Svenske regler
Svenske regler
Har lige et spørgsmål. Når min mand kommer til sverige engang kan han få socialhjælp som mig? Nu kan jeg ikke flytte min a-kasse til sverige, da jeg ikke har arbejdet i Sverige og er på barsel. Men har fået lov til at tage mine barselsdagpenge med til sverige. Hvilket er dejligt da jeg skal betalle for 2 måneders husleje i dk, men vi bor i sverige (mig og børn).
Hvis din mand har fået opholdstilladelse i Sverige efter national svensk lovgivning, så vil han være berettiget til "introduktionsersättning", ligesom du vil blive overført til samme ydelse, hvis du ikke tjener nogen penge, men modtager "försörjningsstöd". Der er ingen nævneværdig forskel i beløbenes størrelse.
Hmmm
ved I hvor meget dette er på lige nu? det er vel afhængning af husleje osv .. er det ikke? og kan jeg være sikker på at vi ikke bliver uden penge ... 2 voksne og 2 børn?
plus hvad gør jeg nu hvis jeg får lov til at tage mine børnepenge med til sverige så længe jeg betaller skat til dk (barselsdagpenge), skal jeg gå på Forsakringskassan med det samme og tilmelde børn eller først senere (så jeg kan få børnepenge når jeg ikke længere får dem fra dk)?
og skal jeg tilmelde børnene med det samme til dagis?
plus hvad gør jeg nu hvis jeg får lov til at tage mine børnepenge med til sverige så længe jeg betaller skat til dk (barselsdagpenge), skal jeg gå på Forsakringskassan med det samme og tilmelde børn eller først senere (så jeg kan få børnepenge når jeg ikke længere får dem fra dk)?
og skal jeg tilmelde børnene med det samme til dagis?
Du kan fx se niveauet for introduktionsersättning her
http://www.huddinge.se/Sociala-tjanster ... rsattning/
Og som dansk statsborger i Sverige er du og din familie omfattet af samme sociale sikkerhedsnet som Sveriges egen befolkning
http://www.huddinge.se/Sociala-tjanster ... rsattning/
Og som dansk statsborger i Sverige er du og din familie omfattet af samme sociale sikkerhedsnet som Sveriges egen befolkning
For lige at skære det ud i pap:
Satsen for introduktionsersättning (2008-niveau) for 2 voksne med 2 børn er:
Husleje dækkes med indtil 6400 kr. om måneden
Og leveomkostninger for 2 voksne med 2 børn dækkes med 12600 kr. om måneden.
Beløbene udbetales skattefrit. Har I nogen indkomster, trækkes disse indkomster naturligvis fra det beløb, I vil få udbetalt
Satsen for introduktionsersättning (2008-niveau) for 2 voksne med 2 børn er:
Husleje dækkes med indtil 6400 kr. om måneden
Og leveomkostninger for 2 voksne med 2 børn dækkes med 12600 kr. om måneden.
Beløbene udbetales skattefrit. Har I nogen indkomster, trækkes disse indkomster naturligvis fra det beløb, I vil få udbetalt
-
fundiver199
Bemærk at der naturligvis er tale om svenske kroner og ikke danske. Så det svarer ikke til mere end cirka 13.000 DKK for hele familien inkl. husleje, hvis denne ligger på 6.400 SEK. Og herfra skal så trækkes den danske børnecheck og anden indkomst, vil jeg formode.
Men heldigvis er leveomkostningerne jo også lavere i Sverige end de er i Danmark. Og desuden er det jo ikke tænkt som en varig situation, at man skal leve af denne ydelse. Man skulle jo meget gerne relativt hurtigt finde sig et job, så man kan klare sig selv og tjene noget mere.
Men heldigvis er leveomkostningerne jo også lavere i Sverige end de er i Danmark. Og desuden er det jo ikke tænkt som en varig situation, at man skal leve af denne ydelse. Man skulle jo meget gerne relativt hurtigt finde sig et job, så man kan klare sig selv og tjene noget mere.