Vejledningspligt?! Hvad er bedst? Forberedelse...

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.04.2009 09:51:04

Som partner i firmaet modtager du vel løn? Og i så fald tvivler jeg på, at Udlændingeservice vil betragte dig som serviceyder i EU-retlig henseende. Jeg kunne f.eks. forestille mig, at allerede det forhold, at I er flere partnere i firmaet, vil være nok til, at de vil sige, at så svarer din situation ikke til den situation, der var i Carpentersagen.

F.eks. kan de sige, at nogen af de andre partnere kan foretage rejserne til de andre EU-lande, hvis du er "bundet" til at være i Danmark, fordi din mand ikke kan være her og passe dine mindreårige børn (som du ikke har), medens du er ude og rejse. Eller de kan sige, at firmaet kan fortsætte med at levere sine serviceydelser, også selvom du vælger at bosætte dig i Tyrkiet for at være sammen med din mand.

Men du kan da godt prøve at søge, hvis I får afslag på jeres ansøgning efter de danske regler. Jeg synes bare, at det vil være ærgerligt at bruge så lang tid på noget, hvor det er højest usikkert, om der vil komme noget positivt ud af anstrengelserne.

Det har jo givetvis været en kæmpe belastning for jer at skulle vente i 8 måneder. Så for jeres egen skyld synes jeg, at I skulle vælge en vej, som med sikkerhed virker, hvis det mislykkes at få en opholdstilladelse til din mand efter de danske regler.

Og vi ved med sikkerhed, at det virker at flytte 10 uger til Sverige. Derimod er vi totalt på herrens mark m.h.t., hvad Udlændingeservice vil sige til, at du indgiver en ansøgning efter EU-reglerne med den begrundelse, at du er tjenesteyder, fordi du er partner i en firma, som har kunder i andre EU-lande.

Anne Alver
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Anne Alver » 27.04.2009 09:59:32

Så fik vi afslag :(
De tror det er proforma-ægteskab.
Så nu kan vi klage til Integrationsministeriet inden 7 dage.
Jeg bad også om en ny ansøgningsblanket, og om vejledning i forhold til at søge eter EU-reglerne. Som Tjenesteyder kan jeg søge. Men deres skema lægger ikke helt op til, at det er nemt at udfylde....
Jeg tror vi har brug for noget hjælp! Er der nogen der kan anbefale en kyndig???

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.04.2009 10:07:56

Flyt 10 uger til et andet EU/EØS-land, så er I sikre på, at de danske myndigheder ikke kan give afslag, for så ligger bevisbyrden, for at jeres ægteskab skulle være proforma, pludselig på deres skuldre, og så er det ikke nok med blot en formodning om proforma.

Besvar