Går til pressen, lad os samles

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.04.2009 08:53:07

Kroshka skrev:Hvis man er Ukrainer kan man uden de store problemer få turistvisum til Danmark (Schengen) hvis man kan finde en pakkerejse hvor rejse og hotel m.v. er arrangeret og betalt. Det gives hurtigt på ambassaden.

Men til gengæld, hvis man vil besøge en klart dokumenterbar ven igennem flere år - som stiller bankgaranti, vil betale både ophold og billet m.v..... tja, så kan man altså ikke.

Og helt umuligt er det jo for en ukrainer at arrangere en kør-selv-ferie til Danmark...

Det er altså lidt svært at forstå.... Ak ja...
Mon ikke der er tale om et typisk eksempel på "hovsalovgivning"? Først laver man nogle meget strenge visumregler, fordi man er panisk angst for illegal indvandring. Eller måske bare for at nogen skulle finde på at søge om familiesammenføring, når de først er kommet til Danmark.

Herefter klager turistbranchen sin nød. Og så får de en "undtagelse", som gør, at hele regelsættet i realiteten bliver komplet meningsløst. Men man afskaffer skam ikke af den grund det meningsløse regelsæt, for så ville man jo indrømme, at man havde begået en fejl.

Kroshka
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Kroshka » 26.04.2009 08:55:34

ja, som sagt det kunne være meget interessant for mange af os at finde logikken i alt dette - der er vist et hav af oplevelser herinde, som kan være svært at forstå - og man kan jo ikke selv få et fornuftigt svar fra US - så derfor skal der nok hjælp til... og for min skyld gerne pressen - eller repræsentanter fra dette forum - som kunne fremlægge en række af eksempler på hændelsesforløb...

Jeg følger - og bidrager gerne til debatten.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 26.04.2009 11:09:20

Hejsa.
Da vi i tidernes morgen sögte visum til min mand(daværende kæreste), ventede vi ca 5 maaneder paa at faa et visum gældende til sölle 21 dage. Paa trods af at vi boede sammen i hans hjemland og kunne fremvise en lejekontrakt med begges navne paa, de kunne se alle stemplerne i mit pas, tog det dem 5 maaneder at træffe en afgörelse.
Da jeg havde sendt billeder af os som dokumentation, sagde en medarbejder derinde, at det fremgik ikk af billederne at vi havde et forhold. Jeg blev hidsig og mistede besindelsen og nærmest skreg om de ville have billeder af at vi have sex. Hvotil hun hidsede sig op og sagde at nu skulle jeg ikk være flabet. Men i mine öjne var det DEM der var flabede. Synes det for mig er grænseoverskridende at skulle sende dem private fotos.
İ virkeligheden kunne jeg have mödt ham samme dag, kastet armene om ham og set forblændet ud.......uden at de nogensinde ville finde ud af at vi kun havde kendt hinanden én dag.
Mener bare hvorfor ikk se paa de andre ting som dokumenteres.

Kroshka

Indlæg af Kroshka » 26.04.2009 11:21:13

ja enig - helt ærligt - og hvor mange (udover måske japanere) har et hav af fotos hvor begge er på... jeg kender mange danskere, der både har været gift og haft børn i mange år - som ikke har romantiske fotos hvor begge er på.... Personligt nyder jeg mere et naturligt foto af min kæreste der står alene foran "Den lille Havfrue" - end et af "kunstigt" opstillet af os begge taget af en tilfældig forbi-passerende....

Jeg forstår din ophidselse - jeg blev også meget vred (følelses af magtesløshed - og urimelighed) og spurgte en af de "damer" i US om hun selv havde den slags fotos... hvilket jeg selvfølgelig ikke fik svar på.

Men lur mig - hvis man spurge 100 tilfældige på gaden om de havde sådanne fotos taget for nyligt ... så tror jeg, vi vil ende op med en lille procent...

Ak ja...

fundiver199

Re: hejsa

Indlæg af fundiver199 » 26.04.2009 11:52:08

jerry skrev:Mener bare hvorfor ikk se paa de andre ting som dokumenteres.
Ja eller hvorfor ikke bare sige, at hvis danskeren er villig til at stille bankgaranti, så er sagen dermed klaret? Og så kan danskeren invitere hvem som helst, han/hun måtte have lyst til, uden at skulle dokumentere eller forklare hverken det ene eller andet.

Herudover kunne man så sige, at hvis man èn gang har inviteret en person til Danmark, som misbrugte sit visum, så er der derefter lukket for det varme vand i en vis periode. Eller man kunne skride ind, hvis nogen udviser en åbenlyst mistænkelig adfærd i, hvem og hvor mange, de inviterer til at besøge sig i Danmark.

Hvis en alfons f.eks. inviterer den ene "veninde" til Danmark efter den anden, så må dette da være rimelig let at få øje på og så herefter skride ind overfor.

Ærlig talt, hvor svært kan det være? :D

sysop
Kontakt:

Indlæg af sysop » 26.04.2009 12:33:08

fundiver199 skrev:Ærlig talt, hvor svært kan det være? :D
Meget svært :roll:

Kan egentlig ikke se, hvad US's problem er m.h.t. overbelastning. Som udgangspunkt er et visum jo beviliget, så er man bagud med arbejdet, godkender man blot en stak indtil man er på et nogenlunde fornuftigt ventetidsniveau.

En person som vil snyde, slipper såmænd afsted med det uanset.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.04.2009 13:20:03

sysop skrev:Kan egentlig ikke se, hvad US's problem er m.h.t. overbelastning. Som udgangspunkt er et visum jo beviliget, så er man bagud med arbejdet, godkender man blot en stak indtil man er på et nogenlunde fornuftigt ventetidsniveau.
Ja det ville også være mit udgangspunkt, hvis jeg var ansat i Udlændingeservice. Hvis personalenedskæringer og/eller et stigende antal sager betyder, at hver enkelt medarbejder skal behandle flere sager, jamen så må de jo slække på omfanget af den kontrol, der udføres i den enkelte sag.

Det er i praksis den eneste måde, man som sagsbehandler kan "forsvare sig" imod et stigende arbejdspres. At komme bagud med sagerne medfører derimod blot yderligere arbejdspres samt stress og dårligt arbejdsmiljø p.g.a. en masse "negativ" borgerkontakt.

Jeg var engang ansat som studentermedhjælp i bogholderiet i en større dansk virksomhed. Og her var man i al den tid, jeg var der, kronisk bagud med at betale sine regninger. Ikke fordi virksomheden manglede penge til at betale til tiden, men p.g.a. underbemanding i bogholderiet.

Og det bed i den grad sig selv i halen. For jo længere bagud, man kom, jo mere tid skulle der bruges på at "hastebehandle" de regninger, der blev rykket for, og jo tungere blev EDB-systemerne at arbejde med. Resultatet var, at alle gik rundt og var stressede og sure hele tiden, og det gav et elendigt arbejdsmiljø.

Jeg er sikker på, at det er noget fuldstændig tilsvarende, der gør sig gældende i Udlændingeservice.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.04.2009 13:30:45

sysop skrev:En person som vil snyde, slipper såmænd afsted med det uanset.
Præcist. Og er det i grunden ikke det, som er problemet omkring hele udlændingelovgivningen i Danmark?

Politikere og embedsmænd vil åh så gerne forsøge at styre "indvandringen" på alle mulige og umulige måder. Men i realiteten er dette jo håbløst, for hvis folk vil til Danmark, så kommer de også hertil på den ene eller anden måde.

Vi hverken kan eller vil jo nemlig trods alt bygge en pigtrådsbefængt mur omkring Danmark. Bl.a. fordi vi også gerne selv vil have mulighed for at bevæge os rundt i resten af Verden og i det hele taget nyde godt af alle de fordele, som der er ved at være en del af den globaliserede økonomi.

Hoping
Geografisk sted: Denmark/Turkey

ENIG!

Indlæg af Hoping » 26.04.2009 14:30:18

Jeg er ubetinget enig! Syns systemet er gået hen og blevet en gang P*S! Jeg ventede sammen med min kæreste i 20 uger for at få et afslag! Grundet fordi det var min mor som inviterede. Jeg var bosat og arbejde i Tyrkiet og ambassaden i Ankara vedledte os til at det skulle være min mor som inviterede eftersom jeg ikke var bosat i DK. Lød logist nok men det gav altså et afslag i sidste ende. Jeg ringede flere gange efter der var gået de ''12 uger'' fordi jeg jo frygtede at papirerne ikke var iorden, men hvergang sagde de at papirerne var OK, der manglede intet og vi skulle bare vente.. Fint fint, tænker man så.. MEN.. Us siger at man IKKE kan få visum til at DK, for at besøge en ''ven'' (og det blev min mor jo så anset for, fordi vi ikke er gift) Men så tænker jeg, HVIS man ikke kan få visum til en ven, HVORFOR HELVEDE STÅR DET SÅ INDE PÅ US' HJEMMESIDE AT MAN KAN?! Der står endda på US' hjemmeside omkring behandlingstider :: ''Ansøgninger om visa til besøg hos familie og venner har for tiden en sagsbehandlingstid på ca. 12 uger.''
HVIS vores ansøgning og alle dokumenter virkelig var iorden fra starten som de nu sagde HVORFOR så et afslag? Netop derfor kunne de da li ansætte én eller få folk til at skimte igennem om der står, kæreste eller ven! Helt ærlig.. Blir helt arrig ved tanken om den behandling VI har fået!

Måske er det mig som er lidt mongol og ikke fatter formuleringen så, men alt i alt - Vi har nu ventet 7 mdr. og venter STADIG på et visum! Sidst jeg ringede ind var i torsdags, bankgaranti og ALLE dokumenter er på plads (hvilket det næsten har været noget tid nu).. Jeg får fat i en nordman inde hos US som er mega mobset, efter lidt snak og diskution siger hun : ''DU SKAL IKKE RINGE IND IGEN FØR SIDST I NÆSTE UGE, DU SPILDER VORES TID, FARVEL''.. Også smækked k*llingen på!
Det kalder jeg sgu magen til frækhed! Når man i forvejen har stillet en bankgaranti som man betaler for at ha' stående i banken og ALLE dokumenter er OK, HVORFOR tager de sig så ikke sammen og kigger sagen hurtigt igennem en sidste gang og giver det skide stempel?!?!

Jeg går gerne til pressen med dette, syns det er på tide at RET SKAL VÆRE RET! Skal li sige at jeg havde accepteret afslaget HVIS jeg bare havde valgt at sende en ansøgning afsted UDEN at ha' henvendt mig ved ambassaden først så kan man jo sige at det er min egen skyld.. Men eftersom det er en dansk konsulent jeg fik ''rådet'' af så syns jeg det er langt ude. De arbejder åbenbart ikke under samme regler ELLER samme system!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.04.2009 16:19:46

Omkring "hopings" sag, så læser jeg faktisk reglerne sådan, at kæresten som udgangspunkt ikke kan få et visum til Danmark. Det er således korrekt, at visum som udgangspunkt ikke kan udstedes med "hopings" mor som referenceperson, idet kæresten ikke er i familie med "hopings" mor.

Og ligeledes kan visum heller ikke udstedes med "hoping" som referenceperson, idet "hoping" ikke har fast bopæl i Danmark. Eller er udstationeret i Tyrkiet for en dansk arbejdsgiver.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htm

Forneden har jeg gengivet de afsnit i vejledningen, som er relevante for sagen:

Følgende lande er for tiden placeret i den del af immigrations-landegruppen, hvor man skal have en vis tilknytning til den person, man ønsker at besøge:

Armenien, Aserbajdsjan, Bangladesh, Bosnien-Hercegovina, Burundi, Cameroun, Den Demokratiske Republik Congo, Egypten, Elfenbenskysten, Eritrea, Etiopien, Gambia, Georgien, Ghana, Hviderusland (Belarus), Indien, Jordan, Kenya, Kina, Libanon, Makedonien (FYROM), Marokko, Moldova, Montenegro, Rusland, Rwanda, Serbien, Sierra Leone, Sri Lanka, Sudan, Togo, Tyrkiet, Uganda, Ukraine, Vietnam og Yemen.

For statsborgere fra denne gruppe gælder, at der som udgangspunkt gives visum til ægtefæller, faste samlevere, kærester og forlovede, børn uanset alder, forældre, søskende og deres ægtefæller.

Herudover gives der visum til niecer, nevøer og børnebørn under 18, der ønsker at rejse til Danmark med henblik på ferieophold uden ledsagelse af forældre eller en anden voksen person, til nære bekendte af tidligere udstationerede danskere, til sponsorbørn og til ansøgere, der skal ledsage et ældre svagt familiemedlem.

Krav til personen i Danmark

Er ansøgeren statsborger i et land, der er placeret i asyl-landegruppen eller immigrations-landegruppen, kan der normalt kun gives visum, hvis ansøgeren skal besøge en person i Danmark. Der stilles i den forbindelse visse krav til den person, der bor i Danmark.

For det første kræves det, at personen i Danmark bekræfter, at han eller hun venter besøg af ansøgeren. Hvis personen i Danmark ikke venter besøg af ansøgeren, gives der afslag på visum.

For det andet kræves det som udgangspunkt, at den person, der inviteret ansøgeren, har fast bopæl i Danmark og enten er dansk statsborger eller har en gyldig opholdstilladelse i Danmark.

Dette udgangspunkt kan dog fravige i særlige tilfælde, fx hvis ansøgeren er inviteret af en dansk statsborger, som aktuelt er udstationeret i udlandet.

Umiddelbart synes denne sag derfor mest af alt at handle om, at parret har haft svært ved selv at finde rundt i reglerne og desuden er blevet rådgivet dårligt på ambassaden i Tyrkiet, da de søgte. Rådet om at skrive moderen på som referenceperson er således skidt, idet visum under ingen omstændigheder vil kunne gives med moderen som referenceperson.

Visum vil kun kunne udstedes med hoping selv som referenceperson, og kun hvis hoping kan komme ind under den undtagelse, der omfatter danskere, som er udstationeret i udlandet.

Rådet til parret burde derfor snarere have været, at hoping skulle flytte tilbage til Danmark og tilmelde sig det danske folkeregister, før de søgte om et visum.

Som reglerne er, kan en dansker, som er bosat i et land udenfor EU-/EØS, nemlig rent faktisk ikke tage sin kæreste eller sågar ægtefælle med på ferie eller familiebesøg til Danmark, hvis kæresten eller ægtefællen kommer fra et land i immigrations- eller asyl-landegruppen.

Denne visumpraksis kan man med rette mene er fuldstændig kuleskør. Men man kan dårligt bebrejde Udlændingeservice, at de følger den praksis, som er udstukket af Integrationsministeriet. Og dermed i sidste instans af de danske politikere.

I netop denne sag må jeg derfor give Djengis ret i, at vreden skal rettes et andet sted end imod Udlændingeservice. Men naturligvis gør det så absolut kun ondt værre, at de er så længe om at træffe en afgørelse.

Den vrede, som hoping giver udtryk for, ville givetvis være langt mindre, hvis parret ikke havde spildt 5 måneder med at vente på, at Udlændingeservice fandt ud af, at hopings kæreste ikke er i familie med hopings mor.

Var afslaget givet inden for 1-2 uger, hvilket absolut burde have været muligt for Udlændingeservice, da sagen jo er helt klar, så ville fustrationerne givetvis være langt mindre.

Som Kroska skrev:

Men hvis det nu var så enkelt - så kunne yngste-lærlingen i US vel lige hurtigt løbe de indkomne ansøgninger igennem - og se om der står kæreste eller andet - og så give afslag - eller sende ansøgningen videre i systemet.

Og dette er ærlig talt sagen i en nøddeskal. Selv en studentermedhjælp kunne efter få timers oplæring finde ud af at løbe sagerne igennem og træffe en hurtig 1. afgørelse m.h.t., om de grundlæggende betingelser for udstedelse af visum er opfyldt eller ej.

Og herefter kunne man så - efter godkendelse af en mere rutineret medarbejder - med det samme give besked til de ansøgere, hvor visum ikke kan bevilges, så folk er klar over dette og kan lægge deres planer derefter.

En absolut administrativ "killer" er dog, at alle sager skal "vurderes individuelt", som det fremgår af denne tekst:

Hver ansøgning bliver bedømt individuelt, så inddelingen af landene er kun vejledende. Hvis man fx tidligere har haft visum og har overholdt visumbetingelserne, kan det have betydning for vurderingen af ens ansøgning. Det kan også have betydning for sagen, hvis der foreligger helt ekstraordinære omstændigheder, fx hvis man ønsker at besøge en person, der lider af en livstruende sygdom, eller hvis formålet med rejsen er at deltage i en nærtstående persons begravelse.

Desuden kan man i visse tilfælde få et visum, selvom man ikke tidligere har haft et Schengen-visum, og selvom man ikke tilhører gruppen af personer, som normalt kan få visum til Danmark. Det kan fx være tilfældet, hvis udlændingemyndighederne vurderer, at det er ubetænkeligt at udstede visum, fordi der ikke er risiko for, at man vil tage fast eller længerevarende ophold i Danmark eller i de øvrige Schengen-lande, eller at man vil udgøre en sikkerhedsrisiko.

For alle landegrupperne gælder det dog ligeledes, at der gives afslag på en ansøgning om visum, hvis udlændingemyndighederne vurderer, at der er risiko for, at man uden lovligt grundlag vil tage fast eller længerevarende ophold i Danmark eller i de øvrige Schengen-lande, eller at man vil udgøre en sikkerhedsrisiko.

Med andre ord har Udlændingeservice fået nogen retningslinier, som de skal følge. Men de skal også i hver eneste af de 20.000 ansøgninger, som de skal behandle hvert år, "foretage en individuel vurdering".

Dette må i praksis være en stort set uløselig opgave. For hvordan i alverden skal Udlændingeservice dog kunne vurdere, helt individuelt og i hver enkelt sag, om der er risiko for, at ansøger vil misbruge sit visum?

Det er jo ikke muligt i praksis. Og det er ikke så underligt, at Udlændingeservice kommer bagud med deres sagsbehandling, når politikerne stiller sådanne - efter min mening - totalt urimelige krav til dem.

Politikerne burde slet og ret droppe den illusion, at man kan "forebygge" misbrug ved nidkært at sidde og studere visumansøgninger med en lup og dermed finde frem til netop de 143 ansøgninger, hvor et visum vil blive misbrugt, såfremt det bliver bevilget.

Det kan man ikke, så den eneste løsning, hvis man ikke vil gøre det komplet umuligt at få visum til Danmark, det er at nøjes med at straffe de tilfælde af misbrug, som faktisk finder sted, så hårdt som muligt.

Straf dog dem, der overtræder reglerne. Men lad for f... være med at straffe alle os andre foruden de stakkels medarbejdere i Udlændingeservice ved at insistere på alt dette regelrytteri og kontrolidioti.

Hoping
Geografisk sted: Denmark/Turkey

fundiver199

Indlæg af Hoping » 26.04.2009 18:39:50

Da må jeg sige at jeg ikke er helt enig i at ''vreden'' ikke skal rettes mod US. Jeg kan sagtens se hvad du mener omkring at man åbenbart ikke kan få visum til DK hvis man selv er ''udenlandsdansker'' og er frameldt folkeregisteret, som jeg nu var. Men da det trods alt er en dansk konsulent som jeg havde kontakt med flere gange inden ansøgningen, som har vejledt os - så mener jeg det er forkert.

Jeg har sidenhen accepteret afslaget vi fik til at starte med men jeg FORVENTER nu en tilladelse, eftersom de også har anmodet om en bankgaranti, som jeg allerede har stillet.

Min vrede ligger mest der, at på trods af at vi blev vejledt af den danske ambassade at min mor skulle stå som refenrence NETOP fordi hun har fast bopæl i DK, og er selvfølgelig dansk statsborger. Alligevel, når man ringede ind til US efter de 12 uger, så oplyser jeg jo at jeg er referencens datter og vil meget gerne høre om de evt. har nogle nyheder til mig. Den allerførste gang sagde det at ref.personen skulle ringe, hvilket er fair nok men så alligevel begyndte medarbejderen fra US at snakke videre. Jeg har FLERE GANGE spurgt om de havde de dokumenter som de skulle bruge, evt. om ansøgningen er korrekt m.m.

Efter afslaget får man så at vide at min kæreste fik visum FORDI vi endnu ikke var gift, og at man ikke kan få visum til en ven - Ham medarbejderen som meddelte afslaget var den første igennem 20 uger som overhovedet har nævnt dette med ''INGEN VISUM TIL ANSØGER HVIS FORÆLDER STÅR SOM REFERENCE''.. Derefter siger han at det er noget jeg burde være blevet oplyst fra starten, hvis ikke fra ambassaden så de mange medarbejdere som jeg har talt med inden afslaget. De er vel ansat under samme system og burde vel gå efter samme retningslinier, men det gjorde de ikke! Jeg tiggede nærmest og bad ham om hjælp eller råd til hvad jeg nu kunne gøre. Han sagde at jeg SKULLE starte forfra med en helt ny ansøgning med mig som ref.person m.m. at der faktisk ikke var andet at gøre end at tage processen forfra.

En anden ting som er HELT FORKERT i mit hovede er en helt anden historie. Vi fik afslag den 23/1-09. Dagen efter snakked jeg med veninde som OGSÅ har søgt visum til sin kæreste, nøjagtig samme procedure som os - ansøger fra samme land, søgt fra samme ambassade også hendes mor stod som ref.person. Hun/de søgte om visum 2 dage senere end os (helt tilbage i sept.) UNDERLIGT NOK, så fik de sgu 90 dages visum samme dag som vi fik afslag!
Som sagt, samme procedure - Dog har hendes forældre aldrig mødt hendes kæreste! Og rent økonomisk eller arbejdsmæssigt så stod han ikke bedre end min kæreste. Der blev skrevet i ansøgningen at ref. i DK stod for al økonomi m.m.
Så ligger mit spørgsmål, dér - HVAD ER FORSKELLEN FRA HENDES MOR I FORHOLD TIL MIN OG EVT. HENDES KÆRESTES SITUATION?
Hvis det virkelige handlede om penge, så burde de vel også kigge på min venindes kæreste' situation, de noterede endda at han intet job havde. Min kæreste fremviste 2 kontrakter/licens for hans restaurant samt en tlf.shop, en del penge på kontoen m.m.
Men dte har åbenbart INGEN betydning?

Efter afslaget vender jeg tilbage til DK for at finde ud af hvad jeg kan gøre omkring visum og al det der følger med. Havde som sagt fået besked på af US at jeg skulle starte forfra, men jeg satte med ned sammen med min veninde hvis kæreste netop havde fået visum - Vi ringede ind til US, og jeg fik tilladelse til at ''bruge'' hendes navn som oplysning. Jeg bad om at snakke med den samme fyr som meddelte os om afslaget. Jeg stillede ham spørgsmålet om forskellen mellem hende og jeg. Han kiggede på hendes sag i 10 min. mens jeg ventede i røret. Han vender tilbage og siger :''Ja.... Det kan jeg desværre ikke svare dig på, jeg kan ærligt talt ikke sige andet end at det måske må ha' være en fejl at I netop fik et afslag''!

EN FEJL?! Så er det sgu da klart at jeg er rasende på US!

Jeg beder om en evt. email eller lignende hvor jeg kan klage og jeg beder om agtindsigt i sagen! 1,2,3 så kan jeg lige pludselig GENOPTAGE sagen, MEN det kunne jeg altså ikke 1 uge tilbage da jeg også havde ham i røret! Så jeg fik genoptaget sagen den 29/1-09 og vi er nu nået dertil hvor vi STADIG venter..

I mellemtiden, har jeg selvfølgelig også snakket med 1 meget hjælpsom medarbejder fra US. Efter genoptagelsen af sagen fik jeg tilsendt et spørgeskema og Én ansat derfra bad mig sende min danske arbejdskontrakt helt fra 2007 og frem til dagsdato, alle kopier af mine tusinde stempler fra pas og arbejds/opholdstilladelse fra TR - for så havde de hvertfald INGEN tvivl om at jeg virkelig havde arbejdet i TR. Hun er den eneste som jeg føler har hjulpet mht. info og vejledning. Resten af de ord som er kommet ud af de andre mund har ikke været andet end én bunke lort og forvirring! På trods af mine negative ord om US her på ÆUG, så skal jeg også tilføje at jeg ALTID takker for hjælpen efter en samtale OGSÅ selvom det ikke hjalp på nogle måder.
Det er meget muligt at jeg retter min vrede til det forkerte sted, men sådan som jeg selv ser på det og har oplevet det - Så kan jeg ikke se andre end US som skulle ha' været skyld i det afslag og evt. dén behandling man så får nu..
De oplyste mig at EFTER bankgarantien gennemgåes og registreres som ''KORREKT'' så giver de det sidste stempel med det samme. Der ville derfor gå omkring 2-3 dage fra modtaget bankgaranti til den endelig tilladelse. Efter jeg sendte bankgarantien afsted sendte jeg som fx. bankgarantien afsted sammen med oplysningsskemaet ''KLIPSET'' fast. Men 1 uge efter de modtager garantien, så får jeg besked på at der altså mangler et oplysningsskema! Det tager dem 1 uge at sende et nyt til mig, jeg faxer det tilbage direkte fra banken i mandags 20/4. Jeg ringer ind onsdag 23/4 og får så at vide at de har både garantien og BEGGE oplysningsskemaer..! Er det så mig eller US som sjusker i deres info og arbejde?

Du må jo rette mig hvis du synes det er forkert.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.04.2009 19:03:19

De danske ambassader har ikke noget med Udlændingeservice at gøre. Ambassaderne hører under Udenrigsministeriet, og Udlændingeservice hører under Integrationsministeriet.

Du kan derfor ikke bebrejde Udlændingeservice, at I har modtaget dårlig rådgivning på en dansk ambassade. Skal du klage til nogen over det, så er det Udenrigsministeriet, du skal klage til.

At behandlingen af jeres sag har været alt andet end optimal, det er jeg dog ikke i tvivl om :oops: :oops: :oops:

Hvad angår sagen med din veninde, så skal jeg ikke kunne sige, hvad årsagen kan være til, at hendes kæreste fik visum. Men det kunne f.eks. være noget så simpelt som, at hun i modsætning til dig er bosat i Danmark.

Som jeg læser hele regelsættet, så handler det vel om, at man som udgangspunkt helst slet ikke vil give visum til folk fra bestemte lande, idet man frygter for, at netop disse landes borgere vil bruge deres visum til at tage fast eller længerevarende ophold i Danmark på den ene eller anden måde.

Men man anerkender dog, at der bør tages visse sociale hensyn til mennesker, som er bosat i Danmark og har familie i disse lande. Så derfor har man lavet dette komplicerede system med, hvem der kan besøge hvem under hvilke omstændigheder.

Og her mener man så åbenbart ikke, at der er nogen grund til at tage hensyn til, at danskere, som er bosat i udlandet, meget naturligt kunne have lyst til at besøge familie eller bare holde ferie i Danmark sammen med deres udenlandske ægtefælle eller kæreste.

Det undrer mig meget, at de danske politikere kan mene, at et dansk-udenlandsk par, som er bosat i udlandet, udgør en "immigrationsrisiko", bare fordi danskerens ægtefælle er fra f.eks. Tyrkiet eller Kina.

Og måske er sandheden i virkeligheden den b.a.n.a.l.e., at man slet og ret har glemt at tænke på udlandsdanskere og deres behov, da man skrev reglerne. Eller også rækker fantasien bare ikke til at forestille sig, at en dansker kan være bosat i udlandet, andet end hvis vedkommende er udstationeret for en dansk arbejdsgiver :shock: :shock: :shock:

Så det kan da være, at det er noget, som ÆUG burde forsøge at gøre politikerne opmærksomme på ved en passende lejlighed. For det virker da ærlig talt helt skørt.
Senest rettet af fundiver199 26.04.2009 19:15:29, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.04.2009 19:11:25

P.S. Ifølge teksten på Udlændingeservice hjemmeside, som jeg klippede ud og satte ind i et tidligere indlæg, så har det ingen betydning for sagen, om I er gift eller ej. "Svigersønner" er således ikke nævnt blandt de nære familiemedlemmer, man kan få på besøg i Danmark.

Så hvis Udlændingeservice følger de regler, de selv har offentliggjort, så kan man hverken tage sin kæreste eller sin ægtefælle med på ferie til Danmark, hvis man selv er bosat i udlandet, og kæresten/ægtefællen kommer fra et land i immigrationslandegruppen med referencebegrænsning.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.04.2009 19:21:35

Hvad angår Tyrkiet, så har Sverige en helt anden viseringspraksis end Danmark, og derfor skal man jo så bare planlægge at besøge Sverige det meste af tiden, hvor man så også kan tage et smut til Danmark eller andre Schengen-lande. Når man vel er ankommet til Schengen-området, kan man naturligvis også omlægge sin rejserute og hvem ved, måske vælge at tilbringe det meste af tiden i Danmark, selv om det ikke var den oprindelige plan :wink:

Citat fra Lifos, http://www.migrationsverket.se/lifos/do ... Dokument=1

"Turkiet

Invandrarverkets styrelse har vid sammanträde den 25 februari 2000 beslutat att följande viseringspraxis skall gälla för medborgare i Turkiet:

Medborgare i Turkiet beviljas regelmässigt visum om det är fråga om släktbesök eller affärsbesök som bedöms vara seriösa. Kontroll av uppgivet företag bör ske om det gäller ett mindre företag som inte är känt.

Även visering för turist- och vänbesök samt för deltagande i konferenser och liknande kan beviljas om det av omständigheterna förefaller troligt att det är fråga om besök och att försörjningen är tryggad under vistelsen.

Viss försiktighet bör iakttas vid bedömningen av visumärenden rörande unga män som inte gjort den militära grundutbildningen. Om den sökande kan visa att han har erhållit uppskov kan visering beviljas.

Antalet anknytningsärenden där sökanden är turkisk medborgare är stort. Erfarenheten är dock att ansökan om bosättning i de flesta fall görs i Turkiet trots att den sökande dessförinnan har varit i Sverige på besök. Även här och så länge inte viseringen missbrukas, kan sådan ges för besök hos blivande make/maka."

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 26.04.2009 19:39:38

Som Hoping skrev saa vedlagde hendes kæreste licens fra hans reaturanter, dette viser jo netop at han havde noget at vende tilbage til i TR.
Min mand gjorde det samme og alligevel saa blev de ved med at kværne lös om at de risikerede at han tog ophold i dk......ja men det gör man jo med alle visumansögere. Uanset hvem man er og hvor man er fra, saa vil der jo altid være denne risiko, derfor den gode ide med garantien.
Uanset ambassadens vejledning eller ej, saa synes jeg det er under al kritik at man som Hoping skal vente paa denne maade. Oven i köbet faa af vide at man spilder deres tid inde ved us ved at man ringer derind.
Hvad havde de regnet med??
Naar ansösgere fra TR söger visum, söger de som regel visum uden for turist sæsonen, men med alt den tid Hoping og kæresten har ventet, er turist sæsonen nu ved at være skudt igang.....og saa kan man jo spörge sig selv, hvem spilder saa hvis tid???
Og uanset hvad saa kan det ikk være rigtigt at naar man ringer ind til dem, saa skal faa smidt röret paa naar de mener de ikk har mere at sige.
Ja det er ambassaden der har vildledt i starten, men us har saa ikk gjort noget for at rette op paa det og saa give en ordentlig service.
Men de vildleder stadig ligesaa meget som det kom frem sidste sommer omkring eu-reglerne.
Ved godt det er 2 forskellige sager, men det er stadig vildledning saa det batter.

Besvar