Aldersforskellen tror jeg ikke man behøver være så bange for. Selv 10-15 års forskel, er ikke ualmindeligt nu om dage - ikke engang mellem danske par.
Men jeg tror ikke du vil undgå at komme i den langsomme kø uanset, netop fordi US skal bestemme sig for noget som er flydende, og da der jo er børn med i sagen, er det næsten 100% sikkert at sagen vil tage de annoncerede 7+ mdr.
FS og visum ansøgning på samme tid?
-
fundiver199
Det er ikke særlig ofte, at der faktisk gives afslag på en ansøgning om FS alene p.g.a. proforma. Så nej, man skal bestemt ikke være nervøs for at få afslag, bare fordi der er stor aldersforskel i forholdet.
Men ikke destro mindre er det altså sådan, at hvis der er mere end 8-10 års aldersforskel på parterne, så betragter Udlændingeservice sagen som "kompliceret". Og så bliver sagen ikke behandlet, før der er gået 7 måneder, med mindre de ligefrem sidder og ikke ved, hvad de ellers skal foretage sig.
Sagen bliver med andre ord nedprioriteret, for at Udlændingeservice kan opfylde det servicemål på 3 måneder, som de har sat for "ukomplicerede sager".
Som et tænkt eksempel kan man forestille sig følgende:
a) er 12 år yngre end sin ægtefælle og søger FS 1/4
b) er 4 år ældre end sin ægtefælle og søger FS 1/6
Hvilken sag bliver behandlet først?
Det gør b), for den skal ifølge reglerne være færdig senest 1/9. Og hvis Udlændingeservice behandlede alle sager i den rækkefølge, de kom ind, så ville den først være færdig 1/11.
For 1/6 har Udlændingeservice nemlig et antal ubehandlede ansøgninger liggende, som svarer til 4 måneders "produktion", og det tager i gennemsnit 1 måned at behandle en sag.
Så ergo går Udlændingeservice i gang med at behandle sag b) senest 1/8, d.v.s. efter 2 måneders ventetid, så den kan nå at blive færdig til tiden.
a) går de derimod først i gang med 1/10, d.v.s. efter 6 måneders ventetid, for den skal først være færdig 1/11. Og skulle der ske overskridelser af denne tidsfrist, så kan det desuden begrundes med, at sagen jo var "kompliceret".
Naturligvis er dette et stærkt forsimplet billede, og jeg skal understrege, at jeg ikke har nogen "insiderviden" om de præcise procedurer i Udlændingeservice. Men jeg er overbevist om, at virkeligheden ikke afviger nævneværdigt fra ovenstående.
Men ikke destro mindre er det altså sådan, at hvis der er mere end 8-10 års aldersforskel på parterne, så betragter Udlændingeservice sagen som "kompliceret". Og så bliver sagen ikke behandlet, før der er gået 7 måneder, med mindre de ligefrem sidder og ikke ved, hvad de ellers skal foretage sig.
Sagen bliver med andre ord nedprioriteret, for at Udlændingeservice kan opfylde det servicemål på 3 måneder, som de har sat for "ukomplicerede sager".
Som et tænkt eksempel kan man forestille sig følgende:
a) er 12 år yngre end sin ægtefælle og søger FS 1/4
b) er 4 år ældre end sin ægtefælle og søger FS 1/6
Hvilken sag bliver behandlet først?
Det gør b), for den skal ifølge reglerne være færdig senest 1/9. Og hvis Udlændingeservice behandlede alle sager i den rækkefølge, de kom ind, så ville den først være færdig 1/11.
For 1/6 har Udlændingeservice nemlig et antal ubehandlede ansøgninger liggende, som svarer til 4 måneders "produktion", og det tager i gennemsnit 1 måned at behandle en sag.
Så ergo går Udlændingeservice i gang med at behandle sag b) senest 1/8, d.v.s. efter 2 måneders ventetid, så den kan nå at blive færdig til tiden.
a) går de derimod først i gang med 1/10, d.v.s. efter 6 måneders ventetid, for den skal først være færdig 1/11. Og skulle der ske overskridelser af denne tidsfrist, så kan det desuden begrundes med, at sagen jo var "kompliceret".
Naturligvis er dette et stærkt forsimplet billede, og jeg skal understrege, at jeg ikke har nogen "insiderviden" om de præcise procedurer i Udlændingeservice. Men jeg er overbevist om, at virkeligheden ikke afviger nævneværdigt fra ovenstående.
Jeg vil håbe de vil godtage min Sveriges løsning som Eu model, når jeg har fået det arrangeret så vi kan få et rigtig familie liv uden den uendelige uvished Havde ikke de store imod bangaranti om de bare havde en rimlig behandlings tid. Jeg forventer ikke svar på vores visa ansøgning før til efteråret, så det er bare at flyve frem og tilbage til Nigeria indtil da, for det er jo en formalitet at få visa den anden vej spec når man er gift.
-
fundiver199
Jeg håber så sandelig at DIS synes det er ok ellers er der jo ikke megen ide i denne pendle histore til midt Sverige for rent tidsmæssigt er det ikke rigtig muligt på anden vis når man har egen klinik i Nordjylland. Hvis de ikke accepterer er vi jo ikke kommet meget længere og må søge via DK FS regler eller?