Hjælp , hvor skal jeg starte ?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

happy83

Indlæg af happy83 » 20.04.2009 13:02:10

Hm...............ja nu har jeg læst det.............der er en del ting at tage hensyn til.....

Sikke nogle mærkelige regler...........

Efter at have læst dette og efter at have læst dine svar på mine spørgsmål så er konklusionen vel at det er bedst at han søger om et Shengen visum i hjemlandet og forhåbentlig får den så han kan komme på besøg. Er det nok at han kommer her en gang eller ?

Jeg har også læst lidt om det de regler for visum der stod noget med at man skal stille en garanti i form af en sygeforsikring på et størrebeløb det forstår jeg ikke helt ?

Hvorfor skla man det ?

Det er jo mig der vil dække min mands udgifter.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 20.04.2009 13:17:21

Jeg ved ikke hvor stor en dækning der skal være på en sygeforsikring, men er der ikke tegnet nogen forsikring, kommer alle eventuelle læge- og sygehusbesøg at skulle betales kontant. Derfor er det bedre at have en forsikring i baghånden til disse ting. Skulle uheldet være ude, at han efter et møde med en bil, ryger på sygehus i 10 dage, så kan det blive en meget dyr fornøjelse for dig.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.04.2009 13:22:46

happy83 skrev:Hm...............ja nu har jeg læst det.............der er en del ting at tage hensyn til.....

Sikke nogle mærkelige regler............
Ja de giver ikke den helt store mening, det kan vi hurtigt blive enige om :D
happy83 skrev:Efter at have læst dette og efter at have læst dine svar på mine spørgsmål så er konklusionen vel at det er bedst at han søger om et Shengen visum i hjemlandet og forhåbentlig får den så han kan komme på besøg. Er det nok at han kommer her en gang eller ?.
Det er der ingen, der kan sige på forhånd. for det kommer helt an på, hvordan Udlændingeservice vurderer din tilknytning til Danmark. Hvis du "scorer" de maximale 50%, så er det nok, at han kommer hertil en enkelt gang. Men "scorer" du mindre end 50%, så er det måske ikke nok.
happy83 skrev:Jeg har også læst lidt om det de regler for visum der stod noget med at man skal stille en garanti i form af en sygeforsikring på et størrebeløb det forstår jeg ikke helt ?

Hvorfor skla man det ?

Det er jo mig der vil dække min mands udgifter.
Ja din mand skal have en sygesikring, hvis han vil til Danmark. Det skal han, fordi vi af humanitære grunde ikke nægter folk lægebehandling i Danmark, bare fordi de ikke kan betale deres regning. Så hvis din mand ikke tegner en sygesikring, så kommer de danske skatteydere til at hænge på regningen for hans behandling på et dansk hospital, hvis I ikke har penge til at betale selv.

Det synes man ikke er rimeligt i Danmark, og derfor er det obligatorisk at forsikre sig imod sygdom og ulykker, hvis man gerne vil holde ferie i Danmark. Og under alle omstændigheder er det jo fornuftigt at tegne en rejsesygeforsikring, hvis man skal nogen steder hen.

Det gør de fleste danskere også, hvis de holder ferie i et land, hvor de ikke er dækket af den danske sygesikring. Vi forventer naturligvis ikke, at vi kan tage på ferie i USA eller Thailand, og så herefter blive behandlet på et amerikansk eller thailandsk hospital på de lokale skatteyderes regning.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.04.2009 13:51:14

Den obligatoriske rejsesygeforsikring skal dække sundhedsydelser på et beløb op til 30.000 euro (eller tilsvarende i anden valuta). En billig udbyder af rejseforsikringer er fx www.mnui.com

happy83

Indlæg af happy83 » 20.04.2009 14:56:38

Jeg er selvfølgelig 100 % enig med dig fundiver199 , af hesyn til det du siger at det er selvfølgelig urlimeligt hvis Danmark skulle står for en evt. regning.

Jeg er rigtig glad for jeres svar................og sådan en side som denne hjælper virkelig en.......I skal have mange tak for jeres indsats indtil nu.....der skal nok komme flere spørgsmål :)......

Jeg er blevet en del klogere på hvordan jeg skal gøre........og jeg er indstillet på nu at min mand skal til at søge om et visum til Danmark inden FS.

Hvis der er andre ting jeg burde være opmærksom på hører jeg gerne fra Jer.

mvh happy83 :)

happy83

Indlæg af happy83 » 20.04.2009 15:41:11

Nu gik der ikke lang tid før der dukkede et spørgsmål mere op :)

Af hensyn til at opfylde alle det krav der stilles i forhold til FS , så tænkte jeg på , hvad med sådan noget som boligstøtte?

Indgår boligstøtte i det der hedder offntlig hjælp ?

Sagt på en anden måde , er det bedre at søge om boligstøtte eller lad være nr man skal til at søge om FS ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.04.2009 16:00:07

Nej, du kan roligt modtage boligstøtte - det er kun ydelser, som er omfattet af Lov om Aktiv Socialpolitik (fx kontanthjælp) som man ikke må have modtaget i de seneste 12 måneder, for at man kan få bevilget FS

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.04.2009 16:01:48

Husk i øvrigt at rejsesygeforsikringen skal kunne forlænges, hvis der søges om processuelt ophold

happy83

Indlæg af happy83 » 20.04.2009 16:06:47

Hvad vil det sige ?

Jeg har spurgt min mand og han siger at han har en sygeforsikring i hjmelandet........er det nok ?

Eller skal han ud og tegne en privat rejseforsikring ved siden af ?

Det lyder ellers godt at man har lov til at modtage boligstøtte og at det ikke betgnes som offentlig hjælp :).

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.04.2009 16:24:14

Mener du, at din mand allerede har en sygeforsikring? Som også gælder ved rejser i udlandet? Og udgifter til fx hospitalsophold med indtil 30.000 euro? Og i det antal dage, som visum skal gælde til? I så fald må han finde papirerne på sin sygeforsikring og vedlægge dem ansøgningen. Der vil givetvis skulle være tale om en privat sygeforsikring, ingen offentlig sygeforsikring dækker den slags i noget land mig bekendt.

happy83

Indlæg af happy83 » 20.04.2009 16:40:40

Ja han har en sygeforsikring men jeg tror heller ikke at han har en rejseforsikring med i det da han ikke rejser og derfor har ikke en.......... og som du siger der er ikke nogen offentlige sygeforsikringer der vil dække så han skal tegne en rejseforsikring..........

Det må jeg lige sige til ham......

happy83

Re: Hjælp , hvor skal jeg starte ?

Indlæg af happy83 » 19.09.2009 07:26:18

Så er der sket nyt i sagen..............endelig :)

Min mand har fået et besøgsvisum på 3 måneder og har nu været her en månedstid ca.

Nu er planen at søge om FS her fra DK. Er der nogt vi skal være opmærksome på ?

Jeg ved godt at vi skal udfylde alle papierne og aflevere til den lokale politi , men er der andre ting vi skal have styr på ?

Det vil glæde mig utroligt meget hvis nogen kunne svare på det........

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 19.09.2009 10:40:52

Du skal huske at vedlægge alt relevant omkring din tilknytning til DK, da det ikke er uvæsentligt for jer. Og du skal vedlægge kopi af følgende:

- Lejekontrakt på boligen
- Lønsedler for de sidste 12 måneder
- Udskrifter af alle dine bankkonti
- Vielsesattesten
- Eventuelt også kopi af ansøgning om dansk statsborgerskab (hvis du søger om det sideløbende).

Læs også ansøgningspakken grundigt igennem og vedlæg alt hvad der i øvrigt kræves deri. Udfyld alle de dele af pakken, som omhandler de danske regler.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Barbarez

Indlæg af Barbarez » 24.09.2009 23:47:24

Hej.

Jeg beklager, hvis jeg kommer til at ødelægge denne tråd, men i stdet for at starte en ny og gentage mange ting stiller jeg følgende spørgsmål her:

Hvad ville være den hurtigste løsning for f.eks. happy83 være hvis hun havde dansk statsborgskab (ikke fra fødsel, men de sidste 10 år), havde den passende bolig, fik ingen understøttelse fra staten (i hvert faldt ikke siden 1996), kunne nemt opfylde de økonomiske krav, var teamleder i et godt og kendt firma og under en videregående uddannelse: EU-regler eller FS dvs. danske regler?

Som jeg ser det (ret mig gerne hvis jeg tager fejl) så ville i den sitaution det hustigste og bedste være at flytte til Sverige et par måneder, mens den partner, som har dansk stastborgerskab fik job i DK og derefter så flytte til DK igen. Er jeg helt galt på det? Og skal den anden partner have noget arbejde i Sverige?

P.S.
Findes deret sted en slags køreplan over, hvad sker på hvilket tidspunk når ens kærste (som man gerne vil giftes med) kommer til DK? Jeg tænker på sådan en detaljeret køreplan med det hele: fra hvornår vedkommende kan få sygesikring til hvornår vedkommende kan starte på sprogskolen?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.09.2009 06:24:54

Det kommer noget an på, om det par, du beskriver, vil kunne opfylde tilknytningskravet eller ej. Dansk statsborgerskab i 10 år er således ikke nok til, at tilknytningskravet automatisk er opfyldt. Så her må man ind og se på ting som, om ægtefællen har samme nationalitet som danskeren oprindeligt havde eller en helt tredie nationalitet, og hvor meget familie de hver især har i henholdsvis Danmark og det andet land, samt hvor meget tilknytning ægtefællen har til Danmark.

Har ægtefællen f.eks. allerede boet nogle år i Danmark på studievisum eller lignende, og taler ægtefællen dansk, så tæller det rigtig meget i den rigtige retning. Danskeren kan også have en uddannelse, som er på positivlisten, og i så fald kan tilknytningskravet helt frafaldes.

Hvis parret opfylder tilknytningskravet og ikke har problemer med nogle af de andre ting, f.eks. økonomi, bolig eller 24-års regel, så er det vel lettest at søge efter de danske regler.

Det er således ikke helt nemt at finde en lejebolig i Sydsverige, og der er også både omkostninger og administrativt besvær forbundet med at flytte til Sverige og herefter tilbage til Danmark igen.

Men kan parret omvendt ikke opfylde tilknytningskravet, ja så er der jo ingen anden mulighed end at søge via EU-reglerne, og så giver det jo sig selv.

Du kan læse mere om diverse regler, herunder tilknytningskravet og positivlisten på Udlændingeservice hjemmeside:

wwww.nyidanmark.dk

Besvar