Turist
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Jeg har nu set korrespondancen mellem MaLou og sagsbehandleren. Der er for mig at se ingen tvivl om vildledning her.
MaLou stiller hende følgende spørgsmål:
"Kan man søge om Familiesamføring, når man er på flexjob?"
Svaret fra sagsbehandleren er:
"Når man er i flexjob, modtager man stadig offentlige ydelser, derfor vil du ikke opfylde forsørgelseskravet når du er i flexjob."
Fremhævelsen er min.
Dette er som tidligere omtalt ikke korrekt. Det er arbejdsgiveren, der modtager det offentlige tilskud. Og arbejdsgiveren skal betale fuld løn til sin ansatte. Fleksjobberen har intet med de offentlige ydelser at gøre.
Derfor har jeg nu pr. mail bedt vedkommende sagsbehandler komme med en mere grundig forklaring på afslag på FS til en fleksjobber. Herunder med henvisning til mig selv og med henvisning til fleksjobberens stilling, som den er beskrevet i fleksjob-brochuren fra Det Centrale Handicapråd under Beskæftigelsesministeriet. Og gjort hende opmærksom på, at det ikke er hensigtmæssigt for nogen parter, at der tilsyneladende gives to forskellige svar på samme ting.
Jeg vil nu afvente sagsbehandlerens svar, og når det kommer, vil jeg give et kort resumé af det her i tråden.
MaLou stiller hende følgende spørgsmål:
"Kan man søge om Familiesamføring, når man er på flexjob?"
Svaret fra sagsbehandleren er:
"Når man er i flexjob, modtager man stadig offentlige ydelser, derfor vil du ikke opfylde forsørgelseskravet når du er i flexjob."
Fremhævelsen er min.
Dette er som tidligere omtalt ikke korrekt. Det er arbejdsgiveren, der modtager det offentlige tilskud. Og arbejdsgiveren skal betale fuld løn til sin ansatte. Fleksjobberen har intet med de offentlige ydelser at gøre.
Derfor har jeg nu pr. mail bedt vedkommende sagsbehandler komme med en mere grundig forklaring på afslag på FS til en fleksjobber. Herunder med henvisning til mig selv og med henvisning til fleksjobberens stilling, som den er beskrevet i fleksjob-brochuren fra Det Centrale Handicapråd under Beskæftigelsesministeriet. Og gjort hende opmærksom på, at det ikke er hensigtmæssigt for nogen parter, at der tilsyneladende gives to forskellige svar på samme ting.
Jeg vil nu afvente sagsbehandlerens svar, og når det kommer, vil jeg give et kort resumé af det her i tråden.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Man kan godt søge om fs før, men man får det IKKe før der er gået 12 måneder fra sidste udbetalingsdag-dvs. er man i 3 måneder bunken for ansøgninger kan man søge 9 måneder efter sidste udbetaling og 7 måneders bunken ca., 5 måneder efter sidste udbetaling sådan ca. men det må man regne sig frem til.fundiver199 skrev:...så skal der stadig gå 12 måneder, før hun kan søge om FS.
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Det kan virke relativt kompliceret med dette emne, for på den ene side har sagsbehandleren ret i, at fleksjob er undergivet Aktivloven. På den anden side er fleksjobberen dog næsten sidestillet med en almindelig lønmodtager. Når jeg siger næsten, er det på grund af de særlige hensyn der ligger implicit i fleksjobordningen.
Derfor kan det også komme til at tage lidt tid inden hun svarer. Den tålmodighed må vi iføre os. For hun skal givetvis ind at granske både Aktivloven og fleksjob-brochuren til sidste bogstav og veje dem mod hinanden. Men jeg forventer så også et dybt kvalificeret modspil fra hende. Hvis hun skifter mening, vil jeg anbefale dem der har fået afslag på grund af fleksjob, at forlange deres sager genoptaget. Hvis hun derimod fastholder at fleksjobbere ikke kan få FS, så må min kones sag selvfølgelig under lup igen. Jeg vil dog tro, at hun skifter mening.
Derfor kan det også komme til at tage lidt tid inden hun svarer. Den tålmodighed må vi iføre os. For hun skal givetvis ind at granske både Aktivloven og fleksjob-brochuren til sidste bogstav og veje dem mod hinanden. Men jeg forventer så også et dybt kvalificeret modspil fra hende. Hvis hun skifter mening, vil jeg anbefale dem der har fået afslag på grund af fleksjob, at forlange deres sager genoptaget. Hvis hun derimod fastholder at fleksjobbere ikke kan få FS, så må min kones sag selvfølgelig under lup igen. Jeg vil dog tro, at hun skifter mening.
-
fundiver199
Jeg synes, det er meget prisværdigt, at Kim er gået ind i denne sag, og jeg glæder mig til at høre om, hvad der kommer ud af sagen
Som en mindre korrektion er der dog ikke tale om, at den pågældende sagsbehandler har givet MaLou afslag på en ansøgning om FS. Han eller hun har alene svaret på et spørgsmål, der er stillet pr. email.
Og det er klart, at der i en offentlig forvaltning ikke er ressourcer til at gennemføre den samme grad af kvalitetskontrol omkring de ansattes mailkorrespondence med borgerne, som der er for egentlige afgørelser.
Så hvis man virkelig vil vide med 100% sikkerhed, hvordan ens sag står, så er man nødt til at søge og ikke blot stille spørgsmål. Dette gælder som et helt generelt princip.
Forvaltningsloven siger ganske vist, at borgerne skal have en korrekt vejledning, når de henvender sig til myndighederne. Men ingen lov kan jo sikre, at alle offentligt ansatte er 100% opdaterede omkring alle love og regler, og derfor aldrig giver et forkert svar på noget som helst.
Når det drejer sig om afgørelser på ansøgninger, så eksisterer der derimod procedurer for kvalitetssikring af disse, og der eksisterer også et formelt system omkring klagemuligheder. Så her er risikoen for fejl alt andet lige mindre, og muligheden for at få rettet op på dem større.
Som en mindre korrektion er der dog ikke tale om, at den pågældende sagsbehandler har givet MaLou afslag på en ansøgning om FS. Han eller hun har alene svaret på et spørgsmål, der er stillet pr. email.
Og det er klart, at der i en offentlig forvaltning ikke er ressourcer til at gennemføre den samme grad af kvalitetskontrol omkring de ansattes mailkorrespondence med borgerne, som der er for egentlige afgørelser.
Så hvis man virkelig vil vide med 100% sikkerhed, hvordan ens sag står, så er man nødt til at søge og ikke blot stille spørgsmål. Dette gælder som et helt generelt princip.
Forvaltningsloven siger ganske vist, at borgerne skal have en korrekt vejledning, når de henvender sig til myndighederne. Men ingen lov kan jo sikre, at alle offentligt ansatte er 100% opdaterede omkring alle love og regler, og derfor aldrig giver et forkert svar på noget som helst.
Når det drejer sig om afgørelser på ansøgninger, så eksisterer der derimod procedurer for kvalitetssikring af disse, og der eksisterer også et formelt system omkring klagemuligheder. Så her er risikoen for fejl alt andet lige mindre, og muligheden for at få rettet op på dem større.
Jeg erindrer fra tidligere tider , som jeg før har skrevet i denne tråd, at andre har fået afslag på den konto. Måske er der flere der er blevet vildledt her????
Hvis dette svar imidlertid ikke er korrekt er der tale om en klar vildledning og ikke noget man nødvendigvis behøver at lave en ansøgning om først. Det ligner "Berlingske-sagen" på en prik!
Jeg har sendt en PM til dig Kim P Nyberg.
Hvis dette svar imidlertid ikke er korrekt er der tale om en klar vildledning og ikke noget man nødvendigvis behøver at lave en ansøgning om først. Det ligner "Berlingske-sagen" på en prik!
Jeg har sendt en PM til dig Kim P Nyberg.
-
fundiver199
Ja det er en klar fejl, men så måske heller ikke andet. Langt mere alvorligt er det, hvis der er inkonsistens i de trufne afgørelser. Eller hvis et større antal mennesker har fået den samme forkerte besked, som tilfældet var i det, ZB kalder "Berlingske sagen".
Ud fra almindelige sund fornuft, så burde en flexjobber ikke være afskåret fra familiesammenføring. For et flexjob er jo noget, som er helbredsbetinget og som regel varigt. Og dermed burde det ikke udelukke en fra familiesammenføring, ligesom en førtidspension heller ikke udelukker en fra familiesammenføring.
Det ville da være en helt absurd situation, hvis raske mennesker kunne få familiesammenføring i Danmark, og meget syge mennesker (førtidspension) kunne også. Men dem, som lå et sted midt imellem, nemlig flexjobberne, de var permanent afskåret fra den mulighed.
Så uden overhovedet at vide noget om sagen, så vil jeg da mene, at den afgørelse, der er truffet i Kims sag, er den indlysende rigtige. Og har andre fået afslag, alene fordi de var ansat i et flexjob, så må det være en opgave for ÆUG at hjælpe dem med at få genoptaget deres sager.
Ud fra almindelige sund fornuft, så burde en flexjobber ikke være afskåret fra familiesammenføring. For et flexjob er jo noget, som er helbredsbetinget og som regel varigt. Og dermed burde det ikke udelukke en fra familiesammenføring, ligesom en førtidspension heller ikke udelukker en fra familiesammenføring.
Det ville da være en helt absurd situation, hvis raske mennesker kunne få familiesammenføring i Danmark, og meget syge mennesker (førtidspension) kunne også. Men dem, som lå et sted midt imellem, nemlig flexjobberne, de var permanent afskåret fra den mulighed.
Så uden overhovedet at vide noget om sagen, så vil jeg da mene, at den afgørelse, der er truffet i Kims sag, er den indlysende rigtige. Og har andre fået afslag, alene fordi de var ansat i et flexjob, så må det være en opgave for ÆUG at hjælpe dem med at få genoptaget deres sager.
..
Jamen.. Nu har jeg søgt om flexjob, fordi jeg var sikker i starten.. Jeg kunne jo ikk vide at, jeg skulle få forkellige svar hvergang.. Og jeg har selvfølgelig ret til at spørge us, selvom jeg ikk har søgt om Fm, endnu.. Hvis jeg ikk spørger mig ad, så går det galt.. Man lærer af at spørge..
Jeg ringede i starten og spurtgte via. tlf, og fik vide jeg skulle skrive så jeg ku få et sikkert svar, men det lyder heller ikk til at være et sikkert svar..
Håber nu heller ikk Kim kommer i klemme pga. mig
Så må vi bare vente og se hvad sagsbehandleren siger denne gang..
Jeg ringede i starten og spurtgte via. tlf, og fik vide jeg skulle skrive så jeg ku få et sikkert svar, men det lyder heller ikk til at være et sikkert svar..
Håber nu heller ikk Kim kommer i klemme pga. mig
Så må vi bare vente og se hvad sagsbehandleren siger denne gang..
Det hænder faktisk at folk "midt i mellem" bliver nægtet. F.eks. personer på revalideringsydelse pga. de har været udsat for en ulykke bliver også nægtet FS pga. Loven om AktIV Socialpolitik.fundiver199 skrev:J
Jeg har egentlig altid opfattet dette som diskrimination at man kan finde på noget sådan overfor folk, der rent faktisk ikke har "mulighed" for at forsørge sig selv. Jeg ved dog ikke om det i den forstand kan tolkes juridisk som diskrimination overfor en bestemt gruppe i samfundet for så var der måske nogen der allerede har klaget:
http://www.dk-arbejdsmarked.dk/arbejdsm ... ml?id=1350
Det må være ubehageligt nok at blive frataget sin førlighed, men at man også skal blokeres i at få det familieliv man gerne vil have er da i den grad ubarmhjertigt. Det er jo ikke fordi man IKKE vil bidrage til samfundet som sådan.
Egentlig mærkeligt der aldrig har været sat mere fokus på dette eller måske har vi alle taget svarene for gode varer. ja ligesom med alle de andre svar kan vi konstatere....det vil vi nu få opklaret takket være Kims hjælp.
Et gæt fra min side kunne måske være at alle FS bliver behandlet meget subjektivt af en masse forskellige sagsbehandler der tolker et sæt regler....sådan var det i hvertfald dengang vi søgte, det er dog blevet noget mere stringent i processen.
Måske har det været åbentlyst at Kims job var noget DK var afhængig af og der derfor er givet grønt lys for fleksjob fordi det "læner" siog op af positivlisten og derfor kunne hælde til den positive side. Dette siger jeg nu uden at vide hvad KIm laver.
Måske er det bare sagsbehandlere der ikke gransker lovgivningen nøje og når nogen spørg om fleks sender de vupti et de facto afslag til folk på flexydelse uden at gå konkret ind i sagen. Jeg tør ikke sige det, men min erfaring siger mig at alle reglerne er meget "bøjelige " inde i US og der er næsten altid en undtagelse for dit og dat eller gøres undtagelser for dit og dat i hver enkelt sag.
Ved godt det IKKE må ske, men der sker faktisk fejl i nogle afgørelser..kan ikke lade være med at tænke på alle de klager mange har været i gennem bla. SAMARA der har postet sin sag her på forum et sted.
og for ikke at tale om fætter-kusine ægteskaberne hvor der bare er givet ulovlige "de facto" afslag indtil et klogt par tog deres sag til Højesteret og vandt!
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Hmm, tror langtfra mine opgaver som fleksjobber har været på positivlisten nogensinde: Avisbud, udbringning af alt fra eksprespakker over reservedele til møbler
Bortset fra det, så slutter jeg min deltagelse om emnet fleksjob her. Jeg mener at sagsbehandleren skal have så meget arbejdsro som muligt til at vende hvert bogstav i Aktivloven samt foretage den nærmere ana-lyse af fleksjobbere ud fra brochuren, og derefter holde de to ting op mod hinanden. Jeg forventer ikke svar fra hende de næste 1-2 måneder, for jeg er sikker på at det godt kan komme til at tage sin tid at lave dette arbejde. Jeg håber så også, at jeg med mailen til hende har fået gjort opmærksom på, at der bør laves helt faste retningslinier i disse sager, hvilket åbenbart ikke findes i dag.
Jeg vil genoptage debatten igen, når hun har svaret.
Bortset fra det, så slutter jeg min deltagelse om emnet fleksjob her. Jeg mener at sagsbehandleren skal have så meget arbejdsro som muligt til at vende hvert bogstav i Aktivloven samt foretage den nærmere ana-lyse af fleksjobbere ud fra brochuren, og derefter holde de to ting op mod hinanden. Jeg forventer ikke svar fra hende de næste 1-2 måneder, for jeg er sikker på at det godt kan komme til at tage sin tid at lave dette arbejde. Jeg håber så også, at jeg med mailen til hende har fået gjort opmærksom på, at der bør laves helt faste retningslinier i disse sager, hvilket åbenbart ikke findes i dag.
Jeg vil genoptage debatten igen, når hun har svaret.
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Vi forstår virkelig at sætte US i arbejde
Se blot dette uddrag af en mail jeg fik fra Nils Bak i dag om denne tråd og den mail jeg har sendt til sagsbehandleren:
Jeg forstår godt, at du vil lade Camilla besvare, nu da du har spurgt hende. Men dels er Camilla på ferie. Og dels har vi den interne retningslinje, at oplysninger fra styrelsen, som er beregnet til offentliggørelse og ikke blot er individuel brugervejledning, faktisk kun må gives af en chef. Derfor har jeg tilladt mig at bede Camillas nærmeste chef Caroline Henault om at komme med en afklaring. Hun er her i morgen.
I øvrigt lyder det da heller ikke rimeligt, at I skal vente i måske to måneder på et svar. Det kan I da ikke være tjent med. Specielt ikke, når folk er i vildrede og ønsker en afklaring. Både vores direktør og vores centerdirektør er helt indstillet på, at vi skal levere den ønskede afklaring snarest muligt, så der kan skabes klarhed.
Fremhævelsen er min.
Kim
Jeg forstår godt, at du vil lade Camilla besvare, nu da du har spurgt hende. Men dels er Camilla på ferie. Og dels har vi den interne retningslinje, at oplysninger fra styrelsen, som er beregnet til offentliggørelse og ikke blot er individuel brugervejledning, faktisk kun må gives af en chef. Derfor har jeg tilladt mig at bede Camillas nærmeste chef Caroline Henault om at komme med en afklaring. Hun er her i morgen.
I øvrigt lyder det da heller ikke rimeligt, at I skal vente i måske to måneder på et svar. Det kan I da ikke være tjent med. Specielt ikke, når folk er i vildrede og ønsker en afklaring. Både vores direktør og vores centerdirektør er helt indstillet på, at vi skal levere den ønskede afklaring snarest muligt, så der kan skabes klarhed.
Fremhævelsen er min.
Kim
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Han nævner i øvrigt i mailen, at hvis der er nogle fleksjobbere herinde, som har fået nej til FS, selvom de har været i arbejde i mere end 12 måneder, så vil han meget gerne modtage navn og udlændingenummer på disse sager, og han vil så sørge for, at de bliver kigget på igen.
Det kalder jeg sgu service
Det kalder jeg sgu service
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Jeg tror at jeg vil lave en tråd under fanebladet Familiesammenføring, når Carolines svar foreligger. Der vil jeg så trin for trin beskrive både hvad fleksjob går ud på og hvordan det kan parres med familiesammenføring.
Årsagen til en ny tråd er den simple, at ingen af de andre tråde med deres overskrifter umiddelbart markere, at der drøftes fleksjob kontra FS. Jeg vil så overlade til andre at vurdere, om tråden skal gøres "sticky" eller lignende, så den er til at finde.
Årsagen til en ny tråd er den simple, at ingen af de andre tråde med deres overskrifter umiddelbart markere, at der drøftes fleksjob kontra FS. Jeg vil så overlade til andre at vurdere, om tråden skal gøres "sticky" eller lignende, så den er til at finde.
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Der er nu kommet en afklaring om fleksjob og FS. Afklaringen ligger her:
viewtopic.php?p=15435#15435
Det viser sig, at den sagsbehandler, der har svaret MaLou, er en nyansat, og derfor ikke har været inde i tingene. Det undrer derfor hendes chef Caroline Henault, at MaLou's forespørgsel ikke er blevet givet videre til en anden. Og hun beklager meget, at det har skabt så megen forvirring her på forum.
viewtopic.php?p=15435#15435
Det viser sig, at den sagsbehandler, der har svaret MaLou, er en nyansat, og derfor ikke har været inde i tingene. Det undrer derfor hendes chef Caroline Henault, at MaLou's forespørgsel ikke er blevet givet videre til en anden. Og hun beklager meget, at det har skabt så megen forvirring her på forum.