

Indlæg af Cathrine » 12.05.2009 21:19:12

Er det nok med en opsparing (100.000 kr) ved siden af SU'en???

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.05.2009 21:28:12

100.000 kr. holder nok ikke til 5 års leveomkostninger, 5 år er jo den tid et opholdskort normalt udstedes for.

Så hvis du kun har 100.000 kr. på bankbogen, så vil det ikke overraske mig, hvis opholdskort kun udstedes for et år i stedet for 5 år.

Cathrine

Indlæg af Cathrine » 12.05.2009 21:58:24

Men det er vel også fint nok, siden vi kun har tænkt os at bo der i 4 måneder...???
Eller så kan vi måske ikke søge efter EU-reglerne når vi kommer hjem???

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.05.2009 22:02:37

Jo, hvis det blot handler om at få et opholdskort i et land og hurtigt derefter flytte videre til Danmark ved brug af EU-retten, så er der ingen ko på isen, men i Danmark vil I så formentlig også kun få et opholdskort for en kortere tid på et år og ikke på 5 år. Og det vil sige, at EU-borgeren (danskeren) til stadighed skal dokumentere sin evne til at forsørge sin udenlandske familie.

Cathrine

Indlæg af Cathrine » 12.05.2009 22:06:13

Det er ok... Jeg regner egentlig med, at vi måske søger efter de danske regler efter et år alligevel. Så er jeg nemlig 23,5 år. Det ville ligestille min mand med andre danskere (hovedsagligt at han kan få SU, når han vælger at tage sin kandidat, imens jeg stadig læser).

Men mange tak for det... Håber da også på at min mand genoptager arbejde, ligeså snart vi vender herhjem igen... :D

subsoh
Geografisk sted: Århus-Malmö

Indlæg af subsoh » 13.05.2009 08:13:15

Så det er egentligt mere sandsynligt, at vores ægtefæller får et opholdskort, der er af 1 års varighed fremfor et 5 års? Men hvilke begrundelser ligger der bag varighed? Er der en speciel grund til at man kun kan få 1 års/5 års EU-opholdskort?

Besvar