* Min kone har været i Danmark i snart 5 år, de første 3 år på studieopholdstilladelse (hun studerer på akademisk, lang videregående uddannelse).
* Jeg er dansker og dansk statsborger af kernedansk familie, der aldrig har boet udenlands eller modtaget nogen økonomisk bistand, der rager ind over Udlændingeloven. Jeg har fuldtidsarbejde.
* Vi søgte og fik familiesammenføring i september 2007, og min kone er her dermed på tidsbegrænset opholdstilladelse.
* Mine kone er færdig med studierne omkring september 2009, og skal derefter søge job.
* Min kone har bestået alle danskprøver med bravour for flere år siden.
* Min kone har til september haft tidsbegrænset ophold i 2 år, og mangler altså 5 år til på denne tilladelse, før hun kan få en tidsubegrænset opholdstilladelse. Men der er vist kommet ekstra betingelser til siden jeg sidst undersøgte loven:
Jeg læser hos nyidanmark.dk:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ngelse.htm
Det er punktet om "Integrationseksamen", der fanger mit blik. Altså, min kone fik topkarakterer i danskprøverne, har taget en lang videregående uddannelse på Roskilde Universitetscenter, har haft studiejob undervejs.
Mine to spørgsmål er:
a) SKAL hun have 2½ års fuldtidsbeskæftigelse før, at vi kan søge om permanent opholdstilladelse?
b) Hvis ja, så skal vi søge midlertidig opholdstilladelse hvert 2. år indtil hun har samlet de 2½ års fuldtidsbeskæftigelse?
På forhånd tak; stil endelig opklarende spørgsmål, hvis jeg ikke har været præcis nok.