Turist

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 12.04.2009 00:41:05

Hvis nogen, som ZB påstår, har fået afslag på FS alene fordi man er i fleksjob, vil jeg gerne have besked, helst med sagsbehandlers navn. Vedkommende sagsbehandler kan derefter forvente et opkald fra mig, for så får fleksjobbere ikke samme behandling i FS-sager. Jeg har som nævnt i tråden med Highline, været fleksjobber siden oktober 2001 og min kone har været i DK siden december 06, og har for et par måneder siden fået forlænget sin OT med to år efter de nationale regler - og helt uden problemer. Derfor lyder det særdeles mystisk i mine øren, hvis nogen har fået afslag, alene begrundet på fleksjob. Så lad mig høre om det, hvis det er tilfældet som ZB påstår.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

ZB

Indlæg af ZB » 12.04.2009 09:00:36

Alt hvad jeg ved er at der flere der fået afslag pga. revalideringsydelse/ fleksydelse efter loven om aktiv socialpolitik. Nærmere kommer jeg det ikke. Tør ikke udtale mig om detaljerne i deres sag når jeg ikke kender detaljerne for afslaget. Det kan som du siger være indtil flere grunde, der har givet afslaget.
Eller som du siger måske fordi der er udbetalt ydelser efter loven om aktiv social politik pga. arbejdsløshed af ledighed og ikke til arbejdsgiveren. Det ville i så fald give mening da person ikke er i job, men får sociale ydelser og i princippet står som arbejdsløs.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 12.04.2009 09:37:11

Man kan i princippet være fleksjobber indtil efterlønsalder/pension. Selv om man bliver arbejdsløs, og derfor kommer på ledighedsydelse efter Aktivloven, er man stadig omfattet af fleksjobreglerne. Og disse regler siger, at du ikke er ringere stillet end en ansat på almindelige vilkår. Og da Ledighedsydelse er sidestillet med A-kasse, kan ledighed heller ikke begrunde nægtelse af FS. Det er i øvrigt jobkonsulentens opgave at finde job til arbejdsløse fleksjobbere.

Fleksydelse er sidestillet med efterlønsbidrag. Så den holder heller ikke.
Hvis nogen derimod nægtes FS på grund af revalideringsydelse, er det en helt anden sag, for revalideringsydelsen er kun noget man er på i en relativ kort periode, mens man bliver arbejdsprøvet og vurderet, om man er egnet til ordinært job, fleksjob eller pension.

MaLou

Indlæg af MaLou » 12.04.2009 10:33:32

Så kan det godt være at alle ikk for den samme behandling.. Jeg har stadig den mail , hvor de skrev at man ikk kan søge om FM, når man er på flexjob.. Plus det er en sagsbehandler der har mailet den til mig...
Det er ikk rart at man skal undersøge, spørge osv. flere gange for at være sikker. plus man for forskellige svar hvergang..

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 12.04.2009 11:54:05

MaLou,

Det har du raldstændig fut i, og derfor vil det nok også være en god idé at få undersøgt nærmere. Det er jo ikke smart at man får forskellige svar, alt efter hvem man taler med inde hos US. Det dur simpelthen ikke.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.04.2009 14:47:34

Malou:

Jeg vil foreslå dig at forwarde din mailkorrespondence med Udlændingeservice til den email-adresse, der er angivet på forsiden af hjemmesiden under "søgsmål imod de danske myndigheder".

Ikke fordi du skal med i det eventuelle søgsmål, men det er en stor hjælp for dem, som arbejder i ÆUG med disse ting, at få så meget materiale om vildledning som muligt.

Og det er få, som har skriftlige beviser på, at de er blevet vildledt, og det må en email jo siges at være. Om ikke andet kan ÆUG tage en kopi af din mailkorrespondence med til et møde med Udlændingeservice, så ledelsen kan følge op på det internt.

Jævnfør hvad Kim har skrevet andetsteds, er der faktisk folk derinde, som er oprigtigt bekymrede over, at der bliver ved at dukke historier om vildledning op her i ÆUG´s forum.

Kim har også postet en mailadresse på en person i Udlændingeservice, som gerne vil høre om eksempler på vildledning eller dårlig vejledning, og han vil givetvis også være meget interesseret i at få en kopi af den mail, som du har fået.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.04.2009 14:50:23

I denne tråd kan du finde email adressen til den pågældende medarbejder i Udlændingeservice, som gerne vil høre om eksempler på vildledning eller dårlig vejledning:

viewtopic.php?t=2989

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 12.04.2009 15:53:48

Man skal så bare huske, at medarbejderen hos US, Nils Bak, ikke er sagsbehandler, men alene redaktør af et internt medarbejderblad (US Open) og et eksternt Servicemagasinet. Derfor vil en skrivelse til ham ikke blive egentligt sagsbehandlet i traditionel forstand. Han vil i stedet bruge det journalistisk i US Open til at sætte intern fokus på emner, hvor der bliver vildledt, eller hvor man får forskellige svar alt efter hvem man taler med derinde.

Man skal derfor ikke forvente, at han sender svar tilbage på, hvordan tingene er eller bliver tacklet derinde.

ZB

Indlæg af ZB » 12.04.2009 17:47:27

Kim P. Nyberg skrev:Man kan i princippet være fleksjobber indtil efterlønsalder/pension. Selv om man bliver arbejdsløs, og derfor kommer på ledighedsydelse efter Aktivloven, er man stadig omfattet af fleksjobreglerne. Og disse regler siger, at du ikke er ringere stillet end en ansat på almindelige vilkår. Og da Ledighedsydelse er sidestillet med A-kasse, kan ledighed heller ikke begrunde nægtelse af FS. Det er i øvrigt jobkonsulentens opgave at finde job til arbejdsløse fleksjobbere.

Fleksydelse er sidestillet med efterlønsbidrag. Så den holder heller ikke.
Hvis nogen derimod nægtes FS på grund af revalideringsydelse, er det en helt anden sag, for revalideringsydelsen er kun noget man er på i en relativ kort periode, mens man bliver arbejdsprøvet og vurderet, om man er egnet til ordinært job, fleksjob eller pension.
OK

ZB

Indlæg af ZB » 12.04.2009 17:52:54

MaLou skrev:Så kan det godt være at alle ikk for den samme behandling.. Jeg har stadig den mail , hvor de skrev at man ikk kan søge om FM, når man er på flexjob.. Plus det er en sagsbehandler der har mailet den til mig...
Det er ikk rart at man skal undersøge, spørge osv. flere gange for at være sikker. plus man for forskellige svar hvergang..
Det ville være interessant hvis de igen fylder folk med fup (dog er det ikke særlig morsomt taget i betragtning at de har vores liv i deres hænder).
For Søren du må endelig gemme den mail MaLou !

MaLou

..

Indlæg af MaLou » 13.04.2009 14:39:38

Jo, jeg gemmer den helt sikkert... Jeg kan også videresende den til jer, hvis i kan bruge den til noget...
Jeg kan se at hende der har svaret hun er fuldmægtig..

Svaret jeg fik lyder sådan..

''Når man er i flexjob, modtager man stadig offentlige ydelser, derfor vil du ikke opfylde forsørgelseskravet når du er i flexjob.''

Ved i hvordan jeg kan undersøge nærmere, så jeg er sikker på alt før jeg skal søge om Fm.... :(

MaLou

..

Indlæg af MaLou » 13.04.2009 15:01:15

Jeg syntes det er noget pjat... Lad os sige jeg fik flexjob for 10 år siden.. Og reglen er kommet i 2002.. Har jeg så ikk ret til at blive familiesamført. Det er noget sludder kan jeg se..
Man vælger jo ikk at gå på flexjob, for sjov skyld.. Det er nok fordi man er syg eller ikke magter fultid.. Derfor har man stadig ret til at blive familiesamført.. Det vil så ikk sige at man mister alt rettigheden man har, udover man dropper det hele...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2009 15:08:42

Nu skal både MaLou og vi andre jo huske, at sagsbehandlerens svar for så vidt er korrekt, hvad angår MaLous nuværende situation. For lige nu og her modtager MaLou jo bistandshjælp og kan derfor ikke søge om FS.

Og selvom MaLou starter på et flexjob, eller for den sags skyld et almindeligt job, så skal der stadig gå 12 måneder, før hun kan søge om FS.

Så der kan også være tale om en sproglig misforståelse. Hvor det, sagsbehandleren prøver at sige, måske i virkeligheden er, at selvom MaLou begynder på et flexjob, så vil hun stadig have modtaget sociale ydelser, og vil dermed ikke kunne søge om FS i 12 måneder.

MaLou

...

Indlæg af MaLou » 13.04.2009 15:22:47

Det er jeg godt klar over, men det er heller ikk det jeg havde spurgt sagsbehandleren.. Jeg spurgte ligeud om jeg kunne søge om Fm, når jeg er på flexjob. Så det kan ikk være en misforståelse.. Og håber heller ikk det er korrekt. For hvis kim kan , så kan jeg vel også.. Alle er jo ens, og bør få det samme behandling ligemeget hvad..

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.04.2009 16:00:25

Hvis spørgsmålet har været som MaLou her skriver, så er svaret fra sagsbehandleren direkte vildledning.

Besvar