går denne pendler model?
går denne pendler model?
Hej igen
Igang med den store planlægning for at flytte til Sverige. Er det muligt at arbejde 3 dage i Danmark på min klinik og opholde sig de 4 øvrige dage i Sverige?
Problemet er at jeg af tidsmæssige årsager er nødt til at blive i Dk de 3 dage jeg arbejder, da klinikken er beliggende i Nordjylland
Eller skal jeg ansætte en vikar og rulle tommelfingre i Sverige i ca 10-12 uger? Forventer at bosætte mig ca 1,5 timers bilkørsel fra Gøteborg og tage færgen når jeg ska på 3 dages arbejde og hjem igen efter de 3 dage
Igang med den store planlægning for at flytte til Sverige. Er det muligt at arbejde 3 dage i Danmark på min klinik og opholde sig de 4 øvrige dage i Sverige?
Problemet er at jeg af tidsmæssige årsager er nødt til at blive i Dk de 3 dage jeg arbejder, da klinikken er beliggende i Nordjylland
Eller skal jeg ansætte en vikar og rulle tommelfingre i Sverige i ca 10-12 uger? Forventer at bosætte mig ca 1,5 timers bilkørsel fra Gøteborg og tage færgen når jeg ska på 3 dages arbejde og hjem igen efter de 3 dage
Det er der ingen problemer i i forhold til svensk Folkbokföring, men i forhold til Udlændingeservice ved tilbagevenden til Danmark, må du forvente at skulle dokumentere din pendling, og dokumentation for, at du reelt har boet og opholdt dig i Sverige, og at din bopæl i Sverige har været centrum for dit liv. Så jeg tror, det vil være en god ide, at du går med i så mange fritidsaktiviteter i Sverige, som du overhovedet kan overkomme.
Jeg er ret kendt inden for hunde show verdenen og har et hav af venner i Sverige som vil kunne bekræfte at jeg er i landet på hundeudstilling med dem næsten hver weekend og jeg vil kunne dokumentere med både fotos udstillingskritikker etc etc. Jeg har også en der godt vil ansætte mig som kennelpige/hundepasser og passe hunde de sidste 4 dage af ugen og jeg kan såmen nok også få job som tandlæge. Det eneste problem er jeg har en klinik i Dk med 6 ansatte som skal passes også....
Okay, men det lyder jo godt. Så er det bare at klø på.
Pas dog på med at påtage dig lønarbejde i både Sverige og Danmark samtidig. Hvis du arbejder i begge lande samtidig, kan det svenske skattevæsen komme og kræve socialforsikringsafgifter fra din danske arbejdsgiver (i dette tilfælde dig selv, formoder jeg) på ca. 30% af din danske lønindkomst.
Pas dog på med at påtage dig lønarbejde i både Sverige og Danmark samtidig. Hvis du arbejder i begge lande samtidig, kan det svenske skattevæsen komme og kræve socialforsikringsafgifter fra din danske arbejdsgiver (i dette tilfælde dig selv, formoder jeg) på ca. 30% af din danske lønindkomst.
Ja men alt andet lige vil et arbejde i Svrige jo yderlig understøtte at jeg er flyttet til Sverige og har mit primære liv der , hvis en pendler model er dubiøs? Jeg arbejder jo bare deltid i DK og som ansat i mit eget firma kan jeg jo selv bestemme min nye deltidsløn og beholde mit hus etc. Jeg har nemlig med sådan 95% sikkerhed fundet et job som tandlæge på min gamle arbejdsplads i midtsverige samt en passende stor bolig på landet. Så gør det at vi kan blive FS ifølge EU reglerne er det alle pengene værd!
-
fundiver199