Nashenas_Dk skrev:Hej
Min kones opholdsbevis er nu bevilget efter EU-reglerne med tilstrækkelige midler efter 4 månder.
Jeg, dansk statsborger flyttede til Flensburg/Tyskland den 15. november 2007 men arbejder i Dk. Min kone fik sit familiesammenføring´s visum til tyskland den 10. juli 2008 og dermed blev udstedet et opholdskort til hende i Tyskland.
STORT tillykke herfra!
Jeg vil høre hvordan I gik frem med at få EU opholdstilladelsen i tyskland. Jeg er norsk statsborger, men bosat i Danmark i 20 år, og valgte af flere grunde at flytte til Harrislee i Tyskland. Men jeg har fortsat arbejde i Danmark. En af grundene til jeg flyttede var at jeg ønskede at få opholdstilladelse til min kommende, og nu nuværende ægtefælde.
Som statsborger fra Norge skulle jeg/vi til et kontor for innvandrere i Schleswig by og søge, og der blev jeg overrasket. De fortalte at min kone var her på turistvisum og ikke på familiesammenføringsvisum eller visum med tanke på at blive gift. De har mange visum her... Men sagen er at hun kom på et turistvisum via Danmark, da ansøgningen startede nogenlunde der jeg flyttede. Det gik meget stærkt den gang, men jeg regnede jo ikke med at det var et problem eftersom hendes turistvisum var for Schengen.
Nu har vi fået at vide hun skal rejse tilbage til sit hjemland og søge om nyt visum. Ikke noget processuelt ophold for dem som er bosat i Tyskland altså. Jeg skal med andre ord købe ny flybilet, og så skal hun så på den tyske ambassade. Denne gang skal min kone så søge om visum om FS. De talte først om dette som om jeg var tysk statsborger, men rettede hurtigt ind da jeg mindede dem om at jeg ville have EU opholdstilladelse for min kone. De beklagede at reglernere var sådan, men ikke noget de kunne ændre. Hun skal søge fra sit hjemland, papirene sendes så til selv samme kontor i Schleswig, som vil behandle dem i løbet af ca. en måned. De ville ikke sætte nogen dato på, men mente det nok ville være afsluttet inden en måneds tid.
Mit spørgsmål er til dig "Nashenas_dk" er så: Skulle I også igennem en sådan prosædure? Med at rejse tilbage til sit hjemland og søge derfra? Er der andre her der kan nikke anerkædende til at sådan er det bare. Eller er dette bare Tysklands forsøg på at sætte forhindringer op, som man gør det i Danmark?
mvh