Udvidet ægteskabskontrakt

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.04.2009 13:34:01

Jeg kender ikke specifikt til tunesisk lov, men til islamisk lovgivning generelt:
der er fuldstændigt særeje i alle lande, hvor lovgivningen er baseret på islamisk lov, det kan være en god idé at lave en opgørelse over hvem, der ejer hvad.
Din mand har i flg. loven pligt til at give dig en brudegave, som skal stå mål med din 'værdi', dvs. afgøres i forhold til din uddannelse, baggrund, dit udseende o.l. Den skal bestå i enten rede penge eller kan fx være en bil, en lejlighed, indbo, guldsmykker el. andet. Den skal senest forfalde når ægteskabet opløses ved død eller skilsmisse, og den bør fremgå af jeres ægteskabskontrakt (som er lovpligtig).
Du kan læse noget generelt om tunesisk familielovgivning på: http://www.law.emory.edu/ifl/legal/tunisia.htm
Du vil måske være særlig interesseret i dette:
Ægteskab skal registreres offentligt.
En fraskilt mor har ret til forældremyndighed over drenge indtil de er 7, og døtre indtil de er 9, hvorefter faderen får forældremyndigheden HVIS han anmoder om det, medmindre dommeren anser moderen for at være den bedre forælder.
Ægtefæller er ligestillede efter loven, dvs. din mand har ikke ret til at bestemme over dig, men heller ikke pligt til at forsørge dig. (jeg ved ikke, om dette også betyder at han ikke kan forbyde dig at rejse, men han mener sikkert selv, at han kan)
Flerkoneri er forbudt.
Skilsmisse kan KUN ske ved dom.
HVis du kan tysk, eller kender nogen, der kan, så kan du på juridisk bibliotek i Århus eller på statsbiblioteket i Århus spørge efter : Bergman/Ferid, international familielovgivningssamling, der er bl.a. tunesisk lov i tysk oversættelse. Du kan læse på stedet, eller kopiere den.
Jeg sidder i Tyrkiet, ellers ville jeg med glæde have hjulpet dig med dette.
:)
mh
Rådgiver for ÆUG

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 18.04.2009 09:18:21

mh skrev: HVis du kan tysk, eller kender nogen, der kan, så kan du på juridisk bibliotek i Århus eller på statsbiblioteket i Århus spørge efter : Bergman/Ferid, international familielovgivningssamling, der er bl.a. tunesisk lov i tysk oversættelse. Du kan læse på stedet, eller kopiere den.
Bor man ikke lige i Århus eller nærmeste omegn, kan man på det lokale bibliotek bestille det hjem. Man kan også bestille det via www.biblioteksbasen.dk I begge tilfælde ligger det så klar på nærmeste bibliotek i løbet af få dage, med mindre det er udlånt til andre.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.04.2009 09:01:13

Beklager, det er ikke så nemt som det, Statsbiblioteket udlåner IKKE dette materiale, Juridisk Bibliotek udlåner ikke noget overhovedet, udover til læsesalen på Statsbiblioteket, så man må altså tage derhen. :roll:
mh
Rådgiver for ÆUG

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 19.04.2009 10:58:22

mh skrev:Beklager, det er ikke så nemt som det, Statsbiblioteket udlåner IKKE dette materiale, Juridisk Bibliotek udlåner ikke noget overhovedet, udover til læsesalen på Statsbiblioteket, så man må altså tage derhen. :roll:
Det lyder mærkeligt, for mit arbejde består i at køre med disse varer mellem bibliotekerne hver dag, så det kan jeg ikke tro at Statsbiblioteket ikke udlåner via andre biblioteker.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.04.2009 11:08:37

Der er visse materialer, der ikke udlånes, blandt andet netop disse 8)
Muligvis, fordi det består i adskillige ringbind, og altså er løsblade, der alt for let kan blive væk/beskadigede.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar