opholdsbevis er bevilget efter EU-regler
-
fundiver199
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:DA:PDF
Det er i princippet fuldstændig ligegyldigt, hvor lang tid det tager myndighederne at udstede et opholdskort efter EU-reglerne. For dette opholdskort er alene en dokumentation for indehaverens rettigheder. Selve rettighederne kan derimod ikke gøres afhængige af at være i besiddelse af hverken et opholdskort eller noget andet dokument, som skal udstedes at myndighederne i værstslandet.
Hvis I har mest lyst til at bo i Tyskland, så er det selvfølgelig helt fint. Men du skal bare være klar over, at så kan din kone kun arbejde i Tyskland og ikke i Danmark. Så hun kommer vel til at lære tysk så, og dermed bliver jeres tilværelse så endnu mere kompliceret rent sprogmæssigt, end den ellers ville være.
Det er i princippet fuldstændig ligegyldigt, hvor lang tid det tager myndighederne at udstede et opholdskort efter EU-reglerne. For dette opholdskort er alene en dokumentation for indehaverens rettigheder. Selve rettighederne kan derimod ikke gøres afhængige af at være i besiddelse af hverken et opholdskort eller noget andet dokument, som skal udstedes at myndighederne i værstslandet.
Hvis I har mest lyst til at bo i Tyskland, så er det selvfølgelig helt fint. Men du skal bare være klar over, at så kan din kone kun arbejde i Tyskland og ikke i Danmark. Så hun kommer vel til at lære tysk så, og dermed bliver jeres tilværelse så endnu mere kompliceret rent sprogmæssigt, end den ellers ville være.
-
wesensteen
- Kontakt:
Re: opholdsbevis er bevilget efter EU-regler
Hej igen! Det er da et ordentlig stykke papir, spændende læsning, den der vejledning. Men det hele er ikke helt tydeligt. Er der nogen der kan sige hvad det betyder når der i artikkel 9 om Ret til ophold (L158/97) står "fristen for at ansøge om opholdskort skal være mindst tre måneder".
Ellers vil jeg gerne vide præcist hvor det står at medlemslandet skal give opholdstilladelse til ægtefelde uden at man f.eks. skal rejse hjem eller at jeg mister rættigheder. Ideen er tiltalende, jeg har jo ikke problemer med at forsørge mig og min hustru, at jeg sender hende på danskkursus istedet for tysk, er vel min sag. Det med arbejde, ligger lidt frem i tiden, først behærske sprog og forstå lidt af mentaliteten (for eksempel at man kan brokke sig over sit lands myndighed..
), kommer først. Forvænter ikke andet.
Med hensyn på at flytte. Gaab, jeg har jo lige flyttet her til. Jeg bor ikke i en koffert. Det var tungt arbejde, både formalia og så selve flytningen. så jeg vil helst slippe at skulle flytte tilbage lige med det første.
Men det er interessant at der stadigvæk er to steder man søger om ophold. Det var det IKKE ifølge den talsperson på Udlændingeservice jeg talte med for ½ år siden...Der var kun dem, og som sagt, søgte man dansk, gik det hurtigst, søgte man efter EU lov, tog det dobbelt så lang tid, 6 måneder. Samme kontor! Det er hvad jeg kalder at sætte forhindringer i vejen, bevidst vejledning mm. Så jeg har dem langt op i halsen.
Men igen, er der nogen der kan pege direkte i teksten. Og oplyse om det ikke også er i Tyskland, som i DK, at der er to kontorer man søger ophold ved. Så jeg er mere sikker på at jeg taler med de rætte, den "kompetente myndighed".
mvh
Ellers vil jeg gerne vide præcist hvor det står at medlemslandet skal give opholdstilladelse til ægtefelde uden at man f.eks. skal rejse hjem eller at jeg mister rættigheder. Ideen er tiltalende, jeg har jo ikke problemer med at forsørge mig og min hustru, at jeg sender hende på danskkursus istedet for tysk, er vel min sag. Det med arbejde, ligger lidt frem i tiden, først behærske sprog og forstå lidt af mentaliteten (for eksempel at man kan brokke sig over sit lands myndighed..
Med hensyn på at flytte. Gaab, jeg har jo lige flyttet her til. Jeg bor ikke i en koffert. Det var tungt arbejde, både formalia og så selve flytningen. så jeg vil helst slippe at skulle flytte tilbage lige med det første.
Men det er interessant at der stadigvæk er to steder man søger om ophold. Det var det IKKE ifølge den talsperson på Udlændingeservice jeg talte med for ½ år siden...Der var kun dem, og som sagt, søgte man dansk, gik det hurtigst, søgte man efter EU lov, tog det dobbelt så lang tid, 6 måneder. Samme kontor! Det er hvad jeg kalder at sætte forhindringer i vejen, bevidst vejledning mm. Så jeg har dem langt op i halsen.
Men igen, er der nogen der kan pege direkte i teksten. Og oplyse om det ikke også er i Tyskland, som i DK, at der er to kontorer man søger ophold ved. Så jeg er mere sikker på at jeg taler med de rætte, den "kompetente myndighed".
mvh
-
Nashenas_Dk
- Geografisk sted: Danmark
wesensteen skrev:Men igen, er der nogen der kan pege direkte i teksten. Og oplyse om det ikke også er i Tyskland, som i DK, at der er to kontorer man søger ophold ved. Så jeg er mere sikker på at jeg taler med de rætte, den "kompetente myndighed".
Hej
Det er udlændingekontoret ('Ausländerbehörde' i rådhusets kælder - afdeling K) du skal kontakte. Deres e-mail er: auslaenderstelle@flensburg.de
Du kan også kontakte en af medarbejderne på +49461852780.
Mvh
Nashneas_Dk
Okay, men når din ægtefælle bor i Tyskland, må hun altså kun arbejde i Tyskland og ikke i Danmark, så det ville nok være mest fordelagtigt for hende at lære noget tysk sprog og om tysk mentalitet, medmindre I påtænker at flytte tilbage til Danmark inden for en overskuelig fremtidwesensteen skrev:
Det med arbejde, ligger lidt frem i tiden, først behærske sprog og forstå lidt af mentaliteten (for eksempel at man kan brokke sig over sit lands myndighed..![]()
), kommer først. Forvænter ikke andet.
Det er korrekt, at myndighederne har 6 måneder til at udstede et opholdskort efter EU-retten, uanset om vi så taler om danske myndigheder eller tyske myndigheder, men det er altså alene et stykke papir, som ikke i sig selv er andet end et bevis på, at man har nogle rettigheder - men rettighederne får man i samme øjeblik, man indgiver ansøgningen, ligesom du ikke behøver et dansk sygesikringskort for at kunne gå til læge - det er alene nok at opgive dansk CPR-nr. Og ja, i Danmark er der to myndigheder, som udsteder opholdsbevis efter EU-retten - den ene er Udlændingeservice, og den anden er den regionale statsforvaltning, sidstnævnte udsteder kun opholdsbevis til personer som ikke er gifte med danske statsborgere, og hos statsforvaltningen går det som regel noget hurtigere end i Udlændingeservice. Som norsk i Danmark kunne I altså indgive ansøgning hos statsforvaltningen i stedet for hos Udlændingeservice. Og ja, Udlændingeservice har fra politisk hold fået udstukket nogle prioriteringer, og her har ministeren helt tydeligt tilkendegivet, at ansøgninger om familiesammenføring efter nationale regler skal opprioriteres i forhold til ansøgninger efter EU-retten.wesensteen skrev:
Men det er interessant at der stadigvæk er to steder man søger om ophold. Det var det IKKE ifølge den talsperson på Udlændingeservice jeg talte med for ½ år siden...Der var kun dem, og som sagt, søgte man dansk, gik det hurtigst, søgte man efter EU lov, tog det dobbelt så lang tid, 6 måneder. Samme kontor! Det er hvad jeg kalder at sætte forhindringer i vejen, bevidst vejledning mm.
-
fundiver199
Det betyder, at I kan vente op til 3 måneder efter jeres indrejse i Tyskland med at søge om et opholdskort til din kone. Dette er dog naturligvis under den forudsætning, at hun ikke derved kommer til at opholde sig ulovligt i Tyskland. Så i jeres tilfælde skal I nå at søge om et opholdskort, inden hendes Schengenvisum udløber.wesensteen skrev:Er der nogen der kan sige hvad det betyder når der i artikkel 9 om Ret til ophold (L158/97) står "fristen for at ansøge om opholdskort skal være mindst tre måneder".
Men I kan i princippet vente med at søge, til dagen før hendes Schengenvisum udløber. Og hvis I forlader Tyskland igen, inden hendes visum udløber, så behøver I slet ikke at søge om et opholdskort til hende.
Artikel 5wesensteen skrev:Ellers vil jeg gerne vide præcist hvor det står at medlemslandet skal give opholdstilladelse til ægtefelde uden at man f.eks. skal rejse hjem eller at jeg mister rættigheder.
Ret til indrejse
1. Uden at dette berører de bestemmelser for rejsedokumenter, dergælder ved national grænsekontrol, giver medlemsstaterne unionsborgere, der er i besiddelse af et gyldigt identitetskort eller pas, ret til at i indrejse på deres område, og giver familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, ret til at indrejse på deres område, hvis de er i besiddelse af et gyldigt pas. Unionsborgere kan ikke pålægges visumpligt eller en lignende forpligtelse ved indrejse.
2. Familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, kan kun pålægges pligt til at være i besiddelse af et indrejsevisum i overensstemmelse med forordning (EF) nr. 539/2001 eller i givet fald den nationale lovgivning. Med henblik på dette direktiv medfører besiddelse af et gyldigt opholdskort jf. artikel 10, at sådanne familiemedlemmer er fritaget for kravet om visum. Medlemsstaterne bistår disse personer med henblik på udstedelsen af de nødvendige visa. Disse visa udstedes så hurtigt så muligt efter en hasteprocedure og er gratis.
Nu ved jeg ikke, hvad der præcist står i forordning 539/2001. Men i hvert fald må man sige, at I er blevet mødt med et krav, som er i direkte modstrid med intentionerne i opholdsdirektivet om at lette den fri bevægelighed, og som ikke er andet end en usaglig administrativ obstruktion.
For der er jo ingen som helst saglig begrundelse for, at din kone skal rejse hjem alene for at få byttet et gyldigt visum ud med et andet gyldigt visum. Din kone opholder sig fuldt lovligt i Tyskland på det Schengenvisum, hun allerede har. Og derfor må de tyske myndigheder naturligvis ikke bede hende om at forlade landet.
Jeg indrømmer, at der måske kan være en vis uklarhed og rum for fortolkning af kapitel 5, fordi der også står noget om "eller efter nationale regler" og fordi din kone ikke i forvejen har et opholdskort i et andet EU-land.
Men efter EF-domstolens kendelse i Metocksagen, hvor 4 EU-borgere fik ret i, at de kunne få udstedt opholdskort i Irland til de afviste asylsøgere, som de havde giftet sig med, uden krav om, at disse skulle forlade landet først, så kan det altså ikke være rigtigt, at der i Tyskland skal stilles krav om, hvilken slags visum, man skal have, for at kunne få udstedt et opholdskort.
Hvis de tyske myndigheder mener, at hun skal have en anden form for visum, end det hun har, så må det være deres pligt at udstede dette, medens hun opholder sig i Tyskland på det visum, som hun allerede har.
Det har jo ingen som helst betydning for deres behandling af sagen, hvor hun opholder sig. Så det krav, I er blevet mødt med, er ren og skær chikane, og derfor skal I ikke acceptere det. Om nødvendigt må du true med at indbringe sagen for domstolene og i sidste instans EF-domstolen, hvis de ikke vil komme til fornuft.
Og som sagt, kontakt Solvit, de kan også hjælpe dig med at få de tyske myndigheder til at respektere dine rettigheder.
-
fundiver199
-
fundiver199
Der er for så vidt ikke engang tale om politiske prioriteringer, men slet og ret om forskellige regelsæt. Udlændingeservice har et internt servicemål på 3 måneder for de "ukomplicerede" sager om FS. Hvorimod EU´s opholdsdirektiv giver medlemslandene en tidsfrist på 6 måneder til at udstede et opholdskort.skaanebo skrev:Som norsk i Danmark kunne I altså indgive ansøgning hos statsforvaltningen i stedet for hos Udlændingeservice. Og ja, Udlændingeservice har fra politisk hold fået udstukket nogle prioriteringer, og her har ministeren helt tydeligt tilkendegivet, at ansøgninger om familiesammenføring efter nationale regler skal opprioriteres i forhold til ansøgninger efter EU-retten.
Men der er ingen, der siger, at det behøver at tage 6 måneder. Og som skrevet flere gange tidligere, så har det ingen betydning, hvor lang tid det tager.
For man har som ansøger krav på at få en kvittering på, at man har søgt med det samme. Og herefter tjener denne kvittering som bevis på, at man har de rettigheder, man nu engang har. Kvitteringen fungerer således i princippet på samme måde som et midlertidigt kørekort.
Og endelig var det jo altså Statsforvaltningen og ikke Udlændingeservice, som Wesensteen som norsk statsborger skulle have henvendt sig til, hvis han gerne ville have udstedt et opholdskort til sin ægtefælle i Danmark.
Og her tager det ikke nødvendigvis 6 måneder at få udstedt et opholdskort. Hvad det i øvrigt heller ikke nødvendigvis gør i praksis i Udlændingservice at dømme efter de historier, vi hører her i forum.
Jeg må indrømme, at jeg synes, hele sagen er ret så ærgerligt. Og især er det ærgerligt, at Wesensteen først fandt frem til dette forum, efter han var flyttet til Tyskland. For den flytning virker ærlig talt ikke særlig gennemtænkt.
-
wesensteen
- Kontakt:
Nashenas_Dk, jeg ringede igår til det oplyste nummer og kom straks igennem. Sagen er den at jeg kan ikke få hjælp på Flensborg kontoret, da de repræsenterer borgere i Flensborg kommune. Jeg bor i Harrislee, nabokommunen, der åbenbart har en aftale om at Schleswig kommune overtager deres udlændingesager. Så det ser ud til at jeg skal kommunikere med dem, som desverre ligger knapt 50 km syd for min adresse. Det er noget tungt, når de så også er så lidt imødekommende som de er. Bevares, de smiler og jeg får ros min tysk. Men hvad hjælper det når jeg både får fornemmelsen af at de blander de tyske regler med de danske. Desuden har de på det kontor (har nu hørt det fra flere af de ansatte) at det er svært vanseligt at få FS i DK,også for EU borgere, men særlig for danskere. De har fået med sig det med 24 års regelen. Men siger så også at man skal kunne tale dansk for at få ophold...det er jo ikke helt sandt.
Foreløbig er jeg der lige nu, hvor jeg tror på det jeg har fået oplyst her i Forummet, og at http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:DE:PDF (den tyske udgave) og http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:DA:PDF (den danske udgave) af EU direktiv omhandlende "unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område", er mit stærkeste papir.
Der er nogle passager jeg vil henvise til, og det er let at finde de samme steder i det tyske dokument. MEN det er tungt. Både dokumentet på dansk, men også at argumentere på tysk. Eftersom Solvit i Berlin, Tyskland, altså EU kontoret for klager vedr. EU sager, holder lukket intil den 26. april, kan jeg ikke hænte hjelp derfra.
Er der nogen herinde der kan give adresse/telefon på en advokat, som taler enten godt engelsk eller dansk, her i Nordtyskland, som kan representere mig, og trykke på de rette knapper, så jeg føler mig sikker. Det går jo mod udrejse den 22. april, og Schleswigkontoret står jo fast på sin beslutning. Så jeg har brug for at være 100% sikker på at en kvittering for indlevering af ansøgning vil være nok til videre ophold, også efter Schleswigkontorets opfatning, så de ikke kontakter politimyndigheder mm. OG i det hele taget får SØGT. Vi har jo været der en gang, med alle papirer, men fik ikke lov at søge da vi altså fik vide at hun var jo her på forkert visum!!
Vel, jeg har brokket mig over at de kan bruge en sådan betegnelse. Og forklart at jeg ikke kan gøre for at Danmark ikke har en lang rækkie af typer af visum som i Tyskland (klart å ikke vær ironisk, da ironi og satire jo som bekendt fungerer dårligt i telefonen, og særlig på sprog man ikke behærsker særlig godt). Jeg har forklaret at visumet gelder for hele schengen. Og at det blev søgt mens jeg boede i Danmark. At jeg har valgt at bo i Harrislee, fordi jeg fik arbejde i sønderjylland, og fordi jeg var overbevist om at bo i DK eller Tyskland i dag er det samme. Men jeg er nok lidt naiv.... Uanset fik jeg jo lov at regisrere mig selv i Schleswig og ikke i Harrislee, fordi jeg ikke var dansker men nordmand. Men jeg fik dog lov at sende scannede papirer via mail, og der gik det så hurtigt og smertefrit. Så det var ikke nødvendigt at komme derned personligt. Men her er det så sværere for nu er det en ikke EU borger.
Som jeg har forstået blandt andre Fundiver her inde, skal jeg overbevise dem om at jeg har ærlige og reelle hensigter, at min kone i følge dette direktiv og Metock dommen har samme rettigheder som mig, og at de derved i prinsippet lige så godt kan hende et ophold lige så hurtigt som de gav mig.
MEN der er lang vej. Jeg har opdaget at mit opholdskort gælder for et år...altså mit kort som EU borger. Der er sikkert ikke noget problem at få det forlenget. Meeen, kommer tanker om at de under samtalen om min kones ophold jo fik sagt hun fik ophold for et år, NÅR hun vel at mærke havde været på den tyske ambassade og fået det RIGTIGE visum, en prosædure som måske vil tage en måned. Dette er tyske regler, altså regler for tyske borgere. For det første skal jeg bekæmpe galden på vej op over at de mistænker mig for at have blevet overtalt til at giftes af en turist, dernest også at de mener det er helt OK at en bilet og nye cubanske udrejsevisum for tilsammen godt over 1000 euro er en fair pris at betale KUN for at der skal sendes papier til og fra den tyske ambassade i Havanna og det selvsamme kontor i Schleswig!
Sagen fortsætter... Men det er ærgerligt at bruge tid på dette. Igen, er der et telefonnummer til en person som kan sikre mig og min kone et papir, så hun tør blive efter den 22. april. Vi vil gerne rejse til Cuba. Men da på ferie, sammen! Og når vi har lyst og tid.
Foreløbig er jeg der lige nu, hvor jeg tror på det jeg har fået oplyst her i Forummet, og at http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:DE:PDF (den tyske udgave) og http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:DA:PDF (den danske udgave) af EU direktiv omhandlende "unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område", er mit stærkeste papir.
Der er nogle passager jeg vil henvise til, og det er let at finde de samme steder i det tyske dokument. MEN det er tungt. Både dokumentet på dansk, men også at argumentere på tysk. Eftersom Solvit i Berlin, Tyskland, altså EU kontoret for klager vedr. EU sager, holder lukket intil den 26. april, kan jeg ikke hænte hjelp derfra.
Er der nogen herinde der kan give adresse/telefon på en advokat, som taler enten godt engelsk eller dansk, her i Nordtyskland, som kan representere mig, og trykke på de rette knapper, så jeg føler mig sikker. Det går jo mod udrejse den 22. april, og Schleswigkontoret står jo fast på sin beslutning. Så jeg har brug for at være 100% sikker på at en kvittering for indlevering af ansøgning vil være nok til videre ophold, også efter Schleswigkontorets opfatning, så de ikke kontakter politimyndigheder mm. OG i det hele taget får SØGT. Vi har jo været der en gang, med alle papirer, men fik ikke lov at søge da vi altså fik vide at hun var jo her på forkert visum!!
Vel, jeg har brokket mig over at de kan bruge en sådan betegnelse. Og forklart at jeg ikke kan gøre for at Danmark ikke har en lang rækkie af typer af visum som i Tyskland (klart å ikke vær ironisk, da ironi og satire jo som bekendt fungerer dårligt i telefonen, og særlig på sprog man ikke behærsker særlig godt). Jeg har forklaret at visumet gelder for hele schengen. Og at det blev søgt mens jeg boede i Danmark. At jeg har valgt at bo i Harrislee, fordi jeg fik arbejde i sønderjylland, og fordi jeg var overbevist om at bo i DK eller Tyskland i dag er det samme. Men jeg er nok lidt naiv.... Uanset fik jeg jo lov at regisrere mig selv i Schleswig og ikke i Harrislee, fordi jeg ikke var dansker men nordmand. Men jeg fik dog lov at sende scannede papirer via mail, og der gik det så hurtigt og smertefrit. Så det var ikke nødvendigt at komme derned personligt. Men her er det så sværere for nu er det en ikke EU borger.
Som jeg har forstået blandt andre Fundiver her inde, skal jeg overbevise dem om at jeg har ærlige og reelle hensigter, at min kone i følge dette direktiv og Metock dommen har samme rettigheder som mig, og at de derved i prinsippet lige så godt kan hende et ophold lige så hurtigt som de gav mig.
MEN der er lang vej. Jeg har opdaget at mit opholdskort gælder for et år...altså mit kort som EU borger. Der er sikkert ikke noget problem at få det forlenget. Meeen, kommer tanker om at de under samtalen om min kones ophold jo fik sagt hun fik ophold for et år, NÅR hun vel at mærke havde været på den tyske ambassade og fået det RIGTIGE visum, en prosædure som måske vil tage en måned. Dette er tyske regler, altså regler for tyske borgere. For det første skal jeg bekæmpe galden på vej op over at de mistænker mig for at have blevet overtalt til at giftes af en turist, dernest også at de mener det er helt OK at en bilet og nye cubanske udrejsevisum for tilsammen godt over 1000 euro er en fair pris at betale KUN for at der skal sendes papier til og fra den tyske ambassade i Havanna og det selvsamme kontor i Schleswig!
Sagen fortsætter... Men det er ærgerligt at bruge tid på dette. Igen, er der et telefonnummer til en person som kan sikre mig og min kone et papir, så hun tør blive efter den 22. april. Vi vil gerne rejse til Cuba. Men da på ferie, sammen! Og når vi har lyst og tid.
-
wesensteen
- Kontakt:
Lige en ting mere. Er der nogen her inde der bringe mere lys over den historie der var i pressen om den dansker der måtte flytte til Flensborg for at søge EU ophold til sig og sin ukrainske/hviderussiske kone? De havde forgæves forsøgt at få ophold efter danske regler, og fik så EU ophold på blot 12 dage! Dette var blandt andet i fjernsynet. Det jeg naturligvis vil vide er om hun skulle rejse hjem og søge fra sit hjemland.
mvh
mvh
-
fundiver199
Ja det er godt nok tungt, når myndighederne nægter at tage imod en ansøgning, som man har krav på at få lov til at aflevere. Men I skal ikke give op, og I skal i hvert fald slet ikke acceptere at bruge 1000 EUR på flybillet og visum, bare fordi en tilfældig sagsbehandler ikke kender reglerne og derfor ikke passer sit job.
Om ikke andet må du derfor insisterer på, at hun skriftligt meddeler dig den beslutning, hun har truffet om ikke at ville tage imod din ansøgning, og hvad begrundelsen var. Så kan du nemlig dokumentere, at du har gjort, hvad du skulle, og så kan de tyske myndigheder i princippet ikke gøre dig noget.
Men for ikke at drive sagen for langt ud, så er det sikkert en udmærket idé at tage kontakt til en tysktalende advokat. Eller alternativt skal du insistere på at få lov til at tale med sagsbehandlerens overordnede, og gøre ham eller hende klart, at du er meget utilfreds med den behandling, du har fået, og har tænkt dig at klage over den, hvis ikke de tager imod din ansøgning. Tyskland er nemlig et noget mere hierakisk samfund end det danske.
Om ikke andet må du derfor insisterer på, at hun skriftligt meddeler dig den beslutning, hun har truffet om ikke at ville tage imod din ansøgning, og hvad begrundelsen var. Så kan du nemlig dokumentere, at du har gjort, hvad du skulle, og så kan de tyske myndigheder i princippet ikke gøre dig noget.
Men for ikke at drive sagen for langt ud, så er det sikkert en udmærket idé at tage kontakt til en tysktalende advokat. Eller alternativt skal du insistere på at få lov til at tale med sagsbehandlerens overordnede, og gøre ham eller hende klart, at du er meget utilfreds med den behandling, du har fået, og har tænkt dig at klage over den, hvis ikke de tager imod din ansøgning. Tyskland er nemlig et noget mere hierakisk samfund end det danske.
-
Nashenas_Dk
- Geografisk sted: Danmark
Hej wesensteenwesensteen skrev:
Er der nogen herinde der kan give adresse/telefon på en advokat, som taler enten godt engelsk eller dansk, her i Nordtyskland, som kan representere mig, og trykke på de rette knapper, så jeg føler mig sikker.
Her er navnet på en advokat som er specialist på området. han taler engelsk og dansk, men han foretrækker engelsk.
Petrowitz Heiner , Steinhausen Cornelia , Schinkel Manfred u. Voigt Cornelia Rechtsanwälte
Mr. Petrowitz
Friesische Str. 21
24937 Flensburg
+4946147465
+4946147466
Håber du kan få hjælp der.
Mvh.
Nashenas_Dk
Senest rettet af Nashenas_Dk 16.04.2009 08:41:25, rettet i alt 1 gang.
-
fundiver199
En anden metode kunne være, at du simpelthen insisterer på, at de skal tage imod din ansøgning og nægter at forlade kontoret, før du har fået et stykke papir, hvor de anerkender at have modtaget ansøgningen.
Hvis den ansatte så forsøger sig med at påstå, at I ikke opfylder den ene eller anden betingelse, så kan du svare, at jamen så må de jo give jer et afslag. Men at du insisterer på at få lov til at søge, for det har du ret til.
En dansk kommune kan jo heller ikke nægte at tage imod en ansøgning om folkepension. De kan blot give afslag på ansøgningen, hvis de ikke mener, at betingelserne er opfyldt. Og det må naturligvis være det samme her.
Hvis jeg var jer, så ville jeg køre denne sag hele vejen. Og din kone skal for guds skyld ikke tage "frivilligt" hjem. Lad de tyske myndigheder tvangsudsende hende og betale hendes flybillet, hvis de mener, at de er berettigede til at sende hende hjem, og anlæg så efterfølgende erstatningssag ved de tyske domstole.
Får I et bødeforlæg, fordi hun har overskredet sit visum, så nægt at betale og klag skriftligt over såvel bøden som den behandling, I har fået på det pågældende offentlige kontor. Herefter er det nemlig op til myndighederne at slæbe jer i retten, hvis de gerne vil have penge ud af jer.
Men mon dog, at det kommer så langt. For inden der sker noget som helst, skal sagen jo gennem mange andre hænder end den pågældende sagsbehandler, og dermed når den nok også frem til nogen, som kender reglerne og kan sige "stop".
En tvangsudsendelse er f.eks. ikke noget, der iværksættes fra den ene dag til den anden, uden at jeg dog kender noget nærmere til proceduren.
Hvis den ansatte så forsøger sig med at påstå, at I ikke opfylder den ene eller anden betingelse, så kan du svare, at jamen så må de jo give jer et afslag. Men at du insisterer på at få lov til at søge, for det har du ret til.
En dansk kommune kan jo heller ikke nægte at tage imod en ansøgning om folkepension. De kan blot give afslag på ansøgningen, hvis de ikke mener, at betingelserne er opfyldt. Og det må naturligvis være det samme her.
Hvis jeg var jer, så ville jeg køre denne sag hele vejen. Og din kone skal for guds skyld ikke tage "frivilligt" hjem. Lad de tyske myndigheder tvangsudsende hende og betale hendes flybillet, hvis de mener, at de er berettigede til at sende hende hjem, og anlæg så efterfølgende erstatningssag ved de tyske domstole.
Får I et bødeforlæg, fordi hun har overskredet sit visum, så nægt at betale og klag skriftligt over såvel bøden som den behandling, I har fået på det pågældende offentlige kontor. Herefter er det nemlig op til myndighederne at slæbe jer i retten, hvis de gerne vil have penge ud af jer.
Men mon dog, at det kommer så langt. For inden der sker noget som helst, skal sagen jo gennem mange andre hænder end den pågældende sagsbehandler, og dermed når den nok også frem til nogen, som kender reglerne og kan sige "stop".
En tvangsudsendelse er f.eks. ikke noget, der iværksættes fra den ene dag til den anden, uden at jeg dog kender noget nærmere til proceduren.
-
wesensteen
- Kontakt:
Hvis ikke dette var noget der tog så lang tid, var så krævende og ikke mindst psykisk belastende, ville jeg falde om af grin over alt det jeg efterhånden har hørt. Sidste nye er at min status ikke er fuldgyldig EU borger, eftersom Norge er medlem af EØS "kun" og at jeg har dårligere rættigheder en EU borgere. Dette oplyser så lederen på det Schleswigkontor for udlændinge. Jeg er efterhånden begynt at tro at det kontor er beregnet på ikke-eu borgere. Uanset har man nå ringt sin ledelse i Kiel og fået dette oplyst, OG, min kone SKAL retur til Cuba for at søge om det "rigtige" visum. Dette kan så måske synes uinteressant for jer danske statsborgere. MEN, jeg har kontaktet den norske ambassade i Berlin og fået at vide at det spiller ingen rolle hvorvidt Norge er EU eller EØS (i øvrigt heder EØS, EWR på tysk for dem det måtte interessere), fordi EØS lande er schengen lande og borgere deri har de samme rættigheder som EU borgere når det gelder at flytte sig fra det ene land til det andet (og dette gælder også varer). Det er med andre ord en fælles platform. Nu skal jeg så formulere dette til ausänderbörde i Schlewig og er blevet lovet et skriftlig svar. Jeg kan tilføje at representanten på den norske ambassaden stilte sig meget overrasket over at jeg for det første selv skulle registrere mig et andet sted end i min hjemkommune og dernest at man ikke har forstået det med EØS (EWF) = Schengenrættigheder = omfattet af samme rættigheder som danske statsborgere når det gælder at bosætte sig i et andet schengen/EØS/EU land og tage sin ægtefælde/familie med sig.
Og ellers har jeg fået at vide jeg kan henvise til den norske ambassade i Hamburg for videre oplysninger. Men det er stort apparat jeg er opp i mod, bare at hele regionen har den politik at jeg har en anden og dårligere status end EU borgere er et dårligt tegn. Dernest at man blander nationlae og EU regler, som jeg fornemmer man bevidst har søgt at gøre det i DK.
Nu har jeg argumenterne, nogen at henvise til, og samtidigt det at jeg får det på skrift. Det sidste skal nok gøre det sværere at afvise. Men vi får se...
Og ellers har jeg fået at vide jeg kan henvise til den norske ambassade i Hamburg for videre oplysninger. Men det er stort apparat jeg er opp i mod, bare at hele regionen har den politik at jeg har en anden og dårligere status end EU borgere er et dårligt tegn. Dernest at man blander nationlae og EU regler, som jeg fornemmer man bevidst har søgt at gøre det i DK.
Nu har jeg argumenterne, nogen at henvise til, og samtidigt det at jeg får det på skrift. Det sidste skal nok gøre det sværere at afvise. Men vi får se...
-
wesensteen
- Kontakt:
Til Fundiver. Det lyder jo godt det der med at sætte sig ned og henvise til sine rættigheder. Problemet er at min kone er fra Cuba. Der gør man ikke sådan! Makker man ikke ræt er der jo alltid "anderen metoden", hun ser for sig muligheder for vrøvl for familien, politi, og i værste fald tab for hende af status som Cuba borger, med følgende problemer for at se sin familie. Så jeg tro ikke jeg får hende med på en linje "vær stædig og kræv din ræt" , som går forbi den 22. april. Personligt ville jeg ikke tøve, men det er jo fordi jeg kun skulle bede norske og ev. danske myndigheder om hjælp. Jeg kan godt have svært ved at se den samme vilje fra cubansk side til at hjælpe hende. Men det er jo forsåvidt noget andet, selv om det for min del har indflydelse på hvad der skal ske.
Ja, de er helt åbenlyst galt afmarcheret dernede i Slesvig-kontoret og blander nationale tyske regler sammen med EU-retten. Har du prøvet at tale med en tysk advokat? En advokat må da kunne gøre myndighederne begribeligt, hvordan reglerne er skruet sammen.
Alternativt så kunne I jo overveje at flytte nord for grænsen igen - jeg har på fornemmelsen, at det vil være noget nemmere for jer at gøre jeres sag forståelig for en dansk embedsmand i Statsforvaltningen end en ditto tysk bureaukrat. Og som tidligere nævnt havde det jo slet ikke været nødvendigt for jer at flytte sydpå.
Alternativt så kunne I jo overveje at flytte nord for grænsen igen - jeg har på fornemmelsen, at det vil være noget nemmere for jer at gøre jeres sag forståelig for en dansk embedsmand i Statsforvaltningen end en ditto tysk bureaukrat. Og som tidligere nævnt havde det jo slet ikke været nødvendigt for jer at flytte sydpå.