opholdsbevis er bevilget efter EU-regler

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Nashenas_Dk
Geografisk sted: Danmark

opholdsbevis er bevilget efter EU-regler

Indlæg af Nashenas_Dk » 12.04.2009 06:39:13

Hej

Min kones opholdsbevis er nu bevilget efter EU-reglerne med tilstrækkelige midler efter 4 månder. :o :o :o

Jeg, dansk statsborger flyttede til Flensburg/Tyskland den 15. november 2007 men arbejder i Dk. Min kone fik sit familiesammenføring´s visum til tyskland den 10. juli 2008 og dermed blev udstedet et opholdskort til hende i Tyskland.

Vi søgte familiesammenførring til Dk efter EU-reglerne med tilstrækkelige midler den 21. november 2008 og den 3. april 2009 har hun fået bevilet opholdskort til Dk for 5 år. Med brevet var der et stam kort til bruge af udstedelse af opholdskortet. I dag blev stamkortet sendt til Udlændningeservice i Dk.

Vi har nu været gift i knap 5 år og er henholdvis 43 og 23 år.

Vi var også med til information´s møde med udlændingeservice i Herning den 2. april 2009.

Med venlig hilsen

Nashenas_dk
Senest rettet af Nashenas_Dk 12.04.2009 21:31:22, rettet i alt 1 gang.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 12.04.2009 10:37:31

Hej.
Et stort tillykke. Dejligt at höre at det stadig lykkes flere og flere at opnaa fs via eu-reglerne :D.

Nashenas_Dk

Indlæg af Nashenas_Dk » 12.04.2009 11:19:27

Hej jerry

mange tak :)

Mvh.
Nashenas_Dk

wesensteen
Kontakt:

Re: opholdsbevis er bevilget efter EU-regler

Indlæg af wesensteen » 14.04.2009 04:29:01

Nashenas_Dk skrev:Hej

Min kones opholdsbevis er nu bevilget efter EU-reglerne med tilstrækkelige midler efter 4 månder. :o :o :o

Jeg, dansk statsborger flyttede til Flensburg/Tyskland den 15. november 2007 men arbejder i Dk. Min kone fik sit familiesammenføring´s visum til tyskland den 10. juli 2008 og dermed blev udstedet et opholdskort til hende i Tyskland.
STORT tillykke herfra!

Jeg vil høre hvordan I gik frem med at få EU opholdstilladelsen i tyskland. Jeg er norsk statsborger, men bosat i Danmark i 20 år, og valgte af flere grunde at flytte til Harrislee i Tyskland. Men jeg har fortsat arbejde i Danmark. En af grundene til jeg flyttede var at jeg ønskede at få opholdstilladelse til min kommende, og nu nuværende ægtefælde.

Som statsborger fra Norge skulle jeg/vi til et kontor for innvandrere i Schleswig by og søge, og der blev jeg overrasket. De fortalte at min kone var her på turistvisum og ikke på familiesammenføringsvisum eller visum med tanke på at blive gift. De har mange visum her... Men sagen er at hun kom på et turistvisum via Danmark, da ansøgningen startede nogenlunde der jeg flyttede. Det gik meget stærkt den gang, men jeg regnede jo ikke med at det var et problem eftersom hendes turistvisum var for Schengen.

Nu har vi fået at vide hun skal rejse tilbage til sit hjemland og søge om nyt visum. Ikke noget processuelt ophold for dem som er bosat i Tyskland altså. Jeg skal med andre ord købe ny flybilet, og så skal hun så på den tyske ambassade. Denne gang skal min kone så søge om visum om FS. De talte først om dette som om jeg var tysk statsborger, men rettede hurtigt ind da jeg mindede dem om at jeg ville have EU opholdstilladelse for min kone. De beklagede at reglernere var sådan, men ikke noget de kunne ændre. Hun skal søge fra sit hjemland, papirene sendes så til selv samme kontor i Schleswig, som vil behandle dem i løbet af ca. en måned. De ville ikke sætte nogen dato på, men mente det nok ville være afsluttet inden en måneds tid.

Mit spørgsmål er til dig "Nashenas_dk" er så: Skulle I også igennem en sådan prosædure? Med at rejse tilbage til sit hjemland og søge derfra? Er der andre her der kan nikke anerkædende til at sådan er det bare. Eller er dette bare Tysklands forsøg på at sætte forhindringer op, som man gør det i Danmark?

mvh

amdie

Indlæg af amdie » 14.04.2009 06:46:44

Hvorfor dro du til Tyskland? Som gift med en nordmann kan hun jo få oppholdstillatelse her i DK på statsforvaltningen.
fundiver199

Som norsk statsborger kan du altid få din ægtefælle eller partner til Danmark ved at få udstedt både visum og opholdskort til ham eller hende efter EU´s regler om fri bevægelighed, med mindre:

* Du lever af socialhjælp i Danmark.
* Din indkomst er så lav, at du ikke kan forsørge både dig selv og din ægtefælle/partner.
* Din ægtefælle/partner er til fare for den offentlige sikkerhed, orden eller sundhed.
* I har indgået et proformaægteskab.

EF-domstolen afsagde i juli 2008 kendelse i den såkaldte Metocksag, hvor stridspunktet var, hvordan det begreb skal forstås, at 3. lands borgeren "ledsager eller slutter sig til" EU-/EØS-borgeren.

Før juli 2008 krævede Danmark og Irland, hvor Metocksagen fandt sted, at I skulle have boet sammen i et andet EU-/EØS-land, og at din ægtefælle eller partner skulle have nået at få en opholdstilladelse i dette land.

EF-domstolen sagde imidlertid, at "ledsager eller slutter sig til" skal forstås som en helt generel ret til at udstedt et opholdskort til sin ægtefælle eller partner, uanset hvornår ægteskabet eller partnerskabet er indgået, og uanset hvornår eller hvordan ægtefællen eller partneren indrejser i det land, hvor EU-/EØS-borgeren opholder sig.

EF-domstolen lagde således vægt på, at retten til fri bevægelighed ikke bare skal forstås som retten til at flytte til et andet EU-/EØS-land. Den skal også forstås som retten til at blive i det andet EU-/EØS-land, hvis det er der, man helst vil være.

Og derfor må Danmark ikke nægte at udstede et opholdskort til din ægtefælle, blot fordi I f.eks. først har giftet jer, efter at du flyttede til Danmark. Ligesom Danmark heller ikke må forlange, at du skal søge efter de nationale danske regler, hvor I måske ville få afslag p.g.a. den ene eller anden regel.

skaanebo

Re: opholdsbevis er bevilget efter EU-regler

Indlæg af skaanebo » 14.04.2009 08:01:07

wesensteen skrev:
Som statsborger fra Norge skulle jeg/vi til et kontor for innvandrere i Schleswig by og søge, og der blev jeg overrasket. De fortalte at min kone var her på turistvisum og ikke på familiesammenføringsvisum eller visum med tanke på at blive gift. De har mange visum her... Men sagen er at hun kom på et turistvisum via Danmark, da ansøgningen startede nogenlunde der jeg flyttede. Det gik meget stærkt den gang, men jeg regnede jo ikke med at det var et problem eftersom hendes turistvisum var for Schengen.
Det lyder som om de tyske myndigheder i Schleswig blander tingene sammen. Det er korrekt, at Tyskland har nogle strikse nationale regler for bl.a ægteskabsvisum, der gives for at den søgende kan komme til Tyskland og blive gift, og som så når ægteskabet er indgået kan ombyttes til en egentlig opholdstilladelse - men du vil jo netop gøre brug af EU-reglerne i Tyskland. Måske ved de ikke, at du som statsborger i Norge faktisk kan gøre brug af disse regler, fordi Norge er med i EØS. Jeg mener også, at der findes et kontor i Flensburg, hvor man kan indgive ansøgning efter EU-retten - prøv at søg her på forum, hvor andre par har skrevet om processen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.04.2009 09:15:21

Som norsk statsborger kan du uden videre få udstedt et opholdskort til din ægtefælle efter EU-reglerne i både Danmark og Tyskland, og der findes ingen krav om, at din ægtefælle skal søge eller vente i sit hjemland.

Tværtimod er hele pointen med den fri bevægelighed i EU, at landegrænserne skal miste deres betydning. Så hvis Siemens eller IBM ønsker at overflytte deres norske medarbejder fra afdelingen i Danmark til en afdeling i Tyskland, så skal hans australske kone naturligvis ikke af den grund rejse hjem til Australien og sidde der og glo i flere måneder, bare fordi nogle papirnussere i Tyskland skal sidde og nusse papirer.

Det ville jo være komplet vanvittigt og latterligt, hvis det forholdt sig sådan, og det gør det heller ikke. Den besked, du har fået af de tyske myndigheder, er derfor fuldstændig forkert, og der er tale om en særdeles grov fejl, som de bør gøres opmærksom på.

Men du har også selv ageret lidt fjollet. For der er jo ingen grund til, at du er flyttet til Tyskland alene for at anvende et regelsæt, der også gælder i Danmark.

Før Metockdommen i juli 2008 krævede Danmark og Irland ganske vist som de eneste af de 27 lande, at din ægtefælle skulle have haft en form for opholdstilladelse i et andet EU-/EØS-land, før hun kunne få et opholdskort efter EU-reglerne i Danmark.

Men den praksis underkendte EF-domstolen med den begrundelse, at din ret til fri bevægelighed som nordmand ikke alene giver dig ret til at flytte til Danmark. Den giver dig også ret til at blive boende i Danmark, uanset hvem du har giftet dig med.

Og derfor må Danmark ikke presse dig ud i et idiotisk administrativt forhindringsløb, hvor du er nødt til at flytte til et andet EU-/EØS-land i måske 3 måneder, alene for at myndighederne i det land kan udstede det opholdskort til din ægtefælle, som de danske myndigheder før juli 2008 ikke ville udstede.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.04.2009 09:28:41

Dine rettigheder til fri bevægelighed som EU-borger er beskrevet i Opholdsdirektivet, som du hermed får et link til den tyske udgave af:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:DE:PDF

Du kan passende printe hele teksten ud og tage den med, næste gang du skal tale med de tyske myndigheder. Og så kan du jo bede sagsbehandleren om at udpege for dig, i hvilken del af direktivet hun finder belæg for sin påstand om, at din kone skal bruge en bestemt form for visum for at få udstedt et opholdskort efter EU-reglerne, eller at hun skal vente i sit hjemland.

Forsøger sagsbehandleren sig med en søforklaring om, at der findes nogle andre regler, som er beskrevet et andet sted, skal du blot helt tørt gøre opmærksom på, at det er de regler, som er beskrevet i opholdsdirektivet, der gælder, og intet andet. Og at hun som tysk myndighedsperson ikke har nogen som helst ret til at opfinde yderligere krav og betingelser end dem, der ordret er beskrevet i direktivet.

Vil du for din egen skyld hellere læse opholdsdirektivet på et andet sprog end tysk, så ændrer du bare bogstaverne DE til noget andet. F.eks. EN for engelsk, DK for dansk og NO for norsk.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.04.2009 09:38:19

Bliver der mere vrøvl med sagsbehandleren, kan du passende også henvise til EF-domstolens kendelse i Metocksagen. Og bede hende om at redegøre for, hvordan det kan være, at en EU-borger, som er bosat i Irland, har ret til at få udstedt en opholdskort til sin ægtefælle, selvom denne er indrejst i Irland som asylsøger.

Hvorimod du i Tyskland bliver mødt med et bureaukratisk krav om, at din kone skal rejse hjem, selvom hun er indrejst fuldt lovligt i Tyskland, alene for at bytte en slags visum ud med en anden.

Du kan henvise til, at EF-domstolen i Metocksagen ordret udtalte, at en EU-borger har krav på at få udstedt et opholdskort til sin ægtefælle i det land, hvor han er bosat, uanset hvor og hvornår ægteskabet blev indgået og uanset hvornår og hvordan ægtefællen er indrejst i værtslandet.

Selv hvis din ægtefællen havde sneget sig over grænsen til Tyskland helt uden visum, ville de tyske myndigheder ikke have ret til at bede hende om at rejse hjem. De ville selv i den situation ikke lovligt kunne gøre andet end at give hende en bøde, som stod i et passende forhold til alvoren i hendes visumforseelse.

Kan eller vil tumpen stadig ikke fatte det, så kan du evt. søge hjælp til at kommunikere med hende hos den tyske afdeling af Solvit.

Nashenas_Dk

Indlæg af Nashenas_Dk » 14.04.2009 10:36:42

Hej wesensteen

Mange tak for det.

Som de andre har allerede skrevet, behøver du slet ikke flytte til
Tyskland, men det vi har gjort er....

Jeg flyttede til Tyskland og fik mit opholdskort i tyskland, derefter søgte min kone om familiesammenføring fra sit hjemmeland ( Iran ), det tog knap en månede så fik hun 3 måneders familiesammenføringsvisum til Tyskland.

Da hun ankom ti Flensburg har vi været i kommune for at registriret hende og derefter tog vi til AOK sygeforsikrings kontoret i Flensburg.

Efter 2 dag fik vi et breve fra AOK om at min kunne er nu forsikret i Tyskland.

Vi tog brevet til udlændingeservice som er på rådhuset og fik derefter udsted et opholdskort til hende for 6 måneder og 1 uge før udløsdato søgte vi om forlængelse og vi fik med det sammen forlænget ophopldskortet med 1 år.

Med venlig hilsen

Nashenas_Dk

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.04.2009 11:09:41

Nashenas_DK må så have søgt om FS efter de nationale tyske regler, for i modsat fald ville hans kone have fået et opholdskort, der var gyldigt i 5 år.

Selvom det selvfølgelig er nyttigt at høre om andres erfaringer, så skaber det måske mere forvirring end klarhed, hvis nationale tyske regler og EU-regler blandes sammen i èn stor pærevælling.

Og der er absolut ingen grund til at acceptere at lade sig presse til at søge efter nationale tyske regler, bare fordi en tysk sagsbehandler måske synes, at det er det nemmeste for hende, fordi det er den procedure, hun kender bedst til.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.04.2009 11:28:53

Som en tilføjelse kan Nashenas_DK dog evt. have fået et opholdskort til din kone efter EU-reglerne alligevel, hvis han har fortalt de tyske myndigheder, at det kun var hans hensigt at blive i Tyskland i en kortere periode.

Opholdskortet gælder således i 5 år eller i den tid, som EU-borgeren forventer at opholde sig i landet, hvilket af de to tidsrum, der så end er det korteste.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.04.2009 11:33:35

Til wesensteen:

Som en afrundende bemærkning kan man sige, at I måske for ikke at trække det hele unødvendigt i langdrag skulle træffe en hurtig beslutning om, hvorvidt jeres fremtid ligger i Tyskland eller Danmark.

Og ligger den i Danmark, så forsøg at find et sted at bo i Danmark, inden din kones visum udløber. Og lykkes dette, så drop at søge et opholdskort til hende i Tyskland, og søg i stedet et i Danmark, lige så snart, du er flyttet tilbage til Danmark.

wesensteen
Kontakt:

Re:opholdsbevis er bevilget efter EU-regler

Indlæg af wesensteen » 14.04.2009 16:37:01

Tak Fundiver og I andre, for gode svar. Jeg har skrevet til kontoret for udlændinge i Schleswig og henvist til vejeldningen i EU ræt på området. De vejledning findes altså også på dansk. _Supert, men jeg kan ikke finde den. Det var ikke nok at bytte ud DE med DK Eller NO for den sags skyld. Et direkte link? Jeg har også skrevet til Solvit, som sikkert har meget travelt, men håber alligevel at de kan nå at svare. Jeg kan sige at jeg var meget overrasket over at skulle henvende mig til Schleswig som ligger henved 50 km herfra. Og selvsagt var det ikke så hyggelig en påske at gå ind i, når man efter at have taget turen derned kan returnere med den besked, at min nygifte kone (og forlovede gennem to år) skal retur fordi hun er her på "forkert" visum.

Jeg er her som sagt af flere grunde. men en af dem er at jeg tidligere over telefonen fra udlændinge"service" har fået fortalt at søger min kone om ophold efter EU reglerne (da jeg ringede var det for at forhøre mig om mulighederne, det er måske ½ år siden) ville det taget meget længre tid end om hun søgte på danske regler.. Jeg syntes jeg havde fået nok af bevidst vil-ledning, forhaling og i det hele taget en respektløs måde at behandle borgere som har boet i landet i 20 år og hele tiden har arbejdet og betalt skat. Det har ikke noget med at min kone ikke er gammel nok, hun er 44, jeg er 45.

Det passede at bo her, det er ikke så langt fra min arbejdsplads i DK, og så skulle der jo ikke være nogle problemer i forhold til EU, med tanke på arbejdskraftens frie bevægeliged und so weiter.

Der blev i media oplyst om en dansker som var gift med en fra Ukraine eller måske var det Hviderusland. Hun kunne ikke få FS i Danmark, så de rejste til Flensburg og fik FS ophold efter EU reglerne i løbet af 12 dage!

Hvordan gik det for sig?? Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilket kontor der var benyttet mm. Så hvis nogen kan oplyse om det, så vil jeg gerne vide mere!

mvh

wesensteen
Kontakt:

RE opholdsbevis er bevilget efter EU-regler

Indlæg af wesensteen » 14.04.2009 16:39:13

Fik lige et automatisk e-mail-svar fra Solvit i Tyskland. De holder lukket til den 24, og kan først svare fra den 27...og da i den rekkefølge spørgsmålenee er kommet ind! Så´der er det ikke hjælp at hænte i tide..

Besvar