Hvad skal der til?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

musti007

Hvad skal der til?

Indlæg af musti007 » 17.04.2009 23:27:58

Hej,

Jeg kommer nok til at stille et spørgsmål som nok er blevet stillet 1000 gange før. Men, har dog også kigget i de andre tråde, men er ikke helt sikker på at jeg har forstået det helt korrekt. Derfor vil jeg lige bruge muligheden og spørge.

Mit problem eller rettere sagt mit held er at jeg har mødt en pige i Tyrkiet og er blevet forelsket i hende. Vi har været sammen i lidt over et år og jeg har tit været i Tyrkiet for at besøge hende. Hun har dog aldrig været Danmark.

*Jeg er dansk statsborger

*Har haft fast arbejde i over fire år

*Samtidig har jeg en længere uddannelse på fire år

*Har ikke fået social støtte eller lign. før

*lejlighed mangler jeg dog, men det ordner sig også. Tager jeg ikke som et minus

*Skal nok stille bankgaranti(hvis det er nødvendigt)

Men, hvad skal jeg gøre nu? Jeg skal vist aflevere nogle attester på at vi er gift og det bliver vi år. Men, skal jeg så efterfølgende sende de papirer jeg får i Tyrkiet til US? Og hvad sker der så derefter? Er behandlingstiden virkelig på et år?

Mvh.

Musti

musti007

og...

Indlæg af musti007 » 17.04.2009 23:28:43

Vi er begge 26 år...

sysop
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af sysop » 18.04.2009 06:50:37

Nu findes her langt skarpere knive i skuffen end jeg herinde, men jeg tror du kan løbe ind i ét enkelt problem, nemlig tilknytningskravet.
Dette kan løses ved at få hende hertil på visit - eksempelvis efter I er blevet gift, så slipper du for at stille garanti i første omgang.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 18.04.2009 09:30:09

sysop har helt ret. Du løber ind i tilknytningskravet. Så få hende endelig herop på visum først. Søger hun fra sit hjemland uden at have været i Danmark før, så bliver svaret et afslag. Men har hun sat sine ben på dansk jord, så er chancen for familiesammenføring (FS) meget større.

Du skal også lige opfylde boligkravet. Om det er lejebolig, andelsbolig eller ejerbolig er for så vidt ligegyldigt, der skal blot foreligge en lejekontrakt (hvis lejebolig), der minimum rækker tre år frem, eller du skal kunne fremvise andelsbevis eller skøde. Kravet på selve boligen er at der skal være mindst 20kvm pr. person eller et rum pr. 2 personer. Begrebet rum dækker over soveværelse, børneværelser, stue, men ikke køkken, badeværelse, entré.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

musti007

Indlæg af musti007 » 18.04.2009 09:46:00

Hej Sysop og Kim,

Tusind tak for jeres svar. Men, lad os antage at jeg bliver gift dernede i Tyrkiet og at jeg så derefter skal jeg have min kone herop skal jeg så ikke stille bankgaranti for at få hende herop(på visum) også selvom der kun foreligger et tyrkisk ægteskabevis.

Boligkravet skal jeg nok opfylde. Det er faktisk mit mindste problem kan jeg se. Det er vist tilnknytningskravet der bliver svært.

Tak for jeres svar!

Mvh.

Musti

sysop
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af sysop » 18.04.2009 10:16:30

Der skal ikke stilles garanti for at få ægtefæller hertil på ferie (max. 90 dage). Det er først når I søger FS, at en garanti (måske) skal stilles.

Har du tænkt dig at holde juleferie her sammen med hende, er det en god ide at skynde sig derned og blive gift og søge visum. Efter omtale herinde, så er de ikke de hurtigste til sådan noget :!:
Senest rettet af sysop 18.04.2009 10:19:54, rettet i alt 1 gang.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 18.04.2009 10:18:34

Når man kan fremvise juridisk gyldigt bevis på ægteskab, uanset hvor i verden det har fundet sted, skal der ikke laves garantistillelse for visum. Det skal der kun for FS.

musti007

Indlæg af musti007 » 18.04.2009 11:14:58

Tak i to eksperter!

Men, så vil jeg lige opsummere.

Det vil siges skal derned til sommer og der bliver jeg gift derefter søger jeg visum også skal jeg derefter visumets udløb søge om FS`?

Hvor lang tid tager visum?

Mvh.
Musti
Senest rettet af musti007 23.04.2009 00:00:02, rettet i alt 1 gang.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.04.2009 11:40:15

Fra Tyrkiet tager det i øjeblikket rigtig lang tid, vistnok mindst 2 måneder

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 18.04.2009 13:22:28

Din kommende ægtefælle skal enten være udrejst af Danmark eller skal have ansøgt om FS inden visum udløber.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.04.2009 17:34:52

Hvis du ikke i forvejen har en bolig, der opfylder boligkravet, så bør du kraftigt overveje at benytte EU-reglerne. For så skal du jo alligevel flytte, og i den situation kan det vel næsten være ligegyldigt, om du skal flytte 1 eller 2 gange.

Ved at flytte til Sverige eller Tyskland i 10 uger og herefter benytte EU-reglerne kan du groft sagt slippe for stort set alle andre bekymringer end at skulle finde dig en midlertidig bolig i Sverige eller Tyskland.

Du slipper således for tilflytningskravet, og når I flytter videre til Danmark, skal du ikke stille bankgaranti, og du kan bo hvor som helst, du vil.

Endelig slipper din kone for at vente i lang tid på enten visum eller FS i Tyrkiet. Visum fra Tyrkiet tager således p.t. 5-6 måneder, og derfor er det næsten bedre bare at søge om FS med det samme, hvis I absolut VIL bruge de danske regler i stedet for EU-reglerne.

musti007

Indlæg af musti007 » 22.04.2009 23:51:49

Hej Fundiver,

Nej, jeg har ikke nogle fast bolig endnu. Men, det kan jeg godt få uden de store problemer.

Men, det du fortæller om der lyder jo totalt attraktivt

Men, nu spørger jeg dumt og gentager sikkert. Det vil sige at hvis jeg i 10 uger flytter til for eksempel Malmø(bor i KBH) der er nemlig ikke så langt og bosætter mig der sammen med konen i 10 uger. så er det meget lettere?

Men, hvordan gør man det. Det vil sige lad os antage at jeg blev gift med hende i sommer og hun skal herop så skal hun da stadig have visum osv.?

Jeg forstår det ikke helt og ved nok at du måske kommer til at skære tingene ud i tynde sharwarmaskiver for mig :-) Men, håber at du vil det.

Mvh.

Musti

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.04.2009 06:30:06

En vejledning til processen med at flytte til Sverige finder du herwww.aegteskabudengraenser.dk/uploads/files/Sverigesloesningen.pdf

En vejledning om processen med at vende tilbage til Danmark ved brug af EU-retten offentliggøres snart - i mellemtiden må du følge de mange forumposter om 10 ugers reglen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.04.2009 08:38:27

musti007 skrev:Men, nu spørger jeg dumt og gentager sikkert. Det vil sige at hvis jeg i 10 uger flytter til for eksempel Malmø(bor i KBH) der er nemlig ikke så langt og bosætter mig der sammen med konen i 10 uger. så er det meget lettere?
Jeg ved ikke, om det er "lettere". Det er det nok ikke, for du kommer jo til at flytte 2 gange, og der er også en del papirarbejde forbundet med at flytte fra det ene land til det andet.

Så fordelen er ikke, at det er "lettere". Fordelen er, at du opnår de samme rettigheder i Danmark, som en svensk eller fransk statsborger automatisk har, hvis de ønsker at tage deres ægtefælle fra et 3. land med sig til Danmark.

Situationen er nemlig den lidt groteske, at de nationale danske regler for familiesammenføring, som blev vedtaget i 2002, på næsten alle tænkelige måder stiller folk ringere end de regler, som gælder i hele EU for borgere, der flytter fra det ene land til det andet.

Dog er der to fordele ved de danske regler, nemlig:

* Efter danske regler kan din ægtefælle modtage hjælp til at komme ud på arbejdsmarkedet i form af tilbud om løntilskudsjob m.m.

* Efter danske regler kan din ægtefælle modtage SU, uanset hvad du laver. Efter EU-reglerne kan hun kun modtage SU, hvis du selv er lønmodtager.

Så hvis I tror, at din ægtefælle kan klare sig uden tilbud om løntilskudsjob, så er næste skridt at overveje, om de fordele, der er ved EU-reglerne, kan opveje besværet med at skulle flytte til Malmø i mindst 10 uger.

Fordelene ved EU-reglerne er følgende:

* Aldersgrænsen for ægtefællesammenføring er 18 år i stedet for 24 år.

* Der stilles intet tilknytningskrav.

* Der opereres ikke med omvendt bevisbyrde i sager, hvor myndighederne mistænker proforma eller tvang.

* Der stilles intet boligkrav.

* Der skal ikke stilles en bankgaranti på cirka 60.000 DKK.

* Ægtefællen får opholdskort i 5 år i stedet for opholdstilladelse i 2 år.

* Ægtefællen kan få permanent opholdskort efter 5 år i stedet for permanent opholdstilladelse efter 7 år.

* Der stilles ikke krav om beståelse af integrationseksamen eller om at have haft fuldtidsarbejde i 2½ år for at få permanent opholdskort efter EU-reglerne.

* Som familiemedlem til en EU-borger opnår man sine rettigheder i det øjeblik, man indrejser i landet. Efter nationale regler opnås rettighederne først, når myndighederne er færdige med deres sagsbehandling.

* Visum til indrejse skal udstedes gratis og "uden unødigt ophold" i det land, hvor EU-borgeren er bosat.

* Efter 3 års ægteskab og 12 måneder i Danmark har ægtefællen ret til at blive i Danmark, hvis parret bliver skilt.

* Efter 12 måneder i Danmark har ægtefællen ret til at blive i Danmark, hvis danskeren afgår ved døden.

De sidste to punkter rummer nogen yderligere muligheder for at blive i Danmark, hvis der er børn inde i billedet, men dette vil blive for opfattende at beskrive i en summarisk oversigt. Reglerne er beskrevet i artikel 12 og artikel 13 i Opholdsdirektivet, som er det EU-direktiv, der beskriver borgernes ret til fri bevægelighed:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:DA:PDF
musti007 skrev:Men, hvordan gør man det. Det vil sige lad os antage at jeg blev gift med hende i sommer og hun skal herop så skal hun da stadig have visum osv.?
Ja hun skal stadig have visum. Men hvis du er flyttet til Sverige, inden hun søger visum, så har du krav på, at hun får udstedt et gratis visum "uden unødigt ophold". Og det er da lidt bedre end at skulle vente i 5 måneder på at få et visum til Danmark :D

De praktiske ting om at flytte til Sverige er, som Skaanebo allerede har skrevet, beskrevet i Sverigesfolderen.

For at kunne flytte tilbage til Danmark igen og få et opholdskort til din ægtefælle efter EU-reglerne skal du opfylde følgende:

* Du skal have boet i Sverige i mindst 10 uger.

* Du skal have "etableret din tilværelse" i Sverige. Det er således ikke nok, at du flytter din adresse, du skal også selv flytte med.

* Din indkomst skal være høj nok til, at I begge to kan leve af den. Dette krav skal for at være på den sikre side være opfyldt, både medens du boede i Sverige og efter du flytter til Danmark. Har du et alm. 37 timers job vil kravet stort set altid være opfyldt, men f.eks. studerende kan godt få problemer med det.

* Din kone skal have sluttet sig til dig i Sverige. Hun kan altså ikke rejse direkte fra Tyrkiet til Danmark. Men der er ingen krav til, hvor længe hun skal have været i Sverige.

Du kan læse Udlændingeservice egen beskrivelse af reglerne her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... eu-retten/

Bemærk at ud fra denne beskrivelse kan det se ud, som om det har betydning for sagen, hvilken form for bolig, man har haft i det andet EU-land.

Hvad der betyder noget, er imidlertid ikke, hvilken form for bolig, man har haft, men om man reelt har boet der eller ej. Så kan man dokumentere, at man faktisk har boet på en lejet værelse i Sverige, så er man omfattet af reglerne.

musti007

Indlæg af musti007 » 23.04.2009 09:44:15

Hej Fundiver,

Tak for dit lange lange og gode svar...

Det er en rigtig god besvarelse jeg har fået der. Men, der er stadig et lille hængeparti for mig.

Det vil sige at jeg flytter til Sverige efter at jeg er blevet gift. Jeg finder en lejlighed(i sverige) får visum fra svergie til min kone hvor hun så flyver direkte til Sverige bor der i 10 uger og efter de 10 uger kan vi begge flytte til Danmark og derfra skal jeg søge om opholdstilladelse her i landet som foregår smertefrit?

Mvh.

Musti

Besvar