EU-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.04.2009 10:54:30

Saka skrev:Hmm mht til huslejen så er det noget veninden ordner jeg giver hende bare halvdelen af pengene. Tror det blir trukket fra hendes konto. Hvordan skal jeg så kunne bevise at jeg betaler den når det egentlig er hende jeg betaler??
Hvis du laver en kontrakt som "indeboende", så er det din veninde, der er din "husvært", og så er det også hende, du skal betale husleje til. Så du skal bare sørge for, at din veninde giver dig en kvittering på, at du har betalt hver måned.

Det nemmeste vil sikkert være, at du sætter pengene ind på hendes bankkonto, for så kan du få en kvittering i banken. Eller at du overfører pengene til hendes konto ved hjælp af webbank, for så vil overførslerne fremgå at dine kontoudtog.

Men hvis du betaler kontant, så må din veninde lave nogle kvitteringer til dig, hvor hun skriver under på at have modtaget pengene.

Altså f.eks. "Undertegnede kvitterer hermed for modtagelse af husleje for (måned) fra (dit navn) på (beløb) vedrørende leje af værelse på adressen ....

(din venindes navn og underskrift samt dato og sted for underskriften)

Saka
Geografisk sted: København/Tunesien

Indlæg af Saka » 23.04.2009 11:21:46

Men hvis du betaler kontant, så må din veninde lave nogle kvitteringer til dig, hvor hun skriver under på at have modtaget pengene.

Altså f.eks. "Undertegnede kvitterer hermed for modtagelse af husleje for (måned) fra (dit navn) på (beløb) vedrørende leje af værelse på adressen ....
Så de godkender det også hvis "bare" et stykke papir hvor hun skriver det du nævner og vi begge underskriver?

Fundiver og Skaanebo i skal have tusind tak(endnu en gang) for at svare på mine spørgsmål.:)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.04.2009 12:30:34

Ja, jo mere du kan dokumentere, desto bedre. Og hvis de er i tvivl om noget, kan de jo bare kontakte din husvært.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.04.2009 13:07:16

Saka skrev:Så de godkender det også hvis "bare" et stykke papir hvor hun skriver det du nævner og vi begge underskriver?
Der er sådan set ikke tale om, hvorvidt Udlændingeservice "godkender" det ene eller andet. Det handler alene om, at du skal kunne dokumentere, at du reelt har været bosat i Sverige. Og ikke kun har haft en proformaadresse hos din veninde, medens du i virkeligheden har boet i Danmark hele tiden.

Og her er huslejekvitteringer èn af de ting, du kan bruge som dokumentation. Men huslejekvitteringer er hverken en nødvendig eller en tilstrækkelig forudsætning for, at du har dokumenteret, at du reelt har boet i Sverige. De er blot en blandt flere ting, som vil trække i den rigtige retning.

Du bør derfor sørge for at samle så megen dokumentation som muligt. F.eks. kan du gemme dine togkort, hvis du pendler over broen, og du kan oprette et abonnement hos et svensk mobiltelefonselskab og gemme dine regninger.

Du kan også tilmelde dig et aftenskolekursus i Sverige og gemme din kvittering. Eller du kan oprette en svensk bankkonto og gemme dine kontoudtog. Eller du kan købe en gammel bil på svenske nummerplader og gemme dine kvitteringer for forsikring og vægtafgift. Ja kun fantasien sætter grænser.

Hvis du ikke har rådet over en bolig i Danmark, medens du boede i Sverige, så vil det også være med til at sandsynliggøre, at du ikke har "snydt" med din adresse.

Så har du opsagt, fremlejet eller solgt din danske bolig, da du flyttede til Sverige, så bør du vedlægge dokumentation for dette, når du søger opholdskort i Danmark. Eller i hvert fald bør du vedlægge det, hvis Udlændingeservice beder dig om at dokumentere, at du har været "reelt etableret" i Sverige.

Der foretages således kun en stikprøvekontrol. Men det, Udlændingeservice skriver i sin egen vejledning, skal forstås sådan, at har man boet på et lejet værelse eller C/O hos et nært familiemedlem, så tror de som udgangspunkt, at der har været tale om en proformaadresse, og vil derfor forlange dokumentation for, at man reelt har boet på adressen.

Har man derimod boet i en ejerbolig eller i en bostadsret eller i en lejelejlighed med tidsubegrænset lejemål, så vil de som udgangspunkt ikke mistænke en for at have haft proformaadresse i Sverige, og "risikoen" for at blive taget ud til kontrol vil derfor være langt mindre.

Saka

Indlæg af Saka » 23.04.2009 14:16:21

Hmm ja selvfælgelig det forstår jeg også. Men for for mig personligt har det været lidt svært at finde en bolig jeg kan leje ud. enten har de været for dyre ellers så har de ligget for langt væk. dvs ikke i centrum malmø eller lign. Har prøvet på diverse hjemmesider men de fleste lejer enten et værelse ud ellers så skal man til at købe en bolig.

Hvis du ikke har rådet over en bolig i Danmark, medens du boede i Sverige, så vil det også være med til at sandsynliggøre, at du ikke har "snydt" med din adresse.

Så har du opsagt, fremlejet eller solgt din danske bolig, da du flyttede til Sverige, så bør du vedlægge dokumentation for dette, når du søger opholdskort i Danmark. Eller i hvert fald bør du vedlægge det, hvis Udlændingeservice beder dig om at dokumentere, at du har været "reelt etableret" i Sverige.
Jeg har boet hjemme hos min far indtil jeg flyttede til sverige. derfor har jeg ikke opsagt, fremlejet eller solgt den da min far stadig bor der. Så her vil evt. være noget jeg mangler.
Du bør derfor sørge for at samle så megen dokumentation som muligt. F.eks. kan du gemme dine togkort, hvis du pendler over broen, og du kan oprette et abonnement hos et svensk mobiltelefonselskab og gemme dine regninger.

Du kan også tilmelde dig et aftenskolekursus i Sverige og gemme din kvittering. Eller du kan oprette en svensk bankkonto og gemme dine kontoudtog. Eller du kan købe en gammel bil på svenske nummerplader og gemme dine kvitteringer for forsikring og vægtafgift. Ja kun fantasien sætter grænser.
Jeg har oprettet et abn. hos 3 hvor jeg ikke betaler udlandtakst når jeg er i sverige. derudover er jeg igang med at lede efter en køreskole hvor de snakker dansk så jeg kan begynde på noget kursus i sverige så jeg også kan bruge dettte som bevis. udover det så er bank kontoen i sverige også på vej og jeg gemmer alle mine kvitteringer alt fra indkøb i supermarkeder kiosker, shopping ture osv så jeg også har det som en slags bevis. lige nu selvom jeg "kun" har lejet et værelse ud så leder jeg dog stadig efter en bolig som jeg kan hav råd til at leje ud alene. for jeg vil jo gerne have mit eget også så det heller ikke skal blive et problem sener hen for mig.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.04.2009 14:59:23

Hvis du har været hjemmeboende, før du flyttede til Sverige, kan du naturligvis ikke sandsynliggøre din flytning ved at have opsagt, fremlejet eller solgt din danske bolig. Det giver sig selv.

Men det er klart, at myndighederne så kan få den mistanke, at du i virkeligheden bare har boet hos dine forældre hele tiden og alene har flyttet din adresse over til din veninde.

Og den mistanke vil sikkert blive yderligere bestyrket, hvis du flytter tilbage til dine forældre igen. Så det er sikkert en god idé at finde et andet sted at bo, når du og din mand engang flytter til Danmark sammen.

Gør I det, så kan man jo ikke sige, at det "lugter" af proforma, at du flytter fra dine forældre og over til en veninde i Malmø, og herefter flytter til din egen lejlighed i Danmark.

Det vil tværtimod være en meget normal adfærd for en ung, som flytter hjemmefra. Og som så bare i dette tilfælde "tilfældigvis" indebærer, at du krydser en landegrænse, fordi din veninde bor i Sverige.

Saka

Indlæg af Saka » 23.04.2009 15:04:30

Det skal lige siges at denne pige jeg bor hos er blevet en veninde eller hvad jeg kan kalde efter vi er flyttet sammen. så har ikke kendt hende inden jeg flyttet ind.
Mht flytningen tilbage til dk så flyter vi selvfølgelig først tilbage når det er vi har fundet en lejlighed i danmark. altså jeg har ikke tænkt mig at bo hos forældre med min mand.
Nu må jeg så bare lede lidt grundiger så jeg kan finde en lejlighed hvor jeg selv bor der. For jeg vil ikke have at dette skal være en hindring for at min mand for FS.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.04.2009 15:51:58

Din nuværende bopæl i Sverige burde være god nok. Men jeg vil give dig ret i, at det sikreste vil være at finde en egentlig lejlighed, som du kan leje, i stedet for blot at være "indeboende".

Erfaringerne med, hvad der skal til for, at Udlændingeservice giver afslag efter EU-reglerne, er således stadig ret begrænsede. Så jo færre "undskyldninger", man giver dem, jo bedre.

Besvar